طرز تهیه خورشت چغرتمه گیلانی

  شنبه، 21 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه خورشت چغرتمه گیلانی
به راستی که می توانیم سفره‌های شمالی کشورمان را یک کلکسیون بی نظیر از خوراک‌های خوش طعم و بی نظیر به حساب بیاریم. تنوع بسیاز زیاد و در عین حال استفاده از مواد غذایی متنوع و با کیفیت فرهنگ غذایی این خطه از کشور عزیزمان را بی نظیر کرده است.

خورش چغرتمه یا چخرتمه یکی از غذاهای گیلانی می باشد که بیشتر در آستانه طبخ می شود این خوراک خوشمزه را بعضی محلی به صورت کوکو هم در می آرودند و گویا خواستگاه آن بادکوبه در قفقاز بوده است و از آنجا به گیلان آمده است و به شکل امروزی در آمده است. خورش چغرتمه بسیار خوشمزه و با مرغ تهیه می شود تقریبا طعم شیرینی دارد ولی تفاوت آن با دیگر خورش ها در این است که خورش چغرتمه غلیظ و آب کمی دارد. همیشه گیلان مهد غذاهای خوشمزه بوده که همراه غذاهای خود انواع ترشیجات و زیتون را سرو می کنند و شما با تهیه یک غذایی گیلانی یک سفره رنگین خواهید داشت بی شک می تواند گفت کل ایران و هر شهر تنوع غذایی خودش را دارد و ما با تهیه غذاهای آن شهر با فرهنگ غذایی آنها آشنا خواهیم شد توجه داشته باشید این غذا در شهرهای مانند اردبیل به روش های گوناگون تهیه می شود ولی بیس غذا از مرغ و تخم مرغ و دارچین است و با چکدرمه ترکمنی بسیار متفاوت است.

استفاده از مواد غذایی خوش عطر و متنوع را می توان راز خوش طعم بودن این خورشت گیلانی به شمار آورد. خورش چغرتمه یکی از این غذاهای معروف گیلان است که طرز تهیه راحتی دارد و توصیه می شود که آن را تهیه و نوش جان کنید. این خورش با آب نارنج، آبلیمو یا دیگر ادویه ها و چاشنی های ترش مزه طعمی ترش و ملس پیدا می کند. چغرتمه خورشی است که در آن از مرغ و تخم مرغ استفاده می شود و با آب لیمو ، آب نارنج و ادویه جات خوش عطر دیگری طعم داده می شود. چغرتمه طعم و خواص فوق العاده ای دارد و امیدواریم پس از آشنایی با طرز تهیه این خورش، از پخت آن لذت کافی را ببرید. در این خورش پر خاصیت استفاده از آب نارنج موجب طعم متفاوت آن شده است. آب نارنج دارای طبع سرد و خشک است و سرشار از انواع ویتامین ها است و ویتامینc به میزان فراوانی در آن یافت می شود. آب نارنج خاصیت ضدعفونی کنندگی بدن را دارد، فشار خون بالا را کنترل می کند، در درمان ترش کردن و رفع عفونت های معده موثر است و همچنین در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و کاهش ورم گلو استفاده می شود. در تهیه انواع غذاها به ویژه خورش هایی مانند چغرتمه از آب نارنج استفاده می شود. علاوه بر نارنج زعفران مورد استفاده در این خورش نیز که از برترین ادویه های گرم و معطر محسوب می شود باعث شده تا خورش عطری ویژه به خود بگیرد و به خوبی جا بیفتد.

مواد لازم

  • مرغ: ۲ تکه (سینه یا ران)
  • زعفران حل شده در آب: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم
  • زردچوبه، پودر دارچین: به مقدار لازم
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • پیاز خرد شده به صورت نگینی: ۱ عدد
  • آب نارنج تازه: ۵۰ میلی لیتر
  • تخم گشنیز: به مقدار لازم (اختیاری)

طرز تهیه

مرحله اول طرز تهیه خورشت چغرتمه گیلانی؛ مزه دار کردن مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش چغرتمه (احتمالا کلمه چغترمه به معنای چکدرمه در زبان اهالی استان گلستان و ترکمن ها است) باید مرغ ها را خوب بشویید و سپس با کمک یک چاقوی تیز روی سرخ مرغ برش های ایجاد کنید. این کار باعث می شود تا هم مرغ بهتر مزه دار شود و هم راحت تر پخته شود. سپس مرغ را داخل یک کاسه قرار دهید و مقداری زردچوبه، فلفل، نمک، دارچین و در صورت نیاز تخم گشنیز و آب نارنج تازه به آن اضافه کنید.

مرحله دوم طرز تهیه خورش چغرتمه؛ سرخ کردن مرغ

در دومین مرحله از روش طرز تهیه غذای شمالی خورشت چغرتمه مرغ گیلانی باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را با شعله ملایم روی گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن مرغ ها را به ماهیتابه اضافه کنید و خوب سرخ کنید. برای سرخ کردن مرغ اجازه دهید دو طرف مرغ کمی طلایی رنگ شود. سپس مرغ ها را از ماهیتابه خارج کنید و داخل یک طرف قرار دهید.

مرحله سوم طرز تهیه چغرتمه گیلانی؛ ترکیب پیاز و مرغ

در این مرحله از دستور پخت چغرتمه مرغ گیلانی باید بعد از خارج کردم مرغ ها، پیازهای نگینی شده را به ماهیتابه اضافه کنید. کمی پیازهای را سرخ کنید تا تغییر رنگ دهند. سپس مرغ را به پیاز اضافه کنید. ۱ لیوان فرانسوی دسته دار آب به ترکیب مرغ و پیازها اضافه کنید. اجازه دهید مرغ ها برای حدود نیم ساعت کمی پخته شوند.

مرحله چهارم طرز تهیه غذای گیلانی چغرتمه؛ آماده کردن خورشت

در آخرین مرحله از درست کردن چغرتمه مرغ گیلانی باید همان طور که مرغ ها در حال پخت هستند، به سراغ تخم مرغ ها بروید. برای درست کردن تخم مرغ ها مقداری روغن داخل یک ماهیتابه بریزید. اجازه دهید ماهیتابه با حرارت ملایم داغ شود. سپس ۳ تخم مرغ را برای درست کردن چغرتمه غذای شمالی شکسته و خوب هم بزنید و به ماهیتابه اضافه کنید. در زمان پخت تخم مرغ خوب آن ها را هم بزنید تا کاملاً حالت تکه تکه پیدا کنند. بعد از اینکه آب خورشت کم شد، تخم مرغ سرخ شده را به همراه آب نارنج تازه یا آب لیمو و زعفران به خورشت اضافه کنید.اجازه دهید چغرتمه غذای شمالی شما برای ۱۵ دقیقه دیگر بجوشد و جا بیفتد. سپس این غذای خوشمزه را همراه با برنج کته و مخلفات شمالی مثل زیتون، کال کباب و سیر ترشی میل کنید.

نکات طلایی پخت بهتر خورشت چغرتمه :

در صورت تمایل میتوانید مقداری رب گوجه فرنگی به خورشت اضافه کنید که در این حالت خورشت شما از رنگ زعفرانی به رنگ ربی در می آید.اضافه کردن دارچین سلیقه ای است و در صورت تمایل میتوانید آن را حذف کنید این خورشت به صورت غلیظ است و نباید زیاد آب داشته باشد.اگر در هنگام اضافه کردن پیاز داغ به مرغ پخته شده درون قابلمه آب خیلی کم بود مقدار خیلی اندکی آب اضافه نمایید تا مواد مخلوط شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (196 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (91 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (13 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و فریبرز پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند