طرز درست کردن خورش قیمه با لیموعمانی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز درست کردن خورش قیمه با لیموعمانی
اگر جزء افرادی هستید که به دنبال غذاهای خورشتی و نرم هستید بی شک قیمه یکی از بهترین و لذیذترین آن می باشد و آن‌چه طعم خورشت قیمه را بی نظیر می کند جا افتادگی آن هنگام پخت می باشد.

خورش قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. این خورش خوشمزه علاوه بر اینکه در مهمانی ها و مجالس مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک غذای مناسبتی برای ایام مذهبی و مناسبت های خاص نیز شناخته می شود که به صورت نذری میان مردم پخش می شود. خورش قیمه به صورت سنتی با گوشت قرمز تهیه می شود، اما کسانی که منع مصرف گوشت قرمز دارند می توانند این خورش خوشمزه را با گوشت های سفید مثل گوشت مرغ یا اصلا کاملا بدون گوشت درست کنند و از میل کردن آن در کنار خانواده لذت ببرند، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم (برای ۴ نفر)

  • گوشت خورشی: ۳۰۰ گرم
  • لپه: یک پیمانه
  • پیاز: ۲ تا ۳ عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری سرپر
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • لیمو عمانی: ۳ عدد
  • پرک لیمو عمانی: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نوک قاشق چای خوری
  • چوب دارچین: یک عدد
  • زردچوبه، ادویه کاری، فلفل سیاه، پودر دارچین و نمک به میزان لازم

طرز تهیه خورش قیمه

مرحله اول

پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. نیمی از پیاز را با مقداری روغن در قابلمه تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله ادویه کاری، زرد چوبه، فلفل سیاه، پودر و چوب دارچین را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود و به روغن بیفتد. حالا تا جایی که روی گوشت را آب بگیرد، به قابلمه آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید گوشت برای ۲ تا ۳ ساعت با در بسته و حرارت ملایم بپزد.

نکته: مقدار پودر دارچین و فلفل سیاه باید کمتر از ادویه های دیگر باشد، زیرا مقدار زیاد آن ها رنگ خورش قیمه را تیره می کند.

مرحله دوم

لپه را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. لپه خیس خورده را با مقداری روغن و نمک تفت دهید، در ظرفی جداگانه آب تازه به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت کاملا بپزد.

مرحله سوم

مابقی پیاز خردشده را در مقدار بیشتری روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی شود. سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب هم از بین برود.

مرحله چهارم

اواسط زمانی که گوشت در حال پختن است لیمو عمانی را همراه مقداری از زعفران دم کرده به خورش اضافه کنید و اجازه دهید با هم بپزند.

نکته: برای گرفتن تلخی لیمو عمانی باید آن ها را پیش از اضافه کردن به خورش قیمه با چنگال سوراخ و به مدت یک ساعت در آب جوش خیس کنید. با این روش اگر لیمو عمانی باکیفیت باشد، به هیچ عنوان خورش قیمه را تلخ نخواهد کرد. اما اگر لیمو عمانی بی کیفیت باشد در هر حال خورش شما تلخ خواهد شد. پس در انتخاب و خرید لیمو عمانی دقت کنید.

مرحله پنجم

بعد از پختن لپه ها، آن ها را آبکش کنید و روی آن ها آب بگیرید. زمانی که گوشت قیمه کاملا پخت چوب های دارچین را از خورش خارج و رب و پیاز را همراه لپه پخته شده به آن اضافه کنید. مواد خورش را با هم مخلوط کنید. در این مرحله خورش باید غلیظ باشد. پس با احتیاط به آن آب جوش اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسید. در خورشت را ببندید و با حرارت خیلی کم اجازه دهید تا جا بیفتد و روغن بیندازد.

مرحله ششم

بعد از نیم ساعت که خورش قیمه به روغن افتاد، پرک لیمو عمانی، پودر هل، گلاب و مابقی زعفران را به آن اضافه و میزان نمک غذا را تنظیم کنید

مرحله هفتم

۲۰ دقیقه زمان بدهید تا پرک های لیمو عمانی ترشی خود را به خورش بدهند. پس از این مرحله خورش قیمه جا افتاده و آماده سرو است. می توانید سیب زمینی را به شکل خلالی یا هر شکل دیگری که می پسندید سرخ و در کنار خورش قیمه سرو کنید تا غذای شما جذاب تر و خوشمزه تر شود.

نکات مهم طرز تهیه و جا افتادن و غلیظ شدن خورش قیمه مجلسی

  • در صورت اضافه کردن دارچین رنگ خورش شما تیره می شود. اگر دوست دارید یک خورش قیمه روشن داشته باشید دارچین اضافه نکنید و فقط زعفران دم کرده اضافه کنید.
  • در ترکیب ادویه خورش قیمه اضافه کردن کمی زنجفیل تازه یا نصف قاشق چایخوری زنجفیل اضافه کنید. زنجبیل طعم و تندی خوبی به خورش قیمه زعفرانی مجلسی می دهد.
  • اگر به جای گلاب، گل محمدی به خورش قیمه اضافه کنید، عطر و بوی خورش فوق العاده می شود.
  • برای طبخ خورش قیمه زعفرانی مجلسی از لیموی رنگ روشن استفاده کنید تا خورش ظاهر بهتری پیدا کند.
  • وجه تسمیه خورشت قیمه این است که در زمان های قدیم آن قدر گوشت خورش قیمه را ریز می کردند که به آن «قیمه موری» می گفتند یعنی به اندازه مورچه. برای به دست آمدن یک خورش لذیذتر و غلیظ تر گوشت ها را حسابی ریز و قیمه کنید.
  • اگر به جای آب از آب گوشت استفاده کنید خورش قیمه زعفرانی مجلسی شما لذیذتر می شود.
  • اگر پیاز داغ فراوان درست کنید و در انتهای پخت خورش به آن استفاده کنید طعم خورش لذیذتر و بسیار بهتر می شود.
  • استفاده از گوشت گوسفند خورش را چرب تر و خوش طعم تر می کند. اما طرز تهیه خورش قیمه با مرغ هم به همین ترتیب است.
  • خورشت قیمه را روی شعله بسیار ملایم گاز بپزید و یادتان باشد حتما لیمو عمانی ها را از خورش جدا کنید تا طعم خورش تلخ نشود. با این همه بعضی لیموعمانی ها طعم تلخی به خورش نمی دهند و اگر امتحان شان را پس داده اند آن ها در یک ساعت پایانی پخت به خورش اضافه کنید و در آن باقی بگذارید.
  • برای عطر بهتر خورش، در صورت تمایل می توانید یک یا دو عدد هل در ده دقیقه انتهایی پخت به آن اضافه کنید.
  • می توانید از بادمجان سرخ شده هم برای تزیین و هم طعم لذیذ آن با خورش قیمه استفاده کنید.
  • لیمو عمانی طعم فوق العاده ای به خورش قیمه می دهد اما برای این که خورش شما تلخ نشود، بهتر است آن را برای چند ساعت در آب قرار دهید. چند بار آب لیمو عمانی را عوض کنید تا تلخی آن از بین برود. به یاد داشته باشید که اضافه کردن لیمو عمانی در ابتدای پخت خورشت قیمه می توان طعم غذای شما را تلخ کند. بنابراین حتماً لیمو را در انتهای پخت و بعد از اینکه گوشت و لپه ها به طور کامل پخته شدند، اضافه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (494 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان