طرز تهیه ی کباب قفقازی

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه ی کباب قفقازی
کباب قفقازی یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین کباب های قفقاز است که به خاطر طعم بسیار خوبش در سراسر جهان فراگیر شده است. این کباب خوشمزه مانند کباب بختیاری از ترکیب گوشت گوسفندی یا گوساله و گوشت مرغ تهیه می شود.

کباب ها جزو غذا های بسیار خوشمزه و لذیذ البته سالم در سراسر دنیا هستند و همیشه پر طرفدارند. فرقی نمیکند ماهی کبابی، مرغ کبابی و یا گوشت و جگر کبابی باشد. یکی از کباب های معروف کباب قفقازی است که ترکیبی از گوشت گوساله و گوشت مرغ است و همین باعث می شود طعم بسیار خوبی داشته باشد و رنگ فلفل های دلمه ای در کنار کباب حسابی اشتها را بر می انگیزد.کباب قفقازی می تواند گزینه خیلی خوبی برای ناهار یک روز تعطیل باشد چرا که این کباب برای خوشمزه شدن به زمان نیاز دارد و بیشتر زمان آن صرف طعم دار و مزه دار شدن کباب قفقازی در یخچال می شود

مواد لازم کباب قفقازی

  • کره ۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • سینه مرغ ۴۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای ۴ عدد
  • گوشت گوساله ۴۰۰ گرم
  • ماست چکیده نصف لیوان
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب قفقازی

برای تهیه کباب قفقازی ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه روغن زیتون را به همراه ماست چکیده ، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید. مواد داخل کاسه را با یک قاشق مخلوط کنید تا یکدست شوند.

در مرحله بعدی گوشت مرغ و گوشت گوساله را بشویید سپس به اندازه جوجه کباب خرد کنید و به کاسه حاوی مواد طعم دهنده اضافه کنید. مواد را با دست زیر و رو کنید تا به تمام نقاط گوشت برسند و آنرا طعم دار کنند.

پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید یک سلفون روی درب کاسه بکشید و آنرا به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت ها نرم و طعم دار شوند. در مرحله بعدی فلفل دلمه ای را به صورت تکه ای برای سیخ کردن خرد کنید.

پس از گذشت دو ساعت کاسه حاوی گوشت را از یخچال خارج کنید. سیخ کردن گوشت را به این ترتیب انجام دهید ؛ یک تکه گوشت قرمز ، یک تکه فلفل دلمه ای و در پایان یک تکه گوشت مرغ ، به همین ترتیب تمام گوشت ها را به سیخ بکشید.

در مرحله بعدی منقل ذغال را آماده کنید و توجه داشته باشید که حتما ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام علاوه بر اینکه برای سلامتی بدن زیان آور هستند باعث می شوند که کباب بوی دود بگیرد.

سیخ ها را روی منقل بچینید و اجازه دهید کباب ها کمی خودشان را بگیرند سپس سیخ ها را به صورت متداوم بچرخانید تا کباب به صورت یکدست پخته شود. در همین حین با مخلوط کردن زعفران دم کرده و کره آب شده سس کره را درست کنید.

در ۲ دقیقه پایانی پخت کباب ، سس کره را با قلمو روی کباب ها بمالید. این کار علاوه بر اینکه طعم و ظاهر کباب را زیباتر می کند باعث می شوند کباب ها خشک نشوند. در پایان پس از آماده شدن کباب آنرا به همراه برنج یا نان سرو کنید.

تهیه سس کباب قفقازی:

برای تهیه سس کباب قفقازی ابتدا یک عدد پیاز متوسط را به صورت خلالی برش می زنیم و در ظرف مناسب می ریزیم، گوشت قرمز و گوشت مرغ را به ظرف اضافه می کنیم. ماست چکیده، روغن زیتون، فلفل سیاه و زغفران دم کرده را با هم مخلوط کرده و روی گوشت ها می ریزیم.

با کمک دست مخلوط گوشت و سس را به خوبی به هم میزنیم تا تمامی مواد با سس آغشته شوند. درب ظرف را بپوشانید و حداقل یک ساعت درون یخچال استراحت دهید تا مواد به خوبی طعم دار شوند. اضافه کردن پیاز در این مرحله به ما کمک می کند تا بوی بد مرغ گرفته شود. همچنین بافت گوشت را نرم تر خواهد کرد تا در زمان سرو به راحتی میل کنید. تا گوشت ها طعم دار شوند به سراغ فلفل دلمه ها می رویم و آن ها را به اندازه ابعاد گوشت ها قاچ می زنیم.اگر سفره آرایی براتون مهمه از فلفل دلمه های رنگی استفاده کنید زمان به سیخ زدن کباب شما ترکیب رنگی بسیار شاد و دلنشینی به خود می گیرد. این امر در زیبایی سفره شما نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

پیازها را نیز به همین ترتیب، هم اندازه با فلفل دلمه ای ها قاچ می کنیم. بعد از گذشت زمان مورد نیاز (پنج تا شش ساعت)، موقع سیخ زدن گوشت ها فرا می رسد.

در این مرحله ما از سیخ های فلزی کمک گرفتیم. در سیخ زدن کباب قفقازی باید نوبت را رعایت کنید تا کباب های منظم و زیبایی داشته باشید. در اصالت این کباب اول قطعه گوشت قرمز بعد فلفل دلمه ای، فیله مرغ و برشی پیاز به سیخ می زنیم و این کار را تا آخر سیخ تکرار می کنیم.

با کمک نمک پاش روی سیخ ها نمک می پاشیم تا طعم بهتری به کباب دهد.دقت کنید حتما در همین مرحله نمک به گوشت ها اضافه کنید تا بافت گوشت را سفت یا اصطلاحاً ناپز نکند.برای کباب کردن از منتقل و ذغال می شود استفاده کرد. در صورتی که در دسترس ندارید از کباب پز های خانگی نیز می توانید استفاده کنید. منقل و ذغال دمای به مراتب بالاتری نسبت به کباب پز دارن و هنگام پخت باید دائما جای سیخ ها رو عوض کنید.پخت کباب لذیذ و خوش مزه ما به همین سادگی به پایان رسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان