طرز تهیه کوفته مرغ مجلسی

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه کوفته مرغ مجلسی
کوفته‌های تبریز معروف و بسیار لذیذ است از کوفته‌های گوشت گرفته تا کوفته مرغ خوشمزه و لذیذ که یکی از اصیل‌ترین دستور پخت‌ها در آشپزی ایرانی بوده، کوفته مرغ مناسب کسانی بوده که از خوردن گوشت قرمز پرهیز می‌کنند. این کوفته که طرز تهیه آسانی دارد، گزینه خوبی برای یک شام سبک یا پیش‌غذایی خوش طعم برای مهمانی است.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مصرف گوشت مرغ را به گوشت قرمز ترجیح می دهید ، این غذا مخصوص شماست. کوفته مرغ کم کالری و رژیمی یک وعده مناسب و البته مغذی به حساب می آید که می تواند در مهمانی ها هم حسابی دیگران را به شوق بیاورد. از طرفی پخت آن هم آنقدرها وقتگیر و سخت نیست. به اندازه درست کردن کتلت وقت می گیرد اما یک غذای متفاوت و خوش طعم است. ما هم این مطلب را به طرز تهیه کوفته مرغ مجلسی و خوشمزه ترکی اختصاص داده ایم.

مواد لازم برای تهیه کوفته مرغ تبریزی

  • سینه مرغ ۵۰۰ گرم
  • پیاز درشت ۱ عدد
  • برنج ۱/۲ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • لپه ۱/۲ پیمانه
  • زرشک و گردو برای وسط کوفته به مقدار لازم
  • پیاز داغ به مقدار لازم
  • آلو به مقدار لازم
  • سبزی کوفته ۲ ق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ ق غذا خوری
  • عصاره مرغ ۱ عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و پودر پیاز به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته مرغ

مرحله اول : آماده سازی مواد کوفته

ابتدا لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید و با آب بگذارید تا پخته و نرم شود و در حین پختن کف روی لپه ها را بگیرید سپس بعد از پختن لپه را نیم کوب می کنیم یا آسیاب کنید تا کمی پودر شود. برنج را نیز ۱ ساعت خیس کنید و با مقداری آب بگذارید تا پخته و نرم شود.

مرحله دوم : آماده سازی مرغ

سینه مرغ را خوب پاک کرده و استخوان ها را جدا کنید سپس با کمک چرخ گوشت یا غذاساز خوب له کنید. پیاز را پوست بگیرید و آبش را گرفته و با سینه مرغ ترکیب کنید تا بوی زهم مرغ را بگیرد.

مرحله سوم : استراحت مواد کوفته مرغ

سینه مرغ را به لپه آسیاب شده و برنج اضافه کنید و با دست شروع به ورز دادن کنید سپس ادویه ها را افزوده و خوب ورز بدید این مرحله بسیار مهم است زیرا باید مواد حالت منسجم و چسبناکی داشته باشند حالا تخم مرغ و زعفران و سبزی کوفته را اضافه می کنیم و خوب که ورز خورد برای ۱ ساعت تا نیم ساعت داخل یخچال قرار می دهیم تا خودش را گرفته و منسجم تر شود.

مرحله چهارم : تهیه کوفته مرغ

وقتی مواد استراحت کرد از مواد به اندازه دلخواه بردارید و کف دست پهن کنید کمی زرشک و ۱ عدد آلو و گردو را در مرکز کوفته گذاشته و کناره ها را بالا بیارید و خوب گرد کنید به همین ترتیب همه مواد را حاضر کنید.

مرحله پنجم : پخت کوفته مرغ

داخل تابه عمیق مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز داغ را همراه با رب گوجه فرنگی اضافه کنید و هم بزنید تا رب خوش رنگ شود سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و ۱ عدد استاک مرغ را داخل آبجوش حل کنید و داخل تابه ریخته و اجازه دهید تا به جوش بیاد و قل بزند سپس کوفته های آماده شده را در سس قرار داده و درب قابلمه را نیمه باز می گذاریم و اجازه می دهیم تا کوفته مرغ پخته شود در حین پخت با قاشق سس را روی کوفته ها بریزید پس از پخت آن را در ظرف سرو قرار داده و با زرشک و گردو تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های طرز تهیه کوفته مرغ مجلسی

  • می توانید در طرز تهیه این کوفته قلقلی و لذیذ از مقداری زنجبیل تازه رنده شده برای طعم و عطر بیشتر استفاده کنید.
  • می توانید پیاز و فلفل دلمه را به جای رنده کرن، با مرغ در چرخ گوشت بیندازید و چرخ کنید.
  • در صورت تمایل از یک قاشق چای خوری آرد برای انسجام بیشتر مواد این کوفته خوشمزه استفاده کنید. گاهی اوقات در طرز تهیه کوفته مرغ مانند کوفته تبریزی از برنج هم استفاده می شود.
  • بهتر است قبل از گلوله کردن کوفته ها به مدل حداقل نیم ساعت مواد را در یخچال بگذارید.
  • دستتان باز است که کشمش، زرشک و گردو را کلا از دستور پخت کوفته مرغ تبریزی مجلسی حذف کنید که در این صورت کوفته مرغ ساده خواهید داشت.
  • می توانید کوفته ها را در آرد سوخاری بغلتانید و کوفته مرغ سوخاری مجلسی درست کنید.
  • از اضافه کردن آب سرد به کوفته های مرغ خودداری کنید. این کار باعث می شود کوفته هایتان شل شده و از هم باز شود.
  • اگر می خواهید کوفته مرغتان طعم ملس بگیرد از چند برگ زردآلو هم در سس کوفته مرغ استفاده کنید. همچنین می توانید به جای استفاده از زرشک درون کوفته ها، زرشک را سرخ کنید و در هنگام سرو روی کوفته ها بریزید.
  • طرز تهیه کوفته مرغ ارومیه ای هم مشابه همین دستور پخت است و گاهی در سس آن از قارچ های ورقه ای سرخ شده استفاده می شود.

نكات مهم:

  • این نوع کوفته باید کم آب باشد.
  • در انتهای پخت رب گوجه فرنگی و آب لیمو را به آن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل 10- 8 عدد سیب زمینی ریز یا سیب زمینی استانبولی آب پز شده را با آب لیمو به آب کوفته اضافه کنید و آنها را در ظرف گودی کشیده و سرمیز ببرید
  • می توانید قبل از قرار دادن کوفته در آب جوش، آنها را در روغن کمی سرخ کرده و سپس در آب جوش قرار دهید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (200 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (86 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (59 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (35 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (8 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (11 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (9 نظر)
تیتر امروز   
گزارش تصویری از حضور چهره های شناخته‌شده سینما و ورزش در مراسم ختم سعید راد/ از چهره متفاوت استاد پرستویی و علی پروین تا امین حیایی،مهراوه شریفی‌نیا و نفس بازغی
لوازم آشپزخانه سفید یا سیلور؛ کدام انتخاب بهتری است؟
چرا ترامپ از کاملا هریس می‌ترسد؟
یادی کنیم از فن کمر مازندرانی بهروز فریبا، خواهرزاده محسن تنابنده در سریال "پایتخت"، که روی رحمت پیاده کرد/ یه فن زد در حد المپیک پاریس و رحمتو ناکار کرد 🤣
شیائومی از خودروی 1500 اسب‌بخاری خود رونمایی کرد
(عکس) کد مورس همستر 7 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 امشب
یادی کنیم از درخشانترین بازی لیلا حاتمی در یک سکانس متفاوت عاشقانه که اشک هر بیننده‌ای رو درمیاره
(ویدئو) شاهکار هنرمندان شیرازی جانبخشی به یک تنه درخ خشکیده در 40 روز!/هنر نزد ایرانیان است و بس
آقای پزشکیان نظرات دانشجویان را بشنوید
(فیلم) جواد رضویان با این پشت صحنه سریال در حاشیه ثابت کرد هیچ وقت تکراری نمیشه / بهترین تراپی، عالیههه🤣🤣
(تصاویر) نگاهی به بازیگر نقش کودکی اوشین بعد از 37 سال در کنار همسرش/ از همون بچگی لبخند زیبا و چهره دلنشینی داشت
گزینه‌های شورای راهبری سحرگاه امروز برای پزشکیان ارسال شد
سعید راد ممنوع‌الکار شد یا ممنوع‌التصویر؟/ماجرای دیدار نکردن خاتمی با سعید راد
جمعیت اتباع در این استان به اندازه یک‌ شهرستان‌ شده است!
نامۀ اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی و دعوت از رئیس جمهور منتخب ایران برای حضور در جمع دانشجویان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌