سوالات متداول در مورد عمل بازسازی پستان

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
سوالات متداول در مورد عمل بازسازی پستان
عمل بازسازی پستان عمل پیچیده ای بوده که بیش از یک مرحله انجام می شود.بازسازی سینه ها حداقل در دو مرحله انجام می شود یکی از مراحل مرحله اصلی بوده و مرحله وقت گیر و طولانی است و مراحل بعد اکثرا مراحل کوتاه است و نیاز به بستری ندارد.

عمل بازسازی پستان عمل پیچیده ای بوده که بیش از یک مرحله انجام می شود.بازسازی سینه ها حداقل در دو مرحله انجام می شود یکی از مراحل مرحله اصلی بوده و مرحله وقت گیر و طولانی است و مراحل بعد اکثرا مراحل کوتاه است و نیاز به بستری ندارد.

عمل بازسازی سینه

جراح با توجه به ظاهر بدن شما، سن شما ، درخواست حاملگی احتمالی بعدی، روحیه شما، شکل پستان مقابل و سابقه رادیوتراپی و بیماری های هم زمان دیگر شما پیشنهاد خود را عنوان می کند و روش های ممکن را در بازسازی پستان شما ذکر خواهد کرد. بازسازی سینه با استفاده از بافت بدن مانند چربی اضافه در قسمت های پوست و چربي شکم (در قسمت پايين ناف)، يا پوست و چربي ناحيه پهلو قابل انجام است. استفاده از پروتز یا پیوند آن جز عمل های جراحی بزرگ به شمار می آید و نیاز به حداقل دو روز بستری در بیمارستان مجهز دارد. پستان باز سازی شده به زیبایی پستان طبیعی نخواهد بود و نباید انتظار قرینه بودن صد در صد با طرف سالم داشته باشید، و این انتظاری غیر قابل دسترس است . نتیجه بازسازی همزمان با عمل جراحی برداشتن اکثرا بهتر از بازسازی تاخیری است ولی به هر حال مثل پستان طبیعی نیست.

بازسازی سینه چگونه انجام می شود؟

به طور کلی بازسازی سینه برداشته شده یا توسط پروتز یا توسط نسوج سایر قسمت های بدن و یا ترکیبی از هر دو روش قابل اجراستدر افرادی که سینه برداشته شده رادیوتراپی نشده باشد و پوست کافی وجود داشته باشد می توان در یک مرحله پروتز گذاری و در مرحله دیگری که حداقل شش ماه بعد خواهد بود بازسازی نوک سینه را انجام داد. ولی اگر پوست باقیمانده کافی نباشد، لازم است ابتدا با گذاشتن وسیلة گشاد کننده پوست (tissue expander) سایز مناسب را به دست آورد و سپس در مرحله بعدی پروتز گذاری و سپس بازسازی نوک سینه را انجام داد.
در افرادی که سینه برداشته شده رادیوتراپی شده است به دلیل اینکه پوست سفت و خشک می شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد حتماً لازم است که از نسوج سایر قسمت های بدن استفاده شود این نسوج شامل فلپ های عضلانی- پوستی از ناحیه شکم (
TRAM Flap) و یا عضله پشتی قفسه سینهاست.
اگر سینه سمت مقابل بزرگ و یا افتاده باشد می توان همزمان عمل جراحی ماموپلاستی و یا ماستوپکسی با یا بدون پروتز را برای سمت مقابل انجام داد. نکته مهم از نظر زیبایی ایجاد تناسب بین دو سینه است. باید تا حد امکان سایز دو سینه هماهنگ و به هم نزدیک باشد هر چند که تقارن کامل هیچ گاه ایجاد نخواهد شد.

آیا انجام عمل جراحی بازسازی سینه توصیه میشود؟‏

عمل بازسازی سینه در تمام خانم هایی که درمان سرطان کامل گردیده است حتماً توصیه می شود. در فرهنگ ما به دلیل محجوب بودن بیماران تعداد این اعمال بسیار کم است. در حالی که در سایر کشورها بیشتر بیماران بعد از ماستکتومی تحت عمل جراحی ترمیمی قرار می گیرند و هماهنگی لازم بین بخش های سرطان و بخش های ترمیمی در بیمارستان ها وجود دارد. خانم هایی که بازسازی سینه را انجام می دهند از روحیه بسیار بالاتری برخوردارند و اعتماد به نفس خود را دوباره به دست می آورند، در حالی که اگر بازسازی سینه انجام نشود بسیاری از بیماران دچار مشکلات روحی- روانی، خانوادگی و گاهی مشکلات اجتماعی نیز می شوند.‏ : در راستاي کاهش نگراني ها و مشکلات روحي بيماران سعي مي شود که در حين اعمال جراحي از روش هايي استفاده شود که تا حد ممکن پستان بيمار حفظ شود و تا جايي که امکان دارد از برداشتن کل پستان اجتناب شود. بازسازي پستان يک عمل چند مرحله اي است و با يک مرحله تکميل نمي شود: در مرحله اول خود پستان بازسازي مي شود ولي ترميم نوک پستان در مرحله اي ديگر انجام مي گيرد، همچنين در مواردي که پستان بازسازي شده شبيه پستان طرف مقابل نباشد در اين صورت بايد بعد از بازسازي پستان، سمت مقابل را نيزجراحي کرده و آن را مشابه طرف بازسازي شده نمايي

در چه مواردی نیاز به بازسازی پستان نیست؟

البته می دانیم گاهی اوقات تومور بیمار کوچک است و به موقع به جراح پستان مراجعه کرده است و یا نسبت سایز تومور به سایز پستان مناسب است به گونه ای که پزشک مجبور نیست حجم زیادی از پستان را بردارد و در درمان سرطان می توان پستان بیمار را به صورتی حفظ کند که سایز و شکل آن نسبت به طرف مقابل زیاد تغییر نکند و در نهایت سایز، شکل مناسب و قابل قبولی را داشته باشد.

در این موراد ترجیح برآن است که خود پستان بیمار حفظ شود، که دراین حالت از هر بازسازی نتیجه ی بهتری دارد.

چه مواقعی نمی توان پستان بیمار را حفظ کرد؟

اما گاهی اوقات به هر دلیلی پزشک نمی تواند پستان بیماررا حفظ کند:

  • برای مثال زمانی که نسبت سایز تومور به سایز پستان بیمارخیلی بزرگ باشد.
  • یا آن که چندین کانون سرطانی به طورهمزمان در پستان بیمار وجود داشته باشد به صورتی که این کانون ها نزدیک هم نباشند و پزشک نتواند حجم قابل قبولی از بافت پستان را حفظ کند.
  • یا رسوبات کلسیمی به شکل بدخیم به طور پراکنده در پستان بیمار وجود داشته باشند.
  • در مواردی نیز بیمار سرطان پستان راست دارد و تمایل دارد پستان چپ را نیز به خاطر کاهش خطر به طور کامل بردارد.
  • و یا بیمار به علت سابقه ی فامیلی مثبت، تست ژنتیک انجام داده و نتیجه ی تست ژنتیک مثبت شده است و حالا تمایل دارد به طور پیشگیرانه پستان را خارج کند در این موارد مبحثی که مطرح می شود، بحث بازسازی پستان است .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (507 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (62 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (13 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد