دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

سیری در زیبایی های تنگه چاکاویر قشم! 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
چاکاویر یکی از ژئوسایت‌های زیبای قشم است. فاصله چاکاویر تا شهر قشم حدود 92 کیلومتر می‌باشد. این تنگه زیبا بر اثر فرسایش آبی بوجود آمده است. حفره‌ها و فرورفتگی‌های مقعری بر دیواره‌های چاکاویر قشم وجود دارند . دره چاکاویر قشم محل مناسبی برای عکاسی می‌باشد بنابراین در بازدید از این تنگه دوربین خود را فراموش نکنید.

تنگه چاکاویر یکی از شگفتی‌های طبیعی و ژئوسایت‌های جزیره قشم به شمار می‌آید و در فاصله 90 کیلومتری قشم، در نزدیکی روستای گوران قرار دارد. فرسایش حاصله از باد و باران، سوراخ‌ها و گودال‌هایی با ابعاد متفاوت را در بدنه و کف تنگه به‌وجود آورده که همین امر موجب محبوبیت آن در میان گردشگران، به‌خصوص عکاسان شده است.

بهترین زمان بازدید از تنگه چاکاویر فصل زمستان و اوایل بهار محسوب می‌شود؛ چراکه در این ماه‌ها هوای جزیره خنک‌تر است. این تنگه پس از بارش باران به زیباترین حالت خود می‌رسد؛ زیرا گودال‌ها پر از آب می‌شوند و صخره‌ها رنگی دیگر به خود می‌گیرند؛ اما پیمایش آن نیز سخت‌تر از روزهای خشک است. در نظر داشته باشید تنگه چاکاویر بافتی صخره‌ای دارد و در هر صورت پیمایش آن نیازمند آمادگی جسمانی است.

برای دسترسی به تنگه چاکاویر حتما از راهنمایان محلی کمک بخواهید. تعداد این راهنمایان زیاد است و سفر با آن‌ها امنیت بیشتری دارد. هرچند تا قسمتی از مسیر را می‌توان با ماشین پیش رفت، در نهایت برای دسترسی به چاکاویر باید پیاده‌روی کنید. در بازدید از این تنگه، می‌توانید از روستای گوران، بندر روستا و جنگل حرای قشم نیز دیدن کنید.

معرفی تنگه چاکاویر قشم

در بخش ابتدایی گفتیم که چاکاویر در نزدیکی روستای گوران قرار گرفته است. راهنمایان محلی می‌توانند شما را در کمترین زمان به تنگه برسانند. بخشی از مسیر را می‌توانید با خودرو طی کنید. حدود نیم ساعت باید پیاده روی کنید ولی مطمئن باشید مناظر تنگه چاکاویر قشم، بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند و شما از این پیاده روی احساس خستگی نخواهید کرد.

تنگه چاکاویر قشم به دلیل تندباد‌ها و فرسایش آبی بوجود آمده است. میلیون‌ها سال زمان طی شده تا دیواره‌های چاکاویر شکل بگیرند. اشکال بسیار زیبا و متنوعی بر دیوار‌ه‌ها و کف تنگه دیده می‌شوند که معمولاً به رنگ سفید مایل به خاکستری می‌باشند. حفره‌های بزرگ و کوچکی در کف تنگه ایجاد شده‌اند که با آب باران پر می‌شوند. رنگ آبی این حوضچه‌های طبیعی در کنار رنگ روشن دیواره‌ها چشم‌اندازی شگفت انگیز و بی‌نظیری ایجاد می‌کند.

بسیاری از گردشگران که به بازدید از چاکاویر، یکی از جاهای دیدنی قشم می‌روند، به صخره پیمایی در این تنگه می‌پردازند. توجه داشته باشید که برای بالا رفتن از صخره‌ها نیاز به آمادگی جسمی مناسب دارید. حتماً با یک گروه گردشگری یا راهنمای محلی به چاکاویر بروید زیرا صخره‌ها پس از بارندگی بسیار لیز و صیقلی می‌شوند که ممکن است بالا رفتن از آن‌ها بسیار مشکل باشد.

سیر تاریخی تنگه چاکاویر

در زمان بالا آمدن جزیره‌ی قشم از زیر دریا و عقب‌نشینی خط ساحل، پدیده‌های بی‌همتای فراوانی در جزیره شکل گرفت و یکی از آن‌ها، تنگه‌ی چاکاویر است. به مرور زمان با گذر آب و باد و فرسایش لایه‌های نرم، حفره‌های کوچک و بزرگ پدیدار شدند و این جاذبه‌ی چشم‌نواز را به وجود آوردند. با بارش باران، دره از آب شیرین پر می‌شود تا زیبایی آن را دو چندان کند و چاه‌های مسیر منبع آب محلی‌ها در فصول گرم باشد. به دلیل جنس خاک رنگ حوضچه‌های آب سبز و آبی شفاف به نظر می‌آید و بهترین نما را برای عکاسی ایجاد می‌کند. شنا کردن در آن‌ها نیز بسیار آرامش بخش است.

هر چه جلوتر روید مسیر سخت‌تر می‌شود، حتی گاهی باید از با کمک دست خود را از صخره بالا بکشید، تا این‌که دیگر راهی برای ادامه مسیر وجود ندارد. در آن‌جا می‌توانید لحظاتی تعمل کنید، به ندای باد گوش بسپارید و غرق در سکوت صخره‌ها به دنیای خلسه فرو روید. اگر به حفره‌های دره دقت کنید و کمی از قوه‌ی تخیل خود کمک بگیرید اشکال جالب و متنوعی را خواهید دید.

قطعا زیبایی‌های این تنگه بعد از بارندگی بسیار بیشتر از فصول گرم سال است، چون تمام حوضچه‌ها پر از آب می‌شوند و صخره‌ها به‌سبب جنسشان رنگی سبزآبی و زیبا به خود می‌گیرند.سکوت و آرامش منطقه از دیگر جذابیت‌های این تنگه است. وقتی در سکوت تنگه با تمرکز اشکال صخره‌ها را به تماشا می‌نشینید، روحتان سرشار از آرامش می‌شود و صدای آواز پرندگان محلی گوش‌هایتان را نوازش می‌دهد.

دسترسی به تنگه چاکاویر

فاصله چاکاویر تا شهر قشم حدود 92 کیلومتر می‌باشد. از روستای گوران حدود نیم ساعت پیاده تا تنگه چاکاویر راه است که حتما برای رفتن به تنگه باید با راهنمای محلی همراه شوید و به بازدید این منطقه بروید و قبل از حرکت به‌سمت چاکاویر آب‌و‌هوا را بررسی کنید، چون در هوای بارانی به‌سرعت مسیر منتهی به تنگه و خود تنگه پر از گِل می‌شود و رفت‌وآمدتان را مشکل خواهد کرد.

بازدید از تنگه چاکاویر قشم

حوضچه‌های آب در چاکاویر با آب باران پر می‌شوند بنابراین در فصل تابستان که باران‌های موسمی می‌بارند این حوضچه‌ها پر هستند. با این حال بازدید از چاکاویر قشم در فصل تابستان ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد. گرمای هوا و شرجی برای بسیاری از گردشگران ناخوشایند است. پیشنهاد می‌کنیم در فصل پاییز و زمستان به دره چکاویر قشم بروید تا بتوانید از هوای مطبوع آن لذت ببرید.

اوایل فصل بهار هم می‌تواند زمان مناسبی برای بازدید از چاکاویر باشد. از آنجایی که تنگه چاکاویر قشم در نزدیکی روستای گوران است، می‌توانید به برخی جاهای دیدنی قشم نیز که در این روستا قرار گرفته‌اند سری بزنید. روستای گوران دارای نخلستان‌های سرسبز و زیبایی است. همچنین لنج‌ها و شناور‌های زیادی در ساحل روستا قرار دارند که چشم انداز شگفت انگیز ایجاد می‌کنند. بازدید از ساحل روستای گوران مخصوصا در زمان غروب آفتاب تجربه فراموش نشدنی خواهد بود. توجه داشته باشید که تابلو‌های راهنمای متعددی در روستای گوران وجود دارند که شما را به سمت تنگه چاکاویر هدایت می‌کنند.

خلاصه

جزیره قشم، جزیره ای با انواع جاذبه های دیدنی که گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می کند و مقصد گردشگری بسیار خوبی به شمار می رود. یکی از این جاذبه های دیدنی در جزیره ، تنگه چاکاویر قشم است که می توان گفت کمتر شناخته شده می باشد.چاکاویر یکی از ژئوسایت‌های زیبای قشم است. تنگه چاکاویر قشم به دلیل تندباد‌ها و فرسایش آبی بوجود آمده است. میلیون‌ها سال زمان طی شده تا دیواره‌های چاکاویر شکل بگیرند. اشکال بسیار زیبا و متنوعی بر دیوار‌ه‌ها و کف تنگه دیده می‌شوند که معمولاً به رنگ سفید مایل به خاکستری می‌باشند. حفره‌های بزرگ و کوچکی در کف تنگه ایجاد شده‌اند که با آب باران پر می‌شوند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به ماشین رِنج روور هوش پران سردار آزمون که همه آرزوشو دارن/ستاره فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍
هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه