صنایع دستی تبریز چیست؟

  شنبه، 18 آذر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
صنایع دستی تبریز چیست؟
تبریز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران، در حوزه صنایع دستی نیز جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است.برای خرید سوغات تبریز باید به بازارهای سنتی و تاریخی این شهر مانند بازار بزرگ و سرپوشیده تبریز و بازار بزرگ امیریه مراجعه کنید. در ادامه با تعدادی از معروف‌ترین صنایع دستی تبریز آشنا خواهید شد:

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی است و تعداد زیادی مسافر از شهرهای مختلف برای بازدید از این جاذبه‌ها به این شهر سفر می‌کنند. در کنار جاهای دیدنی تبریز، صنایع دستی این شهر نیز در کل ایران معروف هستند. محال است به این شهر زیبا سفر کنید و برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی نخرید. در واقع مهم‌ترین سوغات تبریز همان صنایع دستی هستند که با استفاده از ساده‌ترین ابزارها و با کمک دست ساخته می‌شوند و در فرهنگ و تاریخ این نقطه از کشور ریشه دارند. در این مطلب به معرفی صنایع دستی تبریز می‌پردازیم.

آشنایی با معروف‌ترین صنایع دستی تبریز

تبریز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران، در حوزه صنایع دستی نیز جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است و باکیفیت‌ترین صنایع دستی کاربردی و تزئینی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. برای خرید سوغات تبریز باید به بازارهای سنتی و تاریخی این شهر مانند بازار بزرگ و سرپوشیده تبریز و بازار بزرگ امیریه مراجعه کنید. در ادامه با تعدادی از معروف‌ترین صنایع دستی تبریز آشنا خواهید شد:

تولیدات چرمی

تبریز پایتخت صنعت چرم و تولید کفش ایران است‌. تعدادی زیادی کارخانه چرم‌سازی و کارگاه تولید کفش در این شهر مشغول فعالیت هستند و محصولات خود را نه‌ تنها به سراسر کشور، بلکه به خارج هم صادر می‌کنند. 90 درصد از کفش‌های چرم دست‌دوز ایران در گارگاه‌های تولید کفش دست‌دوز تبریز تولید می‌شوند. این محصول در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است و به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های معروف تبریز طرفداران زیادی دارد.

کفش چرم تبریز

فرش دستبافت

قالی‌بافی یکی دیگر از صنایع دستی معروف و قدیمی تبریز است. فرش‌های دستبافت تبریز در کل جهان دارای شهرت هستند.‌ شورای جهانی صنایع دستی شهر تبریز را شهر بافت فرش معرفی کرده است. فرش‌های دستبافت تبریزی با استفاده از نخ‌های ابریشمی یا پشمی بافته می‌شوند. ریزبافت بودن، متنوع بودن طرح، رنگ و طراحی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش تبریز به‌شمار می‌رود.

معرق کاری

صنایع دستی معرق‌ کاری از دوران سلجوقیان در شهر تبریز رواج پیدا کرده است. تعداد زیادی از مساجد و ساختمان‌‌های شهر تبریز با استفاده از کاشی‌های معرق تزئین شده‌اند. برای تهیه سوغات می‌توانید از بین تابلوهای کوچک کاشی معرق یک تابلو را به سلیقه خود انتخاب و خریداری کنید. تابلوهای کوچک و زیبایی که با استفاده از هنر معرق‌ کاری ساخته می‌شوند یکی از پروفروش‌ترین سوغاتی‌های تبریز هستند.

نقره‌کوبی

یکی از زیباترین و ظریف‌ترین صنایع دستی تبریز، هنر نقره‌کوبی یا کنده‌کاری روی فلز نقره است. در این هنر سازه‌های چوبی یا فلزی را با استفاده از نقزه تزئین می‌کنند. تسبیح‌های نقره‌کوبی، استکان‌های نقره‌کوبی، پیپ‌های نقره‌کوبی و تابلوهای نقره‌کوبی انواع مختلف این هنر هستند و در گروه سوغاتی‌های نفیس و گران‌قیمت تبریز قرار می‌گیرند.‌

منبت‌‌کاری

منبت کاری جزء صنایع دستی بسیار مهم تبریز است که ظرافت خاصی دارد. به هنر کنده‌کاری و حکاکی روی چوب، منبت‌کاری می‌گویند. در این هنر ظریف و دقیق با ارزان‌ترین مواد اولیه اررشمندترین محصولات خلق می‌شود. هنرمندان تبریزی با مهارت خود روی چوب نقش‌ونگارهای برجسته مانند گل، مرغ، ختایی، اسلیمی و غیره ایجاد می‌کنند. چوبی که برای ساخت صنایع دسنی منبت‌کاری استفاده می‌شود، بالاترین کیفیت را دارد.

سوزن دوزی

در 42 کیلومتری تبریز شهری به نام ممقان وجود دارد. زنان و دختران این شهر با هنرمندی خود روی پارچه‌های متقال و مشکی را با استفاده از نخ ابریشم‌ سوزن‌دوزی می‌کنند. در گذشته از سوزن‌دوزی برای تزئین کلاه‌های محلی استفاده می‌کردند؛ اما امروزه این مهارت رودوزی را روی محصولات مختلفی مانند رومیزی، کیف، کفش، جلیقه و غیره هم به کار می‌برند. سوزن‌دوزی در بین گردشگران به‌عنوان سوغاتی طرفداران زیادی دارد.‌

حصیربافی

حصیربافی‌های زیبای تبریز در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف آن‌قدر زیبا و چشم‌نواز هستند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. اگر در زمان سفر به تبریز دنبال یک سوغاتی ارزان و در عین حال بسیار زیبا هستید، وسایل حصیربافی مانند سبد، زیرانداز و غیره مناسب‌ترین گزینه محسوب می‌شوند.

سفالگری

سفالگری نیز یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی تبریز محسوب می‌شود و با استفاده از آن ظروف سفالی مانند پارچ، کاسه، قوری، بشقاب، فنجان و غیره می‌سازند. برای زیباتر شدن سطح آثار سفالی از تکنیک‌های کنده‌کاری، مشبک‌کاری، نقاشی و برجسته‌کاری کمک می‌گیرند. ظروف سفالی تبریز آن‌قدر زیبا و جذاب هستند که به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند.‌

جاجیم بافی

اگر به تبریز سفر کنید و به بزرگترین بازار سرپوشیده این شهر بروید، جاجیم‌های زیبای موجود در بازار توجه شما را جلب خواهند کرد. جاجیم بافی نیز یکی از صنایع دستی اصیل تبریز است. با استفاده از این هنر انواع رومیزی، زیرانداز و روانداز زیبا را تولید می‌کنند. در جاجیم بافی از طرح‌هایی مانند گل آفتابگردان، چهارگل، پنجه‌ای و خشتی و رنگ‌هایی مانند آبی، قرمز، سبز و سیاه استفاده می‌شود. به جاجیم‌های ساده و بدون طرح و نقش نیز جاجیم موج می‌گویند.

جاجیم بافی

ورنی بافی

ورنی یا سوماک نیز به‌عنوان صنایع دستی زیبای تبریز شناخته می‌شود. نقش‌های ورنی مانند نقش‌های گلیم ساده هستند، با این تفاوت که هیچ پرزی ندارند. اولین افرادی که هنر ورنی‌بافی را انجام دادند، زنان و دختران عشایر بودند. برای بافت ورنی از پنبه، پشم و ابریشم استفاده می‌شود. قدمت ورنی بافی در تبریز به چند صد سال قبل باز‌ می‌گردد.

مراجعه به سایت فلای تودی برای خرید بلیط و رزو هتل های تبریز

در این مطلب ده مورد از پرطرفدارترین صنایع دستی و سوغات تبریز شامل تولیدات چرمی، فرش دستبافت، معرق‌‌کاری نقره کوبی، منبت‌کاری، سوزن‌دوزی، حصیربافی، سفالگری، جاجیم بافی و ورنی بافی را معرفی کردیم. در زمان سفر به تبریز بعد از بازدید از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی تبریز می‌توانید به بازارچه صنایع دستی، بازار امیریه و بازار سرپوشیده این شهر مراجعه کنید و صنایع دستی مورد علاقه خود را به‌عنوان سوغات تبریز خریداری کنید.

مراحل خرید بلیط هواپیما یا بلیط قطار و همچنین رزرو آنلاین هتل های تبریز را در سایت فلای تودی انجام دهید. برای رزرو ارزان‌ترین هتل های تبریز ابتدا وارد صفحه رزرو هتل های داخلی سایت فلای تودی شوید و بعد از وارد کردن اطلاعاتی مانند مقصد، تاریخ ورود و خروج، تعداد همراهان و تعداد اتاق‌ها روی گزینه جستجو کلیک کنید تا لیست هتل‌ها نمایش داده شوند و از بین آن‌ها ارزان‌ترین هتل را برای رزرو آنلاین انتخاب کنید‌.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (169 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....