شرکت خودروسازی آئودی، برند لاکچری اروپایی

  چهارشنبه، 15 دی 1400   زمان مطالعه 17 دقیقه
شرکت خودروسازی آئودی، برند لاکچری اروپایی
آئودی، (Audi) شرکت خودروسازی آلمانی و از تولید کنندگان مشهور خودروهای لوکس است، که دفتر مرکزی آن در شهر اینگولشتات، ایالت بایرن قرار دارد و مدل‌هایش را در ۹ کارخانه، که در ۸ کشور اروپایی مستقر می‌باشند، تولید می‌نماید. در این متن قصد داریم مختصر به معرفی تاریخچه و محصولات شرکت آئودی بپردازیم با ما همراه باشید.

­محال است ذره ای علاقه نسبت به دنیای خودرو داشته باشید اما نام آئودی را نشنیده باشید؛ این خودروساز آلمانی با ارائه محصولات جذاب و مهیج، روح و روان علاقه مندان به دنیای اتومبیل را بازی می دهد. بسیار سخت است بتوان کسی را یافت که نسبت به برند آئودی تنفر داشته باشد، چرا که آئودی همواره جزو خوش نام ترین نشان های تجاری در صنعت خودروسازی بین المللی به شمار آمده و محصولات نسبتا لوکس و خوش ساخت آن لبخند بر لبان مشتریان و خریداران نشانده است.

کمیته بین المللی المپیک به دلیل شباهت لوگوی آئودی به نشان المپیک در سال ۱۹۹۵ شکایت نامه ای را تسلیم دادگاه کرد اما در نهایت این شکایت و دادخواست به جایی نرسید و آئودی اجازه پیدا کرد همچنان با این لوگوی زیبا به کار خود ادامه دهد. همچنین طی جنگ جهانی دوم شرکت آئودی مجبور شد تا وسایل نقلیه جنگی برای ارتش آلمان بسازد. همچنین بعد از جنگ نیز تاسیسات شرکت آئودی واقع در آلمان شرقی تحت کنترل شوروی درآمد و این کارخانه تعطیل شد اما با این حال، مدیران شرکت آئودی به آلمان غربی مهاجرت کرده و در ایالت باواریا به تولید قطعات یدکی پرداختند.

شرکت آئودی

تاریخچه آئودی

ریشه این کمپانی آلمانی به اوایل قرن بیستم بازمی گردد؛ در واقع این کارخانه خودروسازی آلمانی در سال ۱۸۹۹ توسط «آگوست هورش» بنیان گذاری و اولین خودرو آن نیز حدود دو سال بعد از خط تولید خارج شد. حدود هشت سال بعد آگوست هورش شرکای خود را رها و شرکت دیگری به نام آئودی را تاسیس کرد. کلمه هورش به معنای گوش دادن است که در لاتین آئودی گفته می شود. اولین خودرو شرکت آئودی در سال ۱۹۱۰ با نام تایپ a فیتون روانه بازار شد. تیپِ b این خودرو نیز طی همان سال به دست مشتریان رسید. این دو خودرو محبوبیت بالایی به دست آوردند و در مسابقات اتومبیلرانی نیز به قهرمانی های متعدد دست یافتند. آقای آگوست هورش در سال ۱۹۲۰ به سمتی رده بالا در وزارت حمل ونقل آلمان گماشته شد و در نتیجه از آئودی خداحافظی کرد.

آگوست هورش

شرکت خودروسازی آئودی نیز چون دیگر خودروسازان اروپایی پیشینه ای طولانی دارد و بیش از یک قرن پیش توسط آگوست هورچ آلمانی درسال 1899 به وجود آمد که این شرکت ابتدا نامش هورچ کمپانی بود و سال 1901 اولین خودروی خود را به کمک 15 کارگرش تولید کرد.

این خودرو سرعتی معادل 32 کیلومتر بر ساعت داشت. سال 1909 آگوست هورچ شرکت دیگری را به جای شرکت قبلی تأسیس کرد و آن را Audi نامید که در واقع ترجمه لاتین اسم خودش یعنی هورچ بود. در این زمان خودروهایی را تولید کرد مانند خودروی نوع A که سرعتی برابر با 22کیلومتر برساعت داشت.

همچنین با چند خودرو درمسابقات رالی نیز شرکت کرد. با شروع جنگ جهانی اول شرکت آئودی مجبور به تولید وسایل جنگی شد. آگوست هورچ سال 1920 از مدیریت شرکت آئودی کناره گیری کرد اما به عنوان عضوی از هیات مدیره باقی ماند.

در سال 1929 خودروی 6 سیلندر 4655 و سال 1929 خودروهای مدل Derseden و Zwickau را عرضه کرد. در همین سال خودروهای 4 و 6 سیلندردیگری را تحت لیسانس شرکت پژو روانه بازار کرد. سال 1930 شروع به تولید خودروهایی کوچک کرد و در این زمان 9 / 17 درصد از بازار خودروی آلمان را در اختیار داشت. با شروع جنگ جهانی دوم همانند دیگر خودروسازان دنیا، شرکت آئودی به تولید جنگ افزار و خودروهای جنگی پرداخت و خودروهای جنگی مدل IFAF و IFAF8 را تولید کرد.

پس از جنگ جهانی دوم درسال 1958 شرکت بنز حدود 87 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد و سال 1959 مابقی سهام شرکت را نیز خرید، اما پس از آن در سال 1964 شرکت Volkswagen 50 درصد سهام آئودی را از شرکت بنز خریداری کرد و شرکتی را با همان نام راه اندازی کرد و محصولاتی را با همان نام قدیمی تولید و عرضه کرد و مدل هایی چون مدل 60، مدل 75 و مدل 80 و مدل 90 را عرضه کرد. سال 1969 شرکت به NSU پیوست و به NSU Audi تغییر نام داد.

این شرکت سال 1972 خودروی مدل 80 FOX و سال 1974 خودروی مدل آئودی 50 را عرضه کرد. پس از آن خودروهای ورزشی 6 S و 8 S را تولید کردند که در مسابقات رالی به موفقیت های چشمگیری نیز دست یافتند.

آئودی fox 80

سال 1986 شرکت آئودی خودروی مدل 80 خود را بهبود بخشید و نمونه جدید و پیشرفته ای از آن ارائه کرد که با استقبال خوبی مواجه شد و سال 1982 تا 1987 خودروهای سری آئودی 5000 را روانه بازارکرد.

در سال 1991 شرکت آئودی برای سومین سال پی درپی دربازارهای آمریکا به بالاترین میزان فروش خود دست یافت و این رشد و افزایش فروش شرکت تا سال 2008 با دستیابی به بازارهای آسیا ادامه داشت. به طوری که حدود 60 درصد بازار آسیا را به دست گرفت.

شرکت آئودی اولین تولیدکننده خودروهای تمام گالوانیزه در جهان است، همچنین صاحب خودروی A8 با بدنه تمام آلومینیومی است. این شرکت همچنین دارای خودروهایی با بالاترین قدرت موتور نیز هست. علاوه براین آئودی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودروهای ورزشی، همچنین درتولید خودروهای الکتریکی نیز سرآمد

چهار حلقه آرم آئودی نمایانگر چهار شرکت کنسرسیوم اتویونیون است که با ادغام در یکدیگر این شرکت را بنا نهادند :د.کا.و , هورش , واندرر , ائودی. پس از جنگ نام آئودی (به زبان لاتین یعنی " بشنو")حذف گردید اما در سال 1965 مجددا انتخاب شد. از طرف دیگر این نام به نوعی جناس معنایی با کلمه Hoerch در زبان آلمانی دارد که به معنی شنیدن است و نام یکی از بنیان گذاران شرکت نیز می باشد. هنگامی که August Horch در سال 1910 اولین اتومبیل خود بنام Audi نوع B را تولید کرد با موفقیت زیادی روبرو شد. پس از آن Horch در سال 1911 با Audi B وارد مسابقات Austrian Alpine شد او رهبری یک تیم از رانندگان را که در بین آنها 2 تن از مهندسانش به نامهای Graumuller و Lange نیز حضور داشتند بر عهده داشت.آنها موفق شدند مسابقه را بدون هیچ خطائی به پایان برسانند.آنها سال بعد نیز با همین اتومبیل وارد مسابقات شدند و پس از ان در سال 1913 آنها با Audi C در مسابقات شرکت کردند.آن سال Audi C برنده مسابقات شد و در سال بعد نیز با برنده شدن نوع C این اتومبیل با نام Alpensieger (برنده Alpine) شهرت یافت.

از دیگر مدلهای Audi قبل از جنگ نوع E,D بودند که در تعداد محدودی تولید میشدند. با آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914 آیودی شروع به تولید کامیون های دو تنی بر روی شاسی تقویت شده نوع C و همچنین وسایل نقلیه جنگی نمود.تولید انواع D و C و E پس از جنگ نیز ادامه یافت و در کنار آنها مدل جدید نوع G نیز تولید شد. اما علاقه شخصی Horch در طی جنگ به دلیل عدم وجود خلاقیت کاهش یافت و او در سال 1920 Audi را ترک کرد. در سال 1922 نوع G جایگزین نوع C شد و دو سال بعد Audi شروع به ساخت اتومبیلهای شش و هشت سیلند کرد. در سال 1928 به دلیل عدم موفقیت نوع Imperator R به نظر میرسید که این آخرین مدل Audi باشد زیرا پس از آن زمان شروع به مونتاژ اتومبیلهای دیگر تولید کنندها نمود.

آئودی Imperator R

همچنین در سال 1928 بود که J.R.Rasmussen از D.K.W قسمت عمده سهام شرکت را خریداری کرد. او امتیاز تولید و طراحی را به Rickendbackbr از امریکا داد.موتورهای آلمانی ساخته شده از این نوع در مدلهای بعدی Audi استفاده شدند. در سال 1931 یک Audi کوچکتر با شاسی D.K.W و موتور 1100cc Peugeot ساخته شد و سال بعد این Audi بهمراه D.K.W و Wanderer و Horch عضو Auto-Union شد.پس از آن دو مدل موتورهای Wanderer ساخته شدند و تا قبل از جنگ جهانی دوم فروش خوبی داشتند. پس از جنگ جهانی Audi تبدیل به یک اتومبیل ملی شد و کارخانه آن در Zwickau برای ساخت اتومبیلهایی که بر اساس طرح D.K.W ساخته می شدند بکار گرفته شد. این وضع تا سال 1949 که Auto Union مجددا با سهام داری بیشتر Mercedes Benz تاسیس شد , ادامه یافت. پس از آن نام Audi تا سال 1965 که VolksWagen اکثریت سهام آنرا خریداری کرد, از بین رفته بود.

در پایان سال 1968 فروش آیودی افزایش یافت و تنوع مدلهای آن طور قابل توجهی زیاد شد. در سال 1969 آیودی با N.S.U ترکیب شد و Audi N.S.U. Auto Union را بوجود آورد.اگر چه در 8 سال بعد تولیدات N.S.U کاهش یافت ولی تحت نظارت VolksWagen آیودی به پیشرفت و توسعه خود ادامه داد و در ماه می 1973 تعداد اتومبیلهای فروخته شده آیودی به یک میلیون رسید. از جمله نقاط برجسته تکنیکال این شرکت موتور پنج سیلندری بود که در اواخر دهه 1970 بر روی سری 100 عرضه شد.همچنین توربو شارژ 4WD که در مدل Quattro در سال 1980 و 1981 استفاده شد. از دیگر نقاط قوت این شرکت بود. Audi Quattro و Quattro Sport که هر دو فوق العاده خوب و قدرتمند بودند.موفقیت این مدلها تقریبا موفق به فتح تمامی مسابقات می شدند. این امر سبب شد که Audi و VolksWagen مدل های زیادی از اتومبیل های خیابانی را تولید کنند. چهار حلقه موجود بر روی آرم Audi بیان گر چهر شرکتی است که در Auto Union با یکدیگر متحد می باشند.

لوگو آئودی

آئودی A1

کوچکترین سری محصولات شرکت آئودی هاچبک A1 است که در کلاس سوپرمینی (سگمنت بی) دسته بندی شده و به شکل ۳ یا ۵ درب دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک در بازار موجود است. همچنین در بحث پیشرانه از موتورهای توربو شارژ ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی به علاوه یک پیشرانه ۲ لیتری آرین خودرو حضور دارند موتورهای گازوئیلی ۱.۶ لیتری آیا ۲ لیتری نیز به همراه جعبه دنده های ۵ و ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعت اس ترونیک برای آئودی A1 در نظر گرفته شده اند .

 آئودی A1

آئودی A3

آئودی A3 یک خودرو کوچک خانوادگی در سگمنت C است که تولید آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شد و در حال حاضر چهارمین نسل آن در بازار موجود است.
نسل چهارم آئودی A3 (مدل 8Y) از سال ۲۰۲۰ در قالب سدان چهار در و یا هاچبک پنج در اسپرت بک در خیابان ها خودنمایی می کند. پیشرانه های سه سیلندر توربوشارژ به حجم یک لیتر، چهار سیلندر بنزینی هیبریدی ۱.۴ لیتری، پیشرانه توربو شارژ ۱.۵ لیتری و همچنین موتور توربوشارژ دو لیتری دوگانه سوز (بنزین – سی ان جی) برای A3 در نظر گرفته شده است.

ظاهرا در طراحی بدنه و کابین این خودرو از محصولات لامبورگینی، دیگر شرکت زیرمجموعه فولکس واگن الگوبرداری شده است. جعبه دنده های شش سرعته دستی و یا هفت سرعته اتوماتیک نیز با پیشرانه های مختلف آئودی A3 جفت خواهند شد. در این میان نسخه اسپرت آئودی RS3 به لطف برخورداری از پیشرانه پنج سیلندر تخت با قدرت ۴۰۰ اسب بخار، پرتوان ترین نسخه آئودی A3 به شمار می آید.

 آئودی A3

آئودی A4

آئودی A4 بر پلتفرم گروه b فولکس واگن استوار شده و از سال ۱۹۹۴ تاکنون در قالب پنج نسل روانه میدان شده است. این خودرو در قالب بدنه سدان و استیشن واگن به دست مشتریان رسیده و نسل پنجم آن از سال ۲۰۱۶ تاکنون روی خط تولید حضور دارد. نسخه کراس اوور آئودی A4 نیز تحت عنوان آلرود – کواترو به دست مشتریان رسیده است.

این خودرو با پیشرانه های مختلفی عرضه شده که پرقدرت ترین آنها پیشرانه توربوشارژ V6 به حجم 2.9 لیتر است. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۴۴۴ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن نیز به ۶۰۰ نیوتن متر می رسد. شتاب صفر تا صد این نسخه از آئودی A4 برابر با ۴.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. همچنین این نسخه آئودی A4 به طور میانگین در حدود ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می کند. ناگفته نماند چهار پیشرانه دیگر نیز برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود که چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۳۵۴ اسب بخار قدرت تولید می کنند.

 آئودی A4

آئودی A5

این خودرو جزو کوپه های لوکس شرکت آئودی به حساب می آید که از سال ۲۰۰۷ تاکنون در قالب دو نسل به دست مشتریان رسیده است. نسل دوم آئودی A5 در سال ۲۰۱۶ به بازار راه پیدا کرده و پیشرانه دو لیتری آن برابر ۱۹۰ یا ۲۵۲ اسب بخار (بسته به نوع تنفس) قدرت تولید می کند. این پیشرانه با جعبه دنده شش سرعته دستی و یا 7/8 سرعته اس-ترونیک تیپ-ترونیک همراه شده است. همچنین آئودی RS5 در این کلاس به پیشرانه V6 به حجم 2.9 لیتر ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن متری مجهز شده است. شتاب صفر تا صد این نسخه برابر با ۳.۹ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

 آئودی A5

آئودی A6

آئودی A6 خودروی لوکس بزرگ است که از سال ۱۹۹۴ در لیست تولیدات شرکت آئودی قرار دارد. این محصول تاکنون در قالب پنج نسل وارد بازار شده که آخرین نسل آن از سال ۲۰۱۸ در لیست محصولات آئودی جای دارد. آئودی A6 نسل پنجم با پنج موتور بنزینی همراه شده که در این میان نسخه چهار لیتری V8 تویین توربو پرقدرت ترین نمونه در میان این موتورها به حساب می آید. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۵۹۲ اسب بخار بوده و بیشترین گشتاور آن نیز به عدد ۸۰۰ نیوتن متر می رسد.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۳.۶ ثانیه برآورد شده است. ناگفته نماند که پنج نوع قوای محرکه دیزلی نیز برای آئودی A6 با توان های خروجی حدود ۱۶۰ تا ۳۵۰ اسب بخار در نظر گرفته شده است. تمامی مدل های آئودی A6 با گیربکس هفت سرعته اس ترونیک دوکلاچه و یا گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هشت سرعته کوپل شده اند.

 آئودی A6

آئودی A7

آئودی A7 در رده محصولات لوکس بزرگ از نوع پنج در لیفت بک جای می گیرد. از سال ۲۰۱۰ لیست تولیدات آئودی اضافه شده است. این خودرو بر پلتفرم ام ال بی فولکس واگن توسعه یافته و تاکنون دو نسل از آن در اختیار مشتریان گذاشته شده است. نسل دوم آئودی A7 با کد 4K8 شناخته می شود و از سال ۲۰۱۸ در خیابان های شهرها و کشورهای مختلف خودنمایی می کند. نیروگاه شش سیلندر بنزینی با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر در این خودرو حضور دارد و نیروی آن توسط گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه یا جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته تیپ ترونیک به سمت چرخ ها ارسال می شود.

سیستم برقی ۴۸ ولت به همراه استارتر تسمه ای گونه ای سیستم هیبریدی ملایم را پدید آورده اند. همچنین پیشرانه v6 با قدرت ۵۹۲ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ویژه مدل آئودی RS7 کواترو (نسخه اسپرت مدل A7) در نظر گرفته شده که شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن را به ۳.۵ ثانیه می رساند. حداکثر سرعت آئودی RS7 بالغ بر ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است. ناگفته نماند که پیشرانه های بنزینی و دیزلی مختلف در خط تولید آئودی A7 حضور دارند و بنا بر سفارش و نوع تیپ خودرو، روی آن نصب می شوند.

 آئودی A7

آئودی A8

A8 یک سدان فول سایز لوکس است که تحت عنوان S8 نیز شناخته می شود و به عنوان نخستین خودرو تولید انبوه با شاسی آلومینیومی روانه بازار شده است. تولید آئودی A8 از سال ۱۹۹۴ کلید خورد و در سال ۲۰۱۸ آخرین نسل آن یعنی نسل پنجم 4N در بازار اعلام حضور کرد.

پیشرانه های بنزینی و دیزلی V8 و ر6 برای آئودی A8 در نظر گرفته شده که در این میان مدل 60 TFSI به موتور V8 بای توربو چهار لیتری و سامانه هیبرید ۴۸ ولتی مجهز است. حداکثر قدرت این مدل برابر با ۵۶۳ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری تولید می کند. میانگین مصرف سوخت آن نیز 11.3 لیتر است. چابک ترین نمونه آئودی A8 قادر است ظرف مدت زمان ۳.۸ ثانیه فرایند شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ را به انجام برساند.

 آئودی A8

از سوی محصولات کراس اوور شرکت آئودی نیز با حرف Q شناخته می شوند. تولیدات سری کیو شرکت آئودی شامل مدل های Q2 و Q3 و Q5 و Q7 و Q8 است. مدل کیو ۲ به عنوان کوچک ترین خودرو در این رنج شناخته می شود که یک کراس اوور ساب کامپکت بوده و از سال ۲۰۱۶ تولید آن آغاز شده است. پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر، قویترین موتور به خدمت گرفته شده در محصولات سری Q2 شرکت آئودی به شمار می رود. پیشرانه های بنزینی و دیزلی دیگری نیز برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود.
دو مدل آئودی Q5 و Q3 نیز به عنوان کراس اوورهای جمع وجور کامپکت از سوی آئودی در حال تولید هستند و تاکنون دو نسل از آنها به دست مشتریان رسیده است. کراس اوورهای Q7 و Q8 نیز در کلاس شاسی بلندهای میان سایز جای گرفته و از ظاهری لوکس بهره می برند. پیشرانه V6 به حجم ۳ لیتر در مدل Q7 حدود ۳۳۵ اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می کند؛ شتاب صفر تا ۱۰۰ این نسخه Q7 نیز ۵.۹ ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت این خودرو و مصرف سوخت آن هم به ترتیب ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می شود.
شرکت آئودی طی یکی دو سال اخیر محصولات برقی را نیز به رنج تولیدات خود اضافه کرده که آنها را با نشان E-tron نامگذاری کرده است. اولین محصول با نشان ایترون یک شاسی بلند میان سایز تمام الکتریکی بود که از سال ۲۰۱۸ تولید آن در دستور کار شرکت آلمانی قرار گرفته است. در این خودرو از باطری ۹۵ کیلوات ساعت استفاده شده و دو موتور الکتریکی آن قادر به تولید ۴۰۲ اسب بخار قدرت به همراه ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور هستند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این کراس اوور برقی آئودی برابر با ۵.۷ ثانیه است. دیگر مدل برقی آئودی یک کوپه اسپرت با نام آئودی etron GT شناخته می شود و در آینده نزدیک روانه بازار خواهد شد.

 آئودی etron GT

همچنین شرکت آئودی محصولات دیگری همچون مدل اسپرت، زیبا و جذاب R8 را نیز تولید می کند. R8 خودرویی اسپرت و موتور وسط بوده که از سال 2006 تاکنون در قالب دو نسل روانه بازار شده است. نسل دوم آئودی R8 از سال ۲۰۱۵ و با پیشرانه V10 راهی میدان شد. حداکثر قدرت نسخه پایه این خودرو حدود ۵۶۲ اسب بخار است که در نمونه پلاس تا ۶۱۰ اسب بخار افزایش می یابد.

دیگر محصول دو درب شرکت آئودی یک کوپه اسپرت TT است که تولید آن از سال ۱۹۹۸ آغاز شده و تاکنون در قالب سه نسل به دست مشتریان رسیده است. از پیشرانه های مورد استفاده در این مدل می توان به نمونه دو لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۲۷ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر اشاره کرد. درسال ۲۰۱۹ شرکت آئودی اعلام کرد که نسل کنونی احتمالا آخرین مدل تی تی باشد و پس از آن دیگر شاهد مدل جدید این خودرو نخواهیم بود. در حال حاضر نیز این شرکت آئودی تمرکز ویژه خود را بر تولید محصولات برقی در قالب زیر برند ایترون قرار داده و سعی دارد تا از قافله برقی سازی خودروها همچون دیگر کمپانی های معتبر غافل نماند. در آینده حتما شاهد حضور محصولات گوناگون آئودی در قالب تولیدات برقی و هیبریدی با نام هایی جدید خواهیم بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان