راز خودرو فراری، برند رویایی ایتالیایی چیست؟

  یکشنبه، 19 دی 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
راز خودرو فراری، برند رویایی ایتالیایی چیست؟
فِراری (Ferrari) شرکت خودروسازی ایتالیایی است؛ که در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس، اسپورت و سوپراسپورت فعالیت می‌نماید. پیشینه تأسیس شرکت فراری به سال ۱۹۲۹ و راه‌اندازی شرکت اسکودریا فراری، توسط انزو فراری بازمی‌گردد. اگر شما هم دوستدار این برند لاکچری هستید تا آخر متن با ما همراه باشید.

فراری (Ferrari) یک کارخانه ایتالیایی است که در زمینه تولید خودروهای اسپرت و سوپرخودروها (SuperCars) در شهر مارانائلو فعالیت دارد. شرکت فراری از سال 1947 بصورت قانونی فعالیت خود را تحت نظر فردی به نام انزو فراری (Enzo Ferrari) آغاز نمود.

شرکت فراری اولین خودرو توریسمو خود را در سال 1949 و با نام کامل 166 Inter را تولید نمود. تولید خودروهای Turismo که ظرفیت دو سرنشین را دارد، همچنان ادامه دارد . شرکت فراری در سال 1969 به علت مسائل اقتصادی شدید و ضررهای پی در پی، بخشی از سهام خودش را به شرکت فیات (Fiat) فروخت که همچنان نیز این سهام در اختیار شرکت فیات می باشد . این کمپانی همچنین علاوه بر تولید خودرو، کالاهای دیگر همچون لباس، نوشت افزار، دوچرخه، عینک و ... را نیز تولید می نماید که همه با نام و برند فراری ثبت گشته اند. همچنین در سال 2007 شرکت فراری از سوی روزنامه معروف Financial Times در ردیف 100 شرکت برتر جهان جای گرفته است.

شرکت فراری

تاریخچه برند فراری

این کمپانی توسط انزو فراری تاسیس شد. جالب است بدانید وقتی آقای فراری در سال 1929 اسکودریا فراری (Scuderia Ferrari) را پایه گذاری می کرد، هیچ علاقه ای به تولید خودروهای جاده ای نداشت. نکته جالب این است که اسکودریا فراری به معنای اسطبل فراری است و معمولا به «تیم فراری» اشاره دارد. در ابتدا این برند به عنوان بخش خودروهای مسابقه ای برند آلفارومئو (Alfa Romeo) فعالیت و خودروهای مسابقه ای این کمپانی را خریداری و برای مسابقات آماده می کرد. پس از گذشت مدتی، تیم مسابقه ای آلفا رومئو منحل، در سال 1938 دوباره خریداری و انزو فراری به عنوان مدیر این تیم استخدام شد. این تیم جدید Alfa Corse نام داشت و در میلان واقع شده بود. پس این پایان اسکودریا فراری بود.

در سال 1939، فراری از آلفارومئو جدا شد، البته به شرطی که به مدت حداقل چهار سال، از نام فراری برای مسابقات و ماشین های مسابقه ای استفاده نکند. تنها پس از گذشت چند روز، او Auto Avio Costruzioni را تاسیس کرد که مرکزش در محل اسکودریا فراری پیشین واقع شده بود. این کمپانی تازه تاسیس، در زمینه تولید ماشین آلات و اکسسوری های هواپیما فعالیت می کرد. در سال 1940، اولین خودروی اسپرت فراری، با نام Tipo 815 تولید شد اما به دلیل جنگ جهانی ، آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت. سال 1943 بود که کمپانی توسط متحدین بمب باران و سپس دوباره از نو ساخته شد. همان طور که پیش تر گفته شد، به اعتقاد برخی، اولین ماشین فراری در سال 1947 و با نشان فراری تولید شد. این مدل 125 S نام داشت. انزو فراری برای تامین بودجه از سر گیری حیات اسکودریا فراری، این ماشین ها را تولید می کرد و می فروخت. او از این کار رضایت چندانی نداشت. پس از تلاش های فراوان او، در سال 1960، این کمپانی با نام SEFAC S.p.A.، فعالیت خود را دوباره از سرگرفت.

فراری 125 S

فراری یکی از کمپانی های است که با دیگر شرکت های خودروسازی کشورش، همکاری های زیادی داشته. در اوایل سال 1969، فیات 50 درصد سهام این کمپانی را صاحب شد. در نتیجه این شراکت، سرمایه گذاری های زیادی انجام شد و عملات گسترش دادن کارخانه سریعا آغاز شد. در کل می توان گفت که این شراکت، کاملا به نفع کمپانی فراری و سکوی پرشی برای این برند شد.

در سال 1988، آقای فراری توانست شاهد تولید و ارائه مدل Ferrari 40، پیش از مرگش در همان سال باشد. به احترام او که پایه گذار این شرکت بزرگ و برند خوش نام بود، نام کمپانی در سال 1989 به Ferrari S.p.A تغییر یافت و مدل «انزو» (the Enzo) به مدت دو سال (از 2002 تا 2004( تولید شد. مدل انزو در آن زمان سریع ترین محصول کمپانی بود. آقای فراری به قدری از این مدل راضی بود که نامش به نام او، تغییر دادند. این مدل خاض در ابتدا به مشتری های وفادار و پایه ثابت کمپانی پیشنهاد داده شد. هر 399 دستگاه این مدل، قیمتی برابر 50 هزار یا همان 4 هزار یورو داشت. چهارصدمین دستگاه، به عنوان خیریه به واتیکان اهدا شد.

انزو فراری

انزو آنسلمو فراری (Enzo Anselmo Ferrari) در سال 1989 در شهر مودنا ایتالیا چشم به جهان گشود. بعد از تحصیلات معمولی و دانشگاه، انزو فراری به اتومبیل رانی و مسابقات خودرو سواری علاقمند شد ولی در همین زمان بود که جنگ جهانی اول آغاز گردید. انزو فراری در این جنگ همراه با پدرش آلفردو شرکت نمود ولی پدرش در سال 1916 و بر اثر آنفولانزا از دنیا رفت. انزو فراری نیز به بیماری پدر دچار شد و به همین علت از خدمت و نیز نعل کردن اسب در خدمت معاف گشت. بعد از بازگشت به خانه، خانواده او از هم پاشیده بود و برای انزو فراری که جوانی بیکار بود، آینده جالبی انتظار نمی رفت. انزو فراری در گزینش استخدام شرکت Fiat مردود شد و در نهایت بعد از جستجوی بسیار در یک شرکت خودروسازی به نام CMN (Costruzioni Maccaniche Nazionali) استخدام گردید. جایی که انزو فراری باید درها و قطعات کامیون ها را مجدد طراحی و درست می نمود. در سال 1919 انزو فراری در تیم مسابقه ای شرکت سی. ام. ان. شرکت نمود ولی درخشش چندانی نداشت و آن شرکت را در سال 1920 ترک نمود تا به Alfa Romeo ملحق شود. انزو فراری در تیم مسابقه رومئو موفقیت بیشتری کسب نمود و تا سال 1924 این موفقیت همچنان ادامه یافت تا اینکه انزو در مسابقات کوپا آسکرو برنده شد و شرکت رومئو به او شرکت در مسابقات بزرگتر و مقام بالاتر را پیشنهاد داد؛ ولی انزو فراری این پیشنهاد را رد کرد و تا سال 1927 مسابقه نداد. تا سال 1929 یعنی سال تاسیس گروه فراری اسکودریاه ، انزو مستقیما زیر نظر رومئو فعالیت کرد.

انزو فراری

لوگوی شرکت فراری

در سال 1929 مدیریت فروش شرکت رومئو را عهده دار شد و یک تیم بزرگ مسابقه تشکیل داد . انزو فراری این تیم بزرگ را فراری اسکودریاه (Scuderia Ferrari) نام گذاری کرد. همکاری شرکت رومئو با انزو تا 1933 ادامه یافت و شرکت رومئو از لحاظ اقتصادی تحت فشار و تنگنا واقع شد و از همکاری در مسابقات و حمایت از فراری کناره گیری کرد . تا چندین سال میدان در دست رقبا بود و در سال 1937، شرکت رومئو مجددا به یاری فراری برای چندین سال پیاپی همه مسابقات را برنده شد و از آن زمان به بعد در جایگاه طراح در شرکت رومئو به طراحی خودروهای مسابقه ای پرداخت. پس از چندین سال انزو فراری کارخانه تولید قطعات بدنه اتومبیل های مسابقه ای با عنوان Auto-Avio Costruzioni راه اندازی نمود.

لوگوی شرکت فراری یک اسب سیاه در جلوی یک سپر زرد می باشد که در بالای آن سه رنگ سبز و سفید و قرمز موجود می باشد و دو حرف S و F بر روی آن وجود دارد. این دو حرف بر گرفته از Scuderia Ferrari می باشد. در سال 1923 فرانسسکو باراکا، زمانی که انزو فراری در مسابقه محلی ساویوو در منطقه راونا را برد؛ به او مدالی هدیه کرد که علامت این اسب روی آن بود. این اسب نشانه نیروی هوایی ایتالیا در جنگ جهانی اول بوده است. در حقیقت این نشان مخصوص سربازان آلمانی پیاده اشتوتگارت بوده که به ایتالیا منتقل گردیده است.

لوگو فراری

گالری خودرو فراری

در طول جنگ جهانی دوم و بمباران های پی در پی شهر مودنا انزو فراری قصد کرد که به شهر مارانائلو مهاجرت نماید. در سال 1947 و در شهر مارانائلو انزو فراری شرکتی تاسیس نمود که بوسیله آن قادر بود خودروها را با نام خود به بازار ارائه نماید و در میان مردم شهرت بسیاری یافت. پس از آن در چند مسابقه جهانی فرمول 1 و 2 به موفقیت هایی دست پیدا کرد و شرکت انزو فراری به تولید خودرو های مسابقه ای و بخصوص Gran Turismo پرداخت تا این که در سال 1960 شرکت انزو با ضررهای متعدد و وضع اقتصادی ناگواری روبرو گشت. شرکت فیات پیشنهاد خریداری شرکت فراری را به او داد ولی قیمت پیشنهادی اش بسیار پایین بود و انزو آن را نپذیرفت و تصمیم داشت با شرکت خودروسازی Ford به توافق برسد. قیمت پیشنهادی انزو به شرکت فورد حدود 12 میلیون دلار بود که شرکت فورد برنامه های متعددی برای خودرو های خود داشت و به همین خاطر نتوانست با شرکت فراری قرارداد امضا کند. انزو فراری هم به ناچار در سال 1969، چیزی در حد 50 درصد از سهام خودش را در اختیار شرکت فیات قرار داد و شرکت فیات هم به خرید ادامه داد تا آنجا که در سال 1988 در حد 90 درصد شرکت در اختیار شرکت فیات بود. شرکت فیات بر خلاف سایر شرکت ها که بعد از خرید شرکت به تخریب آن روی می آورند بعد از کناره گیری شرکت فراری در سال 1971 به رونق تیم اسکودریاه و شرکت فراری پافشاری کرد تا آنجا که در سال 1975 شرکت فراری یکی از قدرتمند ترین تیم های اتومبیل رانی بود. انزو فراری نیز در سال 1988 در سن 90 سالگی چشم از جهان فروبست. از آن زمان به بعد شرکت فراری به پیروزی های کمتری نسبت به گذشته دست یافت ولی تیم اسکودریاه همچنان به قوت خود باقی می باشد.

مدل های محبوب فراری در طول تاریخ

انتخاب برترین مدل های فراری اصلا کار راحتی نبود، چرا که تقریبا می توان گفت تمامی مدل های این کمپانی بهترین هستند. در زیر 4 مدل از محبوب ترین مدل های فراری اشاره شده است.

1. Ferrari LaFerrari

آن طور که برخی باور دارند، این مدل جانشین مدل انزو است، اما در واقع، این دو مدل مشترکات بسیار کمی دارند. این مدل اولین محصول از این کمپانی بود که از سیستم هیبرید استفاده کرده است.

فراری LaFerrari

2. FERRARI 365 GTB/4 DAYTONA

این ماشین یکی از محبوب ترین مدل های تاریخ خودروسازی است و در کمال تعجب، هرچه بیشتر می گذرد، به محبوبیت آن اضافه می شود. 365 GTB/4، جواب درخوری به تهدید رقابت لامبورگینی (Lamborghini) با تولید مدل Miura بود.

فراری 365 GTB/4 DAYTONA

3. FERRARI DINO 246

دینو 246 بنا به دلایل زیادی یک مدل تاریخی محسوب می شود. این محصول یکی از معدود مدل هایی است که نشان اسب این برند محبوب را ندارد. دلیل نبودن لوگوی کمپانی این است که دینو از لحاظ های بسیاری با دیگر مدل ها متفاوت است. این مدل در زمان خود رقیب پورشه 911 (Porsche 911) بود.

فراری DINO 246

4. فراری F40

خودروهای بسیار کمی هستند که بتوانند لقب برترین ابرخودرو را از آن خود کنند. مدل F40، یکی از همان ماشین هاست. رنگ، طراحی و جنس بدنه آن بسیار خاص است.

فراری F40


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان