دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / عمومی /

تفاوت رزومه کاری و تحصیلی 

پنجشنبه، 05 تیر 1399
رزومه متنی است که می‌تواند بین یک تا چند صفحه متغیر باشد و در آن اطلاعاتی مانند پیشینه تحصیلی و کاری افراد و نیز توانایی‌‌ها و اطلاعات شخصی او ذکر می‌شود و به نوعی تبلیغی است که در آن ویژگی‌های خود را به کار‌فرمایان عرضه می‌کنند.

رزومه چیست؟

رزومه یک نوشته چند صفحه ای میباشد که فرد باید اطلاعات شخصی مشخصات و سوابق علمی و تحصیلی خود را در قالب آن گردآوری و ارائه کند. امروزه برای شرکت در آزمون های استخدامی و آزمون های ورودی دانشگاهها باید رزومه ارائه کنید تا داوران و کارفرمایان بتوانند با کمک رزومه ویژگی ها و مشخصات شما را بشناسند و در صورت تطابق شرایط پذیرفته خواهید شد. در حقیقت رزومه، یک تصویر ذهنی را از توانایی ها و فعالیت های شما در زمینه شغل مورد نظر نشان می دهد و باعث می شود کارفرمایان و اساتید با مطالعه آن متقاعد بشوند که از میان داوطلب ها، کدام یک برای دعوت به مصاحبه مناسب تر است.

رزومه کاری و تحصیلی تقریبا هر دو به یک معنا میباشند و با هدف انتقال اطلاعات شخصی و معرفی نامه طراحی شده اند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. رزومه تحصیلی به نسبت رزومه کاری جامع تر و مفصل تر است و وجوه بیشتری را شامل می شود. در رزومه تحصیلی سوابق شغلی شما نیز می آید، اما آن رزومه صرفاً سوابق شغلی شما را در مسیر زمانی نشان می دهد ولی فرم رزومه کاری باید جذاب باشد تا بتواند مهارت های تخصصی و فنی شما را به کارفرما نشان دهد و نظر او را برای استخدام شما جلب کند.

هدف از ارائه رزومه کاری

هدف از رزومه کاری جلب توجه کارفرما میباشد که اغلب کارجویان در قالب رزومه سعی دارند با اعلام مهارت و توانایی های خود شغل مناسبی به دست آورند. با توجه به اینکه متنقاضیان شغل تعداد زیادی از افراد میباشند به همین جهت میبایست رزومه ای که تهیه میکنید قوی باشد که بتوانید در مقایسه با رقبا در اولویت قرار بگیرید. پس رزومه کاری شما باید طوری نوشته شود که در کمترین زمان بیش ترین اطلاعات از مهارت ها و تجربیات فنی شما را به کارفرما و فرد بررسی کننده رزومه انتقال دهد. رزومه کاری خلاصه ای از زندگی شغلی شما است و به همین دلیل برای نوشتن رزومه کاری از پرداختن به جزییات پرهیز کنید و به طور ساده و روشن، مهم ترین و برجسته ترین مهارت ها، تجربیات شغلی و دستاوردهای خود در شرکت های قبلی را در آن بنویسید.

نکات کلیدی در رابطه با رزومه کاری

  • رزومه باید خوانا، کامل و حاوی اطلاعات مرتبط با شغل درخواستی باشد. به این دلیل که کمیته بررسی، معمولا رزومه ها را بعد از ساعات کاری مطالعه می کنند. همچنین برای یک فرصت شغلی ممکن است بیش از 100 عدد رزومه برای آنها ارسال شود که در بین آنها باید 10 مورد را انتخاب کنند. حال فرض کنید که کارشناسان استخدام با حالتی خستگی و بی حوصلگی قصد مطالعه رزومه ی شما را دارد تا هر چه زودتر این بررسی ها را به اتمام برساند. بنابراین اگر رزومه خوانا و کامل نباشد و حاوی اطلاعات غیر مرتبط باشد، سریعا کنار گذاشته می شود، حتی اگر شما بهترین شخص برای آن کار باشید.
  • متن رزومه باید حاوی نکات جذاب و ترغیب کننده باشد.
  • برای نگارش یک رزومه مناسب بهتر است که آن را به قسمت­های کوچکی نظیر پارگراف های کوچ تقسیم کرد.
  • به آن فرم منطقی و رسمی دهید.
  • متن رزومه به گونه ای باشد که درعین تخصصی بودن، به راحتی قابل خواندن باشد.

هدف از ارائه رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی معمولاً برای نشان دادن دانش بالا در مهارت های تخصصی و مرتبط با آن صنعت است و معمولاً مناسب افرادی است که سابقه تدریس دانشگاهی و فعالیت های تحقیقاتی و دانشگاهی داشته اند. در ضمن این نوع از رزومه بر خلاف رزومه کاری، شامل جزییات زیادی از سوابق تدریس، تحقیقات و مقالات و کلیه ی فعالیت های دانشگاهی فرد است. رزومه تحصیلی اغلب برای افرادی مناسب است و کاربرد دارد که قصد شرکت در مصاحبه های تحصیلی دارند برای مثال کسانی که در مصاحبه دکتری شرکت میکنند و یا تمایل به اخذ بورسیه تحصیلی دارند بهتر است از این نوع رزومه استفاده کنند.

تفاوت رزومه تحصیلی و کاری

بزرگترین تفاوتی که این دو نوع رزومه با یکدیگر دارند در کاربرد آنها میباشد که رزومه تحصیلی با هدف ارائه دانش علمی و مهارت های اکتسابی علمی تهیه میشود. اما رزومه کاری برای گردآوری اطلاعات و دانش شغلی میباشد. یکی دیگر از تفاوت های بین CV و Resume این است که CV بر خلاف رزومه قابل تغییر نیست؛ زیرا شرح کامل سوابق و علایق متقاضی برای به هر درخواست، نباید تغییری کند؛ اما در رزومه متقاضی می تواند متناسب به شغل موردنظر، به تجربه های حرفه ای خود تأکید بیشتری داشته باشد و موارد غیر مرتبط را حذف کند؛ به این دلیل که تعداد صفحات رزومه از دو صفحه نباید بیشتر باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب