طرز تهیه نخود آب بسیار مقوی

  دوشنبه، 28 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه نخود آب بسیار مقوی
نخود آب برای مردان ، به علت داشتن طبع گرم برای تقویت بنیه مصرفش را برای تمام سنین توصیه میکنیم ، برای تقویت نیروی جنسی و رفع ناباروریها نیز مصرف نخود به اشکال مختلف توصیه می شود .

از دیگر غذاهای سنتی اصفهان می توان به نخود آب اشاره کرد. از آنجایی که نخود دارای طبع گرم و خشکی می باشد. در فصول سرد سال در اکثر رستوران ها غذاهایی مثل نخودآب که مواد اولیه آن ها نخود یا سایر حبوبات است سرو میشود.

در پخت این غذا از موادی مثل پیاز، نخود، روغن نمک و فلفل و آرد گندم سبوس دار استفاده می شود. این خوراک مقوی و لذیذ بیشتر در سفره خانه های سنتی اصفهان یافت می شود. جالب است بدانید خوردن این غذا در روزهای سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

مواد لازم برای نخود آب بدون گوشت

  • نخود: نیم کیلوگرم
  • پیاز کوچک: ۱ عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • زیره سیاه: یک قاشق چای خوری
  • فلفل: به میزان لازم
  • روغن بادام: ۱ قاشق غذاخوری (اگر روغن بادام در دسترس ندارید از روغن مایع استفاده کنید)

مراحل تهیه نخودآب بدون گوشت

در مرحله اول از طرز تهیه نخودآب بدون گوشت لازم است تا نخودها را در آب زیاد بپزیم.بهتر است قبل از پختن نخودها آن ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخشان گرفته شود.در مرحله دوم از طرز تهیه نخودآب، یک عدد پیاز کوچک را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن بادام در ماهیتابه تفت دهید. نمک، فلفل و زیره سیاه را به پیازها اضافه کنید. پس از آن، مواد داخل ماهیتابه را به نخودها که در حال پختن هستند اضافه کنید. اجازه دهید مواد انقدر در آب بجوشند تا نخودها کاملاً پخته شده و شکلی حلیم مانند به خود بگیرند. نخودآب یا نخوداب شما آماده سرو است.

مواد لازم برای نخودآب با گوشت

  • نخود: نیم کیلو گرم
  • گوشت گوسفند: به میزان دلخواه
  • برنج: ۶۰ گرم
  • زعفران ساییده شده: نیم مثقال
  • دارچین: نصف قاشق چای خوری
  • نمک: به میزان لازم

مراحل تهیه نخودآب با گوشت

در مرحله اول از طرز تهیه نخودآب با گوشت، ابتدا نخودها به همراه گوشت گوسفند را به همراه مقدار زیادی آب داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا کاملا بپزند.

در مرحله دوم از طرز تهیه نخودآب، باید گوشت را زمانی که احساس کردید پخته شده، از نخودها جدا کنید. گوشت را در ظرفی جداگانه ریخته و اجازه دهید تا نخودها آن قدر بپزند که به شکل عصاره غلیظی درآیند.در این مرحله، گوشت را دوباره در داخل عصاره غلیظ شده نخود بریزید و برنج و زعفران و دارچین و نمک را را هم اضافه کنید. کمی فرصت بدهید تا مخلوط گوشت و عصاره غلیظ نخود و برنج کاملاً در قابلمه پخته شوند. پس از آن نخودآب یا نخوداب آماده سرو است.

خواص نخود آب

نخود دارای طبع گرم و خشک است و برای تقویت بنیه یکی از بهترین حبوباتی است که در غذاهای مختلف و متنوعی در سفره های سنتی ایران جایگاه ویژه ای داشته است در و برای همه سنین سفارش می گردد.
برای تقویت نیروی جنسی و رفع ناباروری ها نیز مصرف نخود به اشکال مختلف توصیه می شود به طور مثال به این افراد توصیه می شود روزی یک لیوان آب نخود تهیه و میل کنند. برای اینکار نخود را شب در آب خیس کنند و صبح آب آنرا صاف نموده و آن آب را با کمی عسل شیرین کرده و میل کنند. خود نخود را نیز پس از خیس خوردن می توانید خام یا پخته میل نمایید.

نخود ضمن تثبیت کلسیم استخوان ها به واسطه داشتن منیزیم، سبب تقویت عضلات و رفع اسپاسم می شود و به دلیل داشتن فسفر، تقویت کننده سلول های عصبی و مغزی است و اسید فولیک و آهن آن البته نه به اندازه گوشت، در رفع کم خونی موثر است.
این غذا به دلیل فیبر زیادی که دارد، ملین است و در پاکسازی و تخلیه روده ها دخالت مستقیم دارد و از ایجاد یبوست پیشگیری می کند. همچنین چون سرشار از ویتامین های گروه B است، به رفع خستگی و سستی کمک می کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه برای رفع ریزش مو بسیار مفید است.همچنین آب نخود پخته مُدر (ادرار آور) و برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید و درمان کننده گرفتگی صداست و به کاهش تورم لثه ها کمک می کند و پژوهش ها نشان داده است، ضدعفونی کننده مجاری ادرار است.

در کل برای بیماری های ناشی از بلغم و سودا و باد مفید است.برای بیماران مبتلا به بیماری های مغزی ناشی از سردی و برای بیماران مالیخولیایی مفید است.برای بیماری های کلیه و مثانه مفید است.

نخود سه نوع سفید، سیاه و وحشی دارد که سفید آن بیشتر از وحشی مصرف می شود و نخود سیاه خاصیت درمانی بیشتری دارد . نخود سیاه شکل و شمایلی همچون نخود سفید دارد، اما کمی ریزتر و قوی تر از نخود سفید است. نخود سیاه شکننده سنگ ها و دفع کننده سموم بدن از طریق ادرار است و به عملکرد کبد کمک می کند. استفاده موضعی از آب نخود سیاه برای رفع سردرد و التیام خارش و بی حسی اندامها و تقویت مو موثر است.
تنها نقطه ضعف نخود آب، نفاخ بودن آن است که برای کاهش این مشکل این غذا را باید به تدریج و نه یکباره در برنامه غذایی وارد کنید، ضمن این که خیس کردن نخود و خوب پختن آن بهترین روش برای کاهش حالت نفاخی است. زیره و گلپر نیز بهترین راه برای رفع نفخ نخود آب است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (226 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (62 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (33 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (21 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (21 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (20 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم