طرز تهیه کبه خوشمزه

  چهارشنبه، 26 خرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه کبه خوشمزه
کبه یکی از انواع غذاهای معروف و پرطرفدار کشورهای عربی است که در جنوب کشورمان طرفداران بسیار دارد، برای مشاهده این آموزش اشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

کبه یک غذای عربی است و بیشتر در عراق و لبنان خورده می شود این غذا که که شبیه پیراشکی و سمبوسه می باشد و با برنج پخته و چرخ شده درست می شود و سپس در روغن سرخ می شود. این غذای خوشمزه هنگام سرخ کردن روغن زیادی جذب می کند و پرچرب است. مواد داخل کبه (مایه کبه) نیز متغیر است مثلا می توان از گوشت و سیب زمینی و قارچ و . . . استفاده کرد. ریختن سبزیجات معطر مثل جعفری و. . . نیز داخل این غذا اختیاری است. می توان این غذا را برای ناهار و یا شام استفاده کرد.

کبه عربی برنج و عدس

طرز تهیه کبه دو نوع است ، یک نوع خشک که با برنج یا مخلوط برنج و عدس تهیه میشود و نوع دیگر که با بلغور گندم درست میشود.

مواد لازم برای کبه عربی برنج و عدس

  • گوشت گوساله چرخ شده : 200 گرم
  • پیاز :1 عدد خرد شده
  • برنج:200 گرم
  • عدس دال :150 گرم
  • جعفری خرد شده :50 گرم
  • روغن و زعفران : به میزان لازم
  • نمک ، فلفل ، زردچوبه و ادویه کاری: به میزان لازم

مخلوط برنج و عدس برای تهیه کبه

برنج و عدس را مخلوط کرده و بگذارید تا خیس بخورند. بعد از 2 ساعت خیس کردن این مواد ، مخلوط را به حالت کته بپزید تا مغز پخت شوند.بعد از پخته شدن برنج و عدس آنها را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا ولرم شوند .بعد آنها را چرخ کنید. ( دقت کنید تا برنج داغ و یا سرد نباشد)

بلغور گندم برای تهیه کبه

اگر برای درست کردن کبه از بلغور گندم استفاده کردید باید بلغور را 4 تا 5 ساعت در آب ولرم خیس کنید و بعد آبکشش کنید و در دستگاه غذا ساز آن را کاملا له کنید.

طرز تهیه کبه با مخلوط برنج و عدس

بعد از این مراحل ، تابه ای را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد پیاز را به تنهایی داخل آن تفت دهید.کمی که پیاز ها نرم شدند ، مقداری روغن را به آن اضافه کرده تا سرخ شوند. سپس گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و خوب تفت دهید. گوشت را با پشت قاشق خوب له کنید و تکه های بهم چسبیده را از هم جدا کنید تا گوشت خوب بپزد.به مواد پخته شده ادویه ها را هم اضافه کنید و در آخر جعفری را با آنها مخلوط کنید. بعد از کمی که مواد حرارت دیدند آن را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا خنک شوند.

برنج و عدس را که بعد از پختن به حالت خمیر در آوردید و وسطش را کمی گود کنید و داخل آن ادویه کاری ، نمک ، فلفل سیاه ، و زردچوبه را بریزید .در صورت تمایل مقداری زعفران حل شده غلیظ را داخل آن بریزید و با دست ورز دهید. دستتان را با آب نمدار کنید و خمیر برنج را ورز دهید . بعد کمی از خمیر بردارید و داخل دست صاف کنید. کمی از مایه گوشت برداشته و داخل خمیر بگذارید و بعد خمیر را تا کنید و ببندید.سپس داخل دست آن را به صورت خمیر صاف و بدون ترک در بیاورید. کبه ها را داخل روغن داغ با حرارت متوسط سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.دقت کنید کبه ها خیلی سرخ نشوند تا برنج نسوزد.اگر حرارت روغن کم باشد ، تمام روغن جذب کبه ها میشوند.

*از بلغور تهیه شده می توان برای تهیه کبه به جای برنج و عدس استفاده کرد.

کبه

طرز تهیه کپه عربی و طرز تهیه کبه برنجی

  • طرز تهیه کبه سیب زمینی هم مشهور است. در شهرهای مختلف ایران، معمولا کپه را با برنج و سیب زمینی پخته به علاوه یک عدد تخم مرغ برای چسبندگی بیشتر درست می کنند اما کپه اصیل لبنانی با بلغور گندم و با همین موادی که گفتیم طبخ می شود.
  • در طرز تهیه مرحله به مرحله کبه برنجی ابتدا برنج را بدون نمک کته کنید. برنج کپه باید نرم و کمی هم شفته باشد. سپس برنج پخته شده را با گوشتکوب بکوبید تا خوب له شود. سپس طبق مراحل کبه عربی با بلغور گندم سایر مراحل را پیش ببرید.
  • در مواد داخل کپه عربی می توانید زرشک و گردو و یک عدد سیب زمینی آب پز هم اضافه کنید. سیب زمینی آب پز رنده شده را با یک عدد تخم مرغ خام و برنج پخته و له شده مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا حالت چسبنده پیدا کند. سپس گردو و زرشک را به گوشت چرخکرده اضافه کنید و تمام مواد داخل کپه را با هم مخلوط کنید. حالا به همان روشی که گفتیم به اندازه یک عدد تخم مرغ از مواد بردارید و با ایجاد یک حفره در آن، مواد داخل کپه را اضافه کنید، حفره را ببندید و کپه را سرخ کنید.
  • می توانید به گوشت سرخ کرده، مقداری رب هم اضافه کنید.
  • طرز تهیه کبه با گوشت مرغ هم مرسوم است. اگر برای خوردن گوشت قرمز ممنوعیت دارید، از گوشت چرخ کرده مرغ یا بوقلمون هم می توانید برای درست کپه استفاده کنید.

نکات پخت کبه برنج

برای اینکه بتوانیم کبه را مدت طولانی نگهداری کنیم، باید کبه های را آماده کنیم و داخل یک سینی درون فریزر قرار دهیم تا کاملا خنک شوند، سپس از فریزر خارج کنیم و بسته بندی کنیم. سپس مجددا در فریزر نگهداری کنیم.

توجه داشته باشید که اگر کبه ها را قبل از فریزر کردن، در فریزر قرار ندهیم تا کاملا خنک شوند، به هم می چسبند و ظاهرشان خراب می شود. برای سرخ کردن کبه های یخ شده هم نیاز نیست صبر کنیم تا یخ شان باز شود و می توانیم به همان صورت سرخ کنیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (73 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (13 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 8 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 8 مرداد 1403 + فیلم
ماجرای جالب دعوت مقام‌معظم رهبری به یک عروسی و واکنش ایشان به این درخواست+ عکس
پای رمال ها به باشگاه پرسپولیس باز شد/ متلک سنگین ناصر محمدخانی به رضا درویش! +عکس
فرار دختر ساده‌لوح با مرد غریبه / تتو آرتیست رویایی سابقه‌دار بود!
روایتی جالب از خرید رفتن ساده همسر رهبر معظم انقلاب با ماشین پیکان تا منع پسر از غذای دولتی
نقش شرم و حیا و وجدان در اکوسیستم جهانی توسعه
رهبر معظم انقلاب خطاب به فرزندانشان: اگر بخواهید داخل اقتصاد شوید، شناسنامه‌تان را عوض کنید و لقب خامنه‌ای را بردارید!
آلبالوپلو قالبی، خوشمزه‌ترین آلبالوپلویی که تابه‌حال خورده‌اید!
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌