سوالات رایج درباره ماینینگ و استخراج بیت کوین

  دوشنبه، 24 آذر 1399   زمان مطالعه 16 دقیقه
سوالات رایج درباره ماینینگ و استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین یکی از روش‌های محبوب کسب درآمد از بیت کوین است. روشی که سودآوری و هزینه‌های آن هر روز تغییر می‌کند. برای این که تصمیم بگیرید که بیت کوین استخراج کنید، باید همۀ شرایط موجود را بررسی کرده و سپس اقدام کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افرادی داوطلب به نام «استخراج کننده» (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا امنیت شبکه حفظ و تراکنش های بیت کوین تأیید شود.

البته ماینرها این کار را محض رضای خدا انجام نمی دهند، بلکه برای آن پاداش می گیرند و این پاداش همان بیت کوین است. به عبارت دیگر، زمانی که برای دوست خود بیت کوین ارسال می کنید، ماینرها در پشت قضیه با فعالیت خود به تأیید شدن تراکنش شما کمک می کنند و شبکه به این کار آنها پاداش می دهد.

پس با ماینینگ، در واقع سه کار اصلی انجام می شود:

  1. تأیید تراکنش های بیت کوین
  2. حفظ امنیت شبکه بیت کوین
  3. تولید واحدهای جدید بیت کوین به صورت غیرمتمرکز

1. بیت کوین چگونه استخراج می شود؟

بیت کوین یک رشته کد است که بر بستر بلاکچین نوشته شده است. در این رشته، بلاک هایی وجود دارد که اطلاعات بیت کوین های استخراج شده و تراکنش های قبلی را در خود دارد. استخراج به اضافه کردن یک بلاک به این رشته گفته می شود. برای اضافه شدن بلاک، باید معادلات ریاضی شبکه بلاکچین بیت کوین توسط یک پردازنده حل شود.

در فرآیند استخراج، شبکه بیت کوین به استخراج کننده پاداش می دهد. به این پاداش در اصطلاح، پاداش بلاک می گویند. این فرآیند باعث می شود که کوین های جدید به چرخه بازار رمزارزها اضافه شوند. در گذشته، کار استخراج بیت کوین را کامیپوترهای خانگی انجام می دادند؛ اما اکنون برای این کار به پردازنده های قوی نیاز داریم. ای سیک ها (Asic) امروزه دستگاه های محبوب استخراج بیت کوین هستند.

2. چقدر طول می کشد تا یک بیت کوین استخراج شود؟

پاسخ به این سوال، بستگی به این دارد که شما با چه روشی استخراج می کنید. معیارهای مختلفی روی زمان استخراج بیت کوین تاثیر می گذارند. برای مثال، سخت افزاری که با آن استخراج می کنید، روش استخراج تان (به تنهایی استخراج می کنید یا عضو یک استخر استخراج شده اید؟) و سختی شبکه، روی سرعت استخراج تاثیر می گذارد.

با توجه عوامل بالا، برای هر ماینر به طور میانگین، 5 سال طول می کشد تا یک بیت کوین استخراج کند. این زمان تقریبا برای همۀ ماینرها، حتی آن ها که از دستگاه های خیلی پیشرفته استفاده می کنند، صادق است (منبع: techslang).

3. الگوریتم اثبات کار چیست؟

بسیاری از رمزارزها از جمله بیت کوین برای حفظ امنیت شبکه، از الگوریتم های اجماع استفاده می کنند. الگوریتم های اجماع نشان می دهند که همه ی کاربران شبکه تراکنش انجام شده را دیده و تایید می کنند. این کار باعث می شود که هیچ مقدار بیت کوینی دو بار خرج نشود.

اثبات کار (Proof of Work) الگوریتم اصلی اجماع در بلاکچین بیت کوین است. گواهی اثبات کار نشان می دهد که یک ماینر موفق شده است یک معادله در بلاکچین بیت کوین را حل کند. با این گواهی ماینر می تواند پاداش بلاکی که استخراج کرده است را بگیرد و آن بلاک را به بلاکچین اضافه کند.

4. سختی استخراج یعنی چه؟

هر رمزارز برای این که تورم شبکه را کنترل کند و سرعت استخراج کوین ها را ثابت نگه دارد، از متغیری به نام سختی استخراج استفاده می کند. سختی استخراج کمک می کند میانگین زمانی که یک بلاک از بلاکچین بیت کوین استخراج می شود، ثابت بماند.

میانگین زمان استخراج بلاک در شبکه بیت کوین، 10 دقیقه است. زمانی که تعداد ماینرهای حاضر در شبکه کمتر می شود، سختی استخراج پایین می آید تا احتمال موفقیت هر ماینر برای حل معادله ریاضی بلاک بیشتر شود. به همین دلیل با بالا رفتن تعداد ماینرها، سختی استخراج هم بیشتر می شود.

بلاکچین بیت کوین هر دو هفته یک بار متغیر سختی استخراج را تغییر می دهد تا با تعداد ماینرهای حاضر در شبکه هماهنگ شود.

5. چرا فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد؟

پاسخ به این سوال خیلی آسان نیست. ساتوشی ناکاموتو در یک ایمیل به مایک هرن همکار در توسعه نرم افزار می گوید: طراحی تعداد بیت کوین ها و توزیع آن ها یک «حدس حساب شده و سخت» بود (منبع). البته تحلیل های ریاضی و منطقی متفاوتی برای این عدد وجود دارد. شاید بتوان چهار دلیل برای انتخاب این عدد توضیح داد:

  1. جلوگیری از تورم: تورم نتیجه قطعی عرضه نامحدود پول است. محدودیت عرضه به کنترل بازار کمک می کند.
  2. جذاب شدن استخراج بیت کوین: محدودیت تعداد بیت کوین ها باعث می شود افراد بیشتر به استخراج و خرید بیت کوین تمایل داشته باشند.
  3. ناکاموتو در همان ایمیل برای مایک هرن توضیح داد که می خواهد ارزش بیت کوین مانند ارزهای رایج موجود باشد. اما بدون علم به آینده، این کار بسیار مشکل است، پس او عددی بینابین انتخاب کرده است. عددی که بتواند به جای این که بیت کوین را برای استفاده گروهی خاص از مردم (مثلا مهندسان کامپیوتر) مناسب کند، در دسترس همه ی مردم دنیا باشد. با این روش بیت کوین می تواند بخشی هرچند کوچک از اقتصاد بین المللی را تشکیل بدهد.
  4. بعد از آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2140، پاداش استخراج تا حدی نصف شده است که عملاً مقدار آن به صفر می رسد. زمانی که پاداش استخراج به صفر برسد، دقیقاً 21 میلیون بیت کوین هم استخراج شده است.

6. چرا هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج اتفاق می افتد؟

یکی از مهم ترین سوالات رایج استخراج بیت کوین دربارۀ هاوینگ است. ناکاموتو برای جلوگیری از تورم و ورود ناگهانی همه ی بیت کوین های موجود، برنامه ریزی کرد که هر ده دقیقه یک بلاک استخراج شود و پاداش آن به ماینر تعلق بگیرد. برای قابل پیش بینی بودن شبکه و توزیع مناسب بیت کوین بین کاربران، ناکاموتو سازوکار هاوینگ را طراحی کرد.

طبق این سازوکار، بعد از استخراج هر 210 هزار بلاک که چهار سال طول می کشد، پاداش استخراج نصف می شود. پاداش استخراج در ابتدای کار، 50 بیت کوین به ازای هر بلاک بود. این عدد بعد از حدود 12 سال و رخ دادن 3 هاوینگ، به 6.25 بیت کوین رسیده است.

در حقیقت، اگر هاوینگ اتفاق نمی افتاد، تعداد محدودی ماینر همه ی بیت کوین های موجود را استخراج می کردند. با این وضعیت معادلات عرضه و تقاضا تغییر می کرد، خاصیت رقابتی بودن استخراج از بین می رفت و عرضه بیت کوین کنترل نشده بود. هاوینگ این مشکلات را حل کرده و به این رمزارز، خاصیتی پایدار می دهد.

7. آیا می توان با تلفن همراه بیت کوین استخراج کرد؟

بله و خیر! کار استخراج بیت کوین، همانطور که در سوال اول پاسخ دادیم، به پردازنده های قوی نیاز دارد. چیزی که تلفن های همراه ندارند. اگر تصمیم بگیرید با نصب یک نرم افزار ماینر (استخراج کننده)، بیت کوین استخراج کنید، شاید چندین سال طول بکشد که به عددی قابل برداشت برسید. در این مدت، مطمئن باشید که عمر تلفن همراه شما به سرعت سر آمده است.

در عوض، می توانید از بازی ها و سایت هایی که بیت کوین رایگان می دهند استفاده کنید. یک بازی خوب انتخاب کنید، در آن برنده شوید و بیت کوین جایزه بگیرید. هرچند پیدا کردن یک سایت معتبر که واقعا جایزه را پرداخت کند، آسان نیست و میزان بیت کوین پرداختی هم چندان جلب توجه نمی کند.

8. آیا می توان با کامیپوتر شخصی بیت کوین استخراج کرد؟

این سوال هم جواب بله یا خیر ندارد. کار استخراج از ابتدا با همین کامیپوترهای شخصی آغاز شد. اما این روند چندان طولانی نبود. با علاقمند شدن تعداد بیشتری از افراد به کار استخراج و پیچیده تر شدن بلاکچین بیت کوین، خیلی زود معلوم شد روش دیگری برای استخراج نیاز است. دستگاه های ای سیک همان روش جایگزین بودند.

هنوز هم می توانید یک نرم افزار ماینر روی لپ تاپ شخصی خود نصب کنید؛ اما با این کار فقط باتری، پردازنده و کارت گرافیک لپ تاپ خود را نابود کرده اید. استخراج با لپ تاپ به هیچ وجه به صرفه نیست. سرعت پردازش در این لپ تاپ ها در برابر ای سیک ها حرفی برای گفتن ندارد و لپ تاپ شما خیلی زود فرسوده خواهد شد.

9. استخراج یک بیت کوین چقدر هزینه می برد؟

برای این که هزینه استخراج یک واحد بیت کوین را محاسبه کنیم؛ باید معیارهای زیر را در نظر بگیریم:

  1. هزینه دستگاه ماینر
  2. هزینه برق و دستگاه های خنک کننده

هزینه دستگاه ماینر تقریباً همه جا ثابت است؛ اما هزینه برق می تواند میزان هزینه استخراج یک بیت کوین را تعیین کند. قیمت برق در ایران در فصول سال و مناطق مختلف، متفاوت است. این تفاوت قیمت در بین کشورها خودش را بیشتر نشان می دهد. بهترین کشورها برای استخراج بیت کوین کشورهایی هستند که نرخ برق در آن ها ارزان تر باشد. در حال حاضر هزینه استخراج یک بیت کوین در ایران حدود 3200 دلار است. (منبع: Elite Fixtures)

10. آیا استخراج بیت کوین هنوز به صرفه است؟

به صرفه بودن استخراج یکی از سوالات رایج استخراج بیت کوین است و جواب آن هم چندان آسان نیست. پاسخ بستگی به این دارد که چقدر می توانید برای بازگشت سرمایه خود صبور باشید. استخراج بیت کوین در حال حاضر حدود 2000 هزار دلار سرمایه اولیه نیاز دارد. گاهی بیش از یک سال طول می کشد که این سرمایه اولیه بازگردد. اگر می توانید چند ماه بدون انتظار سود استخراج کنید و فقط هزینه ها را بپردازید، بله، استخراج می تواند به صرفه باشد.

به یاد داشته باشید که استخراج بیت کوین تنها در صورتی به صرفه است که با دستگاه های ای سیک انجام شود.

11. چه تجهیزاتی برای استخراج بیت کوین نیاز دارم؟

تعداد و نوع تجهیزات استخراج بیت کوین با توجه به سرمایه اولیه شما و بزرگی مزرعه استخراج تغییر می کند. به طور کلی، شما برای استخراج بیت کوین به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  1. دستگاه ماینر یا همان ای سیک: برای شروع استخراج
  2. منبع برق پایدار و البته ارزان: برای تامین برق دستگاه های استخراج
  3. تجهیزات خنک کننده مثل فن یا کولر: برای کاهش دمای ای سیک ها و تهویه هوای مکان استخراج
  4. اینترنت پایدار با سرعت معمولی: برای اتصال به بلاکچین بیت کوین
  5. یک کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری یا نرم افزاری: برای نگهداری بیت کوین های استخراج شده

اگر قصد داشته باشید که کار استخراج را با بیشتر از یک دستگاه استخراج دنبال کنید، باید مکان مناسبی هم برای راه اندازی مزرعه استخراج درنظر بگیرید. در مزرعه های استخراج با توجه به داشتن تعداد بیشتری ماینر، به تجهیزات دیگری مانند باکس های کاهش صدای دستگاه استخراج هم نیاز دارید.

12. دستگاه استخراج یا ماینر چیست؟

دستگاه ماینر، یک مجموعه پردازنده قوی است که می تواند در ثانیه بین چند مگابایت تا چند ترا بایت داده را پردازش کند. ماینر به سخت افزارهایی گفته می شود که منحصراً برای استخراج رمزارزها، مثل بیت کوین، طراحی و تولید شده اند.

هر ماینر، از الگوریتم استخراج خاصی پیروی می کند که آن را برای استخراج یک یا چند نوع رمزارز مناسب می سازد (الگوریتم هش). برای مثال، الگوریتم استخراج بیت کوین، SHA-256 است. شما می توانید برای استخراج بیت کوین کش، زی کش و پِرکوین هم از این دستگاه ها استفاده کنید. این ویژگی برای دستگاه های مختلف و ارزهای مختلف صادق است. ما در مقاله راهنمای انتخاب بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین، مفصل در این باره صحبت کرده ایم.

13. سریع ترین دستگاه استخراج بیت کوین کدام است؟

سریع ترین دستگاه های استخراج بیت کوین در حال حاضر ای سیک ها هستند. دستگاه هایی که چندین تراشه پردازنده قوی دارند که می توانند در یک ثانیه، تا چند تراهش پردازش انجام دهند. برندهای Antminer، Inosilicon و Avalon از جمله شرکت های تولید کننده ای سیک هستند. مقاله راهنمای انتخاب بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین، برای انتخاب بهتر به شما کمک خواهد کرد.

14. آیا خرید دستگاه استخراج بیت کوین به صرفه است؟

پاسخ به این سوال کاملاً بستگی به شرایط و سرمایه شما دارد. بهتر است بدانید که عمر مفید بهترین دستگاه های استخراج حدود 3 سال است. پس بهتر است دستگاهی بخرید که آن قدر توان پردازش داشته باشد که بتواند در کمتر از این مدت به سوددهی برسد. خرید دستگاه های قدیمی و کم قدرت، ممکن است وقت و سرمایه شما را هدر بدهد.

15. چطور بیت کوین های استخراج شده خود را بفروشیم؟

برای فروش بیت کوین راه های مختلفی وجود دارد: از فروش مستقیم به یک خریدار گرفته تا مبادله آن در یک صرافی معتبر ارز دیجیتال. والکس، یک پلتفرم آنلاین خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که در آن می توانید بیت کوین استخراج شده خود را به قیمت روز و رقابتی به کاربران دیگر بفروشید. برای این کار لازم است که بیت کوین را به کیف پول خود در والکس انتقال داده و از صفحه معامله، اقدام به فروش بیت کوین فروش بیت کوین کنید.

16. چند بیت کوین در روز استخراج می شود؟

به طور متوسط هر روز حدود 144 بلاک استخراج می شود. بعد از هاوینگ 2020، پاداش هر بلاک به 6.25 بیت کوین رسید. بنابراین طبق محاسبه زیر، 900 بیت کوین در روز استخراج می شود.

144*6.25=900 (بیت کوین استخراج شده در روز)

17. کجا می توانم بیت کوین رایگان استخراج کنم؟

استخراج رایگان بیت کوین تقریباً شدنی نیست. در واقع هر کاری هزینه های خودش را دارد. امروزه سایت های مختلفی برای کسب درآمد رایگان از بیت کوین فعالیت می کنند که همۀ آن ها قابل اعتماد نیستند. برای این که بدون استخراج یا ترید، بیت کوین رایگان به دست بیاورید، چند راه مختلف وجود دارد:

  1. سایت های فاست: این سایت ها در ازای تبلیغات کلیکی به شما مقدار مشخص و کمی بیت کوین می دهند. این سایت ها در ازای کار (که همان کلیک روی تبلیغات است)، به شما تعداد مشخصی ساتوشی می دهند. البته پیدا کردن سایت فاست معتبر مثل پیدا کردن بازی معتبر برای استخراج با موبایل چندان آسان نیست.
  2. در برخی از پلتفرم های خرید و فروش ارز دیجیتال مثل بایننس، اگر کسی با کد دعوت شما عضو پلتفرم شود و خرید و فروش کند، بین 10 تا 50 درصد کارمزد معاملات او به حساب شما واریز خواهد شد. در والکس نیز اگر کسی با کد دعوت شما عضو شود، این پاداش به صورت ریالی به شما داده می شود و فرد دعوت شده می تواند 2 معامله رایگان انجام دهد. برای مثال، با ثبت نام در والکس از طریق لینک زیر، می توانید 2 معامله بدون کارمزد (رایگان) انجام دهید.

18. ماشین حساب استخراج بیت کوین چیست؟

برای محاسبۀ سودآوری استخراج بیت کوین، باید عوامل مختلفی مانند قدرت دستگاه استخراج، قیمت برق و مدل دستگاه را در نظر بگیرید. برای مثال، دستگاه Bitmain Antminer S15 که 28 تراهش قدرت دارد، 1596 وات به ازای هر ساعت انرژی مصرف می کند. اگر برق مصرفی شما، با نرخ متوسط صادراتی محاسبه شود، یعنی باید به ازای هر کیلووات ساعت، 965 تومان بپردازید. برای پاسخ به یکی از سوالات رایج استخراج بیت کوین، یعنی به صرفه بودن یا نبودن استخراج، باید این محاسبه را انجام دهید:

برای محاسبه سود خالص ماهانه، ابتدا باید درآمد اصلی خود به بیت کوین را محاسبه کرده و سپس آن را به ریال تبدیل کنید. بعد نرخ برق مصرفی را حساب کنید و آن را از درآمد اصلی خود کم کنید.

این کار را باید تقریباً هر ماه انجام دهید تا بتوانید زود جلوی ضرر کردن را بگیرید. هرگاه سود خالص ماهانه شما منفی شد، یعنی کار استخراج دیگر به صرفه نیست و باید در روش خود تجدیدنظر کنید. برای این محاسبه یک ابزار مناسب وجود دارد که کار شما را بسیار آسان می کند. ماشین حساب استخراج بیت کوین با در نظر گرفتن همۀ این عوامل، سود خالص ماهانه شما را محاسبه می کند.

19. استخر استخراج بیت کوین کجاست؟

با افزایش اقبال عمومی به استخراج بیت کوین و بالا رفتن سختی استخراج، دیگر استخراج بیت کوین به شکل فردی آسان و به صرفه نیست. به همین دلیل بسیاری از استخراج کننده ها تصمیم می گیرند که به استخرهای استخراج بپیوندند.

استخر استخراج (Mining Pool)، یک شبکه است که در آن ماینرهای مختلف قدرت هش دستگاه های خود را به اشتراک می گذارند. با این کار احتمال استخراج موفق یک بلاک از بلاکچین بیت کوین بیشتر می شود. وقتی یک بلاک استخراج شد، استخر درصدی از پاداش بلاک را به عنوان کارمزد استخر برمی دارد و بقیه پاداش را بین اعضا نسبت به قدرت هشی که در اختیار استخر گذاشته اند، تقسیم می کند.

استخرهای استخراج کمک می کنند که ماینرهای مختلف حاضر در شبکه استخراج، درآمد نسبتاً ثابت و پایداری داشته باشند. این کار در مجموع، استخراج بیت کوین را بیشتر از قبل به صرفه می کند.

20. پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟

پاداش بلاک، تنها پاداشی نیست که استخراج کننده ها دریافت می کنند. شبکه بیت کوین برای تایید تراکنش ها به ماینرها نیاز دارد. هر بار یک تراکنش انجام می شود، مبلغی از ارز انتقال داده شده به عنوان کارمزد شبکه کسر می شود. این کارمزد بین ماینرها به عنوان پاداش تایید تراکنش پرداخت می شود.

در سال 2140، زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شد، شبکه بیت کوین از بین نمی رود. بلکه این پاداش تایید تراکنش ها است که ماینرها را تشویق می کند در شبکه بمانند. البته این پاداش در حال حاضر مبلغ قابل توجهی نیست، اما با بالا رفتن قیمت بیت کوین، انتظار می رود که همین مقدار کم، ارزش زیادی پیدا کند تا حضور ماینرها در شبکه به صرفه باشد.

21. آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟

بله! استخراج بیت کوین و رمزارزهای دیگر در ایران قانونی است. البته برای راه اندازی یک مزرعه استخراج و استفاده از شبکه برق صادراتی لازم است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز قانونی دریافت کنید.

تعرفه برق برای مزارع استخراج مانند برق صادراتی و 965 تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می شود. اگر شما بدون دریافت مجوز از برق خانگی یا صنعتی برای استخراج استفاده کنید و مراجع قانونی این قضیه را بفهمند، می توانند مزرعه استخراج شما را تعطیل و دستگاه ها را ضبط کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (31 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند