طرز درست کردن خوراک مارچوبه و مرغ

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز درست کردن خوراک مارچوبه و مرغ
این غذا ساده و خوشمزه است و فقط برای تهیه آن به مارچوبه نیاز دارید که در فروشگاه های بزرگ میتوانید پیدا کنید.

خوراک مارچوبه و مرغ با سس خامه ای یکی از سالم ترین و مقوی ترین غذاهایی است که میتوانید در رژیم کتوژنیک هم از آن استفاده کنید. این غذا کربوهیدرات خیلی کمی دارید. بنابراین میتوانید در وعده های نمونه رژیم کتوژنیک دو هفته ای از آن استفاده کنید. در تهیه خوراک مارچوبه ، سینه مرغ با ادویه های فراوان سرخ میشود و طعمی عالی پیدا میکند. ترکیب مرغ برشته با مارچوبه و سس خامه ای دقیقاً همان چیزی است که یک وعده غذایی کامل خانوادگی نیاز دارد.

خیلی از غذاهای خوشمزه هستند که با مرغ سرخ شده تهیه میشوند مثل: استیک مرغ یا فاهیتای مرغ. اما چیزی که خوراک مارچوبه و مرغ را واقعاً متفاوت میکند سس خامه ای آن است. این سس نیاز به مواد زیادی ندارد و همه مواد آن ساده و دم دستی هستند. با این وجود طعم فوق العاده ای به این غذای سالم میدهد.

مواد لازم:

  • سینه مرغ 4 تکه
  • روغن زیتون 2 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • پودر پاپریکا 1 قاشق چایخوری
  • پودر سیر 1 قاشق چایخوری
  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • مارچوبه 450 گرم
  • خامه 3/4 پیمانه
  • آب مرغ 1/4 پیمانه
  • پنیر پارمزان 1/3 پیمانه
  • لیمو ترش 1 عدد
  • سیر 2 حبه
  • ادویه ایتالیایی 2 قاشق چایخوری

طرز تهیه و دستور پخت:

مرحله اول تهیه خوراک مارچوبه و مرغ:

خوراک مقوی و خوشمزه خوراک مارچوبه و مرغ که با سس خامه ای تهیه می شود از سالم ترین غذا هایی است که در رژیم کتوژنیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.میزان کربوهیدرات خوراک مارچوبه با مرغ به مقدار کمی هست به همین دلیل در وعده های رژیم کتوژنیک که دو هفته ای است از آن استفاده می کنند.

وقتی سینه های مرغ را با ادویه ها سرخ و برشته می کنیم یک طعم بی نظیری دارد که ترکیب آن با سس خامه ای و مارچوبه نیاز یک وعده غذایی را بر طرف می کند.

بسیاری از غذا ها هستند که با مرغ سرخ شده درست می شوند مثل فاهیتای مرغ و یا استیک مرغ که خیلی هم خوشمزه هستند ولی چیزی که خوراک مارچوبه با مرغ را از همه خوراک های که با مرغ سرخ شده متمایز کرده سس خامه ای هست که مواد لازمش دم دستی و خیلی هم ساده هست با این وجود طعم عالی به خوراک مارچوبه با مرغ می دهد.حالا بهتر هست که کمی درباره مارچوبه و خواص آن مطالبی را بگویم مارچوبه یکی از انواع سبزیجات هست که دراز و باریک می باشد و در فصل بهار رویش دارد و در رنگ های متنوع وجود دارد.با این ساقه های خوش رنگ غذا های خوشمزه و لذیذی می توان درست کرد از جمله سس پستو و یا پاستا با مارچوبه و مارچوبه و تخم مرغ و غیره ...

مارچوبه حاوی ویتامین هایی مثل C و A و B6 و K و آهن و مس و کلسیم و هم چنین فیبری که مارچوبه دارد باعث می شود برای مدت طولانی احساس سیری کنیم و به همین دلیل خوراک خوبی برای کاهش وزن است می توانید مارچوبه را کباب یا آبپز و یا حتی با روغن تفت بدید.

مرحله دوم تهیه خوراک مارچوبه با مرغ:

ابتدا سینه های مرغ را شسته و از سمت افقی آن ها را نصف کرده و بعد در کاسه کوچکی ادویه ایتالیایی و نمک و فلفل و پودر سیر و پودر پاپریکا را با هم مخلوط کرده سپس روی سینه های مرغ بمالید.

مرحله سوم تهیه خوراک مارچوبه با مرغ:

روغن را اضافه کرده و روی حرارت با شعله متوسط بگذارید و 6 دقیقه صبر کنید تا برشته و سرخ شود سپس تکه های مرغ را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود اگر تکه های مرغ کامل نپخت اشکالی ندارد ر مراحل بعدی با سس خامه ای جوشانده می شود.

مرحله چهارم تهیه خوراک مارچوبه با مرغ:

تکه های مرغ را از تابه به ظرف دیگری انتقال دهید سپس پیاز را پوست گرفته و شسته و خلالی خرد کرده و درون تابه می ریزیم و کره را اضافه می کنیم بعد روی حرارت با شعله متوسط می گذاریم.حال مارچوبه های شسته شده را اضافه کرده و تفت می دهیم 5 دقیقه پیاز و مارچوبه را تفت می دهیم تا هم پیاز و هم مارچوبه نرم شده و از خامی درآیند بعد به ظرف دیگری انتقال می دهیم.

مرحله پنجم تهیه خوراک مارچوبه با مرغ:

حال باید سس خوراک را درست کنیم در داخل همان تابه آب مرغ و آب لیمو ترش را گرفته و سپس آن را بریزید سپس روی حرارت با شعله متوسط گذاشته با قاشق روی دیواره های تابه مواد چسبیده را درون تابه بریزید بعد سیر را در ظرفی با گوشکوب له کرده و بعد اضافه کنید هم بزنید تا به جوش آید.سپس پنیر پارمزان را با رنده سیر رنده کرده و اضافه کنید و در آخر خامه را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند.وقتی به جوش آمد حال تکه های مرغ را اضافه کنید و شعله را ملایم کرده درب تابه را گذاشته 15 الی 20 دقیقه بجوشد تا تکه های مرغ مغز پخت شوند و هم خوراک ما جا بیافتد.بعد از زمان مقرر از روی حرارت برداشته کمی صبر کنید خنک شود و در ظرف سرو ریخته و همراه سبزی خوردن سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خوراک مرغ و مارچوبه

  • به جای اینکه سینه مرغ را به صورت افقی برش دهید و آن را نازک کنید، می توانید با استیک کوب، روی آن بزنید تا پهن و کمی نازک تر شود، ولی حواستان باشد که بافت آن را پاره نکنید.
  • ما در دستور پخت خوراک مرغ و مارچوبه، از سینه یا فیله مرغ استفاده کردیم، ولی شما می توانید از مرغ کامل شکم پر هم در فر استفاده کنید و این غذا را تبدیل به یک غذای مجلسی و برای مهمانی آماده کنید.
  • در طرز تهیه خوراک مرغ و مارچوبه می توانید از سبزیجات دیگر، علاوه بر مارچوبه هم استفاده کنید. برای مثال می توانید کدو حلوایی یا کدوی تابستانی را هم به همراه مارچوبه در تابه سرخ کنید.

ارزش غذایی و خواص مفید مارچوبه

مارچوبه منبعی غنی از ویتامین ها، املاح معدنی، پروتئین های ضروری و سرشار از ویتامین های A و B1 یا تیامین، B2 یا ریبوفلاوین، B3 یا نیاسین، B5 یا پانتوتنیک اسید، B6، اسید فولیک و ویتامین های C و E یا آلفا_نوکوئرول و K یا فیلوکین است.مارچوبه حاوی منابع ارزشمند املاح معدنی آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، زینک، سلنیوم و پتاسیم است. همچنین این گیاه حاوی مقدار بسیار کمی کالری بدون کلسترول است و میزان بسیار کمی سدیم دارد. علاوه بر این یک منبع غنی از فیبر رژیمی و برای بدن ضروری است.

خوردن مارچوبه می تواند به تقویت نیروی جنسی کمک کند. مصرف مارچوبه در مبتلایان به نقرس توصیه نمی شود.فولات موجود در مارچوبه باعث می شود، مصرف آن در دوران بارداری از ناهنجاری های مادرزادی بکاهد و برای جنین بسیار مفید خواهد بود.طبع مارچوبه در طب سنتی، گرم و خشک است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان