شتابدهندگی، کوریدور ایده تا پدیده

  سه شنبه، 08 مهر 1399 ID  کد خبر 104424
سولماز حضرت قلی زاد : شتابدهندگی، کوریدور ایده تا پدیده
قرن بیست و یکم، قرن نوآوری و خلاقیت نام گرفته است. در این قرن، خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها با مدارک دانشگاهی عالیه وارد جامعه می شوند و طبیعتاً بازار کار سنتی فضای کافی برای فعالیت همه آنها ندارد. در اینجا پای کارآفرینی و خلاقیت به میان می آید. شرکت آرمان توسعه آذربایجان نوآور( آرتان) در همین زمینه فعالیت می کند.

به گزارش ساعد نیوز، کارآفرینی و خلاقیت دو کلیدواژه اصلی در مباحث نوین کسب و کار است. عملی کردن این دو ایده، مستلزم مهارت آموزی و مشاوره های دقیق تخصصی است و شرکت های شتابدهنده کسب و کارهای نوپا که به آنها در متون تخصصی با عناوین seed accelerators یا startup accelerators اشاره می شود، مسئولیت همین مهارت آموزی و مشاوره های تخصصی را برعهده دارند. شرکت آرمان توسعه آذربایجان نوآور (آرتان) یکی از این مؤسسات اکسلریتوری است که به عنوان نخستین شرکت شتابدهنده مورد تأئید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی ریاست جمهوری است که در استان آذربایجان شرقی و شمالغرب ایران با رویکردی دانش بنیان به صورتی کاملاً تخصصی و با نیروی جوان و خلاق به کمک استارت آپهای نوپا آمده است. خان سولماز حضرت قلی زاد مدیر عامل آرتان دانشجوی دکترای حرفه ای DBA (مدیریت عالی کسب و کار) در دانشگاه تبریز هستند. ایشان در گفتگویی اختصاصی با ساعد نیوز به تشریح فعالیت های خودشان پرداخته اند:

ساعد نیوز: خانم حضرت قلی زاد لطفاً درباره محتوا و ماهیت فعالیت شرکت شتابدهنده آرتان توضیح بفرمائید؟

سولماز حضرت قلی زاد: مجتمع شتابدهنده آرتان در دو فاز فعالیت می کند، فاز شتابدهندگی و فاز فضای کار اشتراکی COWORKING SPACE. شرکت آرمان توسعه آذربایجان نوآور (آرتان) در دی ماه 96 با مساعدت اداره کل تعاون استان آذربایجان شرقی و معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یک اکسلریتور دانش بنیان در زمینه مشاوره استارتاپی در استان آذربایجان شرقی شروع به کار کرد. واقعاً جای یک چنین فعالیتی در زمینه شتابدهنده و کار اشتراکی بسیار خالی بود و مساعدت های مراجع ذی صلاح برای شکل گرفتن این شرکت شتابدهنده ستودنی است. آرتان، نخستین شتاب دهنده دانش بنیان در کل منطقه شمالغرب ایران است.

ساعد نیوز: به مخاطبین ما لطفاً توضیح بدهید که شتابدهنده اساساً چه کاری می کند؟

سلماز حضرت قلی زاد: مقصود از شتابدهنده یک فرایند و ساز و کاری است که طی آن و در چارچوب آن، یک استارت آپ یا سازمان موقت که در پی کسب و کار نوپا است، مورد مشورت و کمک قرار می گیرد تا در زمینه های مختلف خودش را آماده اجرایی کردن ایده مد نظرش در فضای کسب و کار کند. اکسلریتور به استارت آپ کمک می کند تا بداند که آیا ایده مطرح شده از سوی آن، مخاطب دارد یا نه؟ آیا تیمی که قرار است این ایده را به سمت اجرا ببرد، مهارت های مکمل لازم را دارد یا نه؟ این ارزیابی ها و مشورت های مقدماتی اگر مثبت باشد، استارت آپ وارد مرحله پیشاشتابدهی می شود. در این مرحله خدمات رایگان مشاوره در حوزه های مختلف ارائه داده می شود. خدمات منتورینگ یا مربی گری به صورت کاملاً رایگان و مهمتر از آن فضای اشتراکی COWORKING SPACE در اختیار این استارت آپ ها فراهم می کنیم. در دوره های آموزشی رایگانی که استارت آپ شرکت می کند، تیم به یک جمعبندی درباره مدل کسب و کار می رسد و از این مرحله به بعد شتابدهندگی شروع می شود. مرحله پیش شتابدهی، سه ماهه است. فرایند شتاب 6 الی 9 ماه طول می کشد. در مرحله شتابدهی علاوه بر خدمات رایگانی که در مرحله پیش شتابدهی به استارت آپ ارائه شده است، هزینه سرمایه گذاری اولیه یا همان SEED MONEY به استارت آپ تزریق می شود تا ایده به مرحله عمل وارد شود و کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP تحقق بیابد. در نهایت بیزینس پلن یا طرح کسب و کار برای استارت آپ آماده سازی می شود و در پایان دوره شتابدهی، استارتاپ به سرمایه گذار معرفی می شود. در این مرحله دیگر این استارتاپ هویت حقوقی دارد. به این ترتیب، شرکت اکسلریتور یا شتابدهنده بخشی از سهام استارتاپ یعنی بین 15 تا 20 درصد آن را به عنوان هزینه خدمات خودش صاحب خواهد بود.

ساعد نیوز: چه امکاناتی به صورتی مشخص در اختیار استارت آپ ها قرار می دهید؟

سلماز حضرت قلی زاد: مهترین مسأله در این اوضاع اقتصادی مکان فعالیت است. فضای کار اشتراکی از اهمیت بالایی برخوردار است و جای آن واقعاً در استان خالی بود. فرقی نمی کند که ایده از طرف یک تیم مطرح شود یا از طرف یک فرد که به صورت FREELANCER کار می کند. میز کار، اینترنت پرسرعت رایگان، اتاق جلسات، فضای ناهارخوری و استراحت، مشاوره رایگان. علاقمندان می توانند اطلاعات کافی را در ARTAN1100.IR به صورت کامل مشاهده کنند. در اینجا ما 1100 را به عنوان نماد استفاده کردیم. در سال 1100 هجری شمسی یک زلزله مهیب در تبریز رخ داده است که کل شهر زیر و رو شده است و ما با استفاده از این عدد می خواهیم بگوئیم که میشود از صفر همه چیز را شروع کرد و حتی یک ایده را تا سطح جهانی هدایت کرد.

ساعد نیوز: وضعیت شرکتهای اکسلریتور و کلاً زمینه استارتاپی در اکشور چگونه است؟

سلماز حضرت قلی زاد: شتابدهنده ها در تهران، اصفهان و مشهد بسیار فعال هستند. بخش خصوصی در این شهرها بسیار فعالیت گسترده ای دارد ولی در تبریز در حال فعال شدن است. ما اگر ایده خوب مطرح باشد به استارت آپ سرمایه بذری تزریق می کنیم. فلسفه مشترک گروه آرتان، کوریدور ایده تا پدیده بودن است. تلاش می کنیم تا اکوسیستم سازی کنیم یعنی یک فضایی برای پرورش ایده و رشد آن در قالب کسب و کار مهیا سازیم. یعنی زمینه کارآفرینی را به وجود می آوریم. ما دوره های آموزشی مختلف برای این کار در نظر گرفتیم. گپ کارآفرینی را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و در اداره کار تدارک دیدیم. یک دوره تخصصی مشخص برای تحلیل و بازخوانی استارت آپ اسکول YCOMBINATOR آمریکا برگزار کردیم. دوره مکالمه تجاری تحت عنوان UPTALK برگزار کردیم. همایش ارجمان یکی از نوآوری های آرتان برای شناسایی و تقدیر از استارت آپ های موفق در تبریز برگزار شده است. اپلیکیشن "اوستا تاپ" یکی از همین استارتاپ های موفق در استان است. ارجمان باز هم برای تقدیر از استارت آپ های موفق برگزار خواهد شد. ما بعد از کرونا یک برنامه ای به نام سینا در نظر گرفتیم که قبلاً هم در چند دوره اجرا شده است. سلسله نشست های تخصصی درباره شبکه اکوسیستم کارآفرینی استا. پنجمین دوره اش درباره اهمیت کار تیمی در کسب و کار پویا بود و آخرین دوره هم درباره آینده رمز ارزها.

ساعد نیوز: وضعیت حمایت های دولتی در زمینه فعالیت شتابدهنده ها چگونه است؟

سلماز حضرتی قلی زاد: اداره کار و معاونت علمی ریاست جمهوری در زمینه راه اندازی و بحث برندینگ کمک شایان توجهی به آرتان کرده اند. البته برخی تسهیلات وجود دارد ولی فرایند بروکراسی بسیار پیچیده است و نمی توان به آسانی این تسهیلات را دریافت کرد. البته اداره آی سی تی و شخص جناب آقای دکتر فرزاد ریاست محترم این اداره در استان، کمک شایان توجهی کردند. دو تفاهم نامه میان آرتان و این اداره منعقد شده است. تفاهم نامه اول برای تشکیل شورای سیاستگذاری دیجیتال مارکتینگ در استان آذربایجان شرقی است و این باعث شده است که یک نوع حبل المتین و محلی برای تجمیع پراکنده کاری به وجود بیاید. ما در استان یک صنعت بسیار قوی داریم. صنعتگران ما بسیار فعال و قوی هستند ولی متأسفانه در حوزه دیجیتال مارکتینگ قوت لازم وجود ندارد. شورای سیاستگذاری دیجیتال مارکتینگ زمینه را برای همفزایی و مشارکت و همفکری در این زمینه فراهم کرده است. این شورا خودش می تواند زمینه برای یافتن سرمایه گذار برای استارت آپ های خلاق در زمینه دیجیتال مارکتینگ باشد. تفاهم نامه دیگر با شرکت پست است در قالب تلاش برای ایجاد یک سکوی مشترک تجارت الکترونیک. شرکت پست قرار شده است که فضایی را در اختیار شتابدهنده قرار دهد برای برگزاری دوره های آموزشی در زمینه تجارت الکترونیک. این خودش نوعی شبکه سازی است. حضور استارتاپ ها و شتابدهنده در یکجا به نوعی فضای تعاملی و اکوسیستم مشارکتی را به وجود می آورد و خودش می تواند زمینه را برای ایده های مشترک خلاقانه تر مهیا سازد.

ساعد نیوز: نظر حضرت عالی درباره آینده فعالیت اکسلریتورها و استارت آپها چیست؟

سلماز حضرت قلی زاد: با توجه به توسعه سریع وپر دامنه آموزش عالی طبیعتاً نیروی کار تحصیل کرده قابلیت جذب در بدنه دولت را ندارند. طبیعتاً کارآفرینی و خلاقیت می تواند در این زمینه بسیار حیاتی باشد. شرایط کار تحول پیدا کرده و طبیعتاً اینجا شتابدهنده نقش حیاتی خودش را خواهد داشت. فضای کسب و کار در دنیای جدید بر اساس ایده های خلاقانه و مشورت های تخصصی در حال متحول شدن است و به همین دلیل اعتقاد من بر این است که ما در آینده نزدیک شاهد تحولات عظیمی در این حوزه خواهیم بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (39 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر)
تیتر امروز   
مدل ماشین هوش پران سیاستمداران ایرانی/ از لندکروز حسن روحانی تا بنز لوکس لاریجانی+عکس
اعطای مدرک دانشگاهی به 25 سگ و گربه و یک همستر در یک کشور اروپایی!
سردار آزمون فاش کرد: علی قلی‌زاده تراکتوری میشود
(فیلم) استقبال باورنکردنی استقلالی ها از رامین رضائیان بعد از تمرین / ازدحام برای سلفی گرفتن
درویش پول قرارداد گولسیانی را تأمین کرد؟ / ستاره تیم ملی گرجستان در یورو 2024 به تهران بازمی گردد
چوپانی که اولین بار در اطراف روستای خور گنج یافت+عکس و فیلم
تیپ ساحلی و میلیاردری ربکا واردی همسر جیمی واردی فوتبالیست انگلیسی با پیراهن ساتن گل گلی / شیک بودن سخت نیست همین قدر ساده ست
دکوراسیون سبک مراکشی حیاط خلوت خانه شکیرا که شبیه یک استراحتگاه است/ قلیون روی میز وسط خونه خواننده معروف! +عکس
سلیقه فاخر سوسانو، همسر فوتبالیست معروف در انتخاب لباس و اکسسوری های عروسی اش/ شیکترین عروسی که دیدم! +عکس
فراخوان دهمین جشنوارۀ «نانو و رسانه» 1403 اعلام شد
(عکس) تغییر 360 درجه ی شهربانو منصوریان با آرایش غلیظ و استایل لئوپارد زنانه و بوت های چرمی بلند در یک مرکز خرید
هفدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژۀ انجمن‌های علمی دانشجویان برگزار می‌شود
پری ادواردز خواننده ی بسیار موفق به همراه همسرش الکس اکسلید در مزرعه ی کدو تنبل ها ! لباس کدو تنبلی ایده خوبیه برای عکاسی کوچولو های کیوت 😂
خوشگلاسیون بازیگر و کشتی‌گیر هالیوودی د راک توسط دخترانش / این ووروجک ها راک رو با گلیتر یونی کورنی اکلیلی کردن 😂 فقط خنده های پدرشون
حکم شوکه‌کننده برای بیرانوند در پی شکایت پرسپولیس
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان