دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

سوالات متداول در مورد شپش سر 

یکشنبه، 20 تیر 1400
اصلی‌ترین راه‌ ابتلا به شپش سر تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا است و به‌طورکلی: حضور در مدرسه برای کودکان، نشستن در فاصله بسیار نزدیک به دیگران، خوابیدن در یک رختخواب مشترک و اشتراک‌گذاری شانه، برس یا حوله از دلایل مبتلا شدن به این انگل است.

شپش سرنوعی حشره کوچک شش پاست که محکم به پوست سر میچسبد و از خون انسان تغذیه میکند.هر شپش به اندازه یک دانه ی کنجد است .تخم شپش محکم به موها میچسبد و به خاطر اندازه ی کوچکش به سختی میشود آن را دید. شپش سربیشتر در بچه هایی که به مکانهای شلوغ مثل پیش دبستانی ، دبستان میروند شایع تر است.بچه ها در این سن بیشتر باهم در ارتباط هستند و ممکن است از کلاه یکدیگر استفاده کنند ، یا در بازی موهایشان با هم تماس داشته باشد و … بنابراین بیشتر در معرض گرفتاری اند.همچنین بزرگسالانی که با بچه ها زندگی میکنند ، ریسک بالایی برای مبتلا شدن دارند.در چند سال اخیر شاهد شیوع شپش سر در بین مدارس ومهد ها ی خود هستیم و یکی از نگرانی های والدین در فصل مدارس ابتلای فرزندانشان به این معضل است.

راههای انتقال شپش سر:

۱- تماس مستقیم:
کلیه افراد در هر گروه سنی، جنسی و طبقه ای( فقیر و ثروتمند) در اثر تماس موهای سالم با موهای آلوده به شپش، مبتلا می شود.
۲- تماس غیر مستقیم:

استفاده از برس، شانه، کلاه، روسری، شال گردن، بالش، روتختی و حوله افراد مبتلا یا استفاده از وسایل آرایش مشترک عمومی، صندلی وسایط نقلیه عمومی، کمد های لباس در سالنهای ورزشی و استخرها از دیگر راههای انتقال شپش است.
وجود خارش در پوست سر که ادامه دار باشد نشانه اولین آلودگی به شپش سر است. وجود نقاط سیاه ریز بر روی بالش، روتختی، محل تماس لباسها با گردن و شانه که نشان دهنده دفع خون هضم شده توسط شپش است.

علت ابتلا به شپش سر چیست؟

اصلی ترین راه ابتلا به شپش سر تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا است و به طورکلی: حضور در مدرسه برای کودکان، نشستن در فاصله بسیار نزدیک به دیگران، خوابیدن در یک رختخواب مشترک و اشتراک گذاری شانه، برس یا حوله از دلایل مبتلا شدن به این انگل است.

چطور از شپش جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت فردی، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس های آلوده و گزارش موارد افراد آلوده به نزدیک ترین واحد بهداشتی درمانی ازجمله راه های پیشگیری از ایجاد شپش روی موی سر افراد به شمار می رود. هنگام مواجه شدن با آلودگی بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شود و از اطو و خشک کن برای خشک کردن لباس ها بهره گیری شود. پس از هر تعطیلات باید دانش آموزان پس از بازگشت به محیط آموزشی معاینه شوند.

شپش خطرناک است؟

شپش یک انگل است و سه نوع دارد: شپش سر، شپش بدن و عانه (تناسلی). شپش سر، ما را بیمار نمی کند؛ تنها ایجاد خارش می کند و ممکن است در اثر خارش، سر زخم شود و این زخم، عفونت کند که آن وقت خطرناک استT معمولاً از زمانی که شخص به شپش سر آلوده می شود تا زمان بروز علائم ۲ تا شش هفته طول می کشد گاه ممکن است فرد به این عارضه مبتلا شده ولی هیچ علامتی نداشته باشد.

چه کسانی شپش می گیرند؟

شپش سر در همه جوامع بشری شیوع دارد و مربوط به قشر خاصی نیست، بنابراین این تصور که شپش تنها در جوامع فقیر و با سطح بهداشت پایین مشاهده می شود باوری اشتباه است. هرسال در ایالات متحده بین ۶ تا ۱۲ میلیون نفر بین کودکان ۳ تا ۱۱ سال به شپش مبتلا می شوند، در اروپا بین یک تا بیست درصد از گروه های مختلف مردم در سال به این بیماری مبتلا می گردند.

این عارضه بیشتر در کودکان سه تا یازده ساله دیده می شود و در دختران در مقایسه با پسران شایع تر است. زیرا دختران معمولاً موهای بلندی دارند و از وسایل شخصی دیگران مانند برس و گیره سر یا در مدارس از مقنعه های سایر دانش آموزان استفاده می کنند
هنگامی که هوا سرد می شود مردم در اماکن عمومی تجمع بیشتری پیدا می کنند و نزدیکی افراد در کنار هم زمینه را برای انتقال و سرایت شپش فراهم می کند.

باورهای غلط درباره شپش سر چیست؟

  • حیوانات خانگی باعث انتقال شپش سر به انسان هستند
  • شپش سر ناقل بیماری است
  • وقتی همکلاسی فرزندم شپش سر دارد، نیازی نیست که من برای فرزندم درمان ضد شپش آغاز کنم
  • شپش مخصوص موی کودکان است
  • ماندگاری شپش روی سر کودکان خانواده های فقیر بیشتر است
  • شپش می تواند وارد آب استخر شده و به دیگران منتقل شود
  • شپش ها می توانند پرواز کننده و از روی سر یک فرد روی سر دیگری بپرند
  • رنگ کردن موی بچه ها راه خوبی برای درمان شپش است
  • فروبردن سر در آب، آب استخر و کلر، گرما، ژل مو باعث از بین رفتن شپش سر نمی شوند
  • شپش تنها در موهای کثیف لانه گذاری می کند

شپش سر را چگونه از بین ببریم؟

درمان شپش سر به وسیله شامپوها و لوسیون های شیمیایی موجود در داروخانه ها مانند کرم پرمترین، مالاتیون، لوسیون بنزیل الکل، سوسپانسیون موضعی اسپینوساد، لوسیون ایورمکتین، لیندان، گامابنزن و... و طب سنتی و گیاهی انجام می شود ولی افراد باید از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی ضد شپش خودداری کنند زیرا استفاده ناصحیح از این داروها به سیستم اعصاب مرکزی صدمه وارد می کند. برای اطمینان توصیه می شود جهت درمان شیمیایی به پزشک مراجعه کنید تا روش های درمانی سریع تر برای از بین بردن شپش سر به شما پیشنهاد کند.

اگر شپش در خانه وجود داشت چه کنیم؟

شپش بدون وجود میزبان ۲۴ ساعت زنده می ماند بنابراین در صورت انتقال شپش به وسایل خانه به راحتی از بین می رود. اگر موی سر اعضای خانواده دارای شپش بود، علاوه بر درمان وی، باید خانه را ایزوله کرد،روبالشی ها، لباس ها، حوله ها را با آب داغ شسته و با حرارت خشک شود. شانه ای که توسط شخص استفاده می شد باید ضدعفونی شود. کف اتاق ها و حتی روی مبل ها به راحتی با جاروبرقی زدن تمیز می شوند اما برای اطمینان تا زمانی که فرد کاملاً از شر شپش رها نشده است روی مبل ها را پلاستیک بکشیده شود و وسایل تخت وی هرروز شسته شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC