تاریخچه مسترکارت، ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی

  دوشنبه، 20 دی 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
تاریخچه مسترکارت، ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی
مسترکارت، (MasterCard) ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی است، که در زمینه ارائه خدمات کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی و مدیریت سامانه‌های پرداخت بانکی فعالیت می‌کند. در این مطلب قصد داریم مفصل به معرفی تاریخچه این شرکت بزرگ بپردازیم، با ما همراه باشید.

مستر کارت در چند سال اخیر به نامی آشنا برای کسانی که در عرصه ی بین الملل تراکنش های مالی دارند، تبدیل شده است. امروزه بخش عمده ای از تراکنش های بین المللی در اختیار مستر کارت است و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد بخواهند اطلاعت بیشتری در ارتباط با این شرکت به دست آورند.

شرکت خدمات مالی مستر کارت با نام کامل Mastercard Incorporation، یک شرکت بین المللی خدمات مالی است. دفتر اصلی مدیریت مسترکارت در نیویورک و در منطقه ی Purchase واقع است. دفتر مدیریت خدمات بین الملل این شرکت نیز در شهر O'Fallon ایالت میزوری واقع است.

فعالیت اصلی مسترکارت در اکثر کشورهای جهان انجام می شود. تمرکز این شرکت بر تنظیم فرآیندهای پرداخت بین بانک های فروشندگان و بانک های ارائه دهنده ی خدمات کارتی به مشتریان است. کارت های مسترکارت به طور کلی به ۲ دسته ی خرید نقدی (Debit) و اعتباری (Credit) تقسیم می شوند.

سهام بخش بین المللی مسترکارت با نام Mastercard Worldwide در سال ۲۰۰۶ به صورت عمومی عرضه شد و این شرکت به شرکتی از نوع سهامی عام تبدیل شد. پیش از این، این شرکت متشکل از ۲۵۰۰ مؤسسه ی مالی بود که تولید، پشتیبانی و ارائه ی کارت های آن را بر عهده داشتند.

دلیل اصلی تأسیس مسترکارت، رقابت با کارت های ارائه شده توسط Bank of America تحت عنوان BankAmericard بود که بعدها به Visa تبدیل شد. بانک های تأسیس کننده ی مسترکارت عموما در ایالت کالیفرنیا واقع بودند. این شرکت در سال های ابتدایی با نام های اینتربانک (Interbank) و مسترشارژ (Master Charge) شناخته می شد.

شرکت مسترکارت

مستر کارت چیست؟

مسترکارت نوعی کارت اعتباری بانک های مختلف در سراسر دنیا می باشد با این تفاوت امکان دریافت مجازی آن نیز برای کاربران وجود دارد. مهم ترین ویژگی مسترکارت گسترده خدمات آن می باشد؛ به عبارتی کاربران از طریق کارت اعتباری آن می توانند خرید های خودشان را در سراسر دنیا انجام دهند و یا از خدمات متنوعی پول در سراسر دنیا استفاده کنند. بد نیست بدانید که کارت های اعتباری این برند نیز دارای انواع مختلف می باشند که باتوجه به نیاز می توانید از آن استفاده نمایید.

به طور کلی کارت های اعتباری مسترکارت شامل مسترکارت مجازی، فیزیکی، و هدیه می باشد که امکان تهیه آن ها از طریق سایت خدمات ارزی ارزی پی می توانید مرتبا کارت های اعتباری مسترکارت خودتان را شارژ کنید و به صورت متداول از آن ها استفاده کنید. در ادامه مقاله تاریخچه مسترکارت درباره این برند توضیحات کاملی خواهیم داد پس باما همراه باشید.

MasterCard یک شرکت فناوری محور در صنعت پرداخت الکترونیکی جهانی است که از طریق طیف گسترده ای از برنامه ها و خدمات پرداخت، کار پردازش پرداخت های الکترونیکی را انجام می دهد. این شرکت با موسسات مختلف در سراسر جهان برای افزایش مشارکت افراد مختلف از جمله کارمندان، موسسات مالی، بازرگانان و مصرف کنندگان در انواع معاملاتی که با استفاده از کارت های پرداخت الکترونیکی انجام می شوند، همکاری می کند. مسترکارت فناوری و شبکه ای را فراهم می کند که فرایند پرداخت الکترونیکی را تسهیل می کند. این شرکت از کارت های اعتباری و نقدی برای پرداخت بهره می برد.

تاریخچه مستر کارت

شرکت مسترکارت کار خود را از آغاز دهه ی 1960 میلادی شروع کرده است. بانک های ملی کروکر، یونایتد کالیفرنیا و ولز فارگو اولین صادرکنندگان مسترکارت در دنیا بوده اند. در سال 1968 این شرکت شروع به فعالیت بین المللی تحت امضای مشارکتی با شبکه اروپایی یورو کارت نمود. در سال 1969 با پیوستن سیتی بانک به انجمن مسترکارت این شبکه توسعه پیدا کرده و در نهایت در سال 1979 به صورت رسمی به نام مستر کارت شناخته شد. این کمپانی در سال ۲۰۱۲ در جهت توسعه ی فعالیت های خود، شعبه ی خاورمیانه اش را تاسیس کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز به بازارهای استرالیا وارد شد. امروزه این شرکت در بیش از ۲۱۰ کشور جهان، شعب مختلفی دارد.

مستر کارت یک شرکت خدمات مالی چند ملیتی است که مقر اصلی آن در شهر نیویوردک آمریکا می باشد. اکثریت مسترکارت از طریق پرداخت های بین بانکی افراد، صدور کارت های اعتباری و دریافت کارمزد می باشد. این کمپانی رسما در سال 2006 به یک کمپانی چند ملیتی تبدیل شد. تا قبل از آن این مسترکارت به عنوان یک مجموعه تعاوتی فعالیت می کرد که متعلق به 2500 موسسه مالی بوده و برند MasterCard بر روی کارت های اعتباری آن ها درج می شده است.

شروع فعالیت مسترکارت با اسم مستر شارژ بوده که توسط چند بانک کالیفرنیایی مورد استفاده قرار می گرفت و آن را برای مشتریان خود استفاده می کردند. با کمی ریز بینی بیشتر در ریشه های تاریخی مستر کارت متوجه خواهیم شد که در اوایل دهه 1960 این برند از طریق صدور کارت های اعتباری خودش و همکاری با چند بانک تاسیس شد. نخستین صادر کنندگان و بانک های همکاری با این کمپانی بانک یونایتد کالیفرنیا، بانک ملی کروکر و…. بودند.

کمی بعد و با توسعه مسترکارت در سال 1996 انجمنی توسط 4 بانک نام برده تحت عنوان انجمن کارت بین بانکی شکل گرفت. پس از آن و همزمان با پیوستن بانک مارلین میدان مستقر در نیویورک به این انجمن، نام سیستم به مستر شارژ تعییر پیدا کرد. در سال 1968 شبکه کارت های مستر فعالیت های بین المللی خود را با تاییدیه اتحادیه اروپا آغاز کردند. به همین ترتیب تا سال 1972 سیتی بانک و شبکه بریتانیا اکسس نیز به این انجمن ملحث شد و سال 1979 به طور رسمی مستر شارژ به مسترکارت کنونی تغییر پیدا کرد.

دهه 1990 میلادی به بعد و هم زمان با رشد دنیای اینترنت، مسترکارت مسیر جدیدی را برای رشد و توسعه پیدا کرد و با خریدن شبکه اکسس کارت که گسترده ترین شبکه کارت های یکپارچه بریتانیایی محسوب می شد توانست توسعه قابل توجهی در خدمات دهی خودش ایجاد کند.

در سال 2002 مسترکارت با صدور کارت با خرید یوروپی اینترنشنال که یکی از دو شبکه بزرگ کارت های اعتباری اروپا به شمار میرفت و پس از آن در سال 2010 با خرید دیتاکش به عنوان بزرگ ترین شبکه پرداخت بریتانیا توانست به یکی از بزرگ ترین برند های حوزه پرداخت تبدیل شود.

تا سال 2014 با خرید چند شبکه پرداخت خاورمیانه و همینطور استرالیا توانست بازار خودش را به این بخش ها نیز گسترش دهد و در نهایت بد نیست دانید که در حال حاضر 210 کشور جهات از خدمات مسترکارت استفاده می کنند.

مفهوم پشت مسترکارت

مستر کارت بر اساس هزینه های ناخالص دلار (GDV) درآمد خود را ایجاد می کند. GDV مبلغ کل دلار پرداخت وجه نقدی و خریدی است که با استفاده از کارت های مسترکارت انجام می شود. کارت های پرداختی که توسط MasterCard صادر می شوند معمولاً با نشان مسترکارت همراه هستند و به آن ها کارتهای حلقه بسته می گویند. این گونه کارت ها در هر کجا پذیرفته می شوند و آرم مسترکارت در روی آن ها، نشان گر اصل بودن و کارایی دقیق آن ها است.

صنعت پرداخت الکترونیکی در جهان تحت سلطه چهار شرکت Visa ،MasterCard ،American Express و Discover است که مسئولیت رسیدگی به اکثر پرداخت های کارتی جهانی را دارند. به کلیه ی کارت های پرداخت الکترونیکی شماره شناسایی بانکی (BIN) یا شماره شناسایی صادر کننده (IIN) اختصاص داده شده است. این شماره ها یک عدد هشت رقمی منحصر به فرد هستند که معاملات الکترونیکی مختلف را برای پردازنده ی شبکه متمایز می کنند. قبل از اجازه دادن به دارنده کارت برای انجام معامله، از شماره شناسایی صادرکننده در مراحل تأیید یک معامله برای تأیید وجوه حساب استفاده می شود.

مسترکارت

کسب وکار شرکت مسترکارت

شرکت MasterCard در گزارش های سه ماهه و سالانه خود درآمد و حجم ناخالص دلار را نشان می دهد. این مقادیر نشان دهنده ی مبلغی است که در تمام کارت های صادر شده از مستر کارت به صورت جامع معامله شده است. مشارکت استراتژیک با بازیگران اصلی بازار به مستر کارت کمک می کند تا ضمن ایجاد تنوع در مشتری های خود در بازارهای جدید، انواع مختلفی از کارت ها را ارائه دهد. کارت های پرداخت الکترونیکی مستر کارت بصورت جامع شامل کارت های نقدی، اعتباری و پیش پرداخت شده است.

دو روش اصلی عملکرد مستر کارت عبارتند از:

1. کارت های co-branded با مشارکت موسسات مالی

پیش از هر چیز باید توضیح دهیم که منظور از کارت های co-branded چیست. کارت co-branded که اصطلاحا به آن کارت مارک مشترک یا مارک دار نیز گفته می شود، نوعی کارت اعتباری است که یک خرده فروش کالاهای مصرفی یا خدمات با مشارکت یک صادر کننده کارت یا شبکه خاص، آن را صادر می کند. کارت های مارک مشترک که اغلب دارای آرم های شرکت کارت اعتباری و خرده فروش هستند، هنگام استفاده از خدمات شرکت کارت اعتباری حامی، از تخفیف کالا، امتیاز یا جوایز دیگری برخوردار می شوند؛ اما همچنین می توانند در هر جایی که کارت های آن شبکه پذیرفته می شود، مورد استفاده قرار گیرند.

مسترکارت مارک مشترک

کارت اعتباری مارک مشترک توسط هر دو طرف حمایت می شود. به طور معمول یکی از طرفین خرده فروش است- مانند یک فروشگاه بزرگ، خرده فروش گاز یا یک شرکت هواپیمایی- و دیگری شبکه بانکی یا کارتی مانند Visa ،MasterCard ،Discover یا American Express است. با کارت های اعتباری مارک دار، دارندگان کارت هنگام خرید از تاجر حامی، تخفیف کالا یا امتیاز دریافت می کنند.

شیوه ی اول کاری مستر کارت کار کردن به صورت مارک مشترک با موسسات مالی است. موسساتی که با MasterCard شریک هستند به عنوان صادر کننده عمل می کنند. این اختیار به موسسه داده می شود تا شرایط و ضوابط دارنده کارت را تعیین کند. علاوه بر این، یک شریک می تواند تصمیم بگیرد که کدام نوع از کارت های نقدی، اعتباری و پیش پرداخت شده را انتخاب کند.

این موسسه مالی با استفاده از ویژگی های مختلف کارت مارک، مستر کارت را برای جلب مشتری های متنوع سفارشی می کند. به عنوان مثال، کارت های پرداخت ممکن است شامل ۰٪ نرخ مقدماتی، امتیازات پاداش، برنامه برگشت پول یا بدون هزینه سالانه باشند.

با این حال، این مشارکت ممکن است به مستر کارت اجازه دهد در طراحی ویژگی های کارت شرکت کند. کارت هایی که از طریق روابط تجاری مشترک با موسسات مالی صادر می شوند، معمولاً ماهیتی باز دارند. این بدان معنی است که هر جا مستر کارت پذیرفته شود می توان از کارت استفاده کرد. موسسه مالی مورد نظر کلیه فرایند پذیره نویسی و صدور کارت پرداخت را تعیین می کند.

۲. کارت های مارک مشترک با مشارکت خرده فروشان

در مورد کارت های مارک مشترک با خرده فروشان، نیاز به یک بانک شخص ثالث است. همانند کارت های مارک مشترک با موسسات مالی، کارت های مارک مشترک با خرده فروشان نیز ممکن است حلقه باز یا بسته باشند. از کارت های حلقه باز می توان در هر مکانی استفاده کرد، به شرط آنکه نام تجاری مستر کارت در آنجا پذیرفته شود.

برعکس، استفاده از کارت های خرده فروش حلقه بسته محدود به خرده فروشان تعیین شده است. تأیید این دو کارت به نمایه اعتباری دارنده کارت بستگی دارد. دارندگان رتبه بندی بالاتر معمولاً کارت های حلقه باز را دارند، در حالی که دارندگان کارت با اعتبار پایین، فقط می توانند به کارت های حلقه بسته دسترسی داشته باشند. قوانین مسترکارت متناسب با سیاست های شرکت است.

عملکرد، شبکه و هزینه های مستر کارت

یک شبکه تراکنش بسته به توافق نامه و نوع کارت صادر شده، شامل نقشه های مختلف رابطه ای است که هزینه های مشتری را محاسبه کرده و جمع می زند. یک معامله معمولی در شبکه مستر کارت شامل پنج شرکت کننده است: مستر کارت، دارنده کارت، صادر کننده، بازرگان و مالک.

در بیشتر موارد، توافق نامه بین دارنده کارت و بازرگان، هزینه های دریافتی را تعیین می کند. در زمان مجوز کارت، مستر کارت ممکن است هزینه های تعویض را به صادرکننده کارت پرداخت تحمیل کند؛ اما به طور کلی، هزینه های مبادله توسط مبلغ خرید دارنده ی کارت و هزینه ی دریافتی توسط صادرکننده ی کارت، تعیین می شود. صادرکننده معامله را مجاز می داند و مبلغی معادل ارزش معامله منهای هزینه های مبادله را به مالک پرداخت می کند.

صدور مستر کارت در ایران چه مراحلی دارد؟

اقدام برای خرید مستر کارت در ایران بسته به سایتی که قصد خرید از آن را دارید، نیازمند مراحل مختلفی است؛ اما به طور کلی روند زیر باید برای این خرید طی شود:

  • ابتدا باید سایت مورد نظر خود برای خرید مستر کارت را انتخاب کنید.
  • سپس باید در سایت انتخابی درخواست صدور مستر کارت را ثبت نمایید.
  • در مرحله ی بعدی باید فرم های اطلاعاتی و فرم های بانکی لازم را تکمیل کنید.
  • بعد از آن نیاز است تا از گذرنامه و کارت ملی خود یک اسکن تهیه کنید.
  • در این مرحله باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت یا هزینه ی کامل برای صدور مستر کارت پرداخت کنید.
  • پس از اتمام مراحل بالا فرایند صدور مستر کارت شما آغاز می شود. این مرحله معمولا حداقل ۱۰ روز کاری زمان می برد.

کلام آخر

مسترکارت یکی از معروف ترین و پرکاربردترین کارت های پرداخت بین المللی است. این شرکت در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می شود و خدمات گوناگونی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. در واقع، مسترکارت توسط شرکت ها و کمپانی های مختلف تحت لیبل مسترکارت توزیع می شود. این کارت دارای انواع مختلف پری پید، هدیه، دبیت و کردیت می باشد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. به علت تحریم های بین المللی، استفاده از مسترکارت در کشور ما میسر نمی باشد؛ اما می توان به کمک سایت های واسط اقدام به خرید مسترکارت نمود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان