دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / آرایش و زیبایی /

طریقه مراقبت از موهای دکلره شده چیست؟ 

سه شنبه، 01 تیر 1400
فرقی نمی کند که موهای دکلره شده را در آرایشگاه رنگ کرده باشید یا در خانه، اکثر محصولات روشن‌کننده مو حاوی دکلره هستند؛ علت آن هم این است که بعد گذشت مدت‌ها و با وجود تولید محصولات متنوع، هنوز هم دکلره به عنوان یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای از بین بردن رنگدانه مو به کار می‌رود.

امروزه زیباتر به نظر رسیدن در بین خانم ها و آقایان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افراد برای این امر راه های مختلفی را امتحان کرده تا به نتیجه دلخواه خود برسند. یکی از راه های جذاب تر به نظر رسیدن، که در بین خانم ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است رنگ کردن موی سر می باشد. تاثیری که رنگ مو بر روی زیبایی دارد، باعث شده از آسیبی که می تواند به موی سر وارد شود غافل شوند. اما می توانید برای مراقبت از موهای دکلره شده اطلاعات مفیدی کسب نمایید و به احیای موی خود بپردازید.

رنگ کردن موی سر، مخصوصا رنگهای فانتزی و روشن در بین خانم ها رواج بسیاری دارد. برای روشن کردن موی سر، باید از مواد دکلره استفاده نمایید. این مواد، آسیب زیادی به موهای نازک سر وارد کرده و باعث وزی و ریزش مو می شوند. با دانستن راه های مراقبت از موهای دکلره شده و دانستن اینکه چگونه از موهای دکلره شده مراقبت کنیم می توانیم این آسیب ها را به حداقل برسانیم.

طریقه مراقبت از موهای دکلره شده

اگر بدانیم برای مراقبت از موی دکلره شده چه باید کرد، بدون نگرانی از تخریب موهایمان می توانیم به روشن کردن مو بپردازیم. چرا که دکلره کردن علاوه بر ایجاد خشکی بر روی موهایتان، ذباعث از بین رفتن ساقه های مو نیز می گردد. پس خطر آن، می تواند بیشتر از یک وزی ساده باشد.نگران نباشید، در این مقاله قصد داریم راهکار های مفیدی برای مراقبت از موهای دکلره شده بگوییم که با رعایت برخی از این توصیه ها می توانید از آسیب های جدی تر جلوگیری کنید.

استفاده از شامپو مناسب

رنگ مو مو ها را زبر و خشک می کند . زمانی که موهای خود را دکلره یا رنگ کرده اید ، از شامپو های مخصوص موهای رنگ شده که دارای ترکیبات نرم کننده ، ویتامین ها و تقویت کننده های مو هستند استفاده نمایید . شستن موها با این شامپو ها سبب ترمیم ریشه های آسیب دیده می شود.بعد از رنگ یا دکلره 2 روز موهای خود را با آب و بدون شامپو و در انتها با نرم کننده بشویید . بعد از دو روز موها را یک هفته با شامپو بچه بشویید و از هفته دوم از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

اجتناب از شستشوی موها با آب داغ

شستشوی موها با آب داغ سبب ریزش مو و خشک شدن آن ها می شود. پس موهایتان را با آب گرم نشویید و با آب ولرم آبکشی کنید.

پرهیز از قرار گرفتن مقابل نور مستقیم افتاب

قرار گرفتن زیر آفتاب موجب جذب ویتامین دی می شود اما برای مو مضر است و اسیب جدی به موها ،خشک شدن و ضعیف دن تار موها می شود . قبل از قرارگیری زیر آفتاب به موهیتان روغن زیتون طبیعی بزنید تا نور مستقیم افتاب به موهایتان اسیب نزند.

دقت در انتخاب استخر

موهای رنگ شده به کلر موجود در اب حساس هستند . در صورت تمایل به استخر رفتن ، استخر هایی بروید که از کلر خیلی زیاد استفاده نمی کنند و یا از کلاههای مخصوص استفاده نمایید تا موهایتان خیس نشود.

آب رسانی موهایتان با مرطوب کننده

موهای رنگ شده دچار خشکی مفرط هستند و زبر می شوند پس باید مرطوب و آب رسانی شوند . بعد از حمام برای مرطوب کردن موهایتان ، موها را از ریشه با کرم های مخصوص مرطوب نمایید و ساقه ها و تارهای مو را هم کرم بزنید و با کلاه چند دقیقه سرتان و موها را بپوشانید تا موها مرطوب شود.

تقویت موهای آسیب دیده با ماسک مو

برای تقویت موهای رنگ شده ماسک خانگی درست کنید . برای تهیه ماسک مو از موادی مثل تخم مرغ، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، عصاره لیمو و آب پیاز استفاده کنید. مخلوط تخم مرغ و روغن زیتون با عصاره لیمو یکی از بهترین ماسک ها برای موهای رنگ شده است.

استفاده از ماسک کره

برای تقویت موهای وز شده آن ها را به کره آغشته نمایید بدین صورت که مقداری کره آب شده را به موها زده و موها را با استفاده از کلاه مخصوص به مدت نیم ساعت بپوشانید و در آخر موها را با شامپو و آب ولرم شسته و آبکشی کنید.

استفاده نکردن زیاد از سشوار

اگر موهای شما دکلره است هیچگاه موها را با دمای سشوار کامل خشک نکنید بلکه اجازه دهید مقداری رطوبت روی موهایتان بماند.

صاف یا فر نکردن موهای دکلره شده

موهای رنگ شده که خشک و شکننده هستند و فر کردن یا صاف کردن آنها به دلیل وجود مواد شیمیایی فر کننده ها و صاف کننده ها باعث شکنندگی بیشتر و خشکی مفرط آنها میشود .اگر تمایل زیادی به فرکردن یا صاف کردن موها دارید ، از ماسک های تقویت کننده و شامپو های مخصوص استفاده کنید.

استفاده از رنگ موی مناسب و مرغوب

چندین بار رنگ کردن مو آسیب جدی به ریشه های مو زده و آنها را از بین ببرد پس قبل از رنگ کردن جنس موهای خود را بشناسید و رنگ موی مناسب آن را پیدا کنید تا از رنگ کردن دوباره موها جلوگیری کنید.استفاده از نوع رنگ و مارک آن فقط و فقط به نوع موهای شما بستگی دارد . گاهی یک رنگ موی ارزان آسیب کمتری به موها رسانده و موها را زیباتر می کند اما اغلب رنگ موهای گرانتر با داشتن ترکیبات ویتامینه بهتری برای موها مفید تر و کم خطر تر هستند.

قبل از رنگ کردن مجدد موها ان را نشویید

موهای چرب و کثیف رنگ مو را بهتر جذب کرده و سبب زودتر رنگ شدن موها می شود . پس قبل از رنگ کردن موها به هیچ وجه آنها را با شامپو و پاک کننده ها نشویید.

شانه نزدن موهای خیس

موهای رنگ شده پایه و ریشه ضعیفتری دارند پس زمان حمام کردن و بعد از حمام زمانی که موها خیس است ، موها را شانه نکنید زیرا شانه کردن موهای خیس موجب ریزش بیشتر انها میشود.بهترین زمان برای شانه کردن موها چه موهای بدون رنگ و چه موهای رنگ شده زمانی است که موها رطوبت اندکی دارند. شانه زدن موهای خشک نیز سبب آسیب به موها می شود.

شنا نکردن در آب دریا

آب دریا دارای نمک محلول است ، نمک موجود در آب دریا سبب آسیب جدی به موها و ریشه های آن و خشکی موها میشود. هنگام شنا موهایتان را با نرم کننده ها و روغن های طبیعی چرب نگه دارید و بعد از شنا موهایتان را با آب سرد آبکشی کنید.

رنگ یا دکلره کردن مجدد موهای اسیب دیده

رنگ کردن مکرر موها سبب مو خوره می شود پس از قبل از دوباره رنگ کردن موها انتهای مو را کوتاه کنید . انجام ندادن این کار سبب سرایت اسیب از قسمت پایین موها به قسمتهای بالاتر می شود.

تست رنگ مو قبل از رنگ کردن کامل موها

قبل از رنگ یا دکلره کردن کامل موهای خود ، روی بخش کوچکی از موهایتان رنگ مو را بگذارید تا دریابید آیا این رنگ مو اصلا روی موهایتان می نشیند زیرا برخی موها نسبت به رنگ موهای خاص مقاوم بوده و تغییرات اندکی می دهند.

نکات مهم در خصوص موهای دکلره شده

برای اینکه دکلره کردن یا تغییر رنگ مو به موهای شما آسیب وارد نکند ، از رنگهای گیاهی برای موها استفاده نمایید زیرا این نوع رنگ ها پایه شیمیایی نداشته و اسیب کمتری به موها می زنند.برای اینکه موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید ، لازم نیست از رنگ های دائمی و شییایی استفاده نمایید بلکه بهتر است از رنگ موهای موقت یا اسپری رنگ موی موقت استفاده کنید. این رنگ موها با یکبار شستن از بین می رود.برای تنوع دادن به رنگ موهایتان می توانید قسمت کوچکی از موهایتان را رنگ کنید یا هایلایت نمایید تا موها به دلیل درگیر نشدن ریشه ها با مواد شیمیایی کمتر آسیب ببینند.اکسیدان ها از ترکیبات بسیار قوی ساخته شده اند و استفاده مداوم از آنها سبب ضعیف و شکننده شدن موها می شود پس بهتر است ریشه مو با ان درگیر نشود.

روغن های گیاهی برای ترمیم و آبرسانی موهای دکلره

همچنین می توانید از راهکارهای زیر برای آبرسانی مو و ترمیم موهای آسیب دیده خود بعد از دکلره استفاده کنید.

روغن زیتون

چند قطره روغن زیتون می تواند تأثیر شگفت انگیزی در تقویت موی سر و زنده کردن موهای شما داشته باشد. هر بار چند قطره روغن زیتون را با نوک انگشت به انتهای موهای خود بزنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل نقش بسیار مؤثر و مهمی در حفظ رطوبت موها داشته و مانع از دست رفتن پروتئین مو در اثر دکلره می شود. این روغن را می توانید روی بخش های خشک و وز انتهای موهای خود استفاده کنید.قبل از استفاده، کمی از روغن نارگیل را کف دست تان بریزید و دست های خود را به هم بمالید تا روغن گرم شود و سپس از آن استفاده کنید.

روغن آرگان

روغن آرگان غنی از آنتی اکسیدان هاست و به همین دلیل تأثیر زیادی در حفاظت از موها در برابر آسیب های محیطی دارد.

چند قطره از روغن آرگان را روی کف دست هایتان بریزید و آن ها را به هم بمالید تا روغن کمی گرم شود؛ سپس آن را به نوک موهای خود بمالید. روغن آرگان رطوبت موها را حفظ کرده و آن ها را درخشان می کند.

روغن بادام

روغن بادام علاوه بر ویتامین E، سرشار از پروتئین هایی است که جذب موهای شما شده و تارهای آن را قوی می کند. پس از دکلره کردن موهای دکلره شده دچار شکاف هایی می شود که آن ها را مستعد شکستن خواهد کرد، روغن بادام این شکاف ها را پُر کرده و در نتیجه مانع شکستن موها می شود.

هر روز قبل از بیرون رفتن از خانه، چند قطره روغن بادام را به انتهای موهای خود بزنید. علاوه بر این می توانید از روغن بادام به عنوان یکی از ترکیبات ماسک نرم کننده عمیق موهای خود نیز استفاده کنید.

ترمیم کردن مو قبل از دکلره کردن

اگر موهایی آسیب پذیر دارید و در حال درمان خشکی و وزی موهای خود هستید یا اینکه موهایتان دچار موخوره شده اند اصلا به دکلره کردن موی خود فکر نکنید. دکلره کردن حتی با مواد مرغوب باعث سوختن موی سر شده و چون دردی از سمت موی خود حس نمی کنید متوجه آسیب های وارد به آن هم نمی شوید.

بهتر است ابتدا طول درمان را بگذرانید و سپس با رعایت نکات ایمنی، موی خود را دکلره نمایید. در حقیقت با رها کردن درمان موی خود در نیمه راه، تمام زحمتی را که برای احیای مویتان انجام داده اید به هدر می رود.

بهتر است قبل از درمان موهای دکلره شده به احیای موی سر خود بپردازید. باید دو ماه قبل از انجام این عمل، توسط روغن های طبیعی و مکمل های مغذی، موی سر خود را تقویت نمایید و حتی الامکان از سشوار و سایر وسایل حرارتی در این دوره استفاده نکنید.

پس از اطمینان از ترمیم موهای آسیب دیده خود، با مشورت آرایشگرتان می توانید با رعایت نکاتی که در این مقاله خواهیم گفت به دکلره کردن موی خود بپردازید.

هر چند وقت یکبار موهایمان را دکلره کنیم؟

دکلره کردن مکرر موها منجر به بروز آسیب های جبران ناپذیر و غیر قابل ترمیمی خواهد شد. سعی کنید هر دو ماه یکبار موهای خود را دکلره کنید، چون در کوتاه تر از این زمان، موهای شما فرصتی برای ترمیم نخواهد داشت.

آکادمی متخصصان پوست آمریکا توصیه می کند که بین هر بار دکلره کردن موهای خود یک وقفه حداقل ۸ تا ۱۰ هفته ای لازم است تا موهای شما استراحت کنند.

هنگامی که نوبت دکلره کردن ریشه موهایتان فرا رسید، مواد دکلره را فقط به ریشه موهای خود بزنید و دوباره موی کل سرتان را دکلره نکنید. دکلره مکرر کل موها، منجر به شکستگی و ریزش شدید آن ها خواهد شد.

چه زمانی به متخصص پوست و مو مراجعه کنیم؟

گاهی میزان آسیبی که دکلره به موهای شما وارد کرده آنقدر زیاد است که تنها راه درمان، مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو است. بعد از دکلره کردن باید ببینید که آیا با گذشت ۱ ماه تا ۶ هفته، موهای شما وضعیت بهتری پیدا کرده یا نه.

در این بازه زمانی، اگر نشانه های زیر بروز پیدا کردند، وقت آن رسیده که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید:

  • برس کشیدن به موهایتان دشوار شده است.
  • موهای شما شکسته و ریزش آن زیاد شده است.
  • رنگ موی شما غیرطبیعی شده است.
  • رنگ موی شما آن چیزی نیست که انتظارش را داشتید.
  • موهای شما ضخیم شده و بافت غیریکنواختی دارد.
  • موی شما دیگر با برس کردن، فر کردن یا خشک کردن با سشوار، تغییر حالت نمی دهد.

در این مقاله دکلره کردن مو و عواقب تکرار آن را بررسی کردیم، اینکه اگر قبل و بعد از این کار، از موهایتان مراقبت نکنید، این کار آسیب های جبران ناپذیری به مو و پوست سر شما وارد خواهد کرد. اگر موهای خود را دکلره کرده اید حتماً روش های مراقبتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را انجام دهید تا موهای شما مجداد شادابی و سلامت خود را بازیابند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی