طرز تهیه حلوای تیره یا سیاه

  دوشنبه، 22 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه حلوای تیره یا سیاه
حلوای تیره دسری مجلسی است که طرفداران فراوانی دارد. حلوای تیره در هر شهری با روشهای مختلف تهیه و سرو میشود و در مراسم های عزاداری و حتی در مراسم شادی نیز گاهی از حلوای تیره استفاده می کنند.

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع رایج حلوا ، حلوای سیاه است که از آرد گندم تهیه می شود. از آن جا که در حلوا، آرد تفت می خورد، به عنوان یک دسر مقوی و مفید مورد استفاده قرار می گیرد. حلوا را می توان به صورت تک نفره و در روی نان بستنی یا نان شیرینی میکادو، سرو نمود. این نکته قابل ذکر است که حلوا پختن نیاز به زمان زیاد و شعله حرارت کم دارد، تا حلوای خوب و یکدست و خوشمزه ای تهیه شود.

مواد لازم برای تهیه حلوای تیره

  • آرد سنگک ۲ لیوان فرانسوی
  • پودر شکر ۲ لیوان فرانسوی
  • گلاب ۱/۳ لیوان فرانسوی
  • زعفران دم کرده غلیظ نصف استکان کمر باریک
  • روغن مایه مخصوص پخت و پز یک لیوان
  • کره گیاهی ۵۰ گرم
  • آب جوشیده یک لیوان فرانسوی
  • پودر هل یا عرق هل ۱/۳ لیوان فرانسوی
  • خلال بادام یا بادام پرک و خلال پسته به میزان لازم
  • غنچه گل محمدی و کنجد به دلخواه برای تزئین

طرز تهیه حلوای تیره

پودر شکر بهمراه آب جوشیده را داخل ظرف مورد نظر ریخته و روی شعله متوسط قرار میدهیم به مدت ۵ تا ۱۰دقیقه بجوشد تا وقتی که دور ظرف مروارید مروارید شود، به این صورت متوجه میشویم که شربت آماده شده، از روی حرارت کنار گذاشته تا کمی خنک شود و بعد عرق هل و یا پودر هل و گلاب و زعفران را به شربت اضافه میکنیم.

آرد را در ظرف مورد نظر (تابه یا قابلمه تفلون) ریخته روی شعله متوسط گذاشه و تفت میدهیم برای داشتن یک حلوای تیره و خوشرنگ آرد را مدتی بیشتر تفت میدهیم. تفت دادن آرد به میزان کم یا زیاد، تاثیری بر روی رنگ حلوا دارد اگر کم تفت دهیم روشنتر اگر بیشتر تفت دهیم تیره خواهدشد ولی باید بدانیم که بیش از اندازه تفت ندهیم به دلیل اینکه آرد میسوزد. وقتی که آرد آماده شد روغن و کره گیاهی را به آرد اضافه میکنیم و خوب مخلوط میکنیم.ظرف را از روی حرارت برداشته و شربت را به ترکیب آرد و روغن اضافه میکنیم و خوب باهم مخلوط میکنیم تا همه مواد به خورد هم برود.قبل از اینکه حلوا سرد شود در ظرف مورد نظر و مناسب سرو میکنیم و با طرح دلخواه فرم میدهیم و با خلال بادام و پسته و غنچه گل محمدی و کنجد تزئین میکنیم.

نکات مهم و فوت و فن های پخت حلوای تیره

  • هل و گلاب با هم به اندازه نصف لیوان شود.
  • آرد بهتر است آرد سنگک باشد.
  • برای اینکه رنگ حلوا تیره شود آرد را بیشتر تفت میدهیم.
  • در نظر داشته باشید بیش از حد آرد را تفت ندهید به دلیل اینکه آرد میسوزد.
  • بجای استفاده از دانه هل،استفاده از عرق هل توصیه میشود.
  • برای سرو حلوای تیره میتوان از نان بستنی میکادو نیز استفاده کرد و به صورت رول پیچید و برش های یک دست بزنیم.
  • روش دیگر برای سرو حلوای تیره میتوان از نان تارت مخصوص شیرینی استفاده کرد و برای زیبایی بیشتر از غنچه گل محمدی نیز برای تزئین استفاده کرد.
  • حلوای تیره به دلیل اینکه کمی سفت هست به نسبت حلواهای دیگر نمیتوان ماسوره زد.

خواص حلوا سیاه

حلوا سیاه به دلیل مواد خاصی که در آن استفاده می شود بسیار پرخاصیت است.این غذا به دلیل خاصیت گرمی که دارد بیشتر در فصل زمستان استفاده می شود.به گفته برخی کارشناسان تغذیه این شیرینی به دلیل موادی که در آن به کار رفته است برای بیماری هایی همچون کمر درد،لاغری و دردهای مفصلی موثر است و همچنین به هضم غذا کمک شایانی می کند. در زمانهای قدیم در اردبیل به دلیل عدم وجود امکانات شهری و زمستان های طولانی معمولا این شیرینی به عنوان غذا اصلی مردمان این سرزمین فراهم می شده است تا زمستان به پایان برسد.متاسفانه گردشگران زیادی با این دسر خوشمزه آشنایی ندارند و فکر می کنند که تنها سوغات اردبیل عسل و گلیم آن است اما چه خوب است که این فرهنگ سازی صورت بگیرد و تمامی محصولات شهرهای مختلف ایران شناسانده شود.این غذا سرشار ازکالری ، پروتئین ، کربوهیدرات، چربی و به مقدار کافی ویتامینهای C-B-E و املاح کلسیم، فسفر ، منیزیم و اسیدهای آمینه است.مهمترین آردی که در این دسر استفاده می شود آرد جوانه گندم است .ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می شود.جوانه گندم در رفع بی خوابی، بروز یائسگی زودرس، اختلالات قلبی و دیابت هم می تواند مفید و مؤثر باشد.پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی پر ارزش و سرشار از ویتامین E و ویتامین های گروه B است.ویتامین E امروزه به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود . سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است.حلواخرما و کاچی کرمان نوع دیگری ار خوراکی های خوشمزه استان های دیگر هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان