طرز تهیه شامی لپه خوشمزه و مجلسی

  سه شنبه، 24 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه شامی لپه خوشمزه و مجلسی
شامی لپه یکی از انواع کتلت های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصلی ترین ماده آن لپه است. اصالت این شامی خوشمزه متعلق به شهرهای شمالی کشورمان می باشد و از نظر ظاهری شباهت زیادی به کتلت گوشت دارد.

یکی از غذاهای گیاهی ساده و سریع شامی لپه است که ماده اصلی آن همان طور که از نام آن مشخص است، لپه می باشد. شامی لپه را البته با گوشت گوسفندی نیز تهیه می کنند و به آن شامی پوک می گویند؛ اما در اینجا ما قصد داریم طرز تهیه شامی لپه گیاهی را به شما آموزش دهیم که یک وعده غذای سالم و مفید برای گیاه خواران محسوب می شود و همچنین یک گزینه مناسب برای کارمندان و دانشجویانی است که به دنبال دستور غذاهای ساده و سریع می گردند.

ارزش غذایی لپه

لپه از کربو هیدرات ها،قند، فیبر رژیمی، چربی، پروتئین تشکیل شده است لپه حاوی ویتامین ها مانند تیامین (ب1)، ریبوفلاوین (ب2)،نیاسین ، پانتوتنیک اسید (ب5)، ویتامین ب6، ویتامین ک،ایی ،ث ،کولین ، فسفر، منگنز، منگنز، پتاسیم، منیزیم.

ارزش غذایی برای هر 100 گرم

  • کالری 1.5 گرم
  • چربی کامل 17 میلی گرم
  • سدیم 1،392 میلی گرم
  • پتاسیم 63 گرم
  • کربوهیدرات کل 22 گرم
  • پروتئین

مواد لازم شامی لپه

  • لپه ۱۵۰ گرم
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • جعفری و تره ۱۵۰ گرم
  • تخم مرغ متوسط ۲ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • سیب زمینی بزرگ ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه شامی لپه

برای تهیه شامی لپه گیلانی ابتدا لپه را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا ۶ ساعت در آب خیس بخورد و ۲ الی ۳ مرتبه آب اش را تعویض می کنیم تا نفخ لپه از بین برود. سپس لپه را آبکش می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب و کمی نمک می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا لپه ها پخته شوند.آن وقت تا پخت لپه ها زمان داریم تا باقی مواد را آماده کنیم اول سیب زمینی را در قابلمه ای کوچک قرار می دهیم و روی آن آب می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا آب پز شود و پس از پختن پوست آن را می گیریم و رنده می کنیم و کنار می گذاریم. بعد تره و جعفری را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب آن ها کاملا خارج شود و بعد در خرد کن می ریزیم تا خرد شوند و یا روی تخته آشپزخانه آن ها را خرد می کنیم. پس از اینکه لپه ها پخته شدند آن ها را در آبکش می ریزیم و می گذاریم تا آب آن ها کاملا خارج شود و بعد یا در آسیاب و یا با گوشتکوب آن ها را خوب له می کنیم.سپس پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و بعد رنده ریز می کنیم و آب آن را خوب می گیریم و با گوشت چرخ شده به لپه ها اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم و بعد سیب زمینی ،تره و جعفری خرد شده را نیز به آن می افزاییم و تخم مرغ ها را ابتدا در پیاله ای می شکنیم و در صورت سالم بودن به مایه شامی اضافه می کنیم و نمک،فلفل سیاه روی آن ها می پاشیم و خوب مایه را زیر و رو می کنیم تا بخورد هم بروند و منسجم شوند.سپس در تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا روغن به مرور زمان داغ شود و بعد به اندازه یک فلافل از مایه بر می داریم.

و با کف دو دست به آن حالت می دهیم و در روغن قرار می دهیم تا خوب با حرارت کم مغز پخت و سرخ شود و بعد شامی را بر می گردانیم تا طرف دیگر ان نیز سرخ شود. تمامی مایه شامی را به همین صورت آماده می کنیم.شامی لپه های آماده شده را در ظرف می چینیم و با سس قرمز و ترشی نوش جان کنید.

طرز تهیه شامی لپه بدون گوشت

  1. لپه را با آب سرد حداقل از یک ساعت قبل از شروع پخت خیس کنید. این کار به دو علت صورت می گیرد: اول اینکه نفخ احتمالی لپه به حداقل برسد و دوم لپه زودتر بپزد.
  2. لپه خیس شده را با مقداری آب بپزید.
  3. وقتی لپه پخته شد، آن را آبکش کرده و به همراه یک عدد پیاز، دو بار چرخ کنید تا خوب نرم شود. توجه کنید که پیاز یک بار چرخ شود ولی لپه دوبار. (اگر از چرخ گوشت یا غذاساز استفاده می کنید، بهتر است لپه خنک باشد ولی اگر با گوشت کوب کار می کنید، بهتر است لپه داغ باشد تا آسانتر له شود. در این صورت پیاز را با رنده ریز رنده کرده و در صورت تمایل آب اضافی آن را بگیرید. اولویت استفاده از چرخ گوشت است.)
  4. سپس لپه چرخ شده را درون کاسه ای ریخته و اجازه دهید کاملاً خنک شود.
  5. تخم مرغ، مرزه خشک، نمک، فلفل، زرچوبه، ادویه جات دل خواه و آرد نخودچی را با همدیگر درون کاسه ریخته و خوب ورز دهید.
  6. در این مرحله، مقداری از مایه شامی به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و درون پودر سوخاری بغلتانید. سپس به هر شکلی که دوست دارید (بیضی شکل، دایره ای شکل، شکل دونات) یا با قالب مخصوص کتلت یا شامی آن را شکل دهید.
  7. شامی ها را با روغن سرخ کردنی نسبتاً داغ و حرارت نسبتاً بالا سرخ کنید. (حرارت نسبتاً بالا باشد ولی مراقب باشید روغن نسوزد.)
  8. این غذا با نان سنگگ، نان فرانسوی و یا باگت، به همراه گوجه فرنگی و در صورت تمایل سس کچاپ سرو می شود.

سس مخصوص شامی لپه

در برخی شهرهای شمالی این شامی خوشمزه را به همراه نوعی سس مخصوص تهیه می کنند که باعث می شود شامی ها نرم تر و خوشمزه تر شوند. در صورت تمایل برای تهیه این سس ابتدا یک پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید.

سپس به همراه مقداری روغن در یک تابه مناسب تفت دهید تا پیاز طلایی شود، سپس ۲ عدد گوجه فرنگی را خرد کنید و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید. می توانید برای خوشرنگ تر شدن سس کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید.

حالا نصف استکان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس با حرارت ملایم جا بیفتد و روغن بیندازد. در پایان پس از اینکه شامی ها اماده شد آنها را به مدت ۵ دقیقه درون سس قرار می دهیم تا سس به خورد شامی ها برود سپس سرو می کنیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان