دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

سیستم xDrive چیست و چگونه کار می‌کند؟ 

یکشنبه، 21 دی 1399
سیستم xDrive، به طور کلی مجموعه‌ای کم حجم از نظر سخت‌افزاری، پیشرفته در بخش نرم‌افزار، کارآمد و ارزش‌مند است که می‌تواند خودرویی مانند بی ام و سری ۳ را به یک اتومبیل محبوب و مناسب برای تمام فصول تبدیل کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، زمانی که یکی از خودروهای ب ام و جزو خانواده xDrive است بدین معناست که نیروی تولیدی توسط پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می شود. برخلاف سیستم قدیمی که نیروی گشتاور به صورت ثابت بین چرخ ها منتقل می شد، به کمک سیستم xDrive این نیرو بین چرخ ها به صورت متغیر منتقل خواهد شد. xDrive به سیستم های ABS و DSC متصل است و به عنوان مثال اگر این دو سیستم لغزیدن یک چرخ را تشخیص دهند، سیستم xDrive به سرعت دست به کار می شود و با تقسیم گشتاور، این مشکل را حل خواهد کرد.
این سیستم در مدل های X1، X3، X5 و X6 به صورت استاندارد استفاده می شود اما در ب ام و سری3 ازسال 2003، ب ام و سری 5 از سال 2005، سری 6 از سال 2012 و در سری 7 از سال 2010 می توان این سیستم را به صورت آپشن نصب کرد.
در سال های اخیر، ب ام و این سیستم را روی تمامی مدل ها پیاده کرده است و در رقابت با حریفان خود یعنی سیستم 4Matic (محصول مرسدس بنز) و Quattro (محصول آئودی) بهتر عمل کرده است.

سیستم xDrive چگونه کار می کند؟

سیستم های چهارچرخ محرک در هر خودرویی عملکرد نسبتا متفاوتی از خود نشان می دهند و در حال حاضر، نسخه های متعددی از سیستم های چهارچرخ محرک را در کمپانی های مختلف خودروسازی شاهد هستیم. بی ام و در سیستم xDrive خود روی کنترل الکترونیکی چرخ ها به کمک سنسورها و نرم افزارهای مخصوص تاکید دارد.

سیستم xDrive از سنسور سنجش سرعت چرخ و زاویه فرمان استفاده می کند تا میزان اختلاف سرعت چرخ ها نسبت به یکدیگر را محاسبه کند. به کمک همین سنسورها، سیستم می تواند متوجه بروز هرزگردی در هر یک از چرخ ها شود و در این صورت، با ارسال فرمان به سیستم کنترل پایداری خودرو (DSC) یک کلاچ هیدرولیکی درگیر می شود تا نیرو به محور دیگر که تماس بهتری با مسیر دارد انتقال پیدا کند. همچنین سیستم کنترل پایداری خودرو، به صورت همزمان ترمز چرخ هایی را که در حال هرزگردی هستند فعال می کند تا نیرو به سمت چرخ های دارای چسبندگی بهتر ارسال شود.

سیستم xDrive برای خودروهای دیفرانسیل عقب

به صورت کلی، سیستم xDrive در خودروهایی که اساس آن ها دیفرانسیل عقب است، (مانند سری ۵، سری ۷، X3 و X5) در حالت عادی تا ۴۰ درصد نیروی موتور را به چرخ های جلو نیز ارسال می کند. در شرایط خاص و در صورت ازدست رفتن کامل کشش چرخ ها در یک محور، سیستم ایکس درایو می تواند تا ۱۰۰ درصد نیرو را به سمت یک محور روانه کند.

در مدل های قدرت مندتری مانند نسخه های M، سیستم xDrive از Dynamic Performance Control استفاده می کند که میزان کم تری از نیرو را به چرخ های جلو ارسال می کند تا حس رانندگی یک خودروی محرک عقب خدشه دار نشود.

بخش های مختلف سیستم ایکس درایو در چنین مدل هایی که M240i xDrive یک مثال بارز آن است، از ترنسفرکیس متصل به گیربکس ۸دنده خودکار و کلاچ های درون آن تشکیل می شوند. میل گاردان های جلو و عقب، به این ترنسفرکیس متصل هستند و کلاچ ها، میزان نیروی ارسالی به هر میل گاردان را تنظیم می کنند.

سیستم xDrive در خودروهای دیفرانسیل جلو

در خودروهای دیفرانسیل جلویی مانند سری ۲ گرن کوپه یا نسل جدید X1 و X2 موتور به صورت عرضی درون کاپوت نصب شده است و به همین دلیل، نیاز به سیستم انتقال نیروی متفاوتی وجود دارد. موتور چهارسیلندر در این خودروها، به گیربکس ۸دنده خودکار متصل است که درون آن، یک دیفرانسیل لغزش محدود برای ارسال نیروی موتور به چرخ های جلو وجود دارد. این دیفرانسیل، کار ارسال نیرو به محور عقب را نیز انجام می دهد و میل گاردان عقب به این دیفرانسیل متصل است.

در این مدل ها نیز درصورت تشخیص هرزگردی در چرخ ها یا هنگام واردشدن خودرو به پیچ، نیرو به محور عقب نیز ارسال می شود تا خودرو پایداری بهتری داشته باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه چاپ یک کتاب
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس