آموزش رزومه نوشتن

  یکشنبه، 25 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش رزومه نوشتن
یقینا برای شما هم پیش آمده است که وقتی دنبال شغل بودید از شما رزومه بخواهند. رزومه متنی است که می‌تواند بین یک تا چند صفحه متغیر باشد و در آن اطلاعاتی مانند پیشینه تحصیلی و کاری افراد و نیز توانایی‌‌ها و اطلاعات شخصی او ذکر می‌شود و به نوعی تبلیغی است که در آن ویژگی‌های خود را به کار‌فرمایان عرضه می‌کنند.

رزومه چیست؟

امروزه همه امور روزانه اینترنتی شده است و دیگر شما برای هیچ کاری نیاز به مراجعه حضوری ندارید. تصور کنید در یک شهر شلوغ و پرترافیک فردی به دنبال شغل باشد و در روزنامه هر روز آدرس و شماره تلفن شرکت هایی که به دنبال استخدام هستند را ببیند یقینا قادر نخواهد بود به همه شرکت ها مراجعه کند و به صورت حضوری فرم پر کند و مشخصات خود را در لیست مراجعه کنندگان برای استخدام قرار دهد. خوشبختانه امروزه همه شرکت های دولتی و خصوصی برای جذب نیروهای متخصص از طریق رزومه اقدام میکنند. به این صورت که میتوانید در یک روز رزومه خود را به چندین شرکت و موسسه ارسال فرمایید تا در صورتی که کارفرما یکی از موسسه ها اطلاعات اولیه شما را تایید کرد سپس از شما بخواهد که به صورت حضوری مراجعه کنید. کاملا روشن است که کارفرمایان نیز با مشغله ذهنی و شغلی که دارند قادر نیستند روزانه چندین نفر را ملاقات کنند بنابراین رزومه هم برای کارفرما و هم کارجو راحتترین راه ارتباط میباشد.

در حقیقت رزومه، یک تصویر ذهنی را از توانایی ها و فعالیت های شما در زمینه شغل مورد نظر نشان می دهد و باعث می شود کارفرمایان با مطالعه آن متقاعد بشوند که از میان داوطلب ها، کدام یک برای دعوت به مصاحبه مناسب تر است. رزومه نویسی کار چندان دشواری نیست و فقط اطلاعات شخصی شما میباشد فقط کافی است که برخی استاندارهای نگارشی را رعایت کنید زیرا رزومه یک نوشته کاملا تخصصی و حرفه ای میباشد بنابراین باید درقالب استاندارد ارائه گردد. رزومه ها ساختار و قالب استانداردی دارند که بهتر است با آن آشنا شوید و سپس رزومه خود را ارائه کنید. یک رزومه کاری مناسب می تواند به صورت چاپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه و یا الکترونیکی در قالب فایلهای PDF و DOC باشد.

تصویر

چه مواردی باید در رزومه نوشته شود؟

همانطور که گفتیم رزومه کاملا در رابطه با اطلاعات شخصی شما میباشد و بنابراین فقط باید خودتان جزئیات را در نظر بگیرید و خوتان را بهتر بشناسید تا رزومه ما دقیق تر و کاملا نزدیک واقعیت باشد. بخش های رزومه باید شامل موارید زیر باشد:

اطلاعات شخصی

  • نام
  • نام خانوادگی
  • سن
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت نظام وضیفه

اطلاعات تماس

  • تلفن تماس
  • آدرس ایمیل
  • محل سکونت

اطلاعات تحصیلی

  • مقطع (در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتماً ذکر کنید)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل

پیشینه کاری

  • تخصص و مهارت

سوابق دانشگاهی خود را با ذکر محل دریافت مدرک خود فهرست کنید و اگر نمرات خوبی دارید آن را در رزومه خود درج کنید و در صورت داشتن مشروطی، آن را بیان نکنید و فقط هر چه را که واقعیت دارد بنویسید و از گفتن دروغ بپرهیزید زیرا به محض این که کارفرما متوجه بشود، رزومه شما رد می شود.

  • ابزارها و نرم افزار
  • زبان دوره ها و مدرک تحصیلی

علایق و مهارت ها

افراد باید توجه داشته باشند که اطلاعات مربوط به این قسمت باید کوتاه و جامع باشد و بیش تر برای افرادی کاربرد دارد که سوابق شغلی و سن کم تری دارند و برای افرادی با سوابق شغلی بالا، از اهمیت این قسمت کاسته می شود.

در این قسمت باید علاقه مندی خود را در زمینه هایی مانند ورزش و هنر بیان کنید و اگر در آن زمینه نوآوری داشته اید آن را ذکر کنید اما به گذراندن اوقات فراغت انفرادی خود اشاره نکنید و اگر کتاب می خوانید نام چند مورد از کتاب های مورد علاقه تان را درج کنید.

تصویر

فونت و سایز و قالب مناسب رزومه ها

  • بهتر است سایز فونت رزومه ی شما ۱۱، ۱۲ و یا حداکثر ۱۳ باشد. استفاده از فونت ۱۴ باعث می شود مسئول مربوطه فکر کند قصدتان صرفاً پر کردن صفحه بوده است.
  • در یک رزومه تنها از یک نوع فونت استفاده کنید.
  • از فونت های فانتزی یا کمتر شناخته شده و غیر رسمی بپرهیزید و سعی کنید از فونت های رسمی و معمول نامه نگاری های اداری استفاده کنید.
  • هیچگاه از رنگ های مختلف برای های لایت کردن بخش های خاصی از رزومه ی خود استفاده نکنید.
  • برای توصیف خود هرگز عبارات محاوره ای و غیر رسمی به کار نبرید.
  • جملات خود را کوتاه نگه دارید و از به کار بردن عبارات بیش از حد طولانی یا پیچیده بپرهیزید.
  • فرمت فایل ارسالی خود را به یکی از فرمت های کاملاً شناخته شده مثل وُرد یا ترجیحاً پی دی اف تغییر دهید.
  • باز هم شاید عجیب باشد اما از استفاده از نام های خودکار مثل New Microsoft Office Word برای فایل رزومه ی خود اجتناب کنید.

در حالت کلی رزومه ها نوشته کاملا رسمی میباشند بنابراین تا حد امکان صریح روشن دقیق و بدون اغراق و بزرگنمایی بنویسید و سعی کنید فونت و سایز نوشته ها رسمی و اداری باشد. اطلاعات رزومه خود را به روز کنید رزومه ای که سه سال پیش آماده کرده بودید الان حتما نیاز به به روز شدن دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (556 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان