طرز درست کردن آش بلغور

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز درست کردن آش بلغور
طرز تهیه آش بلغور گندم ساده ترکی تبریزی خوشمزه مجلسی مخصوص افطار ، این آش مقوی برای سرماخوردگی به زبان ترکی یارما آشی نامیده می‌شود و از خوراک‌ های محلی استان آذربایجان غربی است.

یکی از غذاهای خوشمزه ای که می تونید برای خود و بقیه اعضای خانواده درست کنید و ازش لذت ببرید آش بلغوره. این آش خیلی مقوی و مخصوصا برای وعده افطاری ماه رمضان خیلی مناسب است. داخل این غذا هم می توان از گوشت استفاده کرد و هم میتوان بدون گوشت آن را درست کرد. بلغور مملو از مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین های بسیاری است. وقتی از این ماده مقوی داخل آش استفاده می کنید علاوه براینکه مزه غذا را بسیار عالی می کند به سلامت قلب و دستگاه گوارش نیز کمک شایانی می کند. همچنین سایر حبوبات به کار رفته در این غذا نیز بسیار انرژی زا هستند. این غذا برای کودکان نیز بسیار مناسب است.

مواد لازم برای تهیه آش بلغور گندم

  • بلغور گندم ۱ پیمانه
  • لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
  • نخود ۱/۲ پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • سبزی آش (تره،گشنیز،جعفری،اسفناج) ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • نعنا داغ و پیاز داغ و کشک به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و زنجبیل به مقدار لازم

طرز تهیه آش بلغور گندم

مرحله اول : آماده سازی مواد آش بلغور گندم

ابتدا تمام حبوبات و بلغور از قبل خیس کنید و چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخ آنها گرفته شود می توانید برای تسریع در کارها یک خیار را با پوشت نصف کنید و روی حبوبات قرار دهید تا زودتر این کار انجام شود.سبزی آش را پاک کنید و بشورید سپس ساطوری خرد کنید.

مرحله دوم : پخت حبوبات

حبوبات را جداگانه داخل قابلمه بگذارید تا پخته شود. پیاز ها را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه ریخته و با کمی روغن و زردچوبه و فلفل سیاه و خوب تفت دهید تا عسلی شود سپس بلغور گندم و عدس و به همراه زنجبیل رنده شده را اضافه کنید و آب اضافه کنید تا پخته شود.

مرحله سوم : پخت آش بلغور گندم

حبوبات پخته شده را به آش اضافه کنید سپس سبزی آش را افزوده و هم بزنید و در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ آش تیره نشود و زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید تا سبزی پخته شود و هر از چند گاهی هم بزنید تا آش ته نگیرد و اجازه دهید تا آش لعاب بی اندازد.

مرحله آخر

پیاز داغ درست کنید و داخل تابه دیگر مقداری روغن ریخته سپس نعنا اضافه کنید وب مدت ۳۰ ثانیه هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید.آش بلغور گندم وقتی حاضر شد در ظرف سرو کشیده و همراه با پیاز داغ و نعنا داغ و و کشک یا ماست تزئین کنید. نوش جان

آش بلغور گندم با گوشت

مواد لازم برای تهیه آش بلغور گندم با گوشت:

  • بلغور گندم: 3 پیمانه
  • پیاز: 2 عدد
  • گوشت با استخوان: 500 گرم
  • گشنیز: 2 پیمانه
  • سیر: 3 حبه
  • ادویه ساییده شده: 2 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه آش کشک؛ آش مقوی و خوشمزه به روش سنتی

دستور تهیه آش بلغور گندم با گوشت:

  • بلغور گندم را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و بگذارید تا خیس بخورد.
  • در مرحله اول بلغور گندم را به همراه 8 تا 10 پیمانه آب در یک قابلمه مناسب بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته و نرم شود و مقداری لعاب دهد. در هنگام پخته شدن بلغور در قابلمه را نیمه باز بگذارید و هر از چند گاهی با یک ملاقه آن را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. سپس پیاز خرد شده را به همراه گوشت در یک قابلمه بریزید و 6 پیمانه آب به آن اضافه کنید. و بر روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش بیاید. در این مرحله گوشت کف می کند، کف سر آن را بگیرید. بعد از جوش آمدن، حرارت اجاق گاز را کم کنید.
  • به گوشت فرصت دهید تا پخته شود و آب آن به مقدار زیادی تبخیر شود. اگر گوشت شما پخته شده بود و آب درون قابلمه زیاد بود، آن را با یک ملاقه خارج کنید.
  • پیاز دیگر را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس سیر را نیز پوست بگیرید و بشویید و آن را له کنید. در ادامه یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس به تابه سیر له شده به همراه زردچوبه و فلفل اضافه کنید و مقداری مواد را با یکدیگر تفت دهید.
  • بعد از اینکه کمی گوشت نیم پز شد، پیاز داغ را به آن اضافه کنید. همچنین ادویه ساییده شده که شامل تخم گشنیز، دارچین، هل، زیره و فلفل سیاه است را به همراه مقدار کمی نمک اضافه کنید.
  • بعد از اینکه گوشت پخته شد، استخوان آن را جدا کنید و گوشت را با یک گوشت کوب بکوبید تا ریش ریش شود. در ادامه گوشت ریش ریش شده را به همراه آب گوشت به قابلمه بلغور گندم پخته شده اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. و حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید.
  • گشنیز را پاک کنید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید و به قابلمه اضافه کنید. حرارت گاز را کم کنید و به آش اجازه دهید به مدت 20 دقیقه به آرامی پخته شود تا کاملا جا بیفتد.
  • در انتها کمی از آش را بچشید و میزان نمک آن را تنظیم کنید و سپس آن را در یک کاسه بریزید و با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کنید.
  • البته نوع دیگری از این آش هم وجود دارد که از گوشت در آن استفاده نمی شود ولی به جای آن از آب قلم یعنی همان عصاره گوشت استفاده می شود. این غذا بیشتر به عنوان نذری به کار می رود. اگر تمایل داشتید این نوع از آش بلغور را هم امتحان کنید و یا در مواردی که دسترسی به گوشت مشکل بود، شما میتوانید با همان مواد اولیه ذکر شده برای پخت آش بلغور با گوشت و همان روش پخت و اضافه کردن عصاره گوشت به جای خود آن، این مدل از آش بلغور را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان