سرویس مجازی یا VPS چیست؟+ کاربردهای بی نظیر آن

  سه شنبه، 30 خرداد 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
سرویس مجازی یا VPS چیست؟+ کاربردهای بی نظیر آن
امروزه استفاده از فناوری مجازی سازی یکی از روش های مرسوم استفاده از سرورها در اینترنت و شبکه های داخلی می باشد. در ادامه ساعدنیوز به سرویس مجازی و کاربرد و مزایاو.... این سرویس خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

اگر به هر دلیلی نیاز به یک فضای سرور در هر کشوری داشتید، نیاز نیست که حتما هزینه‌ی سنگین اجاره‌ی کل سرور را پرداخت کنید و می‌توانید یک سرور مجازی خصوصی یا همان VPS تهیه کرده و از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید در مورد VPS بیشتر بدانید در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا درباره سرورهای مجازی و دلایل استفاده از آن‌ها صحبت کنیم.

سرور مجازی چیست؟

VPS در واقع یک سرور کوچک و شبیه سازی شده است که به صورت مجازی در قالب یک سرور واقعی ساخته می‌شود. همچون هر دستگاه مجازی دیگری، این سرورها یک فضای خصوصی و مستقل دارند اما برای اجرا، نیاز است که دستگاهی که در آن به صورت مجازی فعال می‌شوند، روشن باشد.

تکنولوژی پشت سرورهای مجازی، خیلی به دیگر دستگاه‌های مجازی که روی ویندوز یا هر سیستم عامل دیگری اجرا می‌کنیم، شباهت دارند. دستگاه میزبان برای اجرای چنین دستگاه‌های مجازی از hypervisor‌ یا VMM استفاده می‌کند که بستری برای راه‌اندازی این سیستم‌ها را می‌سازد و سپس دستگاه‌های مجازی را به عنوان زیرمجموعه قرار می‌‌دهد. نمودار پایین، نشان دهنده رتبه بندی سخت افزار تا دستگاه‌های مجازی مهمان را نشان می‌دهد. اگر به ساده‌ترین روش بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم، باید سرور اصلی را یک کیک بزرگ در نظر بگیرید که VPS یک تکه از آن کیک به حساب می‌آید که تمام مشخصه‌های کیک اصلی را دارد، اما بخشی از آن به شما می‌رسد. VPS نیز از بستر سرور اصلی استفاده می‌کند اما تنها بخشی از منابع دستگاه به VPS تعلق می‌گیرد. مثل یک چهارم رم، بخشی از قدرت پردازنده یا یک دهم از هارد. این اعداد و ارقام زمان تنظیم VPS قابل تنظیم هستند.

پوستر سرویس مجازی

چرا از VPS استفاده می‌کنیم؟

برای این که دقیقا بدانیم که VPS به چه دردی می‌خورد، باید یک قدم به عقب برگردیم و درباره سرورها صحبت کنیم. سرور کامپیوترهایی اغلب قوی هستند که به شبکه متصل هستند. این سرورها ممکن است دارای کیبورد و موس بوده و به این ترتیب هدایت شوند یا این که کاملا در جایی قرار گرفته و به طور کلی از راه دور مورد استفاده قرار بگیرند. کل اینترنت در واقع مجموعه‌ای عظیم از سرورهایی است که به هم متصل هستند. برای مثال، وقتی سایت ساعدنیوز را باز می‌کنید، یا پیغامی در واتساپ ارسال می‌کنید یا عکسی در گوگل سرچ می‌کنید، به سرورهای مختلف وصل می‌شوید و درخواست‌هایتان را از طریق آن‌ها ارسال و نتایج را دریافت خواهید کرد.

سایت‌های بزرگ نیاز به سرورهای قوی دارند اما کاربران معمولی بعضی اوقات برای کارهایی خاص، نیاز به سرور دارند اما دستگاهی قدرتمند با هزینه‌های سنگین به کارشان نخواهد آمد. این موقع است که شما به سراغ سرورهای مجازی می‌روید که تنها بخشی از منابع دستگاه اصلی را به ارث می‌برند. ممکن است این کار را برای میزبانی سایت‌های کوچک استفاده کنید یا این که بخواهید یک نرم‌افزار خصوصی تحت وب را در آن‌جا اجرا نمایید. در واقع اگر هر کس می‌خواست، برای چنین کارهایی یک سرور قوی اجاره کند که همه ورشکست می‌‌شدند.

VPSها انعطاف‌پذیری خوبی هم دارند. برای مثال شما در موقع ساخت می‌توانید، میزان منابع مورد نظر خود را تعیین کنید. همچنین با توجه به این محیط VPS نسبت به سرور اصلی ایزوله است، می‌توانید نرم‌افزارها و یا ابزارهای مختلف را روی آن تست کنید، بدون این که نگران تاثیر آن روی سرور اصلی باشید.

پوستر سرویس مجازی

5 کاربرد سرور مجازی چیست؟

کاربرد VPS در دنیای هاستینگ ها بسیار وسیع تر از آنچه تصور می کنید است و ما در این بخش به 5 مورد از مهمترین کاربرد یا استفاده از VPS خواهیم پرداخت.

  • وب سرور جهت سایت‌های پربازدید: بیشترین کاربرد vps در وب‌سایت هایی مانند فروشگاه‌های اینترنتی که نیازمند ترافیک ماهانه بالاتر، فضای ذخیره‌سازی بیشترو پردازنده قدرتمند‌تر از سرویس‌های اشتراکی هستندمی باشد، سرور اختصاصی مجازی راهکار مناسب و کاربردی خواهد بود.

  • ایمیل سرور استفاده جهت میل سرور بدون محدویت تعداد ارسال ایمیل در روز در مقایسه با سرویس اشتراکی:

    در سرویس‌های اشتراکی تعداد ارسال ایمیل در طول روز و هفته محدود می‌باشد، لذا می‌توان VPS را در راستای رهایی از این محدودیت انتخاب کرد. هم‌چنین با دسترسی که به سرور وجود دارد، می‌توان نرم افزار ایمیل دلخواه خود را نیز بر روی سرور نصب کرد.

  • اپلیکیشن سرور جهت راه‌اندازی اپلیکیشن خاص با منابع اختصاصی: پاسخ به پرسش مهمترین تفاوت هاست ایران – خارج و vps چیست بدین صورت می باشد که با توجه به عدم دسترسی به مدیریت سرور در سرویس‌های اشتراکی، امکان نصب نرم‌افزار دلخواه کاربر بر روی آن وجود ندارد. در صورتی‌که می‌توان با پرداخت هزینه‌ای به مراتب کمتر از اجاره یا خرید یک سرور اختصاصی، اپلیکیشن دلخواه خود را بر روی سرور نصب کرد و از امکانات یک سرویس اختصاصی نیز برخوردار شد.

  • دیتابیس سرور عدم محدودیت استفاده از حجم دیتابیس در استفاده از vps: در برخی از سرویس‌های اشتراکی میزان فضای ذخیره‌سازی دیتابیس متناسب با درصدی از حجم پلان اشتراکی یا نهایتا به اندازه حجم سرویس اشتراکی خواهد بود، در صورتی‌که سرور اختصاصی مجازی بدون این محدودیت، فضای ذخیره‌سازی بیشتری در مقایسه با سرویس اشتراکی در اختیار وب‌سایت می‌گذارد.

  • ارتقای عملکرد وب سایت با میزبانی بخش‌های متفاوت سایت روی ماشین‌های مجازی کوچکتر: با قرار دادن بخش های مختلف سایت مانند وب، دیتابیس و ایمیل بر روی هر یک از VDS های ایجاد شده، عیب‌یابی علل بروز اختلال سایت به‌سادگی انجام خواهد شد. چنانچه مشکلی بر روی یکی از ماشین‌ها رخ دهد، بخش‌های دیگر سایت بدون هیچ وقفه‌ای به کار خود ادامه خواهند داد. راهکار در اختیار داشتن چند ماشین مجازی جهت افزایش عملکرد بهینه بخش های مختلف یک سایت از دیگر کاربردهای VDS است.

مزایا و معایب سرور مجازی (VPS) چیست؟

سرور مجازی هم می‌توانند یک انتخاب عالی برای شما باشد، هم یک خرج اضافه که خیلی به کارتان نیاید! پس بهتر است با توجه به نیازهایی که دارید و شناختن مزایا و معایب VPS، کمی سبک سنگین کنید و ببینید که این گزینه برای شما مناسب است، یا نه.

مزایای سرور مجازی (VPS)

  • در مقایسه با هاست اشتراکی سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

  • ترافیک بالای همسایه‌ها (سایر سرورهای مجازی که به‌صورت مشترک روی سرور فیزیکی شما نصب شده‌اند) تاثیری روی سایت شما ندارد و آن را دچار مشکل نمی‌کند.

  • شما دسترسی root (یا superuser) به سرور دارید و می‌توانید آن را پیکربندی کنید.

  • دیتابیس و تمام فایل‌های شما کاملاً در امان است و سرورهای همسایه هیچ دسترسی به آن نخواهند داشت.

  • ارتقاء آن راحت است؛ یعنی اگر خواستید وب‌سایت‌تان را توسعه دهید، به‌راحتی می‌توانید RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور مجازی خود را تا جایی که نیاز دارید بالاتر ببرید.

  • با توجه به امکاناتی که می‌گیرید، هزینۀ مقرون‌به‌صرفه‌ای می‌پردازید.

  • امکان نصب و اصلاح نرم افزارهای خاص روی سرور مجازی وجود دارد.

  • و…

معایب سرور مجازی (VPS)

  • قیمت آن بیشتر از هاست اشتراکی است.

  • برای مدیریت این سرور به دانش فنی بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.

  • اگر تنظیمات سرور را به‌درستی انجام ندهید، امکان اینکه امنیت به خطر بیفتد هست.

تفاوت VPS و هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی یکی از رایج‌ترین سرویس‌های میزبانی است. در هاست اشتراکی، منابع (هارد، CPU و RAM) به صورت مشترک در اختیار تعدادی کاربر قرار می‌گیرد. تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی در این است که در هاست اشتراکی منابع جداگانه و اختصاصی برای هر فرد وجود ندارد.

یادتان هست که گفتیم سرور مجازی مثل یک مجتمع مسکونی با چندین واحد است؟ خب هاست اشتراکی اینطور نیست. هاست اشتراکی بیشتر شبیه پارکی است که چندین نفر در آن چادر زده‌اند و با هم از فضای سبز، آب، وسایل بازی و … استفاده می‌کنند.

مشکل مشترک بودن منابع در هاست اشتراکی این است که فعالیت سایر کاربران ممکن است روی عملکرد سایت شما تاثیر بگذارد. مثلاً اگر به وب‌سایت یکی از کاربران، ناگهان ترافیک بالایی وارد شود، سرعت بارگذاری سایت شما هم کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه بهتر این گفته‌ها را تجسم کنید، عکس زیر را ببینید. اما خب هاست اشتراکی مزیتی هم دارد که قیمت پایین‌تر است. در کل به نظر من، اگر در شروع کار هستید و می‌خواهید برای خودتان یک وب‌سایت کوچک و جمع‌وجور با هزینه پایین ایجاد کنید، هاست اشتراکی برای شما مناسب است؛ ولی اگر قصدتان توسعه کسب‌وکار یا راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای است، توصیه می‌کنم حتماً از وی پی اس یا همان سرور مجازی استفاده کنید.

تفاوت VPS و هاست اشتراکی چیست؟

سخن پایانی

بنابراین امیدوارم این محتوا برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (354 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (257 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (138 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (129 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (108 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (48 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (32 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....