طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی
خورش مرغ و آلو یا همان مسمای مرغ و آلو یکی از پرطرفدارترین خورش‌های ایرانی است که در اغلب مناطق ایران با یک دستور واحد درست می‌شود. خورش مرغ و آلو ساده، خورش مرغ و آلو با لپه یا خورش آلو با مرغ و هویج در کنار خورش آلو و رب انار که نسخه مازندرانی این خورش سریع و ساده است همگی دستور پخت یکسانی دارند و بسیار هم لذیذ و خوشمزه‌اند.

خورش مرغ آلو یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود. این خورش خوشمزه اصالتا متعلق به استان های شمالی کشورمان مثل استان گیلان و مازندران می باشد و با مواد و دستورهای زیادی تهیه می شود. در تهیه این خورش می توانیم به دلخواه از موادی مانند آلو سیا، آلو بخارا، مغز گردو و رب انار استفاده کنیم. در استان گیلان این خورش معمولا با گوشت اردک یا غاز تهیه می شود و به همین دلیل طعم فوق العاده خوشمزه تری دارد، البته به دلیل اینکه در شهرهای دیگر کشور گوشت اردک و غاز به راحتی گیر نمی آید معمولا برای تهیه این خورش از گوشت مرغ یا بلدرچین استفاده می شود.

خورش مرغ و آلو ساده، خورش مرغ و آلو با لپه یا خورش آلو با مرغ و هویج در کنار خورش آلو و رب انار که نسخه مازندرانی این خورش سریع و ساده است همگی دستور پخت یکسانی دارند و بسیار هم لذیذ و خوشمزه اند.

مواد لازم خورش آلو با مرغ

  • سینه یا ران مرغ ۴ تکه
  • آلو سیاه ۸ عدد
  • قیسی زرد آلو ۸ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق چایخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری سَر پُر
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورشت مرغ آلو:

  1. برای تهیه خورشت مرغ آلو ابتدا مقداری روغن داخل تابه ریخته و تکه های مرغ را در آن تفت دهید تا دو طرف آن ها طلایی شود.
  2. تکه های مرغ را از داخل تابه در آورید و کنار بگذارید و در همان تابه پیاز داغ درست کنید.
  3. وقتی پیازها کمی سبک شدند، کمی زردچوبه و فلفل به آن ها اضافه کرده و تفت دهید.
  4. رب گوجه فرنگی را نیز می توانید در این مرحله با پیازداغ تفت دهید تا رنگ باز کند.
  5. در همین فاصله آلوهایی که از قبل خیس کرده اید را در ظرفی جداگانه بپزید تا اگر لابلای آن ها شن وجود دارد خارج شود.
  6. برخی افراد آلوی خیسانده را از همان اول با پیاز داغ تفت می دهند اما توصیه می شود چنین کاری نکنید زیرا؛ اگر آلو ها ترش باشند مرغ سفت می شود و اگر نرم باشند تا انتهای پخت خورشت آلوها له شده و چیزی از آن ها باقی نمی ماند.
  7. مرغ های سرخ شده را دوباره داخل تابه قرار دهید و روی آن ها آب بریزید و شعله را کم کنید.
  8. زمان بدهید تا مرغ پخته شود سپس آلوها را با مقداری از آبی که در آن پخته شدند روی مرغ ها بریزید اما دقت کنید که کف ظرف آلوها، شن نباشد و وارد غذا نشود.
  9. اگر دوست دارید خورشت تان طعم شیرین داشته باشد کمی شکر به آن اضافه کنید در غیر این صورت خیلی کم نمک بریزید تا طعم غذا در حد ترش و شیرینی آلوها باقی بماند.
  10. اضافه کردن زرشک به این غذا نیز اختیاری است اما اگر خورشت آلو مرغ رابرای مهمانی رسمی آماده می کنید بهتر است زرشک را حذف نکنید.
  • نکته: خورشت آلو را با گوشت هم می توان درست کرد اما در این صورت باید زرشک را حذف و به جای آن سیب زمینی و هویج به خورشت اضافه کنید.
  • این خورشت باید کم آب باشد و به روغن بیفتد.

استفاده از گوشت قرمز

خورش آلو مسما را اغلب با گوشت مرغ طبخ می کنند ولی در برخی مناطق این خورش را با گوشت قرمز درست می کنند. برای تهیه این خورش با گوشت قرمز باید گوشت مرغ را از مواد حذف کنید و به مقدار ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم گوشت خورشتی اضافه کنید.

پس از اینکه پیاز را تفت دادید گوشت را به صورت قیمه ای ( کمی بزرگ تر از گوشت خورش قیمه ) خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. در این مرحله گوشت را به خوبی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد سپس مراحل بعدی پخت خورش را مانند دستور بالا ادامه دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (336 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس