طرز تهیه حنا برای طراحی روی پوست

  سه شنبه، 19 فروردین 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
طرز تهیه حنا برای طراحی روی پوست
طرح های سنتی حنا معمولا بر روی دست، کف دست و پاها استفاده می شود و این روزها طرفداران زیادی در بین خانم ها دارد . این طراحی ها در گذشته تنها در شهرهای جنوبی طرفدار داشت.

درست کردن حنا در منزل برای زدن نقش های زیبا

طرح های سنتی حنا معمولا بر روی دست، کف دست و پاها استفاده می شود و این روزها طرفداران زیادی در بین خانم ها دارد . این طراحی ها در گذشته تنها در شهرهای جنوبی طرفدار داشت. برای طراحی با حنا حتما لازم نیست ، از حناهای آماده استفاده نمایید زیرا حاوی مواد شیمیایی بوده و ممکن است به پوست شما آسیب برساند بلکه بهتر است خودتان در خانه حنای طراحی درست کنید . برای طراحی با حنا باید رنگ حنا تیره تر باشد تا کار شما زیبایی بیشتر داشته باشد.

طرز تهیه حنا بسیار ساده است ولی دارای اصول خاصی است که باید رعایت شود. امروزه نه تنها در ایران بلکه در بزرگترین مراکز زیبایی اروپایی هم به یکی از لوازم آرایشی مدرن تبدیل شده است. حنا یکی از قدیمی ترین اشکال آرایش است که مورد استفاده بیشتر افراد قرار گرفته و طرفداران زیادی داشته است. حنا به عنوان یک ترکیب کاملا طبیعی می تواند روی پوست طرحی موقت ایجاد کند و به همین خاطر از آن برای ایجاد انواع مختلفی از شکل ها و الگوها بر روی بدن استفاده می شود. اگرچه پودر اصلی حنا را می توان از فروشگاه ها تهیه کرد اما شما باید آن را الک کنید و در منزل از آن خمیر تهیه نمایید. خوشبختانه خمیر حنا نسبتا ارزان است و تهیه آن آسان می باشد. نتایج استفاده از حنا چند هفته روی پوست می ماند و شما می توانید فرصت زیادی برای استفاده از آن داشته باشید.

مواد تشکیل دهنده جهت طرز تهیه حنا :

  • یک پیمانه پودر حنای با کیفیت
  • یک و یک چهارم تا یک و یک دوم پیمانه آب لیمو
  • دو قاشق غذاخوری شکر سفید دانه ای
  • 30 میلی لیتر روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس

بخش اول: ترکیب کردن حنا

1. پودر حنای تازه و مناسب برای پوست خریداری کنید:

اطمینان حاصل کنید که اقدام به انتخاب پودر حنای با کیفیت نموده اید و هرگز به خاطر صرفه جویی در هزینه ها کیفیت حنا را نادیده نگیرید. تاریخ تولید و تاریخ انقضا را بر روی آن بررسی کنید تا مطمئن شوید تازه است. هر چقدر پودر حنا تازه تر باشد بهتر است.هرگز از پودر حنای سیاه یا حنای تهیه شده برای رنگ کردن موها بر روی پوست استفاده نکنید. این ها مواد یکسانی نیستند و می توانند واکنش های شدیدی روی پوست ایجاد کنند.حنا ممکن است کاسه را لکه دار کند. یک کاسه شیشه ای بهتر خواهد بود.
2. یک پیمانه از پودر حنا را در کاسه بریزید:

از توری نازک بر روی کاسه استفاده کنید. سپس پودر حنا را روی آن بریزید و الک کنید. اجازه دهید پارچه توری روی کاسه بماند و سپس به آرامی حنا را با قاشق حرکت دهید. باقی مانده حنا روی پارچه را دور بریزید و سپس این فرآیند را دو بار دیگر با حنای باقی مانده در کاسه تکرار کنید. سعی کنید بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید نیاز دارید کار را آغاز کنید. در نهایت بعد از الک کردن 100 گرم حنا خواهید داشت. اگر با 100 گرم حنا کار خود را آغاز کنید ممکن است بعد از الک کردن حنای کمتری در اختیار داشته باشید. برای اینکه نتایج بهتری به دست آورید برای وزن کردن حنا از ترازوی اشپزخانه استفاده کنید. این کار باعث اندازه گیری دقیق تر می شود. برای موارد اندک می توانید از 25 گرم حنا هم استفاده کنید.
3. دو قاشق غذاخوری شکر سفید دانه ای به آن اضافه کنید:

شما مجبور نیستید شکر را به کاسه حنا اضافه کنید اما اینکار باعث ماندگاری بیشتر آن می شود و به حنا کمک می کند بهتر به پوست بچسبد. سعی کنید از دو قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید. با اینحال اگر در آب و هوای بسیار مرطوب زندگی می کنید ممکن است نیاز داشته باشید شکر بیشتری به ظرف اضافه نمایید. در ابتدا مواد خشک را با هم ترکیب کنید. اینکار ترکیب کردن آن ها را با هم راحت تر می کند. برای موارد اندک از یک و یک دوم قاشق چایخوری شکر یا همان 13 گرم استفاده کنید.
4. یک چهارم پیمانه آب لیمو به ظرف اضافه کنید:

شما می توانید از آب لیموی آماده یا تازه بهره ببرید. سعی کنید فعلا تنها یک و یک چهارم پیمانه لیمو اضافه کنید. می توانید بعدا برای رسیدن به ثبات مدنظر یک چهارم پیمانه آب لیموی دیگر هم اضافه نمایید. اگر از آب لیموی تازه استفاده می کنید مطمئن شوید که همه پالپ ها و دانه های آن را می گیرید. شما می توانید به جای آب لیمو از مایع دیگری همچون آب یا چای استفاده کنید. باید بدانید که اینکار باعث آزاد شدن سریع رنگ می شود و از ماندگاری آن می کاهد.برای موارد اندک از یک چهارک پیمانه آب یا آب لیمو استفاده کنید.
5. بیش از 30 میلی لیتر روغن ضروری درخت چای یا اسطوخودوس را به ترکیب اضافه کنید:

اگر به دنبال رنگ تیره زیبایی هستید این روغن ها بسیار مهم خواهند بود. شما می توانید در صورت نیاز از روغن کمتری استفاده کنید.می توانید از روغن کندر هم استفاده کنید. به ازای 10 گرم پودر حنا بیشتر از 30 میلی لیتر روغن استفاده کنید. اینکار باعث تحریک پوست شما می شود. برای موارد اندک حنا می توانید از یک و یک دوم قاشق چایخوری(7.5 میلی لیتر) روغن استفاده کنید.
6. همه ترکیب را خوب هم بزنید تا خمیر یکدستی داشته باشید:

اگر می توانید از قاشق پلاستیکی یکبار مصرف برای هم زدن حنا استفاده کنید. اگر لکه دار شدن ظروف برایتان مهم نیست می توانید از کفگیر کوچک پلاستیکی هم استفاده کنید. کف و کناره های کاسه را هم بخراشید تا مطمئن شوید همه چیز به طور یکنواخت ترکیب می شود.اگر ترکیب شروع به سبز شدن کرد اصلا نگران نشوید. این موضوع در مورد حنا طبیعی است. اگر برآمدگی در حنا بود هم زیاد خود را نگران نکنید. این برآمدگی ها خود به خود حل می شوند و به همین راحتی طرز تهیه حنا اصولی آموزش داده شد.

بخش دوم: آماده کردن حنا

1. خمیر حنا را با پلاستیک بپوشانید:

ورقه بزرگ یا نایلونی را روی کاسه بکشید. آن را فشار دهید تا مطمئن شوید کلا پوشیده شده است. باقی مانده پلاستیک را روی لبه های کاسه تا کنید.

2. اجازه دهید حنا چند ساعت بماند اما آن را هر 4 الی 6 ساعت تست کنید:

اینکه آماده شدن حنا چقدر طول می کشد به دمای منزل و برندی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. هر 4 الی 6 ساعت یکبار قطره ای از حنا را روی پوست بگذارید و 5 دقیقه منتظر بمانید. سپس آن را بشویید. اگر لکه نارنجی بود باید باز هم منتظر بمانید. حنای معمولی باید 6 الی 24 ساعت استراحت کند.

3. آب لیموی دیگری اضافه کنید تا ضخامت حنا کمی ضخیم تر از عسل شود:

شما به ضخامتی همچون ماست یا مایع کیک نیاز دارید. اگر نیاز بود آب لیموی بیشتری به ترکیب اضافه کنید. هر بار یک قاشق غذاخوری آب لیمو به ترکیب اضافه کنید. شما می توانید تا 4 قاشق غذاخوری آب لیمو هم استفاده نمایید.اگر قبلا از آب یا چای استفاده کرده اید باید حالا هم از این مایعات استفاده کنید.
4. حنا را در کیسه ساندویچ یا کیسه مناسب بریزید:

حنا را در کیسه مناسب بریزید و سپس لبه بالایی را تا کنید. از قاشق برای انتقال خمیر حنا به کیسه استفاده کنید. سپس کیسه را محکم نمایید. شما می توانید حنا را در کیسه بزرگ تری بریزید تا کارتان ساده تر و راحت تر شود. اگر فعلا نمی خواهید از حنا استفاده کنید آن را در کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و در فریزر بگذارید. شما می توانید 3 الی 4 ماه از حنا نگهداری کنید. اگر احساس کردید حنا برآمدگی زیادی دارد می توانید آن را از پارچه ظریفی رد کنید و الک نمایید تا به غلظت مدنظر برسد و چیزی که شما می خواهید را حاصل نماید.

5. نوک آن را برش دهید و حنا را به مخروط متصل نمایید:

از قیچی برای برش دادن گوشه انتهایی کیسه استفاده کنید. دو سوم از مسیر کیسه حنا را با حنا پر کنید و سپس لبه بالایی آن را به سمت پایین خم کنید و با نوار محکم ببندید. باقی مانده حنا را کنار بگذارید یا از آن برای پر کردن بیشتر مخروط استفاده کنید. مخروط حنا اساس ورقه نازک و محکمی از پلاستیک است. شما می توانید آن را در منزل تهیه کنید یا به صورت آنلاین خریداری نمایید.

بخش سوم: استفاده صحیح از حنا

1. به دنبال طرح هایی برای ایده گرفتن باشید:

کار با حنا پایانی ندارد و شما می توانید از طرح های بسیار زیادی استفاده کنید. پیچیدگی طرح و روش طراحی به خود شما و نوع آموزش طراحی با حنا روی بدن که آموخته اید و جایی که می خواهید آن را اعمال کنید بستگی دارد. مکان های محبوب انگشتان دست، کف دست و بالای دست است. در اینترنت به دنبال واژه هایی همچون طرح حنا بگردید. اینترنت منبع خوبی برای پیدا کردن طرح های حناست اما می توانید از کتاب یا مجلات هم ایده بگیرید. از آنجایی که کار با حنا ممکن است کمی پیچیده باشد بهتر است طرح را روی کاغذ بکشید و سپس روی پوست انتقال دهید

2. مخروط را به آرامی برای ایجاد خطوط نازک و ریز فشار دهید:

از یک طرف دست، کار خود را آغاز کنید و با قسمت دیگر کار را به پایان برسانید.همانطور که حنا را روی باقی قسمت های دست اعمال می کنید مراقب باشید حنایی که در حال حاضر روی پوستتان هست را لمس نکنید زیرا طرحتان خراب می شود. اگر خطوط ضخیم تری نیاز دارید فشار بیشتری به مخروط وارد کنید. اینکار همانند کار با براش یا مداد است. اجازه ندهید نوک آن پوست را لمس کند به خصوص اگر از فلز تهیه شده است. اینکار به پوست آسیب وارد نمی کند اما نقاط روشنی در طرح نهایی ایجاد می کند. هرگونه لکه اضافی را با پارچه مرطوب پاک کنید.

3. حداقل 30 دقیقه منتظر بمانید تا حنا خشک شود:

حنا ممکن است بعد از 15 دقیقه شروع به خشک شدن کند اما شما باید حداقل 30 دقیقه منتظر بمانید تا حنا به طور کامل خشک شود. اگر حنای تیره تر و ماندگارتری می خواهید باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید. همانطور که حنا خشک می شود ممکن است حالت پف بودن خود را از دست بدهد و ظاهری مسطح به خود بگیرد.

4. با برداشتن یا شستن، حنا را پاک کنید:

حنای برآمده بخشی از طراحی شما نیست. برای اینکه طرح بهتری داشته باشید باید این موارد اضافی را پاک کنید. 2 راه برای انجام اینکار پیش رو دارید و می توانید از این دو روش استفاده کنید: حنای خشک شده اضافی را در ظرف آشغال بریزید. از دستکش یا قاشق برای اینکار استفاده کنید. از دست بدون دستکش استفاده نکنید در غیر اینصورت دست تان لکه دار می شود. حنا را با آب بشویید و سپس با حوله خشک نمایید. حنا را به هنگام شستن مالش ندهید.

5. برای حفظ طراحی خود، پوست را مرطوب نگه دارید و لایه برداری نکنید:

به تدریج طرح محو خواهد شد. این موضوع از چند روز تا دو هفته طول می کشد، اما با رعایت نکات ظریف مراقبت از حنا این مدت زمانی بیشتر خواهد شد. برای اینکه لکه مدت زمان بیشتری دوام بیاورد باید از لوسیون دست یا روغن زیتون بر روی آن استفاده کنید. پوست را با لیف نشویید. هر روغنی که درجه غذایی داشته باشد برای حنا مناسب است. روغن زیتون و روغن جوجوبا گزینه های عالی برای این شرایط هستند. کلر ممکن است باعث محو شدن رنگ طرح حنا شود. به همین خاطر برای پیشگیری از خشک شدن باید از وازلین استفاده کنید.

نکته :

  • اگر حنا بیش از حد روی پوست قرار بگیرد ، در پوست نفوذ می کند و خیلی زود از روی پوست پاک نمی شود .
  • برخی افراد به حنای طبیعی واکنش حساسیتی دارند اما این واکنش ها بسیار نادر هستند و بعد از چند ساعت سبب خارش، قرمزی پوست می شود.
  • اگر برای نخستین بار است که می خواهید از حنا استفاده کنید ، مقداری حنا را روی ناحیه داخلی ساعد امتحان کنید و اگر واکنش حساسیتی نشان ندادید ، می توانید با اطمینان خاطر از آن استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (118 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (68 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان