تاریخچه کیا، قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی کره‌ای

  شنبه، 18 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
تاریخچه کیا، قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی کره‌ای
کیا موتورز، شرکت خودروسازی کره‌ای است، که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه هیوندای موتور که بزرگترین سهام‌دار آن نیز به‌شمار می‌آید، فعالیت می‌کند. شرکت کیا موتورز، قدیمی‌ترین خودروساز کره جنوبی محسوب می‌شود. کیا در سال ۲۰۱۳ با تولید ۲٫۷۵ میلیون دستگاه خودرو، دومین خودروساز کره جنوبی شناخته شد. در این متن قصد داریم تاریخچه این شرکت بزرگ را معرفی کنیم.

کمپانی کیا موتورز (Kia Motors Corporation / Kia Motors)، یکی دیگر از برندهای معروف و محبوب آسیایی است. مرکز اصلی این برند چندملیتی کره ای (کره جنوبی) در شهر سئول واقع شده است. کیا نسبت به دیگر غول های خودروسازی دنیا، اندکی جوان تر است. اما جوان بودن به معنای بی کیفیتی و بی تجربه بودن این کمپانی دوست داشتنی نیست. همانطور که می دانید، محصولات این شرکت در سراسر دنیا، طرفداران زیادی دارد.

کیا، یکی از محبوب ترین برندهای خودروسازی دنیا محسوب می شود و در بازار جهانی، جایگاه بسیار ویژه ای دارد. پس از کمپانی هیوندای (Hyundai Motor Company) برند کیا، بزرگ ترین خودروساز کره جنوبی است. این دو کمپانی بزرگ و محبوب، همواره با یک دیگر شریک بوده و در عین صلح و دوستی با یک دیگر رقابت می کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کیا، به معنای «برخواسته از شرق» است که به آسیای شرقی اشاره دارد.

کارخانه کیا

تاریخچه کمپانی کیا

برند محبوب و آسیایی ما، در دسامبر سال 1944 به عنوان کمپانی تولید کننده لوله های استیل و سازنده قطعات دوچرخه تاسیس شد. اولین دوچرخه داخلی کره ای که Samchully نام داشت، در سال 1951، یعنی پس از گذشت کمتر از 10 سال تولید شد. در سال 1952، این کمپانی که در ابتدا با نام Kyungsung Precision شناخته می شد، نام خود را به صنایع کیا تغییر داد. این کسب و کار پس از تغییر نام، به تولید موتورسیکلت های کوچکی تحت لیسانس کمپانی ژاپنی هوندا (Honda)، کامیون هایی تحت لیسانس برند مزدا (Mazda) و تولید خودرو پرداخت. تا پیش از سال 1973، این برند 75 ساله کارخانه مخصوصی برای تولید خودرو نداشت و اولین کارخانه رسمی، در همان سال افتتاح شد. تا سال 1981، این کمپانی مسئول تولید و عرضه مدل کیا بریسا (Kia Brisa) بود. تا پیش از تعطیلی و ادغام کسب و کار توسط دیکتاتور ارتشی، چون دو-هوآن، کمپانی خودروهای سوار ساخت خودش و مدل که تحت لیسانس فیات (Fiat) و پژو (Peugeot) بودند را جمع کرد. پس از اقدام چون دو-هوآن، کیا به ناچار مجبور شد وارد حیطه ساخت کامیون های سبک وزن شود. خوشبختانه پس از گذشت پنج سال، این کمپانی با فورد (Ford) آمریکایی وارد شراکت شد و مجددا به صنعت خودروسازی بازگشت. پیش از این شراکت، توانست تنها 26 دستگاه خودرو تولید کند. تا مدتی، این کمپانی مدل هایی بر اساس محصولات برخی کمپانی های دیگر تولید می کرد که هم برای استفاده داخلی مناسب بود، هم برای صادرادت به کشورهای دیگر.

از این محصولات می توان به کیا پراید (Kia Pride) که بر اساس مزدا 121 طراحی شده بود، و اوِلا (Avella) اشاره کرد. هر دوی این مدل ها، در آمریکای شمالی عملکرد مثبتی داشتند. در سال 1992، کیا موتور در آمریکای شمالی احداث شد. این کمپانی توانست در مدت زمان برند خود را در ایالات متحده آمریکا گسترش دهد. در سال 1994، مدل سِفیا (Sephia) در این کشور به خرید و فروش می رسید و پس از گذشت چند سال، نوبت فرمانروایی مدل اسپورتیج (Sportage) شد.

درست در سال 1997 که آسیا دچار بحران مالی شده بود، این کمپانی هم تا مرز ورشکستگی پیش رفت، اما پس از گذشت یک سال، به کمک کمپانی هیوندای از این وضعیت نجات یافت. این دو کمپانی قراردادی امضا کردند که بر اساس آن، هیوندای صاحب 51 درصد سهام کیا شد. با این کار، فورد از معامله حذف شد. در حال حاضر، هیوندای صاحب یک سوم کمپانی کیا است. کیا نیز صاحب 22 زیر مجموعه از برند هیونداست. از سال 2005 تاکنون، تمرکز اصلی این برند کره ای بر روی بازار پر جنب و جوش اروپا است، پس این یعنی رقیب درخوری برای دیگر غول های خودروسازی حاضر در این بازار است. این تمرکز جدی منجر به استخدام یک طراح قهار به نام پیتر شرایر و انتصاب او به عنوان سرگروه تیم طراحی شد. آقای شرایر جلو پنجره ای کاملا جدید برای این برند طراحی کرد که با نام «بینی ببر» (Tiger Nose) شناخته می شود. در سال 2006، به لطف هیوندای و بازار آمریکا، اوضاع کمپانی به اندازه ای مطلوب شد کیا آمریکا، مبلغی معادل یک میلیارد دلار آمریکا در خانه جورجیای خود سرمایه گذاری کرد. این کارخانه در سال 2010 و پس از پانزدهمین سالگرد حضور پرافتخار این برند در بازار آمریکای شمالی، تاسیس شد.

شش سال پیش اتفاقی رخ داد که یک سکوی پرش و پرافتخار برای این کمپانی محسوب می شود. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان که به کره جنوبی سفر کرده بود، در این گردش پنج روزه سوار بر کیا سول (Kia Soul)، یکی از محبوب ترین مدل های این برند شد. این محصول از مدل های دیگر در بازدیدهای پاپ معروف تر شد، چرا که در مراسم خوش آمد گویی او حضور پررنگی داشت. چهار سال پیش، یعنی در سال 2016، این برند تبدیل به قابل اعتمادترین خودروساز بازار آمریکا شد و توانست اولین کمپانی غیرلاکچری باشد که در صدر این لیست پرافتخار قرار می گیرد.

کیا سول

ریشه نام و برند کیا

نام این شرکت در ابتدا کیونگ سانگ بود که در سال ۱۹۵۲، به کیا تغییر کرد. نام کیا ترکیبی کره ای_چینی است. ( کی به معنای برخاسته و آ مخفف آسیا است ) در واقع می توان گفت کیا یعنی برخاسته از آسیا. لوگوی کیا موتورز طی سالیان تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

اما لوگوی معروف شرکت کیا که تا سال ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار می گرفت در واقع در هیچ رده بندی جزو بهترین لوگوها قرار نگرفته بود؛ بر خلاف خودرو های این شرکت که از همه لحاظ حرف برای گفتن دارند؛ به نظر می رسد برای طراحی لوگوی معروف کیا موتورز، هیچ وقت و هزینه ای صرف نشده و با ساده ترین امکانات آن را طراحی کرده اند. لوگوی این شرکت در سال ۲۰۲۱ تغییر کرد.

در سال ۲۰۲۱ کیا موتورز از لوگو و شعار جدید خود رو نمایی کرد. در لوگوی جدید کیا، سه حرف K و I و A به هم متصل هستند و کیا می گوید اتصال بین حرف ها بیانگر تعهد این شرکت به ارائه دادن لحظاتی الهام بخش است. همچنین، تقارن لوگو کیا اعتماد به نفس را در ذهن تداعی می کند. این لوگو در نگاه اول فرمی صعودی دارد و به گفته ی کیا، این فرم ویژه از جاه طلبی های صعودی کیا موتورز و محصولاتی حکایت می کند که این شرکت به مشتریانش ارائه می دهد.

کیا هم زمان با رونمایی لوگو جدیدش، شعار برندش را نیز تغییر داده است. درحالی که پیش تر از قدرتی برای حیرت زده کردن ” The Power to Surprise ” به عنوان شعار کیا موتورز یاد می شد، این شرکت با شعار جنبشی که الهام بخش است ” Movement that inspires “ به کارش ادامه خواهد داد. تغییرات رخ داده در کیا بخشی از تغییرات گسترده تری هستند که که کیا از آن با نام «برنامه ی S» یاد می کند. این پروژه ی بلندمدت می کوشد تغییراتی محسوس در روند فعالیت های کیا اعمال کند.

حرف S ابتدای کلمه شیفت Shift بوده و این شرکت قصد تولید محصولاتی دینامیک تر، شیک تر و پیشرفته تر را دارد. هو سانگ سونگ مدیر عامل فعلی کیا موتورز تمایل زیادی به خودرو های الکتریکی دارد و طبق گفته ها، کیا تا پایان سال ۲۰۲۵ حداقل ۱۱ خودروی الکتریکی را عرضه می کنند و به همین خاطر سرمایه گذاری سنگین ۲۵ میلیارد دلاری را انجام خواهند داد.

تغییرات لوگو کیا

چهار مدل برتر از برند کیا

کیا یکی از برندهای محبوب دنیا است که امروزه طرفداران خاص خود را دارد، که مدل های زیر در زمان های خود بسیار محبوب و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

کیا استینگر (Kia Stinger)

این مدل متوسط برای نخستین بار در سال 2017 وارد بازد شد. طراحی آن برگرفته از مدل مفهومی کیا GT (Kia GT) است. رقبای لاکچر آن در همین اندازه، مرسدس بنز کلاس C (Mercedes-Benz C-Class) و بی ام و سری 3 (BMW 3 Series) هستند.

کیا استینگر

کیا فورته Kia Forte

این مدل یک ماشین جمع و جور و اقتصادی از نظر سوخت است. از سال 2009 تا حالا، این مدل بارها به روزرسانی شده و پیشرفت های بسیار چشمگیری داشته است.

کیا فورته

نیرو Niro EV

این مدل الکتریکی جذاب طیفی معادلی برابر 239 مایل دارد و برای استفاده روزانه منساب است. این مدل استانداردهای ایمنی زیادی دارد و کاملا قابل اعتماد است.

کیا Niro EV

کیا سورنتو Kia Sorento

کیا سورنتو بسیار محبوب و شناخته شده، برای خانواده های بزرگ و پرجمعیت یا افرادی که اکثر وقت خود را با دوستان می گذرانند بسیار مناسب است. موتور V6 و قابلیت AWD، باعث شده که این مدل بسیار پرطرفدار باشد.

کیا سورنتو


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (676 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (204 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (155 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان