طرز تهیه ادویه ترشی در منزل

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه ادویه ترشی در منزل
انتخاب ادویه ترشی به طور کلی سلیقه ای است. بنابراین میتوانید به دلخواه آنهایی را که دوست ندارید حذف کنید یا ادویه ای را که دوست دارید به این مجموعه اضافه کنید. مقدار مواد هم میتوانید به سلیقه خود تغییر دهید. در کل مزیت ادویه ترشی خانگی به ادویه آماده خریداری شده این است که میتوانید آن را مطابق سلیقه خود تهیه کنید.

ادویه جات ترشی از مخلوط چند ادویه آسیاب شده تهیه می شود. اگر اهل درست کردن انواع اقسام از ترشی ها باشید باید بدانید که اصلی ترین طعم و مزه به ترشی شما را همین ادویه ترشی خواهد داد. بیشتر خانواده های ایرانی ترشی گل کلم و یا هفت بیجار درست می کنند، ترشی هایی که بدون ادویه ترشی هیچ طعم و مزه خوشایندی نخواهد داشت.

ادویه های زیادی وجود دارند که می شود برای ترشی های مختلف از آن ها استفاده کرد اما انتخاب اینکه چه ادویه هایی برای هر ترشی مورد نیاز است، تا حدودی سلیقه ای است. مسلما استفاده از سبزی ترشی در کنار سرکه و مواد دیگر، باعث خوش طعم شدن ترشی می شود و اشتهای اعضای خانواده را برای هر غذایی بالا می برد. ادویه و چاشنی ها علاوه بر اینکه طعم دهنده ی بسیار خوبی برای ترشی ها هستند، خواص بسیار زیادی نیز دارند؛ مثلا تمبر هندی، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و به سلامت قلب کمک می کند و فلفل که التیام بخش بسیاری از دردها مانند آرتروز و گرفتگی ریه است و به حفظ و ایمنی بدن کمک می کند.

مواد مورد نیاز برای تهیه ادویه ترشی

  • پودر تخم گشنیز ؛ 5 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه؛ یک قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز ؛ یک قاشق چایخوری
  • معجزه درمان بیماری های گوارشی با خاکشیر
  • رازیانه؛ یک قاشق چایخوری
  • جوزهندی ؛ یک قاشق چایخوری
  • زیره سبز؛دو قاشق چایخوری
  • دارچین ؛ یک قاشق چایخوری
  • گلپر؛ ده قاشق چایخوری
  • سبزی ؛ دو قاشق چایخوری از سبزیهای خرد شده نعناع ، ترخان ، مرزه ،گشنیز و شوید به مقدار مساوی

طرز تهیه ادویه ترشی و استفاده از آن در ترشیجات

ادویه ها و سبزیجات را با هم مخلوط و درهاون یا آسیاب برقی خرد می کنیم و سپس به مدت 2 دقیقه آن را حرارت می دهیم تا رایحه و بوی خوشی به مشام برسد.به این ادویه ترشی آماده شده که به صورت خشک و خرد شده می باشد کمی نمک اضافه می کنیم و در یک ظرف دور از رطوبت و نور نگهداری می شود.پس از آماده شدن ادویه ترشی ، آن را می توانیم برای انواع ترشی و شور مورد استفاده قرار دهیم. میزان لازم از این ادویه به ازای سه لیتر ترشی یا شور ، دوقاشق غذاخوری ادویه ترشی است.

این ادویه ترشی را علاوه بر ترشی میوه جات برای ترشی های هفت بیجار که با موادی مانند بادمجان ، سیب زمینی ترشی ، گل کلم ، گوجه فرنگی ، هویج ، فلفل دلمه ای ، کلم قرمز ، سیر و سبزیجات درست می شود هم استفاده می کنند.در بعضی از موارد مانند ترشی لیته و بادمجان بهتر است ادویه هایی چون سیاه دانه، گشنیز و سیر خلال شده را برای استفاده مورد توجه قرار دهیم ، چون یک طعم دلچسب و مطلوبی به ترشی می دهند.

استفاده گلپر در ترشیجات

از آنجایی که گلپر دارای عطر ویژه ای است آن را از ترکیب ادویه ترشی حذف نکنید ولی استفاده زیادی آن در ادویه ترشی بر عطر ادویه های دیگر غالب شده و برای زنان باردار هم ضرر دارد.گلپر در ادویه ترشی خواص زیادی چون ضد نفخ بودن معده و روده را دارد ، بادشکن ، ضدعفونی کننده ،ضد تشنج ، ضدکرم ، ضد حشرات و پادزهر سموم هم هست.گلپر تقویت کننده معده بوده و بلعم را رفع و اشتها را هم تحریک می کند.

میزان گلپر مجاز برای مصرف ، حدود 4 گرم است و از این مقدار بیشتر عواقب منفی دارد.گلپر زیادی در ترشی برای زنان باردار خطرناک است و باعث سقط جنین یا زایمان زودرس می شود بنابراین ترشی حاوی گلپر زیاد برای آنان مضر و لازم است از خوردن آن اجتناب کنند.مقدار مناسبی از پودر زنجبیل را هم می توانید برای ایجاد طعمی متفاوت و قوی و طبیعت گرم به ترکیب ادویه ترشی اضافه کنید.البته ادویه های دیگری چون خردل ، زردچوبه و پاپریکا را هم می توانیم برحسب ذائقه و سلیقه به ترکیب ادویه ترشی اضافه کنیم و در ترشی ها مورد استفاده قرار دهیم.میزان ادویه جات در ترکیب بالا استاندارد است ولی اگر شما می خواهید آن را به سلیقه و ذائقه خود در بیاورید می توانید مقادیر ادویه ها را کم و زیاد کنید تا مزه و طعم ادویه ترشی، مطلوب شما گردد.

نکات:

1)در صورت تمایل مقداری نمک هم به ادویه اضافه کنید.
2)میتوانید قدری ادویه گرام ماسالا هم به این ادویه اضافه کنید.
3)این ادویه را میتوانید برای انواع ترشی و شور مورد استفاده قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان