دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / غذاهای سنتی / کوکو، کتلت وشامی /

طرز تهیه کوکوی کنگر 

چهارشنبه، 20 مرداد 1400
کوکوی کنگر از کوکوهای خوشمزه ای است که بیشتر در فصل تابستان استفاده میکنند.چرا که کنگر بیشتر در فصل تابستان و بهار موجود است.در اطراف چهار محال و بختیاری کنگر فراوانی یافت میشود که چهارمحالی ها بیشتر این کوکوی کنگر را نوش جان میکنند.کوکوی کنگر بسیار خوش طعم است و وقتی که با کره تفت داده شمد عطر و بوی دو چندانی را دارد.

طرز تهیه کوکوی کنگر موضوع مورد بحث ماست. کنگر گیاهی با برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه به کرفس است. از برگ های سبز آن به صورت خام در تهیه سالاد و از ساقه آن در تهیه خورش استفاده می شود.این گیاه، طبع گرمی دارد و بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است. برگ های این سبزی، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است.اینولین آن باعث افزایش باکتری های مفید دستگاه گوارش شده و از سرطان روده باریک می کاهد. آنتی اکسیدان های موجود در آن نیز پوست را در برابر سرطان محافظت می کند.

پس از پاک کردن کنگر و شستن آن کنگرها را مانند کرفس خرد می کنند و پس از تفت دادن در روغن خورش کنگر درست می کنند. خوردن کنگر پاک کرده به صورت خام به تنهایی و یا ترکیب آن با سالاد کاهو نیز عادت بسیاری از عزیزان است.

مواد لازم برای تهیه کوکوی کنگر

  • کنگر پاک کرده :نیم کیلو
  • گردوی خرد شده: 2 ق س
  • تخم مرغ :4 عدد
  • زرشک :2 ق س
  • دارچین :2 /1 ق م
  • بیکینگ پودر:1 ق چ
  • سبوس گندم :1 ق س
  • نمک:به اندازه لازم

طرز تهیه کوکوی کنگر با گردو

کنگر را بشویید و به صورت درشت خرد کنید .سپس با مقداری آب بپزید و یا بخارپز کنید.بعد از اینکه کنگرها پخته شدند آنها را در آبکش بریزید تا آب اضافه آن کاملا گرفته شود.تخم مرغ ها را بشکنید و با چنگال هم بزنید تا زرده و سفیده آن با هم یکدست شوند. بعد گردو ، زرشک و سبوس را به آن اضافه کنید و هم بزنید.بعد از مخلوط شدن این مواد ، ادویه ها را به ادویه ها را داخل تخم مرغ اضافه کنید.در آخر کنگر را هم به مایه کوکو اضافه کنید.سپس تابه ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود. مایه کوکو را در تابه ریخته و به صورت یکدست پهن کنید.در تابه را ببندید تا یک طرف آن سرخ شود.بعد کوکو را برگردانید تا طرف دیگر آن سرخ شود.کوکوی آماده شده را برش بزنید و در کنار سبزیجات دلخواه سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه کوکو کنگر ساده

  • کنگر ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • قارچ ۵ عدد
  • سبزی معطر ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو کنگر با قارچ و سبزی بدون گوشت

ابتدا تیغ های کنگر را با چاقو بگیرید و خوب تمیز کنید می توانید از بسته بندی های آماده استفاده کنید ولی اگر دوست دارید خودتان این کار را انجام دهید بهتر است یک دستکش بزنید تا تیغ های کنگر داخل دست فرو نرود و بعد کنگرها را به مدت ۲ ساعت داخل آب قرار دهید تا گل و خاک آن خارج شود سپس آبکش کنید.

در ادامه کنگر ها را داخل قابلمه به همراه ۱ پیمانه آب و نمک بریزید و بگذارید تا پخته و نرم شود سپس داخل آبکش ریخته و آبکش کنید و با پشت قاشق فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود در ادامه قارچ ها را نیز بشورید و خشک کنید و بعد بخارپز و یا تفت دهید تا آبش کاملا کشیده شود.

حالا کنگر و قارچ ها و سبزی و ادویه ها و تخم مرغ ها را داخل کاسه ریخته و هم بزنید تا مواد به خوبی یکدست شود و بعد در انتها سبزی معطر را اضافه کنید افزوده سبزی معطر دلخواه و قابل حذف است ولی طعم و مزه خوبی به غذا می دهد.

داخل تابه مورد نظر روغن ریخته تا داغ شود سپس با قاشق مقداری از مواد کوکو را داخل تابه ریخته و بگذارید تا سرخ شود و برگردانید و هر دو طرف را خوب سرخ کنید سپس روی دستمال روغن گیر قرار دهید و با سبزی و خیارشور و گوجه میل کنید.

نکات کلیدی در تهیه کوکو کنگر خوشمزه

  1. سبزی معطر شامل شوید مرزه و ترخون می باشد.
  2. افزودن قارچ دلخواه است ولی طعم و مزه بسیار خوبی می دهد.
  3. برای چسبندگی بیشتر مواد می توانید از یک عدد سیب زمینی خام رنده شده در مواد استفاده کنید.
  4. به دلخواه از کمی پیازچه داخل کوکو استفاده کنید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم