طرز تهیه خورش پیچاق قیمه اردبیل

  شنبه، 21 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه خورش پیچاق قیمه اردبیل
پیچاق قیمه از جمله خورش‌های مشهور استان اردبیل و البته مشهورترین غذای نذری اردبیلی‌ها در ایام محرم و ماه رمضان است. این غذای خوشمزه که به خورش بادام آذری هم مشهور است با برنج سرو می‌شود و به جز غذای نذری برای طبخ در تمام ایام سال گزینه مناسبی است.

خورش پیچاق قیمه یکی از غذاهای سنتی اردبیل می باشد که به خورشت خلال بادام نیز معروف است. استان اردبیل با توجه به وضعیت اقلیمی و آب هوایی که دارد از لحاظ گردشگری جاذبه های زیادی دارد. اما استفاده از خلال بادام در این خورشت خوشمزه ارزش غذایی بالایی به غذا می دهد زیرا بادام حاوی آنتی اکسیدان می باشند و خاصیت ضد سرطانی دارد. خورشت پیچاق قیمه همراه با ماست و سبزی و در کنار پلو سرو می شود. اما خورش پیچاق قیمه یکی از غذاهای اصلی در ماه محرم و گزینه اول نذری ها در اردبیل می باشد.

این خورشت از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به خورشت قیمه و خورش خلال کرمانشاه دارد با این تفاوت که در این خورش از خلال بادام و تخم مرغ استفاده می شود.در این خورش از رب گوجه استفاده نمی شود و رنگ حاصله این غذا از طریق زردچوبه و زعفران است.بادام یکی از مهمترین مواد در این غذا محسوب می شود در خت این گیاه بومی نواحی خاورمیانه و جنوب آسیاست.در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان بادام در دنیا اسپانیا و امریکا می باشند.بادام دو نوع دارد شیرین و تلخ که هر کدام خاصیت های خودشان دارند.بادام تلخ باید به منظور از بین رفتن مواد شیمیایی سمی موجود در آن حرارت داده شود یا پاستوریزه شود. بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای بدن مفید می باشد.بادام شیرین از نظر طب قدیم کمی گرم و تر است.بادام، جزو مغزها بوده، سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. بادام خام، حاوی حجم بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع است که نقش به سزایی در کاهش چربی بد و افزایش چربی خوب خون دارند.خوردن بادام به خاطر دارا بودن انواع ویتامین ها، پروتئین، کلسیم، منیزیم و آهن فراوان، باعث نیروبخشی و افزایش انرژی می شود، به همین دلیل برای همه اقشار مردم به ویژه کودکان و زنان باردار بسیار مفید است و در رژیم غذایی انها توصیه می شود.از خواص بادام پایین آورنده کلسترول بد خون و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی است. تحقیقات نشان داده ، افرادی که ۵ بار در هفته از انواع مغزها می خورند،۵۰ درصد احتمال خطر برای بیماری های قلبی را از خود دور می کنند.ویتامین E موجود در پوست بادام، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها بوده، بنابراین مصرف بادام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، فراموشی، آلزایمر و آب مروارید می شود.از دیگر خواص بادام جلوگیری از تخریب سلول ها و DNA بوده، بادام بر سلامت پروستات موثر است.مصرف بادام از گرفتگی عضلانی و ضعیف شدن ماهیچه ها جلوگیری می کند.

این غذا نیز بسیار مجلسی می باشد.پیچاق قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به اردبیل می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی اردبیلی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۸ نفر

  • گوشت گوسفندی راسته یا قلوه گاه: ۷۰۰ گرم
  • پیاز: ۴ عدد متوسط
  • خلال بادام: ۱/۳ پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۵ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: ۸ عدد (به تعداد نفرات)
  • کره: ۶۰ گرم
  • ادویه خورشی: به میزان دلخواه
  • ترکیب ادویه خورشی شامل پودر کاری، دارچین، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه و هل ساییده شده است.
  • نمک: به میزان دلخواه
  • آب جوش: ۳ لیوان

این مقدار مواد برای ۸ نفر است. اگر فصد تهیه این غذا برای نفرات بیشتر را برای مراسم مهمانی یا نذری را دارید مقدار مواد را به نسبت چند برابر کنید.

طرز تهیه

برای درست کردن خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل ابتدا خلال بادام را به مدت دو یا سه ساعت در آب یا در صورت دلخواه گلاب خیس کنید. گوشت را به صورت قیمه ای یا همان تکه های خورشتی خرد کنید. پیازها را خلالی و نازک خرد کنید و در کره یا روغن حیوانی (اگر طعم کره و روغن حیوانی را دوست ندارید روغن مایع استفاده کنید) تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. حالا تکه های گوشت را اضافه کنید. کمی تفت دهید. ادویه خورشتی را هم اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. نمک را آخر سر اضافه کنید تا گوشت سفت نشود و زود پخته شود.

سپس دو یا سه لیوان آب جوش (به حدی که آب روی گوشت ها را بپوشاند) روی گوشت بریزید و صبر کنید تا روی شعله ملایم گاز پخته شوند. در این فاصله خلال بادام ها را در کره کمی تفت دهید. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خلال بادام و زعفران را اضافه کنید و اجازه دهید خورش خوب جا بیفتد و کم آب شود.وقتی خورش پخت نمک آن را اندازه کنید. در پایان پخت خورش تخم مرغ ها را یکی یکی روی خورش بشکنید و درب خورش را بگذارید تا خودشان را خوب بگیرند (اگر این روش را نمی پسندید کمی قبل از سرو خورش تخم مرغ ها را جداگانه نیمرو کنید و سپس روی خورش برای هر نفر یک عدد تخم مرغ نیمرو بگذارید). در پایان روی خورش را با پیاز داغ خلالی سرخ شده مجلسی (اختیاری) تزیین و روی تخم مرغ ها را با مقداری زعفران دم کرده تزیین کنید. خورش قیمه پیچاق را با برنج زعفرانی سرو کنید. موقع سرو خورش باید برای هر نفر یک تخم مرغ روی خورش کنار بگذارید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (12 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (9 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دندورمه: بستنی ترک که با چاقو و چنگال خورده می‌شود!
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و فریبرز پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند