طرز تهیه حلوا مسقطی لاری لذیذ و خوشمزه

  سه شنبه، 04 آبان 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه حلوا مسقطی لاری لذیذ و خوشمزه
حلوا مسقطی لاری یکی از انواع حلواها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و برای شهر لار و استان فارس می باشد، این شیرینی خوشمزه و ساده و مقوی از عمان به شهر لار و جنوب کشور آمده است و با مغزهای مختلف تهیه می شود و یکی از قدیمی ترین حلواها می باشد که به صورت زعفرانی تهیه می شود و طعم و مزه خوبی دارد .

حلوا به عنوان یکی از قدیمی ترین دسرهای تاریخ بشر به هر شکلی که طبخ و سرو شود دسری خوشمزه و مطبوع است. با آن که حلوا را به هر مناسبتی می توانید بپزید و میل کنید اما حقیقت این است که از دیرباز در آیین های سنتی ایرانی، گندم و سفیدی آرد گندم به عنوان نمادی برای غلبه بر تاریکی مرگ و اندوه و سوگواری بوده است اگر چه در بسیاری از شهرهای ایران برای مراسمی مثل عروسی یا مناسبت های شاد مذهبی حلوا یکی از عناصر اساسی و مهم است. روش درست کردن مسقطی و حلواهای مختلف بسته به مواد به کار رفته در پخت آن، نوع و شکل تزیین و نیز خاستگاه شان در مناطق مختلف نام های متفاوتی هم دارند. حلوا مسقطی لاری زعفرانی یا به قول خود لاری ها «حلوا مقراضی» یکی از قدیمی ترین حلواهای طبخ شده در استان های جنوبی ایران به خصوص بوشهر و شیراز و در اصل منطقه لار است که به مناسب های مختلف مذهبی، جشن و سرور و سوگواری پخته می شود.

مواد لازم برای مسقطی لاری

  • نشاسته گل 1 پیمانه
  • شکر 3 پیمانه
  • آب 6 پیمانه
  • گلاب 1 پیمانه
  • روغن 1/3 پیمانه
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • جوهر لیمو 1/4 قاشق چایخوری

طرز تهیه مسقطی لاری

  1. ابتدا مقداری زعفران را دم کرده و آماده کنید. سپس در کناری قرار دهید.
  2. حالا نشاسته گل را با دو پیمانه آب مخلوط کرده و بهم بزنید تا کاملا حل شود. در صورت نیاز مخلوط نشاسته و آب را از صافی عبور دهید تا هیچ گلوله ای در آن باقی نماند و مخلوط یک دست شود.
  3. یک قابلمه ترجیحا مسی یا چدنی روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را در قابلمه بریزید و صبر کنید ذوب شده و کاراملی شود. چهار پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا شکر در آب حل شود.
  4. در این مرحله از تهیه مسقطی لاری باید گلاب و جوهر لیمو را به قابلمه اضافه کنید. مخلوط آب و نشاسته را در قابلمه بریزید و با هم مخلوط کنید. دقت داشته باشید که در تمام مراحل حرارت باید ملایم باشد. بهتر است مواد مسقطی را با قاشق چوبی بهم بزنید.
  5. حالا زعفران دم کرده را اضافه کنید. سپس روغن مایع را در قابلمه بریزید. به طور مداوم مسقطی را بهم بزنید تا ته نگیرد.
  6. مسقطی بعد از دو ساعت سفت تر می شود و پس از سه ساعت شروع به حباب زدن می کند. وقتی غلظت مسقطی به حد مطلوب رسید و حلوا مسقطی لاری کشدار به دست آمد، آن را از روی حرارت بردارید.
  7. مسقطی را در قالب یا یک سینی مستطیلی بریزید. آن را به مدت 3 ساعت در دمای محیط قرار دهید و بعد به شکل های لوزی یا مستطیلی شکل برش دهید. روی آن را با زرشک، گل محمدی، پودر نارگیل، خلال پسته یا بادام تزیین کرده و در ظرف سرو بچینید. نوش جان.

نکات کلیدی تهیه مسقطی لاری

  • بهترین مسقطی لاری شفاف بوده و کشدار است. و این خاصیت تنها با طولانی شدن زمان پخت و به هم زدن های منظم به دست می آید. پس تا حد امکان سعی کنید مسقطی را مدت طولانی تری در مجاورت حرارت قرار دهید.
  • در این دستور آشپزی میتوانید به جای روغن از کره استفاده کنید.
  • مسقطی لاری لقمه ای و به صورت تک نفره در ظروف کوچک هم میتواند سرو شود. بسته به نوع پذیرایی خود آن را در ظرف مورد نظر بریزید و تزیین کنید. برای مثال میتوانید قالب های فلزی به ابعاد و طرح های متناسب را چرب کرده و مسقطی را در آن ها بریزید تا شکل بگیرد. پس از چند ساعت به راحتی از قالب خارج خواهد شد.
  • گاهی در تهیه مسقطی لاری به جای جوهر لیمو از آب لیمو هم استفاده می شود.
  • در صورت تمایل مغز بادام و پسته خلالی را به جای روی مسقطی، داخل مایه آن بریزید و بعد به ظرف سرو منتقل کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوا مسقطی لاری روش دوم

  • نشاسته گل ۱ پیمانه
  • شکر ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • آب ۳ پیمانه
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • خلال بادام ۱/۲ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۲ پیمانه
  • خلال پسته ۱/۲ پیمانه
  • کره ۳۰ گرم
  • زعفران غلیظ به مقدار لازم

طرز تهیه حلوا مسقطی لاری روش دوم

  1. ابتدا داخل یک قابلمه با گنجایش مناسب نشاسته و آب را بریزید و هم بزنید تا نشاسته کاملا باز شود سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا به جوش بیاد.
  2. در طول هم زدن باید حتما زیر گاز کم باشد تا با حرارت کم بوی خامی نشاسته گرفته شود و شکر حل شود وقتی حلوا غلیظ شد گلاب و روغن مایع را اضافه کنید و مخلوط کنید هم زدن زیاد باعث کشدار شدن این حلوا می شود در ادامه کره را نیز اضافه کنید.
  3. حلوا را هم بزنید تا کره ذوب شود افزودن کره باعث لطافت حلوا لاری می شود و روغن مایع باعث خوش رنگ شدن آن می شود. زعفران غلیظ دم شده را بعد از حدود ۲۰ دقیقه اضافه کنید از روی حرارت بردارید (باید حلوا قوام پیدا کند و غلیظ شود). خلال بادام را داخل تابه بدون روغن کمی تفت دهید تا عطرش آزاد شود.
  4. وقتی حلوا خوب غلیظ شده بود خلال پسته و بادام را اضافه کنید و هم بزنید حالا حلوای بدست آمده را داخل یک دیس پیرکس ریخته و ابتدا بگذارید داخل دمای محیط آشپزخانه خنک شود سپس برای چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد سپس به صورت لوزی برش بزنید و سرو کنید نوش جان.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان