تفاوت مقدمه و بیان مسئله در پژوهش + فیلم

  شنبه، 15 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت مقدمه و بیان مسئله در پژوهش + فیلم
یکی از پیچیده‌ترین بخش در نگارش مقاله، نوشتن مقدمه و بیان مساله است. اغلب، یکسری دستورالعمل‌های کلی برای نگارش این دو بخش در منابع علمی وجود دارد که گاهاً باعث افزایش ابهام در آن می‌شود. در این مطلب قصد پاسخ به سوال چه تفاوتی بین دو بخش مقدمه و بیان مساله وجود دارد؟ داریم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مقدمه و بیان مسئله از اجزای مهم هر پژوهشی به شمار می آید و نگارش درست آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما اغلب پژوهشگران در نگارش این دو بخش دچار مشکل می شوند. در بیان تفاوت مقدمه با بیان مسئله ای که در پژوهش مطرح میشود باید اینچنین مطرح کرد که مقدمه توضیح و تفسیر ابعاد کلی موضوع پایان نامه است که جنبه توصیفی دارد و خواننده را با حیطه موضوع آشنا میکند. ولی آنچه در بیان مسئله پژوهش مطرح میشود، به معرفی موضوع، بررسی و توصیف دیدگاه های نظری و چارچوب فکری موجود راجع به موضوع تحقیق و پروژه و ابعادی از موضوع که ابهام دارد و برای ما مجهول است، می پردازد.

نحوه نوشتن مقدمه در پژوهش

مقدمه بعنوان قلب مقاله در نظر گرفته می شود چرا که معرفی کننده اهداف اصلی و ادبیات پژوهش شما می باشد. این بخش از مقاله که بلافاصله بعد از چکیده نوشته می شود، ابتدا با یک توضیح کوتاه از ادبیات پژوهشی موضوع مقاله آغاز می شود و سپس سوال اصلی پژوهش و علت انتخاب این موضوع مطرح می شود و سپس یک پیشینه ای از موضوع مقاله بیان می شود مقدمه شمای کلی یا چکیده ای از کل طرح پژوهش شماست. نگارنده از این طریق می خواهد خواننده را با مبانی و کلیات موضوع پژوهش مورد نظر خود آشنا کند. مقدمه نباید بیش از حد طولانی و دربرگیرنده مطالب حاشیه ای و غیرمرتبط باشد. به عبارت دیگر مقدمه به تاریخچه کلی پژوهش اشاره می کند به طوری که هرکس با خواندن مقدمه بتواند درک کند که پژوهشگر قصد انجام چه پژوهش را دارد. بنابراین پژوهشگر بهتر است مقدمه را در پایان پژوهش نیز اصلاح کند. معمولا برای قسمت مقدمه حداکثر تا 3 صفحه را در نظر می گیرند.
برای نوشتن مقدمه شما آزادید که چه مطالبی بنویسید ولی توجه کنید که مطالب شما باید زمینه ساز بحث اصلی باشد. می توانید از وضعیت دنیا و کشور خودمان در خصوص متغیر مورد نظرتان صحبت کنید، می توانید از تئوری ها و نظریه ها مدد بگیرید، می توانید از سوانح و اتفاقات استفاده کنید، .... اما هرچه می نویسید حتما باید منبع موثق داشته باشد و ارجاع دهی به آن ضروری است و ضمنا تمامی مطالبتان باید به موضوع اصلی مرتبط باشد.
فرض کنید می خواهید مقدمه یک پژوهش در زمینه اهمیت مسابقات ورزشی در خوابگاه های دانشجویی را بنویسید. مقدمه پروپوزال شما در این زمینه می تواند در خصوص معرفی زندگی خوابگاهی و مفهوم بهبود زندگی خوابگاهی، بخشنامه های مرتبط، و قوانین مربوطه باشد و در ادامه به اثرات ورزش بر سلامت و بهبود زندگی فردی و جمعی پرداخته و اشاره ای هم به ورزش در محیط دانشگاه و خوابگاه نمایید و حتی اگر می خواهید از مدل های موجود استفاده کنید، مدل را هم در این بخش معرفی کنید و در ادامه با یک جمله، ارتباطی مقدمه را به بقیه مطالب موجود در پژوهش وصل کنید.

بیان مسئله

هر پژوهش علمی با طرح سوال یا مساله ای آغاز می شود که تحقیق برای پاسخگویی به آن انجام می گیرد؛ مسئله و موضوع تحقیق عبارت است از شرایطی که وجود دارد و در ذهن پژوهشگر ایجاد سوال می کند و پژوهشگر را بر می انگیزد که در آن کندوکاو کند. این مسئله، مشکل احساس شده ای است که محقق به حل آن علاقه مند است و می خواهد راه حل آن را بیابد. هنگامی که محقق چنین احساسی پیدا می کند می توان گفت که او موضوع و مسئله تحقیق خویش را انتخاب کرده است. اما احتمالاً از بیان آن به گونه ای که دیگران نیز آن را ادراک کنند، عاجز است.
معمولاً مسئله و موضوع پژوهش به صورت سوالی بیان نمی شود، بلکه به صورت یک جمله کامل مثبت، دقیق و صریح مطرح می گردد. به سخن دیگر، مسئله و موضوع پژوهش بایستی به گونه ای تنظیم و بیان شود که به طور عملی قابل بررسی و تحقیق باشد. انتخاب کلمات باید با دقت و با توجه به مسئله و موضوع انتخابی باشد؛ به گونه ای که کلمات دقیقاً معنای مورد نظر را برسانند و از لحاظ پژوهش قابل بررسی عملی و علمی باشند.
محقق باید در بیان یا تعریف مساله به تشریح این موارد بپردازد: معرفی دقیق مساله، معرفی جنبه های مجهول و مبهم، معرفی متغیرهای مربوط همراه با مدل نظری معرف روابط بین متغیرها، تعاریف عملیاتی، منظور و مقصود تحقیق و سرانجام تشریح دقیق ابعاد و حدود مساله تحقیق و تمیز آن نسبت به مسائل دیگر. بیان مسئله بایستی به نحوی باشد که چگونگی بررسی متغیر یا متغیرها، مکان و دامنه و وسعت پژوهش را روشن کند.بنابراین می توان نتیجه گرفت که در نگارش این مبحث باید ابتدا به ارائه موضوعات کلی پرداخت، سپس طی یک روند منطقی موضوع موردنظر را به طور اختصاصی شرح داد. به عنوان مثال اگر موضوع مورد بررسی تاثیر نوعی وسیله پیشگیری از بارداری است، بهتر است اول اشاره ای مختصر به مشکلات ازدیاد جمعیت نمود. سپس راه های کنترل جمعیت و راه های پیشگیری از بارداری و در نهایت به طور اختصاصی به روش مورد نظر پرداخت.

به عبارت دیگر باید خاطرنشان ساخت که در بیان مساله باید به موارد زیر توجه شود:

  • تعریف مساله،
  • بررسی وضع موجود،
  • دورنمای آینده،
  • بیان مساله مورد نظر به صورت جمله خبری یا سوالی.

نتیجه گیری

مقدمه اولین بخشی از یک پژوهش است و تاریخچه و زمینه (Background) پژوهش را شامل می شود. هدف مقدمه آن است که خواننده را درگیر موضوع مقاله کند و اطلاعات زمینه ای ضروری را در آن مورد ارایه دهد، در حالی که بیان مساله بخش ضروری یک مقاله و پژوهش است. بیان مساله توضیح و بیانی دقیق از یک موضوع، شرایط یا موقعیتی است که شما دوست دارید در آن به پژوهش بپردازید. بیان مساله، به شما کمک می کند تا هدف پژوهش خود را به صورت شفاف تعیین کنید و شکاف موجود بین وضعیت ایده ال و وضعیت کنونی در یک حیطه خاص را آشکار سازید و بیان نمایید که چرا می خواهید روی این شکاف موجود پلی بسازید و آن را حل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان