دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

سردکن صندلی ماشین چگونه کار می کند؟ 

دوشنبه، 25 اردیبهشت 1402
در بازار ایران خودروهایی نظیر هیوندای الانترا 2018، سوناتا 2018، لکسوس GS250 2014 و تقریباً اکثر خودروهای چینی بالای 1.5 میلیارد از سیستم صندلی سردکن بهره می‌برند. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز نحوه عملکرد این سیستم را بررسی می کنیم.

سردکن صندلی که در گذشته یک آپشن لوکس محسوب می‌شد در تعداد قابل‌توجهی از خودروهای امروزی به‌صورت فابریک قرار داشته و در مابقی خودروها نیز قابل سفارش است. البته سردکن صندلی همچنان در بازار کشور ما یک آپشن لاکچری محسوب شده و به‌عنوان یک مزیت و امکان پیشرفته در برخی از خودروها دیده می‌شود.اما سردکن صندلی خودرو چگونه کار می کند؟

سردکن صندلی چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند سردکن صندلی، مانند گرم‌کن آن دمای صندلی را تغییر می‌دهد؛ اما در اکثر موارد این‌طور نیست؛ زیرا از نظر پزشکی اگر کمر و نشیمنگاه بدن انسان به مدت طولانی با جسمی سرد در تماس باشد، فرد به‌مرور زمان دچار بیماری‌های مختلف می‌شود.

سردکن صندلی خودروها معمولاً دمای صندلی را پایین نمی‌آورد؛ بلکه با چند فن که داخل قسمت پشتی و نشیمنگاه صندلی قرار دارد هوای پشت کمر و زیر پای سرنشین را تهویه و از عرق‌کردن آن جلوگیری می‌کند. به همین علت خودروهایی که مجهز به سردکن هستند، روزنه‌هایی ریز بر روی روکش صندلی‌شان دارند تا فن زیر صندلی قادر به جابه‌جایی هوا باشد. (البته ممکن است خودرو صندلی‌های سوراخ‌دار داشته باشد؛ اما از سردکن بی‌بهره باشد). ازاین‌رو اگر خودروی شما مجهز به سردکن است به‌هیچ‌عنوان پس از خرید خودرو اقدام به نصب روکش صندلی نکنید؛ زیرا این کار نه‌تنها عملاً عملکرد سردکن را دچار اشکال می‌کند؛ بلکه ممکن است باعث سوختن فن‌های زیر صندلی نیز شود؛ زیرا در این حالت فن‌ها در حال کارکردند اما به دلیل جریان‌نداشتن هوا در زیر صندلی نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و در نهایت می‌سوزند.

در برخی از خودروهای لوکس‌تر مانند بی ام و سری 7 یا مرسدس‌بنز S کلاس علاوه بر فن‌، لوله‌هایی از جنس مس نیز در زیر صندلی قرار دارند. داخل این لوله‌ها گاز فریون و هلیوم به‌صورت فشرده قرار داده شد که در صورت وصل‌شدن جریان برق به این سیستم، لوله‌ها خنک و در نهایت باعث خنک‌شدن باد فن‌ها و سردشدن صندلی‌ها می‌شود. البته همان‌طور که پیش‌تر گفته شد استفاده از این نوع سیستم در خودروها چندان مرسوم نیست و بیشتر از همان فن تنها استفاده می‌شود.

تعمیر سردکن صندلی

اگر می‌خواهید بدانید که تعمیر این سیستم چگونه انجام می‌شود بهتر است خیال تعمیرات را از ذهنتان دور کنید .البته اگر در ایران هستید باید صندلی را فورا تعویض کنید . ( هزینه بسیار زیادی دارد ) .اما اگر در خارج از ایران هستید و سردکن صندلی شما خراب است , به راحتی سیستم را از صندلی جدا کرده و عیب‌یابی می‌کنند .البته ناگفته نماند که این کار را متخصصان امر به عهده می‌گیرند که در نمایندگی‌های کمپانی خودرو مربوطه انجام می‌شود .

خلاصه مطلب

سرد کن صندلی یکی از ویژگی‌های است که امروزه در خودروهای اروپایی و آمریکایی بسیار استفاده می‌شوند.در صندلی خودروهایی که دارای این سیستم هستند فن‌هایی و سیستم‌های تهویه‌ای به کار رفته است و با به کار افتادن آن، از روزنه‌هایی که در صندلی تعبیه شده است هوای خنک بیرون می‌آید و باعث خنک شدن سرنشینان می‌شود.با وجود این آپشن، دیگر سرنشینان نباید منتظر سرد شدن کل فضای خودرو شوند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
ویراستاری تخصصی مقاله
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
هزینه چاپ یک کتاب
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁