طرز تهیه خورش پرتقال با 2 روش

  یکشنبه، 03 مرداد 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه خورش پرتقال با 2 روش
خورش پرتقال یکی از انواع خورش های اصیل ایرانی است که اصالت آن متعلق به شمال کشور می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

از خورشتهای خوشمزه که شاید تعداد کمی از افراد نام آن را شنیده باشند و با ان آشنایی داشته باشند و آن را خورده باشند، خورشت پرتقال است. این غذا ی فصلی ، اصالتا شمالی و متعلق به خطه سرسبز شمال کشور است و در شمال کشور طرفداران زیادی دارد و بسیار از آن اسقبال می شود. این غذا با دستورهای متفاوتی و با شکلهای مختلفی درست می شود.در اینجا طرز تهیه این خورشت خوشمزه با طعمی جدیدو با سینه مرغ و پوست پرتقال و آب پرتقال و پیاز داغ و. . . را برایتان می گویم. این خورشت با پرتقالهایی با طعم شیرین و یا طعم ترش و یا ملس قابل تهیه است . ولی در حقیقت پخت خورشت با پرتقال ملس غذا را بسیارخوشمزه تر می کند. درصورتی که به پرتقال دسترسی ندارید می توانید خورشت را با نارنگی نیز درست کنید. استفاده از شکر نیز در تهیه این خورشت اختیاری است فقط اگر پرتقال شما ترش بود از شکر برای ملس شدن طعم غذا بهتر است استفاده کنید.

مواد لازم برای خورش پرتقال مرغ

  • سینه مرغ ۸۰۰ گرم
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • پرتقال بدون هسته ۲ عدد
  • آب پرتقال ۲ پیمانه
  • خلال پسته ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و روغن مایع به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • خلال پوست پرتقال ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش پرتقال با مرغ

برای تهیه خورش پرتقال مجلسی ابتدا سینه مرغ را پس از تمیز کردن و شستشو فیله کنید و به قطعات کوچکتر ( مانند جوجه کباب ) تبدیل کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود سپس گوشت مرغ را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا سرخ شود. پس از اینکه گوشت مرغ طلایی شد خلال پوست پرتقال را به آن اضافه کنید و تفت دادن را چند دقیقه دیگر ادامه دهید.

در ادامه ۲ لیوان آب پرتقال را که از قبل با کمک آبمیوه گیری گرفتید به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه کنید سپس درب قابلمه را بگذارید تا گوشت مرغ و خلال پوست پرتقال با حرارت ملایم به طور کامل بپزند. در مرحله بعدی پوست پرتقال ها را با یک کارد تیز جدا کنید.

در ادامه باید پوست پرتقال ها را بگیرید به طوری که تمام پوست های سفید هم از گوشت پرتقال جدا شود و به صورت فیله کنید. اجازه دهید مرغ به طور کامل مغز پخت شود سپس پرتقال ها را اضافه کنید. در صورتی که پرتقال ها را خیلی زود به مرغ اضافه کنید، مدت زیادی در خورش خواهند ماند و این موضوع باعث می شود که پرتقال ها له شوند و ظاهر خورش را خراب کنند.

پس از اینکه پرتقال را اضافه کردید شکر را هم به همراه زعفران به خورش اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا خورش جا بیافتد و آماده سرو شود. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با پرتقال های ورقه شده و خلال پسته یا خلال بادام تزیین کنید. در پایان خورش پرتقال را به همراه کته یا برنج سرو کنید.

توجه:

مدت پخت این خورش باید کوتاه باشد تا پرتقال شکل خود را حفظ کند پس مدت نیاز را به مرغ جهت مغز پخت شدن بدهید و سپس بقیه مواد را به آن اضافه کنید.
مزه پرتقال با توجه به ذائقه شما میتواند ترش یا شیرین باشد البته با توجه به اضافه کردن شکر بهتر است پرتقال کمی ترش باشد تا مزه خورش متمایل به ملس شود.

طرز تهیه خورش پرتقال با گوشت

در طرز تهیه خورش پرتقال با گوشت، می توانید از گوشت راسته گوسفندی یا گوشت قلقلی هم استفاده کنید.برای درست کردن گوشت قلقلی، حدود ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با یک پیاز رنده شده مخلوط و به آن زردچوبه، نمک و فلفل اضافه کنید.مایه گوشت چرخ کرده را به خوبی ورز دهید تا یکدست شود. سپس آنها را به اندازه های کوچک، گرد کنید.

گوشت های قلقلی را به طور کامل در روغن سرخ کنید تا طعم خامی آنها گرفته شود.خلال پوست پرتقال را به همراه یک لیوان آب، در یک کاسه بریزید و به مدت یک ساعت بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود.

مراحل طرز تهیه خورش پرتقال با مرغ را برای خورش پرتقال با گوشت نیز تکرار کنید.این غذا با برنج طبخ می شود. پس می توانید در حین پخته شدن خورش پرتقال، برنج را هم برای وعده غذایی خود بپزید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (210 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (87 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (33 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (19 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم