صورتی یا بنفش؟ نادرترین رنگ چشم های جهان که تا به حال ندیده اید!

  جمعه، 26 خرداد 1402 ID  کد خبر 344388
صورتی یا بنفش؟ نادرترین رنگ چشم های جهان که تا به حال ندیده اید!
ساعد نیوز: برخلاف تصور رایج، همیشه نمی‌توان رنگ چشم نوزاد را فقط بر اساس رنگ چشم والدین پیش بینی کرد، بلکه فرآیندی پیچیده در پشت رنگ چشم‌های ما وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از یورونیوز، مردمک وسط چشم ما تقریبا همیشه سیاه است اما حلقه رنگی اطراف آن که عنبیه نامیده می‌شود، رنگ‌های مختلفی دارد. رایج ترین رنگ عنبیه قهوه‌ای است اما نادرترین رنگ چشم چیست؟

کمیاب ترین رنگ چشم در جهان چیست؟

سبز به عنوان نادرترین رنگ چشم در جهان گزارش شده است. نظرسنجی آکادمی چشم پزشکی آمریکا نشان داد که فقط 9 درصد از مردم دارای چشمان سبز هستند، و 45 درصد چشم‌های قهوه‌ای، 18 درصد چشم‌های عسلی و 27 درصد چشم‌های آبی دارند.

اما اگر بخواهیم رنگ خاکستری را که به طور سنتی زیرمجموعه رنگ آبی قرار می‌گیرد را در یک دسته جدا قرار دهیم، این رنگ در صدر فهرست نادرترین رنگ‌های چشم قرار می‌گیرد.

شاید بعضی از شما از خود بپرسید پس رنگ مشکی در کجای این فهرست قرار دارد؟ در واقع باید گفت برخلاف شعرها و قصیده‌های گاه عاشقانه‌ای که برای چشم سیاه سروده شده است، چشمی به این رنگ وجود ندارد. بلکه آنها یا فقط قهوه‌ای تیره هستند یا مردمک بزرگی دارند که باعث می‌شود سیاه به نظر برسند.

در نظرسنجی آکادمی چشم پزشکی ایالات متحده یک درصد از شرکت کننده‌ها گفته‌اند رنگ چشمشان قهوه‌ای، آبی، عسلی، خاکستری یا سبز نیست.

شاید اگر استانداردهای رنگ چشم انسان را در نظر نگیریم، رنگ چشم افراد دارای بیماری ژنتیکی آلبینیسم در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. از هر 20 هزار نفر یک نفر به بیماری آلبینیسم مبتلاست، گاهی چشم افراد مبتلا به این بیماری قرمز، صورتی یا بنفش به نظر می‌رسد. در افراد مبتلا به آلبینیسم مقادیر ملانین در پوست، مو و چشم بسیار اندک است.

در حقیقت عنبیه این افراد رنگدانه قرمز، صورتی یا بنفش ندارد بلکه به دلیل عنبیه شفاف، رگ‌های خونی داخل چشم نمایان می‌شود و بر رنگ آن تاثیر می‌گذارند. این افراد اغلب مشکلات بینایی جدی دارند.

آیا افراد می‌توانند چشم‌هایی با رنگ متفاوت داشته باشند؟

افرادی که به بیماری نادر دیگری به نام هتروکرومی مبتلا هستند، می‌توانند چشم‌هایی با رنگ‌های متفاوت داشته باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است یک چشم قهوه‌ای و یک چشم آبی داشته باشند. این عارضه همچنین می‌تواند باعث شود که دو رنگ مجزا در یک چشم ظاهر شوند که بخشی از عنبیه یک رنگ و بقیه رنگ دیگری داشته باشد.

اکثر افراد مبتلا به هتروکرومی با چشم‌هایی با دو رنگ متفاوت متولد می‌شوند و هیچ مشکل سلامت یا مشکل دیگری با چشم خود تجربه نمی‌کنند. با این حال، گاهی شرایطی می‌تواند باعث هتروکرومی شوند، از جمله سندرم هورنر و پیبالدیسم.

چه چیزی رنگ چشم شما را تعیین می کند؟

رنگ چشم تحت تأثیر تولید ملانین یا رنگدانه‌ها در عنبیه شما است. هرچقدر میزان ملانین در چشم شما بیشتر باشد رنگ چشم شما تیره‌تر خواهد بود.

انواع مختلفی از ملانین رنگ چشم انسان را تعیین می‌کند. یوملانین یک رنگدانه سیاه قهوه‌ای است که مسئول تیره شدن چشم‌ها، مو و پوست است. فئوملانین یک رنگدانه زرد و قرمز است که باعث ایجاد چشم‌های سبز یا کهربایی، موهای قرمز و کک و مک می‌شود.

مردم کشورهای دورتر از خط استوا معمولا چشم‌ها و پوست روشن‌تری دارند. چشم‌ها و پوست تیره‌تر در مناطق گرم‌تر و نزدیکتر به استوا رایج‌تر است. البته همه اینها به ژنتیک انسان بستگی دارد.

دانشمندان قبلاً فکر می‌کردند که وراثت رنگ چشم یک موضوع ساده است که تنها به غالب یا مغلوب بودن ژن‌ها بستگی دارد.

به عبارت دیگر، رنگ چشم قهوه‌ای (که غالب در نظر گرفته می‌شود) در یک کودک قابل انتظار است حتی اگر فقط یکی از والدین چشمان قهوه‌ای داشته باشد. رنگ چشم آبی (که مغلوب در نظر گرفته می‌شود) فقط در کودکی با دو والدین چشم آبی قابل انتظار است.

اما تحقیقات نشان داده است که ژنتیک رنگ چشم پیچیده تر از آن چیزی است که در گذشته تصور می‌شد. به عنوان مثال، دو نفر با چشمان قهوه‌ای می‌توانند فرزندی با چشمان روشن داشته باشند.

اغلب اوقات، افراد تا آخر عمر رنگ چشم یکسانی دارند. چشمان یک نوزاد چشم آبی ممکن است در سال اول یا حتی چند سال اول تولد کم کم تیره شود، اما در باقی عمر رنگ چشم‌هایش ثابت می‌ماند.

با این حال، شرایط مختلفی وجود دارد که باعث می شود رنگ چشم فرد تغییر کند. به عنوان مثال، آب مروارید می‌تواند چشم‌ها را کدر به نظر برساند. تغییر در رنگ چشم نیز می تواند از طریق آسیب رخ دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (135 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (98 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (80 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (24 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه چهارشنبه 13 تیر 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
نحوه رسوب گیری اتو بخار در منزل
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
بچه خوشگلی که شاه از او متنفر بود، مورد حمایت فرح بود!
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 13 تیر 1403 + فیلم
خروج تومور 11 کیلویی از شکم بیمار در استان فارس +عکس
چرا مردان خیانت می‌کنند؟
ماجرای رقص و آواز داملا، خواننده مشهور باکویی با پوشش نیمه‌عریان و... | برخورد شدید دادستان
20 رسم عجیب عروسی از سراسر دنیا؛ از دزدین عروس تا تف کردن پدر روی عروس!!
فرجام تلخ عشق پسر جوان به زنی که 12 سال بزرگ‌تر از خودش بود/ پیکر سوخته پسرم را در بیمارستان پیدا کردم
اجاره رحم زن مسیحی، یهودی و زرتشتی برای فرزندآوری جایز است؟
نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدواج مسلمانان با مسیحیان
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس