چگونه خورش بامیه مجلسی را طبخ می کنند؟

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه خورش بامیه مجلسی را طبخ می کنند؟
“خورش بامیه” یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. اصالت این خورش متعلق به جنوب کشور است ولی به خاطر طعم فوق العاده اش تقریبا در تمام کشور طبخ می شود.

خورش بامیه یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. اصالت این خورش متعلق به جنوب کشور است ولی به خاطر طعم فوق العاده اش تقریبا در تمام کشور طبخ می شود. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی نظیر بامیه است.

بامیه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که با تهیه غذاهایی که با بامیه طبخ می شوند می توانید از این خواص بهره ببرید. از مهم ترین خواص بامیه می توان به سم زدایی و پاکسازی کبد ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از پوکی استخوان ، سلامت پوست و مو اشاره کرد.

جالب است بدانید معروف ترین غذایی که با بامیه تهیه می شود همین خورشت بامیه است. خورش بامیه یک دستور پخت عربی هم دارد که در آن حاوی ادویه های تند مانند انواع فلفل هاست ولی دستور خورش بامیه جنوبی به صورتی است که تقریبا برای تمام ذائقه ها مناسب است.

خورشت بامیه چه مواد اولیه را لازم دارد :

خورش بامیه

  • بامیه :200گرم
  • گوشت :400گرم
  • پیاز سرخ شده :2 قاشق غذا خوری
  • لیمو عمانی : 2عدد
  • گوجه فرنگی : 3عدد
  • رب گوجه فرنگی :1 قاشق غذاخوری
  • دارچین نکوبیده :1 قطعه
  • نمک و زردچوبه : به مقدار لازم

طرز تهیه خورش بامیه

ابتدا گوشت را تکه کنید و با یک عدد پیار رنده شده و چوب دارچین و مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا گوشت بپزد.وقتی گوشت نیم پز شد به آن رب گوجه فرنگی ، بامیه و ادویه جات را اضافه کنید تا بپزند. بعد از کمی پختن این مواد ، لیمو عمانی را با پوست قطعه قطعه کنید و به خورش اضافه کنید تا بپزد.گوجه فرنگی را پوست بگیرید و تخم های داخلش را بیرون بیاورید و به تکه های کوچک تقسیم کنید.سپس در 5 دقیقه آخر پخت خورش به همراه پیاز داغ به آن اضافه کنید و سعی کنیدتا خورش زیاد پخته نشود و بامیه ها له نشوند.در آخر چوب دارچین را از خورش بیرون آورده و خورش را در کنار برنج سفید یا نان مصرف کنید.

نکات تهیه خورشت بامیه

  • برای خرید بامیه به سراغ بامیه های ریزتری بروید که رنگ سبزتری دارند؛ چراکه طعم و مزه بهتری به خورشت می دهند.
  • بامیه هایی مناسب خورشت بامیه هستند که روی آن ها لکه های قهوه ای یا سیاه وجود نداشته باشد.
  • برای طبخ غذا به هیچ عنوان کلاهک بامیه را از ته جدا کنید و هیچ برش و آسیبی به آن نزنید؛ زیرا با این کار مواد لزج آن وارد خورشت می شود.
  • بامیه را بیش از اندازه نپزید تا حال له شدگی پیدا نکند؛ معمولا ۳۰ دقیقه برای پخت بامیه کافی است.
  • اگر بامیه را فریز کرده اید، برای پخت این غذا باید آن را از قبل از فریزر بیرون بیاورید تا حالت یخ زدگی خود را از دست بدهد.
  • در اواخر پخت برای طعم بهتر غذا می توانید به آن مقداری زعفران آب کرده و یک قاشق آب لیموی تازه اضافه کنید.
  • برای عطر و طعم بیشتر غذا می توانید از عصاره گوشت، مرغ یا سبزیجات برای خورشت استفاده کنید؛ منتها باید حواستان به نمک غذا باشد که شور نشود.
  • در صورتی که رژیم گیاه خواری ندارید، از آب قلم استفاده کنید که طعم بسیار متفاوتی به آن می دهد و آن را پرخاصیت تر می کند.
  • برخی افراد به جای گوشت خورشتی، از گوشت چرخ کرده استفاده می کنند. به این ترتیب که درست مثل مایع ماکارونی، گوشت را به پیازداغ اضافه کنید و به آن رب گوجه فرنگی و کمی زردچوبه و ادویه بزنید و تفت دهید. علاوه بر این، می توانید از گوشت قلقلی برای این غذا استفاده کنید که برای این منظور باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با فلفل، زردچوبه، ادویه و نمک و همچنین پیاز رنده شده ریز که آبش را گرفته اید، مخلوط کنید؛ بعد آن را به شکل قلقلی درآورید و در روغن سرخ کنید. زمان پخت این گوشت های قلقلی خیلی زیاد نیست و در نتیجه می توانید همراه با بامیه به غذا اضافه کنید.
  • اگر به عطروبوی دارچین علاقه دارید، می توانید از پودر یا چوب دارچین در غذای خود استفاده کنید؛ هرچند پودر دارچین خیلی نباشد؛ چون می تواند رنگ غذا را تیره کند.
  • برای جا افتادن این خورشت باید آن را روی حرارت ملایم قرار دهید؛ زیرا حرارت بالا باعث وارفتن بامیه ها می شود و به لزج شدن خورشت می انجامد. ضمن اینکه به دلیل حساس بودن بامیه ها، غذا را نباید خیلی هم بزنید.
  • در برخی مناطق ایران این خورشت را با دانه های غوره می پزند که شما نیز در صورت علاقه این روش را هم امتحان کنید. برای ترشی غذا می توانید از تمبر هندی، لیمو عمانی و آب غوره نیز استفاده کنید.
  • علاوه بر پیاز خام که در ابتدا با گوشت تفت می دهید، برای طعم بهتر غذا می توانید یک قاشق پیاز داغ به آن اضافه کنید.
  • خورشت بامیه مشابه خورشت های ایرانی همراه با برنج سرو می شود؛ هرچند که می توانید آن را مثل خوراک با نان میل کنید.
  • آب این خورشت نباید زیاد باشد و قوام آن باعث به روغن افتادن خورشت می شود.
  • بی شک پوره گوجه فرنگی این غذا را لذیذتر می کند؛ اما در صورت نبود آن نیز می توانید با رب گوجه فرنگی این غذا را درست کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان