انتخاب کفش مناسب ورزشی به چه مواردی بستگی دارد؟

  دوشنبه، 21 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
انتخاب کفش مناسب ورزشی به چه مواردی بستگی دارد؟
کفش‌ ورزشی، یک قسمت ضروری و به عنوان یکی از ابزار اصلی انجام هر تمرین و رشته ورزشی مطرح است. انتخاب کفش مناسب ورزش در سلامت عضلات و اسکلت شما در حین ورزش موثر می‌باشد. یک کفش مناسب می‌تواند جلوی بروز بسیاری حوادث، جراحات و دردها را بگیرد.

کفش ورزشی، یک قسمت ضروری و به عنوان یکی از ابزار اصلی انجام هر تمرین و رشته ورزشی مطرح است. انتخاب کفش مناسب ورزش در سلامت عضلات و اسکلت شما در حین ورزش موثر می باشد. یک کفش مناسب می تواند جلوی بروز بسیاری حوادث، جراحات و دردها را بگیرد. تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده، دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.به طور کلی عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک به طور همزمان سبب حرکت موثر می شوند. درحرکت سه فاکتور حرکت ایمن، حرکت موثر و حرکت با کیفیت، بسیار مهم است. آناتومی اصلی یک پا را 26 استخوان، 33 مفصل، 19 عضله و یک گروه از لیگامنت ها تشکیل می دهند که ساختار پا نقش بسیار مهمی درحرکت دارد. علوم حرکت شناسی و بیومکانیک در حرکت پا بسیار به یکدیگر وابسته هستند. یک پا به طور متوسط روزانه 10هزار بار با زمین برخورد می کند و به طور میانگین 186 هزار و 75 کیلومتر را در طول زندگی طی خواهد کرد، در پرش یک پا و یا دریک گام بلند حدود 315 و نیم کیلومتر فشار روی پای ورزشکار وارد می شود.در پا سه مکانیسم ذخیره انرژی (جذب شوک) شامل کشش تاندون آشیل، صاف شدن قوس پا و بالشتک زیرپاشنه پـا وجود دارد. متخصصان معتقدند استفاده از کفش های غیراستاندارد حتی بر اعصاب و روان و راندمان کار انسان نیز تاثیر نامطلوبی می گذارد. از مهم ترین اعضایی که ارتباط مستقیم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که بیش ترین آسیب را از کفش غیراستاندارد می بیند. همچنین استفاده از این قبیل کفش ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل می شود. در هنگام ورزش کردن نیز استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که هر ورزش شامل فعالیت ها، تحرکات و شرایط خاص خود است و لازم است از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود. اما با وجود تنوع محصولات یافتن کفش مناسب می تواند یک چالش باشد.

آنچه باید هنگام خرید و انتخاب کفش ورزشی رعایت کنید

کفش های چند منظوره انتخاب نکنید

کفش های پیاده روی سفت و محکم هستند کفش های دویدن انعطافپذیر تر با لایه های اضافه تری برای ضربه گیری بهتری هستند اگر شما هر دو فعالیت را انجام میدهید هر کدام را جدا تهیه کنید.

پاهای خود را بشناسید و متناسب با فرم پاهایتان کفش انتخاب کنید

البته که همه ی ما ، 10 انگشت و 2 پاشنه داریم اما جدا از آن پاها مدل های مختلفی دارند داشتن اطلاعات درباره ی خصوصیات ویژه ی پای خود نکته ی کلیدی برای انتخاب یک جفت کفش مناسب است امروزه عمده ی متخصصان برای هر نوع پایی مدلی را پیشنهاد میدهند یکی از راه های تخمین زدن شکل پای خود ، روش "تست خیس"است.پاهای خود را خیس کنید و بر روی یک تکه کاغذ قهوه ای بگذارید و دور رد پای خود را خط بکشید و یا به جایی که اخرین کفش های پوشیده شده ی شما بیشترین ساییدگی را ایجاد کرده اند نگاه کنید.

اگر رد پای شما که شکل کاملی از کف پای شما است، انحنای کوچکی درقسمت داخلی کف پای شما رانشان میدهد و یا اگر کفش شما بیشترین ساییدگی را در لبه ی داخلی کفش (حاشیه ی داخلی) داشته باشد، نشان دهنده ی این است که شما قوس پای کم و یا پای صاف و متمایل به داخلی را دارید (پای ضربدری) متمایل شدن پا به اطراف باعث به وجود امدن ساییدگی در حاشیه ی داخلی پاشنه و قسمت جلو ی پا میشود کفش شما باید خاصیت کنترل کنندگی حرکات با حداکثر میزان تحمل را داشته باشد.

این موارد را در هنگام خرید کفش ورزشی حتما رعایت کنید

در رد پای شما تنها بخشی، از قسمت جلو ی پای شما و پاشنه و یک راه باریک که متصل کننده ی این دو قسمت به هم است،مشخص میشود و یا اگر کفش های شما قسمت داخلی حاشیه ی پا را سایید ، شما مچ پای بلند و پاهای متمایل به پای پرانتزی دارید . پای پرانتزی باعث ایجاد ساییدگی در قسمت خارجی پاشنه و انگشت کوچک میشود به دنبال کفش های لژ دار با لایه های نرم باشید.

شما پا ها ،با قوس خنثی یی دارید اگر رد پای شما منحنی های متمایزی در طول داخل پا را داشته باشد و کفش های شما ساییدگی یکسان و یکنواختی داشته باشند ،به دنبال کفش مستحکم که ترکیبی از لایه های لژ مناسب و مستحکمی باشند.

سایز پا دائما در حال تغییر میباشد

این یک افسانه است ک سایز پا در افراد بالغ تغییر نمیکند در طول رشد ، سایز پای انسان تغییر میکند پس دو مرتبه در سال سایز پا تغییر میکند .حتی سایز ها در بین مارکهای مختلف ، متفاوت اند پس در خرید خود باید به اندازه و متناسب بودن کفش دقت کنید نه به سایز عددی آن . در حرکت های روزانه پا به مرور متورم میشود و حتی پهن تر هم میشود زمانی که شما راه میروید یا میدوید ، کفش باید متناسب با حالت پا باشد حتی در متورم شده ترین حالت پا.

جوراب های خود را همراه داشته باشید

همان هایی ک شما موقع پیاده روی و دویدن می پوشید .اگر شما کفی های مخصوصی استفاده میکنید، آنها را هم حتما همراه داشته باشید.

کفش

کفش های شما باید متناسب با کفی های شما باشند

این موارد را نادیده نگیرید ، بیدرنگ کفش های پیاده روی و دویدن باید راحت باشند هنگام خرید مدتی کفش را پا کرده و در محوطه ی فروشگاه راه بروید یا بدوید تا از مناسب بودن آن تقریبا اطمینان حاصل کنید.

ساختار کفش ورزشی

برای رعایت سه فاکتور مهم درحرکت باید توجه زیادی به پا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید کفش مناسبی را انتخاب کنیم.یک کفش ورزشی مناسب دارای آناتومی خاص خود بوده که قسمت های مهم آن شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، خارج کفی، گردنی مچ پا و زائده پاشنه است.

چند نکته برای انتخاب کفش مناسب ورزشی

کفش باید اندازه پا باشد نه اینکه صرفاً زیبا باشد.در هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.وقتی کفش را پوشیدید بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا ۱۲میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد.هرگز کفش تنگ به امید اینکه جا باز می کند نخرید.کفشی بخرید که برای ورزش مورد نظر طراحی شده باشد.اگر پای شما به چرم روی کفش فشار می آورد به طوری که سبب بیرون زدگی از کفش می شود آنرا کنار بگذارید.کفشی بخرید که به اندازه کافی حرکت را کنترل کند.افراد با قوس کف پای زیاد از کفش هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش هایی که پا را محدود می کند خودداری کنند.افراد دارای کف پای صاف باید کفش دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند.افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند باید کفش هایی بپوشند که برآمدگی مختصر دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان