طرز تهیه کوفته تبریزی

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز تهیه کوفته تبریزی
کوفته تبریزی یکی از انواع کوفته های معروف و پر طرفدار ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به شهره تبریز می باشد. این کوفته خوشمزه به دلیل طعم بسیار خوبش در سراسر کشور فراگیر شده است و تقریبا در تمام شهرهای ایران طبخ می شود.

کوفته از غذاهای مشهور قدیمی و پرطرفدار است که برای طبخ آن از انواع سبزی های معطر و گوشت قرمز استفاده می شود. کوفته ها بر پایه مواد تشکیل دهنده خود به انواع مختلف تقسیم می شوند. کوفته با وجود مواد مغذی، دارای ارزش غذایی بالایی است. یکی از مهم ترین نکات برای پخت این غذای لذیذ، این است که کوفته باید شکل گرد خود را از دست ندهید و مزه واقعی خود را حفظ کند.

کوفته غذایی اصیل و بسیار خوشمزه است که در سراسر دنیا از جمله گرجستان، ارمنستان، ترکیه، مالزی، تاجیکستان و تعداد زیادی از کشور های آسیایی، به عنوان خوراک بومی و محلی خورده می شود. کوفته را غالبا همراه با نان و سبزی خوردن، ماست، دوغ و انواع ترشی سرو می کنند.

مواد لازم کوفته تبریزی

  • پیاز ۱ عدد
  • لپه ۱ لیوان
  • برنج ۱ لیوان
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • تره و مرزه به اندازه کافی
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده ۱ کیلوگرم
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
  • سبزی کوفته ۵ قاشق غذاخوری
  • آلو ، زرشک و گردو به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ آبپز به تعداد کوفته ها
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه کوفته تبریزی

ابتدا اشاره به این موضوع مهم است که سبزی های کوفته تبریزی جعفری،مرزه،ترخون،نعناع و گشنیز هستند،که نعناع را از همه کم تر استفاده می کنیم تا تلخ نشود.که از قبل آن ها را پاک می کنیم و می شوییم و روی تخته ساطوری می کنیم و بسته بندی می کنیم تا هر زمان تمایل به درست کردن این غذا لذیذ داشتیم نگران نداشتن سبزی آن نباشیم. لپه را از شب قبل در کاسه ای پر از آب می ریزیم و ۲ الی ۳ بار آن آن را بیرون می ریزیم و مجددا پر می کنیم تا خیس بخورد و نفخ آن از بین برود.

سپس لپه را در قابلمه ای کوچک می ریزیم و روی آن آب می گیریم و حرارت را ملایم می کنیم تا نیم پز شود و آن وقت با آب سرد آبکش می کنیم و کنار می گذاریم. در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب زود به جوش بیاید و آنگاه برنج را می شوییم و داخل آب در حال جوش می ریزیم و پس از اینکه کمی دندان گیر بود آبکش می کنیم و لپه و برنج نیم پز را با گوشت کوب می زنیم تا نیم کوب شوند نه کاملا له شوند.اگر تمایل دارید داخل کوفته ها تخم مرغ نیز بگذارید باید آن ها را آبپز کنید.

در قابلمه ای آب می ریزیم و تخم مرغ ها را در پلاستیک فریزر می گذارید و گره می زنید و داخل آب قرار می دهیم تا کاملا پخته و آبپز شوند.و پوست آن ها را می گیریم. در یک قابلمه یا تابه بزرگ ۴ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و پیاز داغ ،رب گوجه فرنگی ،مرزه ،تره ،دارچین،نمک و فلفل را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب بجوش بیاید،سپس حرارت را کم می کنیم تا سس به آرامی آماده استفاده شود. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و آب آن را کاملا می گیریم و با گوشت مخلوط می کنیم و فلفل سیاه،نمک،آرد نخودچی و زردچوبه را روی آن می ریزیم و ۳ دقیقه خوب ورز می دهیم و لپه و برنج نیم کوب شده را اضافه می کنیم و مجددا ۵ دقیقه ورز می دهیم.

نکته حائز اهمیت در آماده کردن کوفته ورز دادن است تا مواد کاملا به خورد هم برود و طعم آن بهتر می شود.سبزی کوفته را که از قبل آماده کرده ایم را اضافه می کنیم و ورز می دهیم و در آخر تخم مرغ ها را در پیاله ای می شکنیم و اضافه می کنیم و مجددا ورز می دهیم تا به راحتی بتوانیم ی گلوله گرد با آن درست کنیم. به اندازه یک لیمو بزرگ از مایه کوفته بر می داریم و یک دایره با کف دو دست درست می کنیم و وسط آن را گود می کنیم و ۱ عدد تخم مرغ کامل و آلو و گردو و زرشک را داخل آن قرار می دهیم.

(هر کدام از مواد را تمایل نداشتید می توانید از داخل کوفته حذف کنید)و به صورت یک دایره گرد می کنیم.تمامی کوفته ها را به این صورت آماده می کنیم و در قابلمه ای که سس در حال آماده شدن است می چینیم و حرارت باید کم یا ملایم باشد چون اگر زمانی که سس در حال قل زدن باشد کوفته ها را در آن بگذاریم ممکن است کوفته ها از هم باز شوند. توجه داشته باشدی که در ۵ الی ۱۰ دقیقه اول که کوفته ها را می چینیم اصلا درب قابلمه را نمی گذاریم و تا ۱۵ دقیقه اصلا به آن ها دست نمی زنیم چون ممکن است ترک بخورند و ۳۰ دقیقه از زمانی که کوفته ها را در سس چیدیم گذشت آن ها را آرام جابه جا می کنیم و بر می گردانیم باز تذکر می دهم این کار را آرام انجام می دهیم و از ابتدا تا انتهای پخت کوفته ها درب قابلمه را نصفه می گذاریم تا حدودا ۱ ساعت بعد که کوفته ها آماده می شوند. کوفته های اماده شده را در ظرف می کشیم و با زرشک گردو تزئین می کنیم و با نان سرو می کنیم.

طرز تهیه پیاز داغ حرفه ای و مجلسی ترد و چیپسی برای انواع غذاها

در روش پخت کوفته تبریزی مثل اغلب غذاهای ایرانی پیاز داغ مجلسی یکی از خوشمزه ترین اجزای غذا است. برای داشتن یک پیاز داغ مجلسی حرفه ای و ترد و سبک و چیپسی برای غذاهایی مثل آش نذری یا کوفته تبریزی باید برخی نکات را رعایت کنید. برای تهیه یک پیاز داغ مجلسی حرفه ای و چیپسی باید پیازها را به صورت یکدست خلال کنید. بعد از خلال کردن پیازها، در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید و پیاز را به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه بدهید پیازها چند جوش بزنند سپس آن ها را آبکش کنید.

بعد از این که آب پیازها کاملا گرفته شد، در یک ماهیتابه مقداری روغن مایع داغ کنید و هر بار مقداری پیاز داخل روغن بریزید و سرخ کنید. تمام پیازها را با هم داخل روغن نریزید. هر چه مقدار پیازها کمتر باشد بهتر سرخ و کریسپی می شوند. پیازها را قبل از سرخ شدن هم نزنید. بعد از چند دقیقه که رنگ پیازها طلایی شد شروع به هم زدن پیازها کنید و مرتب هم بزنید تا پیازها طلایی و سرخ و ترد شوند. بعد از تهیه این پیاز داغ مجلسی و کریسپی می توانید بعد از سرد شدن در فریزر نگهداری کنید و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

فوت و فن و نکات طرز تهیه کوفته تبریزی شکم پر

  • طرز تهیه کوفته برنجی هم در برخی شهرهای ایران مرسوم است. برای درست کردن کوفته برنجی همین موارد را رعایت کنید و برای داخل شکم کوفته یک عدد آلو بخارا یا آلوچه بگذارید.
  • طرز تهیه کوفته ریزه یا قیمه ریز در شهرهای اصفهان، کاشان و یزد بسیار پرطرفدار است.
  • طرز تهیه کوفته تبریزی ساده و شکم پر به همین ترتیب کوفته تبریزی مجلسی است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان