طرز تهیه لخ لخ غذای محلی

  شنبه، 17 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه لخ لخ غذای محلی
لخ لخ از غذاهای محلی استان بوشهر است. این غذا به دو صورت درست می‌شود یکی با لیمو عمانی و دیگری با تمر هندی. لخ لخ از کلمه عربی “لخلخه” گرفته شده و به معنای بوی خوش است. این غذا از سواحل عربی “خلیج فارس” گرفته شده، و بیشتر در سواحل ایران جا افتاده است.

لخ لخ غذای اصیل بوشهری است که از کشورهای حاشیه خلیج به کشور ما آمده و در شهرهای جنوبی کشور معروف شده است. بوشهر به عنوان یکی از استان های جنوبی کشور در زمینه عرصه غذا های خوشمزه فعالیت دارد، به طوری که امکان ندارد بوشهری باشید و طرز تهیه غذاهای خوشمزه و تند را بلد نباشید؛ حتی غیر از بوشهری ها نیز عاشق غذاهای این مرز و بوم هستند. بوشهر به عنوان یکی از شهر های گردشگرپذیر در ایران است که با آب و هوای گرم و معتدل خود به بهترین نقاط تفریحی تبدیل شده است. تعدادی از بهترین غذاهای بوشهری که طعمشان بسیار خاص بوده و از آنها سیر نخواهید شد عبارتند از قلیه ماهی، قلیه میگو، قیمه بوشهری، شکر پلو، رنگینک، یتیمک بوشهری، دمی لخ لاخ، نان قراپیچ، حلوای انگشت پیچ و … در این مقاله قصد داریم تا در مورد طرز تهیه غذای لخ لخ برایتان بنویسیم. لغت لخ لخ از لخلخه عربی گرفته شده و به معنی بوی خوش است. پخت لخ لخ دارای چندین دستور متفاوت است ولی در هر حال مواد اصلی این غذا سبزی معطر و سیر و ماهی است؛ البته اندازه های این مواد بستگی به سلیقه تان دارد. لخ لخ جزو غذاهای محلی استان بوشهر است که به دو صورت با لیمو عمانی و با تمبرهندی طبخ می شود. در سفر به مناطق جنوبی کشور این غذای خوشمزه را فراموش نکنید که جزو محبوب ترین غذاهاست. در پخت لخ لخ نیز مانند سایر غذاهای جنوبی از آبزیان استفاده می شود و معمولا طعم تند و شگفت انگیزی دارد. در ادامه طرز تهیه لخ لخ بوشهری را به شما آموزش می دهیم تا خیلی راحت این غذای خوشمزه را در منزل خود تهیه کرده و نوش جان کنید.

دقت داشته باشید که در تهیه لخ لخ بوشهری از ماهی استفاده می شود؛ مخصوصا از ماهی شیر؛ اما اگر ماهی شیر در دسترس نباشد می توانید از ماهی های دیگری مانند ماهی قباد، هامور، سنگسر سفید و یا حتی تن ماهی استفاده کنید. از طرفی لخ لخ را با سبزی پلو میل می کنند که در تهیه سبزی نیز باید دقت کنید و از سبزی هایی مانند شوید، گشنیز و مقدار کمی شنبلیه استفاده کنید. چاشنی مهم لخ لخ تمبرهندی و فلفل سیاه و سیر است که همراه با پیاز و زردچوبه رنگ و بوی خاصی به این غذا می دهند.

مواد لازم برای درست کردن لخ لخ بوشهری

  • برنج : 4 پیمانه
  • سیر : 1 بوته
  • پیاز : 1 عدد
  • ماهی (بهتر است از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید استفاده شود ) : برای هر نفر حدود 200 گرم
  • سبزی ماهی که شامل (شوید و گشنیز و مقدار کمی شنبلیله) : حدود نیم کیلو
  • تمر هندی از نوع سیاه رنگ : نصف یک بسته کوچک 200 گرمی
  • نمک ، فلفل و زردچوبه : به مقدار کافی
  • روغن : به میزان لازم

لخ لخ

طرز تهیه لخ لخ غذای محلی

سبزی ها را شسته و پس از اینکه آب آن رفت آنها را خرد کنید. پیاز و سیر را هم نگینی خرد کنید.تمر هندی را هم با 6 پیمانه آب گرم حل کنید تا شیره تمر هندی گرفته شود و بعد آن را از صافی عبور دهید. ماهی ها را هم تمیز پاک کنید و به نمک آغشته کنید.برنج را هم بشویید.

سپس قابلمه ای تقریبا بزرگ را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخلش بریزید تا گرم شود. بعد پیاز نگینی خرد شده را داخل آن بریزید و تفت دهید. بعد از کمی تفت دادن پیاز، سیر را به آن اضافه کنید و با هم تفت دهید. در حین تفت کمی فلفل و زردچوبه هم به آنها اضافه کنید.بعد از کمی تفت دادن سبزی های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و خوب تفت دهید تا سرخ شوند. بعد به سبزی های سرخ شده شیره تمر هندی را اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد. ماهی های نمک زده را زیر آب سرد بشویید و به مواد در حال جوش خوردن اضافه کنید تا خوب بپزد. بعد از پخته شدن ماهی ، آن را از داخل قابلمه بیرون می آوریم و کنار میگذاریم .

برنج شسته شده را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا در اثر جوشیدن آب داخل قابلمه کشیده شود.سپس حرارت را کم کنید و ماهی ها را روی برنج بچینید و یک دم کنی روی در قابلمه بگذارید و منتظر بمانید تا برنج دم بکشد.

نکات در طرز تهیه لخ لاخ بوشهری

  • در تهیه این خوراک از رب گوجه فرنگی و لوبیا چیتی هم بنا به ذائقه افراد می توان استفاده کرد.
  • اگر تمبرهندی نداشتید می توانید بجای آن از پودر لیمو عمانی استفاده کنید.
  • دمی لخلاخ بوشهری چند دستور متفاوت دارد؛ حتی می توان آن را بصورت برنج آبکشی نیز تهیه کرد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (354 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (258 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (138 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (129 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (110 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (48 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (32 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....