دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

اقتصاد /

پژوهش دولتی منجر به تولید محصول نمی شود/ پیشرفت جز با تحول در فرهنگ میسر نیست 

چهارشنبه، 16 شهریور 1401
کد خبر: 221948
ساعدنیوز: دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی علاوه بر افتتاح طرح های متعدد دانش بنیان و حضور در جمع فناورآن جوان تبریزی، در جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان استان آذربایجان حضور یافت و در جریان پیشرفت های حاصل شده در این حوزه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان استان آذربایجان شرقی که با حضور اعضای ستاد به ریاست استاندار آقای دکتر عابدین خرم برگزار شد گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان یک قانون بسیار مترقی است و حاصل چندین سال تلاش مشترک بسیاری از نهادهای مرتبط با این حوزه است. ستاری افزود، اجرای این قانون مترقی می تواند زمینه های اشتغال جوانان تحصیل کرده را فراهم کند.

سورنا ستاری با اشاره به پیشینه قابل تحسین کارآفرینی در استان آذربایجان شرقی گفت، تبریز به لحاظ تاریخی متکی به اقتصاد رانتی مبتنی بر استفاده از منابع طبیعی نبوده است. البته به این معنا نیست که در اینجا منابع طبیعی وجود ندارد. بلکه اقتصاد این شهر و استان مبتنی بر کارآفرینی است نه رانت!

معاون رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت زیرساختهای اقتصاد دانش بنیان در استان آذربایجان شرقی گفت، اتفاقات بسیار خوبی در این استان افتاده است و امیدواریم با همکاری نهادهای ذیربط این اتفاقات تداوم یابد. مانع اصلی کارآفرینی دانش بنیان مجوزها است. بروکراسی سنتی مانع اصلی دانش بنیان ها است. اینها باید اصلاح شود.

ستاری گفت، استاندار آذربایجان شرقی بسیار پیگیر موضوع اقتصاد دانش بنیان است و در جلساتی که با همدیگر داشتیم جدیت ایشان در این مورد موجب دلگرمی ما بوده است.

دکتر ستاری در ادامه به اهمیت کارآفرینی دانش بنیان در جلوگیری از مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: اگر برای قشر تحصیل کرده شغل ایجاد نکنیم، مهاجرت آنها از منطقه خواه به تهران یا خارج از کشور یک امر ناگزیر است. نوآوری خودش قانون است و اساساً هیچ قانونی با نوآوری سازگاری ندارد بنابراین باید همراستا با نوآوری و برای تسهیل آن باید قانون بنویسیم.

معاون رئیس جمهور با تحسین قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: این قانون یک یادگاری است برای نسل های آینده. البته باید این قانون به اجرا گذاشته شود تا ثمرات آن را ببینیم.

ستاری با اشاره به وجود 5 میلیون دانشجو در کشور گفت: اقتصاد کارخانه محور و مونتاژکار دیگر جوابگوی این جمعیت از جوانان تحصیل کرده نیست. به همین دلیل باید زمینه برای تولید دانش بنیان فراهم شود. ما برای اولین بار بعد از 60 سال معافیت عوارضی ورود ماشین آلات را برداشتیم تا زمینه برای تولید ماشین آلات در کشور فراهم شود. حمایت نکنیم کار پیش نمی رود.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه ها در تولید فناوری گفت، یک دانشگاه واقعی محل درآمد اصلی اش فروش فناوری است. چرا دور دانشگاه ها حصار و فنس می کشیم. این دانشگاه باید با جامعه و صنعت در ارتباط باشد. اگر آموزش به اقتصاد تبدیل نشود، سترون است. چرا ما در مراکز تحقیقی مان انتظامات داریم! فنس در این مراکز به چه دردی می خورد. راه را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این مراکز فراهم کنیم.

سورنا ستاری با اشاره به بسته های تشویقی مالیاتی برای صاحبان صنایع گفت، هر صنعتگری در صندوق های پژوهش و فناوری سرمایه گذاری کند به همان میزان از اعتبار مالیاتی برخوردار می شود.

ستاری در ادامه گفت، با پول دولتی در پژوهش نمی توان به محصول رسید بلکه این پول بخش خصوصی است که اگر در پژوهش سرمایه گذاری شود، محصول تولید می شود.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن