سوالات مهم قبل از تصمیم به ترک شغلتان

  سه شنبه، 23 فروردین 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
سوالات مهم قبل از تصمیم به ترک شغلتان
بسیاری از افراد معتقدند حقوق دریافتی‌شان به اندازه ارزش کاری که انجام می‌دهند، نیست. چنین حسی می‌تواند گمراه‌کننده باشد، به‌ویژه وقتی با پیشنهاد شغلی با دستمزد بالاتر رو‌به‌رو می‌شوند. اما قبل از آنکه سریع تصمیم بگیرید و صرفا به‌خاطر دستمزد بیشتر، شغل فعلی خودتان را رها کنید، بهتر است این مقاله را بخوانید.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، اختلاف حقوق واقعی کارکنان با حقوقی که فکر می کنند باید دریافت کنند، به ۱۵ هزار دلار می رسید. اگرچه این تحقیق در آمریکا انجام شد، اما اگر در سایر کشورهای جهان هم صورت می گرفت، احتمالا نتیجه ای مشابه داشت. اما این تنها یافتۀ پژوهش نبود. در این پژوهش، اغلب کارکنان، وجود معنا و مفید بودن شغل خود را مهم ترین عامل در رضایت شغلی دانستند. در واقع، حقوق دریافتی از دیدگاه اغلب ایشان، عامل مهمی در رضایتمندی از شغل به حساب نمی آمد؛ در عوض مواردی همچون یادگیری مهارت های جدید موردتوجه سؤال شوندگان بود. این پژوهش نشان می دهد که نباید با دیدن پیشنهاد حقوقی بیشتر، سریع تصمیم گیری کرد. بهتر است پیش از ترک شغل خود، سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

۱. حقوق فعلی شما چه نسبتی با وظایف و دستمزد سایر همکاران هم رده دارد؟

شاید یک شرکت جدید بتواند حقوق بیشتری بپردازد، اما باید دید این حقوق بیشتر را در ازای چه کاری به شما پرداخت می کند. لیستی از وظایف و مسئولیت های فعلی خود تهیه کنید و آن را با شرح شغل پیشنهادی مقایسه کنید. اگر قرار است حقوق بیشتر صرفا به علت کار بیشتر پرداخت شود، شاید باید در تصمیم خود مبنی بر ترک شغل فعلی بازنگری کنید. یکی دیگر از راه های مناسب برای درک منصفانه بودن حقوق، مقایسه آن با حقوق دریافتی سایر هم رده هاست. تحقیق و پرس وجو از همکارانی که شغل مشابه شما را دارند، نشان می دهد که سطح دستمزد دریافتی در شغل فعلی شما، منصفانه و منطقی هست یا نه.

اسکناس ها

۲. آیا واقعا شایسته حقوق بیشتر هستم؟

نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۸۱ درصد کارمندان، خود را وظیفه شناس تر و فداکارتر از سایر همکارانشان می دادند! مسلما هر فرد دوست دارد که خودش را بهتر و بالاتر ببیند؛ اما قبل از آنکه به سراغ مدیرتان بروید و تقاضای حقوق بیشتری کنید، دلایلی محکم و مصداقی برای شایستگی خود پیدا کنید. شاید به این نتیجه برسید که فداکاری های شما به اندازۀ دیگران است و نه بیشتر! درصورتی که خود را شایسته حقوق بیشتر می دانید، می توانید با مشورت مدیرتان، اهدافی را تعیین و برای آنها پاداش و مزایای بیشتر در نظر بگیرید.

سکه ها

۳. تأثیر شغل فعلی در رضایتمندی من از زندگی ام چیست؟

قبل از اینکه شغل فعلی خود را به خاطر حقوق بیشتر رها کنید، از خود بپرسید که آیا شغل جدید، رضایت بیشتری در من ایجاد می کند یا خیر؟! شرایط کاری و بیانیه مأموریت هر دو شرکت را بررسی کنید تا دریابید کدام شغل بیشترین هماهنگی را با شخصیت و روحیات شما دارد. آیا شغل پیشنهادی با درآمد بیشتر، با روحیات شما هم سازگار است؟ اگر پاسخ منفی است، در تصمیم خود مبنی بر ترک شغل فعلی بازنگری کنید.

۴. آیا می توانید با کارفرما یا مدیرتان به صراحت درباره حقوق و مزایا گفت وگو کنید؟

شک و تردید در چنین مواقعی طبیعی است. صحبت با مدیر یا کارفرمای خود را در نظر بگیرید. یکی از وظایف مدیران و رهبران، ایجاد فضای گفت وگو و تعامل صریح و شفاف است. اگر این گفت وگو شما را نگران و عصبی می کند، شاید باید در تصمیم خود مبنی بر رد پیشنهاد جدید بازنگری کنید. به روابطی فکر کنید که در شغل فعلی، با سایر اعضای تیم و کارکنان شرکت ایجاد کرده اید. آیا این روابط را در شغل جدید نیز تجربه خواهید کرد؟ آیا شخصیت و نحوه برخورد مدیری که به شما پیشنهاد شغل جدید داد، شما را تحت تأثیر قرار داد؟ پیدا کردن گروهی از همکاران که از شما حمایت عاطفی و معنوی می کنند، کار راحتی نیست. پس باید این مورد را هم پیش از ترک شغل فعلی لحاظ کنید.

تعداد صفرهای بیشتر همیشه وسوسه انگیز است، اما شغل چیزی فراتر از انجام یک سری وظایف و دریافت دستمزد است. بنابراین پیش از ترک شغل خود، درباره موارد مطرح شده در این مقاله تأمل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (75 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 8 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 8 مرداد 1403 + فیلم
ماجرای جالب دعوت مقام‌معظم رهبری به یک عروسی و واکنش ایشان به این درخواست+ عکس
پای رمال ها به باشگاه پرسپولیس باز شد/ متلک سنگین ناصر محمدخانی به رضا درویش! +عکس
فرار دختر ساده‌لوح با مرد غریبه / تتو آرتیست رویایی سابقه‌دار بود!
روایتی جالب از خرید رفتن ساده همسر رهبر معظم انقلاب با ماشین پیکان تا منع پسر از غذای دولتی
نقش شرم و حیا و وجدان در اکوسیستم جهانی توسعه
رهبر معظم انقلاب خطاب به فرزندانشان: اگر بخواهید داخل اقتصاد شوید، قسمت نام فامیلی را عوض و لقب خامنه‌ای را بردارید!
آلبالوپلو قالبی، خوشمزه‌ترین آلبالوپلویی که تابه‌حال خورده‌اید!
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌