دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / آرایش و زیبایی /

سوالات متداول در مورد پاک کردن خالکوبی با لیزر 

پنجشنبه، 20 آذر 1399
در سال‌های اخیر تاتو کردن از کارهای پرطرفدار بین مردم به‌خصوص قشر جوان بوده است. باوجود خطراتی که تاتو کردن برای شخص ایجاد می‌کند، هنوز هم این تمایل بین بسیاری از مردم وجود دارد.

در سال های اخیر تاتو کردن از کارهای پرطرفدار بین مردم به خصوص قشر جوان بوده است. باوجود خطراتی که تاتو کردن برای شخص ایجاد می کند، هنوز هم این تمایل بین بسیاری از مردم وجود دارد. از طرفی به وجود آمدن فرصت هایی برای تاتو موقت که نسبت به تاتو دائم بی خطر و بی درد و قابل بازگشت است و تنوعی که می توان درروش تاتو موقت داشت، این فکر را بر سر مردم انداخته است که با پاک کردن تاتو های دائم خود، هم خود را از شر یک شکل دائمی بر روی بدن حفظ کنند و هم بتوانند متناسب با موقعیت هر شکلی که تمایل دارند بر روی پوست خود تاتو کنند. همچنین کسانی هستند که بعد از تاتو کردن از تصویر به وجود آمده راضی نمی باشند و به همین دلیل نسبت به حذف آن اقدام می کنند. گاهی واکنش های حساسیتی ایجادشده در شخص بعد از انجام تاتو نیز، فرد را به پاک کردن تتو وا می دارد. همچنین ممنوعیت کار در برخی از سازمان ها به دلیل وجود تاتو بر روی بدن، یکی دیگر از دلایل رفع آن نیز می تواند باشد.

آیا لیزرهای مختلفی برای پاک کردن خالکوبی وجود دارد؟

سه نوع اصلی لیزر وجود دارد که برای پاک کردن تتو استفاده می شوند. هر سه لیزر مذکور از انواع لیزرهای کیوسوئیچ هستند. این نوع لیزر از انرژی بسیار بالایی برخوردار است.این انواع عبارتند از: لیزر الکساندریت ( الکس) ، لیزر روبی و لیزر یاگ (NdYAG ).

لیزر رفع خالکوبی چگونه عمل می کند؟

لیزرها با تجزیه رنگ دانه ها به وسیله یک پرتو نور بسیار قوی ، باعث پاک شدن خالکوبی می شوند. رنگدانه های سیاه تتو، تمام طول موجهای لیزر را جذب می کند، و به همین دلیل رنگ سیاه راحتتر از هر رنگ دیگری پاک می شود. رنگ های دیگر را می توان با لیزرهای خاصی که بر اساس (طول موج) رنگ مورد نظر انتخاب شده اند پاک کرد.

قبل از هر کار لازم است یک جلسه مشاوره با یک فرد حرفه ای و آموزش دیده داشته باشید تا خالکوبی شما را ارزیابی کرده و شما را در این کار راهنمایی کند.

به طور کلی، در جلسه درمانی لیزر پاک کردن تتو مراحل زیر دنبال خواهد شد:

  • ابتدا یک عینک یا چشم بند محافظ به شما می دهند.
  • تکنسین واکنش پوست شما را به لیزر آزمایش می کند تا موثرترین انرژی برای درمان را تعیین کند.
  • تکنسین از لیزری با پالس های پر قدرت نوری استفاده می کند که از لایه های بالایی پوست عبور کرده و صرفا جذب رنگدانه های تتو می شود.

آیا بی حسی لازم است؟

لیزر پاک کردن خالکوبی راحت و بدون درد نیست، اما اکثر بیماران نیازی به بی حسی ندارند. بسته به محل خالکوبی ممکن است بخواهید قبل از درمان از کرم های بی حسی موضعی استفاده کنید.دوره بهبودی برای این درمان معمولا چند روز طول می کشد. البته این زمان به نوع سیستم لیزری که برای پاک کردن تتو استفاده می شود بستگی دارد.معمولا در مواردی که از لیزر یاگ ( NdYAG ) استفاده می شود تاول و پوسته ریزی بیشتری نسبت به دو نوع لیزر دیگر ایجاد می شود. بیمار متوجه خواهد شد که پوست بلافاصله سفید می شود که این فقط نتیجه گرم شدن سطحی لایه بالایی پوست است. این حالت کمتر از یک روز طول می کشد. ممکن است تا چند روز کمی پوسته ریزی وجود داشته باشد. معمولا خونریزی زیاد نیست. ممکن است خونریزی بسیار اندکی وجود داشته باشد.

چه تعداد جلسه لازم است؟

لیزر پاک کردن تتو، با هر یک از سه نوع لیزر بالا که انجام شود، یک درمان تک جلسه ای نیست. لیزر رنگدانه ها را از خالکوبی پاک نمی کند، کاری که لیزر انجام می دهد آن است که جوهر را شکسته و به ذرات رنگدانه کوچکتری تجزیه می کند که بدن می تواند آن ها را پردازش کرده و از خود دفع کند. لازم است بین جلسات درمانی چند ماه فاصله باشد تا بدن فرصتی برای بهبود پیدا کند و پس ازآن جلسه بعدی درمان انجام خواهد شد. چنان که گفته شد این درمان، یک روش تک جلسه ای نیست و پس از هر جلسه درمان بیمار دو تا سه روز دوره نقاهت خواهد داشت.

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بستگی به مدت زمانی که از انجام خالکوبی گذشته است، اندازه و رنگ(های) آن دارد. رنگ پوست بیمار، و اینکه رنگدانه های خالکوبی چقدر در عمق پوست نفوذ کرده باشند ، نیز در تکنیک حذف آن ها تاثیر دارد.

هر چه خالکوبی کوچکتر باشد به پالس های کمتری برای رفع آن نیاز است، در حالی که پاک کردن خالکوبی های بزرگتر مستلزم پالس های بیشتری است. در هر صورت، خلاص شدن کامل از شر یک خالکوبی، نیازمند چند جلسه درمان است. بعد از هر جلسه لیزر، خالکوبی باید به صورت مداوم کمرنگتر و کمرنگ تر شود.

بسته به اینکه که خالکوبی یک کار آماتور باشد یا حرفه ای، تعداد جلسات درمانی برای محو کردن آن متفاوت خواهد بود. اگر تتو به شکل غیر حرفه ای و آماتور انجام شده باشد، محو کردن آن چهار تا شش جلسه طول می کشد و اگر یک کار حرفه ای باشد، محو آن به طور متوسط ​​هشت تا ده جلسه لیزر نیاز دارد. خطر ایجاد اسکار در تمامی این سه روش، بسیار کم و چیزی بین یک تا دو درصد است.

آیا می توان تاتو را به طور کامل از بین برد؟

در اغلب موارد پاسخ این سوال مثبت است. اشعه لیزر می تواند تاتو را به طور کامل پاک کند. البته این که تاتو از ابتدا چگونه انجام شده است، بر این موضوع تاثیر دارد. در صورتی که تاتو به صورت حرفه ای انجام شده باشد، پاک کردن آن نیز بسیار آسان تر است. همچنین پاک کردن رنگ هایی مانند آبی تیره و مشگی نیز بسیار آسان تر است اما رنگ هایی مانند قرمز، زرد و سبز به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند تا محو شوند. رنگ قرمز مقاوم ترین رنگی است که پاک کردن آن مشکل است.

آیا این روش دردناک است؟

روش پاک کردن تاتو با لیزر با درد خفیفی همراه است. این درد شبیه به این است که با یک کش لاستیکی روی پوست شما ضربه زده شود. برای آن که شما این درد را احساس نکنید، قبل از انجام لیزر درکانی روی پوست شما، کرم بیحس کننده زده می شود. با انجام این کار، ناحیه مورد نظر تا حدود زیادی بیحس می شود و بیمار در حین انجام لیزردرمانی احساس راحتی می کند. برخ از پزشکان همچنین از یک دستگاه خنک کننده برای راحتی بیشتر بیمار نیز استفاده می کنند.

آیا این روش بر پوست اطراف ناحیه تاتو شده نیز اثر می گذارد؟

اشعه لیزر به نحوی تنظیم شده است که تنها جذب رنگ خاصی که رنگ تاتو است، می شود و بنابراین تاثیری بر پوست اطراف تاتو ندارد و پوست شما به رنگ قبلی خود باقی خواهد ماند.

عوارض جانبی ان چیست؟

درمان با لیزر اغلب از بسیاری از روش های دیگر پاک کردن تاتو مانند پاک کردن، برداشتن، سال ابریژن و یا درم ابریژن ایمن تر است، زیرا لیزر به طور انتخابی رنگدانه را در تاتو از بین می برد و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. با این حال، فرد باید در هنگام تصمیم گیری برای پاک کردن تاتو موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • محل پاک کردن تاتو در معرض خطر عفونت است.
  • ممکن است که تاتو کاملا برداشته نشود.
  • فرد ممکن است دچار هایپو پیگمانتاسیون شود، به این معنی که پوستی که درمان می شود روشن تر از پوستی اطراف خواهد بود.
  • تاتوهای آرایشی مانند خط لب، خط چشم و ابرو ممکن است پس از درمان تیره تر شوند.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل اکسپت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی