دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

سیری در زیبایی های روستای واریان! 

چهارشنبه، 30 فروردین 1402
بیشتر مسافرانی که از جاده چالوس، راهی شمال می‌شوند، روستایی را در آن سوی سد کرج می‌بینند؛ روستایی که هر بیینده‌ای را کنجکاو خواهد کرد. روستای واریان، یکی از مرموزترین روستاهای ایران است که لقب تنها روستای آبی کشور را به دوش می‌کشد. این روستا که جزو جاهای دیدنی کرج به شمار می‌آید، در فاصله کوتاهی از شهر کرج و تهران قرار دارد.

روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز ایران است. بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت این روستا 39 نفر (15 خانوار) بوده‌است مردم واریان به زبان تاتی سخن می‌گویند.روستای واریان ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کرج است، قرار داشت اما اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده شدند و بدین ترتیب تنها راه ارتباطی آن راه آبی است. پس از پی‌ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر از دریاچه سد کرج با قایق است. در این سوی دریاچه و کنار جاده هتلی به نام هتل واریان قرار داشت که امکاناتی برای قایق‌رانی و اسکی روی آب نیز دارا بود.

از سال 1334 که سنگ بنای سد کرج گذاشته شد در روستای واریان حدود 500 خانوار زندگی می‌کردند و این روستا مرکزیت داشت و پس از ساخت سد بخش بزرگی از روستا زیر آب رفت و برای تردد اهالی باقی‌مانده روستا که با جاده اصلی فاصله داشتند، قایقی در نظر گرفتند که عبور و مرور تا حدودی میسر شود و در سال 59 نیز پس از اقدامات جهاد سازندگی طبق قرادادی مقرر شد که سازمان آب و فاضلاب تهران برای اتصال روستا به جاده اصلی پلی بنا کند، ولی این اقدام صورت نگرفت.

معرفی دهکده واریان کرج

در نزدیکی تهران و در بخش شرقی سد امیرکبیر یا همان سد کرج، روستایی دنج و زیبا واقع شده است که واریان نام دارد. این روستا که در دهستان آدران بخش آسارا شهرستان کرج قرار گرفته، فقط از یک راه ارتباطی برخوردار می‌باشد. برای رفتن به روستای واریان باید از قایق استفاده نمود زیرا هیچ جاده و مسیری از خشکی برای رفت و آمد به آن وجود ندارد. از آنجایی که هیچ خودرویی در دهکده واریان رفت و آمد نمی‌کند، این روستا محیطی کاملا آرام و هوایی بسیار پاک دارد.

دهکده واریان به دلیل نزدیکی به کرج و تهران مقصدی عالی برای سفری یکروزه محسوب می‌شود و می‌تواند خاطره‌ای فراموش نشدنی برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران رقم بزند. مردم واریان به زبان تاتی سخن می‌گویند و شغل آنها زراعت، گله داری، کرباس بافی، زنبورداری و گیوه بافی است. در گذشته دامداری و گله داری نیز از شغل‌های اصلی مردم واریان به شمار می رفت اما به مرور زمان و در اثر سختی رفت و آمد بسیاری از مردم این منطقه به کرج و تهران کوچ نمودند. به خاطر همین مهاجرت در حال حاضر افراد کمی (15 خانوار، 40 نفر) در این روستا زندگی می‌کنند.

تاریخچه دهکده واریان کرج

دهکده واریان در گذشته و قبل از احداث سد کرج (سال 1334) یک روستای مرکزی محسوب می‌شد که جمعیت زیادی داشت. در آن زمان واریان به خاطر دسترسی از طریق ماشین به مانند یک شهر بوده و همه چیز در آن یافت می‌شد. با احداث سد امیرکبیر بخشی بزرگی از روستا به زیر آب رفت و اهالی به مناطق بالاتر کوچ کردند. از آن زمان به بعد تنها مسیر دسترسی به واریان فقط از طریق قایق بود.

از زمان احداث سد کم کم بیشتر اهالی واریان از این روستا خارج شدند و برای زندگی شهرهای اطراف را انتخاب نمودند. در حال حاضر این روستا به عنوان یک منطقه ییلاقی شناخته می‌شود و بیشتر برای تعطیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته همانطور که گفته شد تعدادی از ساکنین قدیمی در واریان باقی مانده‌اند اما تعدادشان بسیار اندک است.

جاهای دیدنی روستای واریان

  • دریاچه سد امیر کبیر : مجموعه سد امیرکبیر یا سد کرج بر فراز رودخانه کرج، یکی از بزرگ‌ترین سدهای جهان است و اولین سد چندمنظوره ایران به شمار می‌آید. این سد که بین سال‌های 1337 تا 1342 شمسی ساخته شده است، به‌عنوان محلی تفریحی و ورزشی نیز شناخته می‌شود. دریاچه چهار کیلومتری پشت سد کرج، درخشش آب و طبیعت زیبا، آب‌وهوای عالی و چشم‌اندازی جادویی در دل جاده زیبای چالوس، باغ‌های پر میوه و پوشش گیاهی سرسبز اطراف دریاچه و سد در کنار ورزش مفرح ماهیگیری، این منطقه را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری روستای واریان و اطراف کرج کرده‌اند.

  • طبیعت روستا : روستای واریان، با وجود پوشش گیاهی غنی متشکل از درختان بلند، انواع گل‎، گیاهان دارویی مختلف و پوشش جانوری گوناگون مانند پروانه‌های رنگی، جیرجیرک‌ها، قوچ، میش، کل و بزها در کنار آبشارهای پر آب، جویبارهای فصلی، رودهای بسیار، کوه‎‌ها و دشت‌های مختلف، مقصدی بی‌نظیر برای طبیعت‌دوستان است. بازدید از باغ‌های میوه روستای واریان نیز، یکی از بهترین فعالیت‌های گردشگری است که می‌توان در این منطقه به آن پرداخت. باغ‌های میوه در فصول گرم سال، بسیار زیبا هستند. در سفر به واریان، عکاسی از مناظر زیبا و همچنین فرصت پیک نیک در طبیعت را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

  • قله شاه‌دژ : دامنه‌های شمالی قله شاه‌دژ به روستای واریان و یال غربی آن به سد کرج ختم می‌شود و کوهنوردانی که قصد دارند به این قله صعود کنند، معمولا مسیر خود را از این روستا آغاز می‌کنند. قله شاهدژ، 2,803 متر ارتفاع دارد و محل مناسبی برای سنگ‌نوردی است.

شرایط بازدید از دهکده واریان کرج

دهکده واریان کرج به دلیل مسیر ارتباطی خاصی که دارد جزو مناطق بکر کشور محسوب می‌شود. از این رو برای ورود به آن و بازدید از منطقه باید شرایط خاصی داشته باشید و مجوزهای لازم را تهیه کنید. برای رفتن برای رفتن به روستای واریان باید یکی از موارد زیر شامل حال شما شود:

  • مهمان یکی از اهالی و ساکنین واریان باشید.

  • خانه‌ای در واریان داشته باشید.

  • با هماهنگی قبلی، مجوز ورود دریافت کنید.

به خاطر سختگیری‌های انجام شده و رفت و آمد کم و کنترل شده، روستای واریان بسیار بکر، پاکیزه و آرام است. برای اقامت در این روستا حتما باید اقوام یا آشنایانی داشته باشید زیرا نمی‌توانید از خانه‌ها و ویلاهای روستا برای اقامت استفاده نمایید. افرادی که دوست دارند از این روستای خاص و زیبا بازدید کنند اما هیچ آشنایی در این منطقه ندارند، می‌توانند از طریق تورهای گردشگری مجوز ورود را دریافت نمایند.

روستای واریان کجاست؟

روستای واریان در شهرستان کرج و در بخش شرقی سد امیرکبیر یا همان سد کرج، در حدود 25 کیلومتری ابتدای جاده چالوس و در دو کیلومتری پلیس راه کرج - چالوس واقع شده است. شهرستان کرج در استان البرز از دو بخش مرکزی و آسارا تشکیل می‌شود. بخش آسارا شامل سه دهستان آدران، آسارا و نسا است و این روستا در دهستان آدران قرار دارد.

واریان قبل از احداث سد در بستر کنونی دریاچه سد قرار داشت و در حال حاضر، تنها راه ارتباطی به روستای واریان، گذر از دریاچه سد کرج با قایق است. آبادی‌ها و روستاهایی چون ارنگه بزرگ، خوزنکلا، دروان، کوشک بالا، قله منار، مورود و پل خواب در اطراف این روستای محاصره شده در میان کوه‌هایی سر به‌فلک کشیده قرار دارند.

روستای واریان از دیدنیهای استان البرز است که به‌دلیل نزدیکی به تهران و کرج، مقصدی فوق‌العاده برای سفر یک روزه از این شهرها به شمار می‌آید. فاصله این روستا تا مرکز شهر تهران، 66 کیلومتر است و برای رسیدن به آن، به غیر از زمان قایق سواری، باید حدود یک ساعت و 15 دقیقه رانندگی کنید. واریان تا مرکز شهر کرج نیز، حدود 36 کیلومتر و 50 دقیقه رانندگی فاصله دارد.

  • آدرس: استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، دهستان آدران، 25 کیلومتری جاده چالوس

چگونه به روستای واریان برویم؟

در فصل گرم تابستان، حدود 10 قایق‌ در مسیر رسیدن به روستای واریان، فعال هستند روستای واریان در جاده چالوس قرار دارد. مسیر دسترسی به روستای واریان از شهر تهران، از آزادراه تهران - کرج آغاز می‌شود. در ادامه پس از رسیدن به پل فردیس، از خروجی سمت راست، وارد جاده چالوس شوید. حدود 25 کیلومتر در جاده چالوس برانید و پلیس راه کرج – چالوس را رد کنید تا به سد برسید. سپس داخل سد کرج شوید تا در قسمت راه خاکی آن در جوار سد، قایق‌ها را ببینید. قایق روی سد از ساعت 7:30 صبح تا یک ظهر و از ساعت سه عصر تا 11 شب در مسیر روستا تردد می‌کند. در فصل گرم تابستان، حدود 10 قایق‌ در مسیر رسیدن به روستای واریان، فعال هستند.

شما همچنین می‌توانید با مترو، به ایستگاه کرج بروید و از آنجا سوار تاکسی‌های جاده چالوس شوید. از راننده بخواهید تا شما را در محلی مناسب پیاده کند تا بتوانید خودتان را به قایق‌های روستای واریان برسانید.

در نظر داشته باشید که هر فردی نمی‌تواند وارد روستای واریان شود و برای بازدید از این منطقه، قوانینی وجود دارد. در واقع، قایق‌هایی که شما را به روستای واریان می‌رسانند، متعلق به سازمان آب و فاضلاب هستند و بدون هماهنگی، پذیرای شما نخواهند بود.در ورودی روستای واریان، یک تابلوی کوچک قرار دارد که روی آن نوشته شده است:

روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع است.چنانچه مسیر تابلو را در پیش بگیرید، به یک جاده کوتاه با شیب تقریبا تند می‌رسید. پس از طی جاده با یک نگهبان از سازمان آب روبه‌رو می‌شوید که رفت و آمدها به روستا را کنترل می‌کند؛ زیرا حدود 70 درصد از زمین های روستای واریان متعلق به سازمان آب و فاضلاب هستند. در انتهای این جاده پارکینگ کوچکی وجود دارد که اهالی واریان از آن استفاده می‌کنند.

خلاصه

دهکده واریان کرج یکی از خاص‌ترین روستاهای ایران است که لقب تنها روستای آبی ایران را به خود اختصاص داده است. تصور کنید وارد دهکده‌ای می‌شوید که هیچ خودرویی در آن وجود ندارد و می‌توانید در محیطی آرامش بخش با هوایی پاک قدم بزنید و از مناظر و زیبایی‌های بسیار لذت ببرید.

اگر ساکن تهران هستید یا قصد سفر به پایتخت را دارید، می‌توانید دهکده واریان کرج را به عنوان مقصدی یکروزه برای طبیعتگردی انتخاب نمایید. تنها راه دسترسی به این روستا از طریق قایق و دریاچه پشت سد کرج می‌باشد، از این رو در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران و طبیعتگردان قرار گرفته است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
نگاهی به ماشین رِنج روور هوش پران سردار آزمون که همه آرزوشو دارن/ستاره فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍
ویدیویی پربازدید از زورگویی بچه گربه به داداشش موقع شیر خوردن/ خیلی ماهرانه داره بهش میگه برو پیِ کارِت😂