ساعدنیوز
ساعدنیوز

تفاوت بین کفش های دویدن و کفش های پیاده روی

  دوشنبه، 21 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
تفاوت بین کفش های دویدن و کفش های پیاده روی
 بیشتر دونده های تفاوت بین کفش های دویدن و کفش های پیاده روی را متوجه نمی شوند، اما واقعیت این است که مشخصات کفش دویدن با کفش پیاده روی متفاوت می باشد. دونده ها نباید با کفش پیاده روی بدوند، چون اکثر کفش های پیاده روی خیلی سفت هستند و انعطاف پذیری کمی نیز دارند، اما دونده ها به کفش هایی با انعطاف پذیری بالا نیاز دارند.

خرید بهترین کفش پیاده روی یا همان کفش رانینگ از میان گزینه های زیادی که پیش رو داریم همیشه آسان نیست. برای انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی طولانی و دویدن باید به موارد زیادی در انتخاب کفش اهمیت دهیم. البته باید به این نکته بسیار توجه داشت که انتخاب هر وسیله ای به معیارهای زیادی بستگی دارد. در واقع هنگام خرید، نکاتی زیادی از ویژگی های کیفی نظیر مواد اولیه ی استفاده شده در ساخت کفش تا طراحی و رنگ بندی، می توانند در انتخاب ما نقش بسیار زیاد و مهمی داشته باشند. به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که برای انتخاب بهترین کفش پیاده روی زنانه یا مردانه از میان سایر کفش ها باید به این ویژگی ها توجه زیادی داشته باشیم.اگر بخواهیم یک کفش را با توجه به نوع طراحی آن به بخش های مختلفی تقسیم کنیم می توانیم به رویه، زیره، لایه میانی و تودوزی اشاره کنیم. هر کفش بسته به نوع کاربردی که دارد، در هر یک از قسمت های نامبرده شده، ویژگی های خاصی خواهد داشت. کفش های مخصوص پیاده روی و دویدن با توجه به کاربردشان، ویژگی هایی دارند که با توجه بیشتر به آن ها می توان کفشی مناسب را انتخاب کرد.

بی شک یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب کفش های ورزشی، وزن آن ها است. این مسئله در کفش های پیاده روی و دویدن اهمیت بیشتری دارد. کفش پیاده روی و دویدن معمولا باید وزنی بسیار سبک داشته باشد تا قدم زدن یا دویدن را برای شما راحت تر کند. با توجه به اهمیت این موضوع در ساخت بیشتر این کفش ها از موادی استفاده می شود که سبک باشند. برای مثال بیشتر کفش های پیاده روی و دویدن رویه ای پارچه ای یا لایه ای میانی از جنس ماده شیمیایی EVA دارند که علاوه بر ویژگی های مختلف، به کم کردن وزن این کفش ها کمک زیادی خواهد کرد.

بیشتر دونده های تفاوت بین کفش های دویدن و کفش های پیاده روی را متوجه نمی شوند، اما واقعیت این است که مشخصات کفش دویدن با کفش پیاده روی متفاوت می باشد. دونده ها نباید با کفش پیاده روی بدوند، چون اکثر کفش های پیاده روی خیلی سفت هستند و انعطاف پذیری کمی نیز دارند، اما دونده ها به کفش هایی با انعطاف پذیری بالا نیاز دارند. به دلایلی زیادی، بیشتر کفش های پیاده روی برای فعالیت هایی مانند دویدن و یا انواع خاص پیاده روی(پیاده روی سریع، پیاده روی در مسیر های جنگلی و …) مناسب نیستند.نابراین اگر جزو افرادی هستید که انواع پیاده روی ها را انجام می دهید، باید یک کفش مخصوص دویدن پیدا کنید که نیازهایتان را رفع کند.

ضربه گیری

دونده ها به ضربه گیری بیشتری احتیاج دارند: دونده ها در هر قدمی که بر روی زمین می گذارند، ۳ بار با وزن بدنشان روی زمین تاثیر می گذارند، در حالیکه این مقدار برای کسانی که پیاده روی می کنند، ۱.۵ بار می باشد. به همین دلیل دونده ها به ضربه گیری بیشتری در پاشنه و قسمت میانی کفش به نسبت افرادی که پیاده روی می کنند، احتیاج دارند که به همین دلیل بعضی از کفش های دویدن از سیستم ضربه گیری هوا که باعث افزایش ضربه گیری کفش ها می شود در کفش هایشان بهره می برند.

والکر ها(کسانی که پیاده روی می کنند) به ضربه گیری کمتری نیاز دارند: والکر ها به ضربه گیری بیشتری در قسمت میانی و پاشنه شان احتیاج ندارند. ضربه گیری بیشتر باعث افزایش وزن کفش شود، بنابراین هر چه کفش کم وزن تر باشد برای پیاده روی سریع و دویدن مناسب تر است. البته دونده ها باید به ضربه گیری کفشی که می خرند توجه کنند، چون در دویدن فشار زیادی به پا وارد می شود و باید به ضربه گیری کفش توجه خاصی کرد.

کفش

والکرها باید دنبال چه کفشی باشند: والکرها باید دنبال کفش سبکی باشند که هنوز هم به اندازه کافی قابلیت ضربه گیری داشته باشد، تا پا و پنجه شان بعد از پیاده روی طولانی احساس درد نکند. با این حال به احتمال زیاد کفش هایی با طراحی مینیمال و وزن خیلی سبک شاید برای پیاده روی های کوتاه مناسب باشند، اما برای استفاده منظم یا پیاده روی های طولانی به اندازه کافی قابلیت ضربه گیری را ندارند.

اگر قصد دارید که بیشتر از ۶ مایل را در هر بار پیاده روی کنید، شما باید دنبال کفش های دویدنی باشید که به اندازه کافی ضربه گیر هستند، اما آنهایی را باید انتخاب کنید که دیگر معیارهای مناسب کفش های پیاده روی را دارند. برای مثال کفش های گلیسیرینی بروکس کفش های کم وزنی هستند که برای کسانی که می خواهند مسافت های طولانی مانند نیمه ماراتن را پیاده روی کنند، مناسب هستند.

ارتفاع پاشنه

دونده ها با توجه به نحوه دویدن شان، نخست قسمت های مختلفی از پایشان را بر روی زمین می گذارند. دونده ها معمولا اول قسمت جلویی پای شان، وسط پای شان یا پاشنه شان را بر روی زمین می گذارند. اما والکرها، باید اول با پاشنه شان، پا را بر روی زمین بگذارند.

کفش مخصوص پیاده روی ( که تا سال 1365 وجود نداشت) نیازی به داشتن رویی قابل تنفس برای پا یا وزن خیلی کم ندارد در مقابل باید بتوانند از قوس کف پا به خوبی حمایت کنند. اگر قوس کف پای شما زیاد باشد، توانایی جذب شوک طبیعی پای شما کم تر است بنابراین کفشی را باید انتخاب کنید که کفی آن به گونه ای باشد که قوس کف پا رو بیشتر پوشش دهد. اگر شما کف پای صافی دارید به طور طبیعی کف پای شما حماییت کمتری از عضلات و مفاصل شما می کند که می تواند مجر به درد در این نواحی شود. شما باید از کفشی استفاده کنید که لایه زیرین مستحکم تری داشته باشد تا ثبات بیشتری برای شما بهراه بیاورد. اگر تمایل دارید کفش های مخصوص پیاده روی فروشگاه را در این صفحه مشاهده کنید.

آکادمی آمریکایی Podiatric Sports Medicine خاطر نشان می کند که هم کفش پیاده روی خوب و هم کفش دویدن خوب هردو ثبات بیشتر، کفی مناسب و گام هموارتری برای فرد به همراه می آورد.

در اینجا به چهار مورد از تفاوتهای اصلی این دو نوع کفش می پردازیم:

  • زیره کفش ( لایه زیرین کفش): کفش دویدن (Running) معمولاً زیره محکم تر و کفش پیاده روی (Walking) انعطاف پذیری بیشتری دارد.
  • پاشنه: کفش دویدن در ناحیه پاشنه دارای ضخامت بیشتری است. در حالی که پاشنه ضخیم در هنگام پیاده روی می تواند باعث درد در ساق پا یا تاندونیت (Tendinitis) یا التهاب تاندون شود. همیچنین می تواند احتمال زمین خوردن را در هنگام پیاده روی را بیشتر کند. کفش پیاده روی در قسمت پاشنه انحنای بیشتری دارد.
  • کنترل حرکت: از آنجا که چرخش پا در هنگام دویدن به مراتب بیشتر است، بیشتر کفش های دویدن کنترل حرکتی بیشتری برای خنثی نگه داشتن پا ارائه می دهند. کفش پیاده روی نیازی به انجام چنین کاری ندارد.

  • وزن: کفش های دویدن سبک تر هستند تا به حرکت راحت تر شما کمک کنند. در مقابل لازم نیست کفش پیاده روی سنگین باشد ولی اکثرا سنگین تر از کفش دویدن هستند.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (74 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (33 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (29 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (21 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (21 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (21 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (20 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس
تیتر امروز   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...