طرز تهیه ی خورش لوبیا سبز

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
طرز تهیه ی خورش لوبیا سبز
خورش لوبیا سبز یکی از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که طرفداران خاص خودش را دارد. این خورش علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود سبزیجات مقوی مانند لوبیا سبز برای بدن نیز بسیار مفید است. لوبیا سبز خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید.

خورش لوبیا سبز و گوشت یکی از خوشمزه ترین خورش هاست که در فصل تابستان می توانید تهیه کنید. این خورش خوشمزه را می توانید در وعده ناهار و یا شام میل کنید. از لوبیا سبز که از محصولات و سبزیجات فصل تابستان است می توانید در خورش ها، خوراک ها و همچنین پلو ها استفاده کنید.

نکات مربوط به مواد اولیه خورشت لوبیا سبز

۱- نکات مربوط به گوشت
اگر خواستید خورشت لوبیا سبز را با گوشت قرمز درست کنید بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید، اما این امر کاملا سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید که در این صورت هم بسیار خوشمزه می شود. اگر خواستید خورشت لوبیا سبز را با گوشت گوسفندی تهیه کنید به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می شود پس کمی درشت تر از گوشت گوساله خرد کنید سعی کنید گوشت ها را یک اندازه خرد کنید تا در نهایت خورشت شما ظاهر زیباتری داشته باشد.

اغلب وقتی صحبت از گوشت قرمز می شود بیشتر از مضرات آن گفته می شود، اما همان طور که می دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین می باشد و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا ۳ می باشد و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B. می باشد این گروه از ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری می باشد. همان طور که ملاحظه نمودید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، اما مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف ۱ الی ۲ بار در هفته برای بدن بسیار مفید است.

اگر خواستید خورشت لوبیا سبز را با مرغ تهیه کنید می توانید با توجه به ذائقه خود از ران یا سینه مرغ استفاده کنید در هنگام خرید مرغ حتما جا هایی را که اتصال دارند مثل ران و بال را چک کنید، چون موندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت ها زود تر مشخص می شود پس اگر این قسمت ها بوی نامطبوعی بدهد یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ هایی که خیلی خیس هستند را انتخاب نکنید رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلا فریز شده است اگر از مرغ های بسته بندی شده استفاده می کنید حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون آبه نداشته باشد. اگر در تهیه این خورشت از مرغ استفاده کردید همه مراحل را انجام دهید فقط موقع تفت دادن مرغ به جای فلفل سیاه از فلفل قرمز استفاده کنید و نمک را هم از ابتدا اضافه کنید همچنین به جای استاک گوشت از استاک مرغ استفاده کنید.

۲- نکات مربوط به لوبیا سبز
لوبیا سبز از سبزیجاتی است که می تواند به راحتی نیاز های تغذیه ای بدن شما را تامین کند. این سبزی حاوی مواد مغذی مفید مانند ویتامین A، C، K. B. است. لوبیا سبز دارای پروتئین و فیبر فراوان است همچنین از سلامت استخوان ها حمایت می کند و باعث بهبودی زخم می شود. لوبیا سبز برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار موثر است همچنین به از بین بردن سموم ناخواسته بدن کمک کند. لوبیا سبز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و با داشتن فیبر کافی به ما در کاهش برخی مشکلات مربوط به گوارش مانند یبوست، هموروئید و بیماری رفلاکس اسید کمک می کند.

چطور لوبیا سبز را فریز کنیم تا خواص آن حفظ شود؟
حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که با این همه خواص چطور لوبیا سبز را فریز کنید تا خواص آن تا حد ممکن حفظ شود در ادامه با ما همراه باشید تا با طریقه فریز کردن صحیح سبزیجات آشنا شوید. یکی از روش های نگهداری سبزیجات که خواص آن هم حفظ می شود بلانچ کردن است برای بلانچ کردن وقتی لوبیا سبز را پاک کردید آن را تمیز بشویید بعد به مدت ۲ دقیقه در ظرفی که حاوی آب جوش و مقداری نمک است قرار دهید بعد از ۲ دقیقه آن ها را از ظرف آب جوش خارج کنید و فوراً به مدت ۲ دقیقه در ظرف حاوی آب یخ قرار دهید.

با این پخت کوتاه بیشتر ویتامین های لوبیا سبز برای مدت طولانی حفظ می شود بعد از این پخت کوتاه می توانید لوبیا سبز ها را به مدت چند دقیقه در روغن زیاد به طوری که لوبیا سبز در روغن شناور باشید سرخ کنید سپس برای هر وعده بسته بندی کنید البته سرخ کردن در این مرحله اختیاری است، اما اگر قبل از فریز کردن یک مرحله کوتاه فرآیند سرخ شدن انجام شود بعد که خواستید از آن ها استفاده کنید زودتر می پزند.

مواد لازم خورش لوبیا سبز

  • لوبیا سبز ۴۰۰ گرم
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • سیر ۳ حبه
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • روغن مایع و آبلیمو به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش لوبیا سبز

ابتدا سیر و پیاز را به صورت ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد سیر و پیاز خرد را شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سیر و پیاز نرم شوند.

پس از اینکه سیر و پیاز نرم شدند مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. در همین حین گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قیمه ای خرد کنید و به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید.

تفت دادن را ادامه دهید تا گوشت سرخ شود و رنگش تغییر کند. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به طور کامل بپزد.

پس از اینکه گوشت کمی نرم شد رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری آبلیمو به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. در مرحله بعدی باید لوبیا سبز را آماده کنید ، برای این منظور لوبیا ها را بشویید و آبکشی کنید.

پس از آبکشی لوبیا سبز آنرا به تکه های ۱ تا ۲ سانتی متری خرد کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید پس از اینکه روغن داغ شد لوبیاها را در روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند.

هر چقدر لوبیا سبز را بیشتر تفت دهید رنگ آنرا پر رنگ خواهد شد و در پایان خورش خوشرنگ و لعاب تری خواهید داشت ولی به دلیل اینکه این کار باعث می شود خواص لوبیا سبز از بین برود به هیچ وجه توصیه نمی شود.

پس از اینکه لوبیا سبز آماده شد آنرا به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید آب خورش کمتر شود و روغن بیندازد. پس از اینکه خورش به طور کامل آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

خورش لوبیا سبز با مرغ

در صورتی که تمایل دارید این خورش خوشمزه را با گوشت مرغ را درست کنید، کافیست گوشت مرغ را حذف کنید و به مقدار دلخواه گوشت مرغ اضافه کنید. گوشت مرغ را به صورت دو صورت تکه ای ( مانند خورشت مرغ ) یا به صورت خورشتی ( مانند خورش قورمه سبزی ) می توانید به این خورش خوشمزه اضافه کنید.

خورش لوبیا سبز با لپه

برای درست کردن این خورش خوشمزه با لپه، کافیست ۱۵۰ گرم لپه را از شب قبل بخیسانیم، سپس پس از اینکه گوشت خورشتی را سرخ کردیم، لپه را آبکشی و به قابلمه اضافه کنیم. ادامه مراحل را مانند دستور بالا دنبال می کنیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (79 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (10 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
اردوغان اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد
احتمال دیدار پوتین و پزشکیان در ماه اکتبر در قازان
لایو خانم بلاگر از لحظه زایمانش در اتاق عمل! / همینو کم داشتیم!
دانش‌آموختگان ملزم به دریافت کد صحت دانشنامه شدند/ جزئیات
فراخوان اولین دورۀ جایزۀ «دکتر اکبرزاده» برای پایان‌نامه‌های برتر هوش مصنوعی
ویدیو/ تدریس حاضر جوابی در صدا و سیما با آموزش ضرب‌المثل‌های فراموش شده...
ویدئو/ شگفتی‌های تکنولوژی؛ ربات‌هایی که به جای مربیان مهدکودک آمدند/ آیا کودکان آماده این آینده هستند؟!
از لج شوهرم با مرد غریبه به خانه مجردی رفتم و ...
ویدیو/ حفاری تونل‌های غول‌پیکر در دل کوه‌های هلند با کمک ماشین‌های صنعتی عظیم
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌