طرز تهیه ی قیمه نثار

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه ی قیمه نثار
خورش قیمه نثار یکی از غذاهای سنتی و مجلسی قزوین است که با گوشت گوسفند یا بره تهیه می‌‌شود. البته برخی هم این خورش را با گوشت مرغ می‌پزند. این خورش با وجود تشابه اسمی، تفاوت‌هایی با خورش قیمه دارد؛ مثلا به جای لپه در آن زرشک، خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست پرتقال می‌ریزند.

خورش قیمه نثار، یک غذای سنتی، مجلسی و برخلاف قیمه، پلویی است که با گوشت، برنج، خلال بادام و پسته و پیازداغ درست می شود و می توان گفت تقریبا شبیه غذاهای پلویی مثل آجیل پلو، رشته پلو است که قبلا آموزش داده ایم. برای تهیه این غذا از ادویه مخصوص قیمه نثار قزوینی، استفاده می شود.

مواد لازم برای پخت قیمه نثار

  • گوشت ترجیحا گوسفندی: ۴۰۰ گرم
  • خلال پوست پرتقال شیرین شده: نصف پیمانه
  • خلال پسته: نصف پیمانه
  • زرشک: ۱ پیمانه
  • خلال بادام: نصف پیمانه
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۳ عدد
  • شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب: نصف پیمانه
  • کره: ۳۰ گرم
  • زعفران: به میزان لازم
  • زردچوبه، پودر زیره، پودر هل، دارچین، فلفل و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه قیمه نثار قزوین

۱.برای شروع پیازها را پوست بکنید و روی تخته آن ها را به شکل نگینی خرد کنید.

۲.سپس پیازها را با کمی روغن در تابه تفت دهید تا کمی سبک شوند و به رنگ طلائی دربیایند.

۳.گوشت را به صورت قیمه ای خرد و به پیاز اضافه کنید. گوشت و پیاز را با هم تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.

۴.در این مرحله ادویه ها شامل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر زیره و پودر هل را به همراه رب گوجه فرنگی به گوشت و پیاز اضافه کنید. همه ی مواد را با هم تفت دهید تا به خوبی رنگ رب گوجه فرنگی و زردچوبه را بگیرند و با ادویه ها مزه دار شوند.

۵.بعد از این که مواد را کمی تفت دادید آب جوش را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود.

۶.پس از این که گوشت پخت نیمی از خلال بادام و زعفران دم کرده ی غلیظ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه ی دیگر بپزد تا خورش حسابی عطر و طعم زعفران را به خود بگیرد و بادام ها نرم شوند.

۷.خلال بادام و خلال پسته را جداگانه در گلاب خیس کنید. در یک قابلمه ی دیگر مابقی زعفران، خلال پرتقال شیرین شده، شکر، زرشک و خلال بادام و پسته را همراه کره مخلوط کنید و کمی تفت دهید. پس از این که خلال پسته و بادام را از گلاب خارج کردید، گلاب را دور نریزید و به همین قابلمه اضافه کنید.

۸.برای سرو قیمه نثار، مخلوط آجیل، خورش قیمه نثار و پودر هل را به صورت لایه لایه در ظرف بریزید.

نکات مهم برای طبخ قیمه نثار

  • قیمه نثار غذای نسبتا خشکی است، پس در اضافه کردن آب دقت کنید و آب را به اندازه ای بریزید که در قابلمه، یک بند انگشت بالاتر از گوشت قرار بگیرد.
  • در حین طبخ قیمه نثار، اگر احساس کردید آب غذا کم شده است، به آن آب در حال جوش اضافه کنید.
  • شما می توانید خلال پوست پرتقال را از یک شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود.
  • موقع خلال کردن پرتقال، سفیدی پرتقال را حتما بگیرید، زیرا باعث تلخ شدن آن می شود
  • در مصرف خلال پوست پرتقال زیاده روی نکنید، زیرا باعث تلخ و بدمزه شدن قیمه نثار می شود.
  • شما می توانید از خلال پوست نارنج به جای خلال پوست پرتقال استفاده کنید.
  • از زرشک تازه استفاده کنید. در ضمن توجه داشته باشید که زرشک نباید زیاد روی حرارت باشد، چون رنگ آن عوض می شود. پس به محض حل شدن دانه های شکر، زرشک را از روی گاز بردارید. به هیچ وجه لازم نیست زرشک به اندازه ای روی حرارت بماند تا پف کند. اگر زرشک را بیش از حد روی حرارت نگه دارید، رنگ پس می دهد و تیره می شود.
  • استفاده از شکر، ترشی زیاد زرشک را می گیرد و آن را براق تر می کند، اما اگر طعم شکر را دوست ندارید، می توانید شکر را حذف کنید.
  • در مورد شستن زرشک باید بدانید که زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی شود. پس ابتدا زرشک ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه، داخل کاسه پر از شن ریزه می شود. شما باید شستشو را تا جایی ادامه دهید که آب داخل کاسه کاملا تمیز باشد.
  • از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، زیرا هر چقدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید، کم رنگ تر می شود و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید. در ضمن، آب زیاد باعث وا رفتن و شفته شدن برنج می شود.
  • برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملا در هاون بکوبید. سپس به ازای یک قاشق چای خوری زعفران، ۲ قاشق سوپ خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن بیفزایید. افزودن یخ باعث می شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس دهد. زعفران دم کرده را می توان در ظرف در دار در فریزر نگهداری کرد. در زمان استفاده نیز باید آن را در دمای محیط، یخ زدایی کرد.
  • محتویات ادویه پلویی را می توانید طبق ذائقه خود کم و زیاد کنید.

نکاتی مهم در تهیه قیمه نثار :

  • برای اینکه این غذا خوب جا بیفتد بهتر است با حرارت کم و مدت زمان طولانی پخته شود و مقدار آب آن کافی باشد.
  • اگر قیمه نثار را برای مهمانی خود و به عنوان یک غذای مجلسی تهیه میکنید بهتر است گوشت آن را درشت تر خرد کنید.
  • اگر ازخلال پرتقال برای تزیین استفاده کردید بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید چون باعث تلخ شدن و بد مزه شدن قیمه نثار میشود.
  • برای نرم تر شدن خلال بادام می توانید آن را در مقداری آب یا گلاب خیس دهید و سپس به کمی روغن آغشته کنید . ولی خلال پسته را به هیچ وجه در آب خیس نکنید.چون رنگ سبز آن برمیگردد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان