دستور پخت کوکو سیب زمینی و کالباس

  سه شنبه، 24 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
دستور پخت کوکو سیب زمینی و کالباس
دستور تهیه “کوکوی کالباس” خوشمزه با طعمی دلچسب را در این بخش برای شما در نظر گرفته ایم.

کوکو سیب زمینی و کالباس یکی از انواع غذاهای بسیار پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که با مواد و دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. محبوبیت بیش از حد کوکو سیب زمینی ۲ دلیل اصلی دارد که یکی از این دلایل این است که این غذا خیلی سریع آماده می شود و مواد غذایی خاصی هم نیاز ندارد؛ دلیل دوم این است که با اینکه کوکو سیب زمینی با مواد غذایی ساده ای درست می شود ولی خیلی خوشمزه و خوش طعم است و کمتر کسی را می توانید بیابید که این کوکو را دوست نداشته باشد.

مواد لازم برای کوکوی کالباس

  • روغن مایع (مخصوص سرخ کردن) به مقدار لازم
  • کالباس گوشت (خلال شده) 650 گرم
  • پیاز (نگینی خرد و تفت داده شده) 2 عدد ( 280 گرم)
  • سیر (خرد و تفت داده شده) 2 حبه ( 10 گرم)
  • گردو ( نگینی شده) 1 پیمانه ( 140 گرم)
  • ذرت 3/2 پیمانه ( 55 گرم)
  • نخود فرنگی 2/1 پیمانه ( 80 گرم)
  • کلم براکلی (گل گل شده) 2/1 پیمانه ( 50 گرم)
  • فلفل دلمه ای (نگینی شده) 1 عدد ( 100 گرم)
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • آویشن 1 قاشق چایخوری ( 3 گرم)
  • تخم مرغ 6 عدد ( 330 الی 360 گرم)
  • گوجه زرد و قرمز (مینیاتوری) تعدادی برای تزئین
  • زیتون سیاه تعدادی برای تزئین

طرز تهیه کوکوی کالباس

مقداری روغن در ماهی تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. کالباس را تفت داده سپس آن را با پیاز، سیر ، گردو ، ذرت ، نخود فرنگی ، براکلی ، فلفل دلمه ای ، نمک ، فلفل و آویشن مخلوط کنید. پس از آن تخم مرغ ها را با کمی نمک و فلفل با چنگال زده و به مخلوط بالا اضافه کنید هم بزنید تا کاملا” همه ی مواد مخلوط شوند. سپس کف ماهی تابه ای را کمی با روغن چرب کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. مایه آماده شده را داخل آن بریزید، در ماهی تابه را گذاشته حرارت را ملایم کنید تا کوکو پخته شود سپس آن را در ظرف موردنظر قرار دهید و با گوجه های مینیاتوری و زیتون سیاه به دلخواه تزئین کنید.

طرز تهیه کالباس در خانه

مرغ را تمیز کنید و چربی و استخوان آن را جدا کنید و گوشت آن را به قطعه های کوچکتر تکه کنید و با چرخ گوشت 2 بار چرخ کنید. مغز نان ساندویچی یا همان نان باگت را هم در کمی آب خیس کنید و به همراه مقداری نمک و ادویه های دلخواه ، سیر رنده شده با گوشت مرغ چرخ شده مخلوط کنید و با دست ورز دهید تا همه مواد به خورد هم بروند.در مرحله بعد اگر بخواهیدبرش کالباس رنگی و زیباتر جلوه کند میتوانید از هویج و باقالی یا پسته خام در لابه لای گوشت کالباس استفاده کنید .چون وجود هویج و پسته تاثیری در مزه کالباس ندارد و فقط برای زیبا کردن آن استفاده میشود.سپس روی یک سطح صاف سلفون را باز کنید و مخلوط گوشت و ادویه جات را روی آن پهن کنید و هویج پخته شده را به همراه باقالی یا پسته خام لای گوشت مرغ بریزید و با گوشت روی آن را پر کنید طوری که دیواره کالباس با گوشت بسته شده باشد.سلفون باز شده را با کمک دست روی گوشت برگردانید و گوشت را به همراه سلفون رول کنید .دقت کنید هنگام رول کردن حباب هوا در داخل آن نماند و با فشار دست آن ها را خارج کنید و طوری گوشت را پهن کنید که از دو طرف جای گره زدن داشته باشد. سعی کنید به اندازه ای از سلفون استفاده کنید که 3 الی 4 دور بتوانید دور گوشت رولکنید. .دو طرف آن را هم میتوانید با سیم های گلسازی یا بسته بندی و یا گره زدن محکم ببندید .طوری آن را فشرده کنید که وقتی با انگشت روی آن فشار میدهید سفت باشد.در ظرف بزرگی که حجم کالباس به راحتی در آن جای بگیرد و به اندازه 2 سانت بیشتر از اندازه کالباس آب جای بگیرد آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوش بیاید.سپس کالباس را داخل آن قرار دهید تا به مدت 1 ساعت و نیم کالباس پخته شود.کالباس پخته شده را بعد از کمی سرد شدن داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود .چون اگر کالباس گرم باشد هنگام برش زدن ریش ریش میشود.

مضرات کالباس کارخانه ای

اگرچه کالباس یک وعده غذایی خوشمزه و ارزان است که سریع آماده می شود، اما نباید مضرات مصرف بیش از حد آن را نادیده گرفت، برخی از مضرات کالباس عبارتند از:
۱. افزایش فشار خون

مصرف روزانه بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم توصیه نمی شود، اما معمولا رژیم غذایی افراد به گونه ای است که روزانه بیشتر از ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم دریافت می کنند. سدیم در گوشت های فرآوری شده مانند کالباس ۴۰۰ درصد بیشتر از گوشت های فرآوری نشده است، به طوریکه یک ساندویچ کالباس بدون سس مایونز یا خردل تقریبا ۱۰۰۰ میلی گرم سدیم دارد. مصرف کالباس به دلیل میزان سدیم بالایی که دارد خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

۲. افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

کالباس چربی اشباع بالایی دارد، این چربی ها باعث افزایش کلسترول بد خون یا LDL می شوند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند.

۳. افزایش خطر ابتلا به سرطان

نیترات سدیم نوعی نمک است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به صورت طبیعی وجود دارد. نیترات سدیم برای جلوگیری از رشد باکتری ها به سوسیس و کالباس اضافه می شود.، اما این ماده غذایی در هنگام تماس با باکتری ها در گوشت به نیتریت سدیم تبدیل می شود. مصرف مقدار کمی نیترات سدیم خطرناک نیست، اما مصرف دوز بالا نیترات یا نیتریت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

۴. ایجاد حساسیت های پوستی

فلفل، ادویه و سایر مواد افزودنی موجود در کالباس باعث تشدید بیماری های پوستی، خارش پوست و ایجاد کهیر در برخی افراد می شوند. بنابراین افرادی که سابقه بیماری پوستی دارند بهتر است از مصرف گوشت های فرآوری شده و کالباس اجتناب کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان