ساعدنیوز
ساعدنیوز

تاریخچه پورشه، شرکت خودروسازی لاکچری جهان

  دوشنبه، 13 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
تاریخچه پورشه، شرکت خودروسازی لاکچری جهان
پورشه (Porsche)، شرکت خودروسازی آلمانی است، که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. تمرکز این شرکت بیشتر بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس معطوف می‌باشد. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت پورشه در ایالت بادن-وورتمبرگ قرار دارند. اگر شما هم طرفدار خودروهای لوکس هستید با ما همراه باشید تا با تاریخچه این شرکت آشنا شویم.

کسی در دنیا پیدا می شود که با پورشه آشنایی نداشته یا هیچ یک از مدل هایش را ندیده باشد؟ قطعا نه! Dr.-Ing. h.c. F. Porsche AG یا همان پورشه، یک برند محبوب و پرکاری است که در گروه دیگر غول های خودروسازی آلمانی فعالیت می کند. یا به عبارت دیگر می توان گفت، یکی دیگر از خودروسازان و برندهای آلمانی است که دنیا و صنعت خودرو را به تسخیر خود درآورده است.

نام پورشه، خودروهای اسپرت و مسابقه ای را در ذهن تداعی می کند. "رودستر شماره ۱" اولین مدل از سری ۳۵۶ پورشه، ۷۰ سال پیش درست در چنین ماهی یعنی ماه ژوئن سال ۱۹۴۸ میلادی ساخته شد. پورشه حالا یکی از سودآورترین کمپانی های خودروسازی جهان است. تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودروهای اسپرت و لوکس معطوف است. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی این کمپانی در ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان قرار دارد.

این کمپانی بسیار محبوب، بیشتر در حوزه ساخت ماشین های اسپرت، شاسی بلندها و سدان های پیشرفته و لوکس فعالیت می کند. این برند در حال حاضر متعلق به کمپانی فولکس واگن (Volkswagen) است و توسط همان کمپانی نیز مدیریت می شود. مرکز مدیریت این کمپانی در اشتوتگارت آلمان واقع شده است. از جدیدترین و به روزترین ماشین های پورشه، می توان به 718 Boxster/Cayman، 911، Panamera، Macan، پورشه کاین Cayenne و Taycan اشاره کرد.

فروشگاه پورشه

تاریخچه پورشه

درست 89 سال پیش یعنی در سال 1931، فردی به نام فردیناند پورشه در اشتوتگارت، یک کمپانی به نام Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH تاسیس کرد. حقیقت این است که این کمپانی، از ابتدا به ساخت خودرو با نام خودش مشغول نبود و بیشتر در زمینه های توسعه کار و مشاوره فعالیت می کرد. ساخت اولین ماشین با دستور دولت آلمان صورت گرفت، یعنی ساخت خودرویی برای مردم یا همان فلولکس واگن (به معنای خودروی مردمی).

فردیناند پورشه

این دستور به ساخت یکی از به یادماندنی ترین مدل ها و طراحی های تاریخ، یعنی فولکس واگن بیتل (Beetle) ختم شد. طراحی این مدل که شبیه یک نوع سوسک بود، تاثیر بسیار بزرگی در تاریخ طراحی خودرو داشت. هنوز که هنوز است، کلکسیونرهای زیادی به دنبال خرید مدل های قدیمی بیتل هستند و در سراسر جهان، طرفداران بسیاری دارد. طراحی بیتل، تاثیرات زیادی بر مدل های بعدی این برند داشت. در واقع پورشه 64 که در سال 1938 تولید شد، بسیاری از قطعاتش را از مدل بیتل قرض گرفته بود.

در دوران جنگ جهانی دوم، کارخانه فولکس واگن تبدیل شد به مرکز ساخت خودروهای نظامی مانند Kübelwagen و Schwimmwagen. از هرکدام از این مدل ها، به ترتیب 52 هزار دستگاه و 15 هزار و 584 دستگاه تولید شد. در همان زمان، پورشه طراحی تانک های قوی و سنگین را انجام می داد. بدنه ای که پورشه برای مدل ببر 1 یا همان Tiger I طراحی کرده بود، بعدها در ساخت تولید تانکی به نام Elefant tank destroyer، استفاده شد. به نقل از فردی به نام فابیان مولر، کسی که زندگینامه و سرگذشت پورشه را نوشته است، در آن زمان پورشه بسیار از افراد یا به زور وادار به کار در کارخانه هایش می کرد. بر روی لباس این کارگران، حرف P درج شده بود. شاید تصور کنید که این حرف نماد پورشه بوده است، اما اینطور نیست. این P نماد Poland یا همان کشور لهستان و نشان دهنده ملیت کارگران بود.

در سال 1945 و با پایان جنگ، کارخانه فولکس واگن در KdF-Stadt، به دست انگلیسی ها افتاد. فردیناند مقام خود را به عنوان مدیر کارخانه از دست داد و شخصی به نام ایوان هِرست، که یک جنرال نظامی و مهندس انگلیسی بود، جایگزین او برای مدیریت کارخانه شد. بعد از گذشت مدتی نه چندان طولانی، فردیناند به جرم جرایم جنگی بازداشت شد اما هرگز دادگاهی برایش تشکیل داده نشد. او 20 ماه را در زندان سپری کرد. در همان مدت، پسرش که فری پورشه نام داشت، به دنبال یک خرید یک ماشین مناسب برای خود بود، اما نمی توانست خودروی مناسبی پیدا کند. به همین دلیل تصمیم گرفت که خودش ماشین مورد علاقه اش را بسازد. هم چنین مجبور بود که کمپانی را در نبود پدرش و در دوران سخت پسا جنگ هدایت کند. فردیناند آگوست سال 1947 آزاد شد. در سال 1952، پورشه یک کارخانه دیگر احداث کرد که به عنوان قدیمی ترین ساختمان پورشه شناخته می شود. از آن پس تا کنون، حیات این کمپانی مشهور ادامه دارد. بعد از جنگ تمامی دنیا، از جمله آلمان، با بحران های زیادی رو به رو شده بود. از آنجایی که این کمپانی توان تامین قطعات ماشین هایش را نداشت، از قطعات فولکس واگن بیتل استفاده می کرد. در نتیجه، مدل 356 تولید شد. البته که این مدل در طول ساخت، دچار تغییرات زیادی شد و در نهایت قطعات آن، با قطعاتی که خود کمپانی بعدا تولید کرد، جایگزین شد.

برترین مدل های پورشه

اولین پورشه تنها چند سال پس از جنگ جهانی، یعنی در زمان محرومیت اقتصادی ساخته شد. به مرورزمان خودروهای فردینالد پورشه در بازارهای مختلف جای خود را پیدا کرد و توانست به فروش خوبی دست پیدا کند.

Porsche 356

مدل 356، سبک، سفت و سخت، قابل اعتماد و دو سرنشین بود. اکثر طرفدارن از مدل بیتل که اجازه 356 از قطعاتش استفاده کند، تشکر می کنند. این مدل برنده مسابقات Le Mans در سال 1951 بود. پورشه برای بهتر کردن این مدل دچار وسواس شده بود و هر سال در آن تغییراتی ایجاد می کرد. در آخر، این مدل سوگلی ستاره های هالیوودی و خواننده های جوان شد.

پورشه 356

Porsche 917

مدل 917 هم در طول زمان تغییرات بسیار مثبتی داشت. این مدل توانست تمامی مرزهای طراحی و آیرودینامیک را جا به جا کند.

پورشه 917

Porsche 911 2.7 Carrera RS

لیست برترین های این کمپانی محال است که بدون مدل 911 تکمیل شود. این مدل همیشه یکی از تاریخی ترین ها و به یادماندنی ترین خودروهای تاریخ باقی می ماند. در واقع این مدل، حاصل اولین تلاش کمپانی برای ساخت یک خودروی مسابقه ای-جاده ای بود.

پورشه 911 2.7 Carrera RS

در دوران کرونا، فروش پورشه فقط ۳ درصد کم شد

با وجود اینکه کارخانه و خط تولید پورشه به مدت شش هفته در سال ۲۰۲۰ تعطیل بود، اما این خودروساز آلمانی توانست ۲۷۲ هزار و ۱۶۲ دستگاه از محصولاتش را به دست مشتریان برساند و نسبت به سال ۲۰۱۹ فقط ۳ درصد فروش کمتری داشت.

میزان فروش مدل های اصلی و مهم شامل ۹۱۱، ۷۱۸ و کاین تقریبا ثابت بود اما فروش ماکان از ۹۹ هزار و ۹۴۴ دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۷۸ هزار و ۱۲۴ دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسید. در مجموع، پورشه در سال گذشته، ۲۸.۷ میلیارد یورو از فروش خودروهای خود درآمد کسب کرد که تقریبا با درآمد سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۸.۵ میلیارد یورو برابر است.

بخشی از این درآمد، مربوط به فروش موفق سدان برقی تایکان در اولین سال عرضه اش است. ۲۰ هزار و ۱۵ دستگاه از این خودرو به فروش رفت و کمک کرد تا شرکت به سود عملیاتی ۴.۲ میلیارد یورویی برسد. سود عملیاتی پورشه در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴.۴ میلیارد دلار بود.

این خودروساز آلمانی برای قدردانی از کارمندان و کارگرانش برای فعالیت در زمان همه گیری ویروس کرونا، به همه آنها ۷۸۵۰ یورو پاداش داد. عملکرد مثبت پورشه در سال ۲۰۲۰ باعث شد تا این شرکت بتواند به سرمایه گذاری های خود در زمینه فناوری های خودرویی ادامه دهد. پورشه قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۱۵ میلیارد یورو در زمینه «خودروهای برقی، تولید پایدار و دیجیتالی سازی» سرمایه گذاری کند.

امروزه پورشه یکی از عمده ترین بازیگران در عرصه سرعت و شتاب می باشد و محبوبیت آن نیز روز به روز در حال افزایش است، به حدی که تولید آن تنها در عرض یک دهه بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و از ۵۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۲ میلادی به ۱۶۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یافته است. یادمان باشد که ما در اینجا از خودروسازی صحبت می کنیم که محصولاتش به جواهرات قیمتی بیشتر شبیه هستند تا خودرو! وجود همین امر نیز به تنهایی عظمت کاری را پورشه انجام می دهد چندین برابر می کند.

در سال ۲۰۲۰، یک سوم از فروش جهانی پورشه سهم خودروهای برقی بود که نیمی از آن متعلق به تایکان و نیمی دیگر برای مدل های هیبریدی است. سهم فروش خودروهای برقی این شرکت آلمانی تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد می رسد.

نمایندگی پورشه

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (273 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (63 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (41 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس