طرز پخت لبو در خانه با 5 روش

  چهارشنبه، 10 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز پخت لبو در خانه با 5 روش
با آمدن فصل پاییز، گاری‌های لبو فروشی با عطر و طعم و لبوهای قرمز خوش‌رنگ آدم را مدهوش می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه لبوی خانگی و خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

لبو یا چغندر قرمز یکی از انواع خوراکی های بسیار پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که بیشتر در فصل زمستان پخته می شود. این خوراکی خوشمزه که از قدیم الایام در دکه های خیابانی به فروش می رسید، یکی از خاطره انگیز ترین خوراکی های برای نسل های قدیمی و جدید می باشد. پخت لبو خیلی آسان است و به راحتی می توانیم آنرا در منزل درست کنیم، البته اگر بخواهیم لبو به روش بازاری یا همان دکه های کنار خیابان درست کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم تا این خوراکی خوشمزه به را به بهترین نحو ممکن درست کنیم. توصیه می کنیم حتما برای شب یلدا این خوراکی خوشمزه را برای خانواده درست کنید، برای مشاهده این آموزش در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه لبو روی اجاق گاز

  • چغندر قرمز:5 عدد
  • آب:5 لیوان
  • شکر یا نبات:3 قاشق غذاخوری

طرز پخت لبو روی اجاق گاز

بعد از اینکه چغندرها را تمیز شستید به همراه آب در قابلمه ای بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن را ببندید تا 2الی 3 ساعت لبوها بپزند و نرم شوند.طوری که بعد از پخت 2 لیوان آب ته قابلمه باقی بماند.سپس لبوها را بعد از کمی خنک شدن از قابلمه بیرون بیاورید و پوست آنها را بکنید و به اندازه و شکل دلخواه خرد کنید .شکر یا نبات را در آب لبو بریزید و به همراه لبوی خرد شده 1 ساعت دیگر روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود و لبوها کاملا پخته شوند و آب لبو به اندازه یک استکان شود. لبوی پخته شده و داغ را داخل ظرف مورد نظرتان سرو کنید و آب لبوی باقی مانده را روی آن بریزید .

مواد لازم برای لبو در فر

  • چغندر : سه عدد

دستور تهیه لبو در فر

ابتدا چغندها را بشویید و آن ها را بعد از خشک کردن درون کاغذ آلومینیومی یا فویل بپیچید سپس چغندرها را به مدت ۶۰ دقیقه درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است قرار دهید تا پخته و نرم شوند.بعد از مدت زمان ذکر شده لبوها را از درون فر خارج کنید و پوست آن ها را بگیرید و لبوها را به صورت حلقه ای برای سرو برش بزنید.

مواد لازم برای تهیه لبو در زودپز

  • چغندر : سه عدد
  • شکر : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • آب : سه لیوان

دستور تهیه لبو در زودپز

برای طرز تهیه لبو در زودپز ابتدا چغندرها را به خوبی بشویید سپس آن ها را به همراه سه لیوان آب و شکر درون زودپز بریزید و درب زودپز را ببندید و اجازه دهید تا چغندر به مدت یک ساعت و نیم درون زودپز پخته شود و بعد از مدت زمان ذکر شده چغندرها را از درون زودپز بیرون آورید و پوست آن ها را بگیرید و به صورت دلخواه خود برش بزنید.

مواد لازم برای تهیه لبو در مایکروفر

  • چغندر : به مقدار لازم
  • سرکه : به مقدار لازم

روش تهیه لبو در مایکروفر

برای طرز تهیه لبو در مایکروفر ابتدا چغندرها را بشویید و سر و ته آن ها را بزنید سپس پوست چغندرها را بگیرد و آن ها را به صورت ورقه ورقه برش بزنید و مقداری سرکه روی برش های چغندر بمالید. سپس مایکرو فر را روی درجه حرارت بالا تنظیم کنید توجه داشته باشید که برای طرز تهیه ۲۵۰ گرم چغندر زمان را باید روی ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تنظیم کنید و برای پخت نیم کیلوگرم چغندر زمان را باید روی ۱۲ تا ۱۵ دقیقه تنظیم کنید.

مواد لازم برای تهیه لبو خانگی با شیره انگور

  • لبو ۳ عدد
  • آب ۵ لیوان
  • شیره انگور ۲ ق غذا خوری

طرز تهیه لبو خانگی با شیره انگور

ابتدا باید لبو ها را خوب بشورید برای شستن لبو از یک اسکاچ یا فرچه آشپزخانه کمک بگیرید آن را خوب تمیز کنید نیاز به پوست گرفتن لبو در این مرحله نمی باشد.

لبو ها را داخل قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید لبو ها خوب پخته شوند این مرحله ممکن است چند ساعت طول بکشد هر از چند گاهی با چاقو لبوها را چک کنید و اگر نیاز بود آب بیشتری اضافه کنید. بعد از پخت لبوها را بلافاصله زیر آب سر نگه دارید و پوست آن را با یک فشار ساده خارج کنید سپس از عرض چند برش بزنید.

می توانید در مرحله قبل لبو ها را قالب بزنید. داخل قابلمه ای که لبوها پخته شدند شیره انگور را بریزید و لبوهای برش زده را به شیره و آب لبو اضافه کنید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید آب لبو کم شود و قوام پیدا کند. لبو قرمز خوشمزه ما حاضر است آن را داخل بشقاب قرار داده و از شیره غلیظ روی آن بریزید و و داغ داغ نوش جان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه لبو قرمز در خانه

  • هرگونه بریدگی روی سطح چغندر قبل از پختن، باعث خارج شدن رنگ آن می شود. بنابراین قسمت ضخیم سر و ته چغندر را به هیچ وجه نگیرید.
  • برای حفظ رنگ لبو، چغندر را قبل از پختن پوست نگیرید.
  • افزودن شکر به لبو باعث بهتر شدن رنگ آن شده، بعلاوه طبعیت سرد آن را هم خنثی می کند.
  • برای حفظ رنگ لبو باید پس از اینکه چغندر تا حدودی نرم شد، چند قاشق سرکه به آب قابلمه اضافه کنید. سرکه هم باعث خوشرنگ شدن لبو می شود و هم مصلح لبو است.
  • تهیه لبو با چغندر های کوچک و تازه باعث خوشمزه تر شدن و همچنین خوشرنگ تر شدن آن می شود. بنابراین در هنگام خرید چغندر به تازه بودن آن دقت کنید.
  • در پایان باید این نکته را خاطر نشان کرد که مهم ترین اصل برای تهیه لبو بدون تغییر رنگ و داشتن لبویی قرمز و خوشرنگ، نوع چغندر و تازه بودن آن است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (62 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن