طرز تهیه ی خوراک مغذی بادمجان و نخود فرنگی

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه ی خوراک مغذی بادمجان و نخود فرنگی
خوراک نخود و بادمجان سرشار از مواد مغذی هست و مزه بسیار خوبی نیز دارد, در این روزها توصیه میکنیم از این غذای خوش مزه بهره گیری کنید.

مراکش یکی از کشورهای شمال غرب آفریقا است. این کشور به داشتن غذاهای لذیذ معروف است که یکی از آنها خوراک بادمجان و نخود است. این غذا به دلیل استفاده از گیاهان مفید برای سلامت بدن بسیار مناسب است. خوراک بادمجان و نخود مراکشی را به عنوان یک وعده اصلی سرو می کنند.خوراک بادمجان و نخود اصالتا برای کشور مراکش است ولی مواد مورد نیاز آن به راحتی در ایران پیدا می شود. این غذا کم کالری و گیاهی است، به گیاهخواران عزیز این غذای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب را پیشنهاد می کنم. دستور پخت آسانی دارد، با ما همراه باشید.

نخود یک گیاه یک ساله است که در دسته بندی حبوبات قرار می گیرد. یکی از نکات مهم در مورد این گیاه این است که از مقوی ترین حبوبات محسوب می شود ، جالب است بدانید که نخود یکی از قدیمی ترین حبوبات است و حدود هفت هزار سال قدمت دارد.

بیشترین حجم نخود در صنایع غذایی ( انواع سالاد ، سس ، نان و … ) مصرف می شود. این گیاه پر فایده دارای فیبر زیادی می باشد که به همین جهت برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی بسیار مناسب است.

با این حبوبات با ارزش غذاهای بسیار پرطرفداری تهیه می شود که از معروف ترین این غذاها می توان به انواع آش های ایرانی مانند آش رشته ، انواع غذاهای عربی شناخته شده مانند هوموس ، فلافل ، بابا غنوش و … اشاره کرد.نخود گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند.

مواد لازم برای خوراک بادمجان و نخود مراکشی

  • برای برشته کردن بادمجان:
  • بادمجان 550 گرم
  • روغن زیتون یا نارگیل 2 قاشق غذاخوری
  • نمک دریا 1/2 قاشق چایخوری
  • برای خوراک:
  • روغن زیتون یا نارگیل یا آب 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز زرد یا سفید بزرگ 1 عدد
  • سیر 3 عدد
  • زیره سبز 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل پاپریکا دودی 1 قاشق غذاخوری
  • نمک دریا 1/4 قاشق چایخوری
  • پوره گوجه فرنگی 500 گرم
  • آب یا آب سبزیجات 1/2 پیمانه
  • نخود پخته 1 پیمانه
  • شربت افرا یا شکر نارگیل 1 قاشق غذاخوری
  • سس تند دلخواه 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه خوراک بادمجان و نخود مراکشی

مرحله اول:

فر را روشن کنید و روی درجه حرارت 425 فارنهایت یا 218 سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید.

مرحله دوم:

بادمجان ها پوست گرفته و به صورت قطعات مکعبی خرد و ریز کنید. کمی روغن آووکادو یا زیتون روی آن ها ریخته و سپس کمی نمک روی آن ها بپاشید. بادمجان ها را به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر بگذارید تا برشته شوند. سپس از فر خارج کنید و با قاشق آن ها را در سینی فر کمی هم بزنید و جا به جا کنید. دوباره سینی را در فر بگذارید تا به مدت 20 دقیقه ی دیگر بادمجان ها بپزند.

مرحله سوم:

در این مرحله از تهیه خوراک بادمجان و نخود باید پیاز ها را خرد کنید و به صورت حلقه های ریز و نازک درآورید. سپس یک قابلمه یا ماهیتابه بزرگ بردارید و روی حرارت ملایم قرار دهید. روغن (یا آب) را به همراه پیاز ها در ماهیتابه بریزید و به مدت 4 تا 5 دقیقه آن ها را با هم تفت دهید. پیازها را به طور مرتب بهم بزنید تا وقتی که نرم و طلایی رنگ شوند.

مرحله چهارم:

سیر را خرد و ریز نمایید یا از پودر آن استفاده کنید. سیر را به همراه زیره سبز و پاپریکا به پیازها اضافه کرده و یک دقیقه ی دیگر تفت دهید.

مرحله پنجم:

پوره ی گوجه فرنگی را به همراه آب سبزیجات (یا آب) اضافه کنید و درب ماهیتابه یا قابلمه را بگذارید. حرارت را روی درجه ی متوسط تنظیم کنید تا مواد خوراک به مدت 4 دقیقه با هم بپزند و طعم دار شوند.

مرحله ششم:

درب قابلمه را بردارید و نخودی که از قبل خیس داده اید را به همراه شربت افرا و سس فلفل تند اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید و دوباره درب قابلمه را بگذارید تا روی حرارت ملایم با هم پخته شوند.

مرحله هفتم:

بادمجان های برشته را از فر خارج کرده و فر را خاموش کنید. حالا وقت آن است که بادمجان ها را به خوراک بادمجان و نخود اضافه کنید. مواد را با هم بهم بزنید تا خوب ترکیب شوند. حرارت را کمی کمتر کنید و اجازه دهید ده دقیقه با هم بپزند تا طعم آن ها خوب با هم مخلوط شود.

مرحله هشتم:

خوراک بادمجان و نخود را تست کنید و اگر لازم است از شربت افرا برای متعادل شدن تندی غذا و زیره سبز، پاپریکا، نمک یا سس تند را برای طعم دهی بیشتر اضافه کنید.

مرحله آخر:

خوراک بادمجان و نخود مراکشی را میتوانید با پاستا، سبزیجات برشته، برنج سفید یا برنج قهوه ای سرو کنید. میتوانید در هنگام سرو از لیموی تازه، جعفری خرد شده یا انواع سس نیز استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (470 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان